Rechtenvrij en Rights Managed! Wat zijn de verschillen?

Rechtenvrij en Rights Managed zijn de twee meest gebruikte licentiemodellen in de stockfotografie sector.

De Getty Images Rights Managed-licenties behoren tot de meest gerespecteerde ter wereld en ze verdienen beslist de aandacht als u op zoek bent naar high-end fotomateriaal. En veel andere beeldbanken staan bekend om hun rechtenvrije aanbod van professionele kwaliteitsfoto's. Bekijk hier een uitgebreid overzicht met de beste websites voor afbeeldingen.

Maar deze licentiemodellen verschillen sterk van elkaar en hebben ieder hun eigen voor- en nadelen. Het is belangrijk om de verschillen en de beste toepassingsmogelijkheden ervan te begrijpen om er zeker van te zijn dat u de juiste licentie hebt en dat u het beste uit stockfoto's voor uw projecten verkrijgt om uw doelen te bereiken.

De belangrijkste verschillen tussen Rechtenvrij en Rights Managed

De rechtenvrije licentie verleent niet-exclusieve, ongelimiteerde en meervoudig gebruik van een afbeelding, met slechts weinig voorwaarden. Het betreft een eenmalige vergoeding waarmee u de afbeelding op alle toegestane manieren kunt blijven gebruiken. U kunt het gelicentieerde beeldmateriaal vervolgens inzetten voor uw eigen bedrijf, website of voor branding en marketingdoeleinden. Deze gelicentieerde afbeeldingen worden doorgaans rechtenvrije afbeeldingen genoemd en verschillen van Rights Managed afbeeldingen (hierover later meer).

Vanwege de niet-exclusiviteit is het mogelijk om zoveel licenties voor dezelfde afbeelding te verkopen als kopers willen hebben, en worden de rechtenvrije afbeeldingen door de verschillende beeldbanken tegen lage (en vaste) prijzen verkocht. Daardoor worden ze ook vaak door verschillende personen, bedrijven en merken gelijktijdig en op diverse manieren gebruikt. Lees hier meer over rechtenvrije afbeeldingen.


De Rights Managed-licentie verleent tijdelijke en geografisch beperkte, specifieke en individuele gebruiksrechten voor het gebruik van een afbeelding en verleent veelal ook het exclusieve gebruik tijdens de licentieperiode. De licentie heeft uitsluitend betrekking op het opgegeven gebruik, dus om de afbeelding op een andere manier te gebruiken, zal een nieuwe licentie nodig zijn. Deze licentie omvat digitaal rechtenbeheer en beheer van de basisrechten.

De prijs voor de licentie wordt bepaald door de specifieke kenmerken van het beoogde gebruik, de ene keer is de licentie voordelig, de andere keer kan de licentie beduidend duurder uitvallen. Door een gedetailleerder aankoopproces en het maatwerk, specifieke rechten die een koper verwerft op een Rights Managed afbeelding, zijn deze meestal beperkter beschikbaar, en om dezelfde reden hebben ze niet zoveel duplicaten simultaan in gebruik. Lees hier meer over Rights Managed-licenties.


De beste beeldbanken voor rechtenvrije afbeeldingen

Rechtenvrije afbeeldingen vormen de kern van de microstock. Er zijn veel verschillende beeldbanken actief, en ze hebben allemaal hun eigen prijsstelling. Een rechtenvrije afbeelding kost gemiddeld tussen de € 1,- en € 15,- per stuk en tussen de € 0,12 en € 1,- per stuk in een beeldabonnement.

Dit zijn de beste aanbiedingen voor rechtenvrije afbeeldingen:

Stockphotos.com
https://www.stockphotos.com homepage
stockphotos.com logo

Stockphotos.com: Onze beeldbank heeft meer dan 10 miljoen rechtenvrije afbeeldingen en twee verschillende jaarabonnementen voor afbeeldingen, die speciaal zijn ontwikkeld en afgestemd op kleine tot middelgrote bedrijven.


Shutterstock
www.shutterstock.com/nl homepage
www.shutterstock.com/nl homepage

Shutterstock: Dit is een van de meest populaire en beste beeldbanken. Met een collectie van meer dan 500 miljoen rechtenvrije afbeeldingen, hebben ze abonnementen en afbeeldingspakketten tegen zeer scherpe prijzen.

In dit artikel over Shutterstock prijzen leest u alles over de aanbiedingen. Bespaar op uw aankopen, profiteer dan van deze speciale Shutterstock kortingscode.


iStock

www.istockphoto.com/nl homepage

www.istockphoto.com/nl homepage

iStock (voorheen iStockphoto): Als een van de populairste beeldbanken voegt iStock met een zorgvuldige curatie waarde toe aan hun gigantische collectie van miljoenen rechtenvrije afbeeldingen: ze splitsen hun assortiment op in alledaagse budgetfoto's en kwaliteitsfoto's, die exclusief voor hun beeldbank zijn. De beelden uit deze collecties kunnen worden gekocht met credits on demand of via een abonnement.

Krijg korting met onze speciale iStock kortingscode en profiteer van nog lagere prijzen.


Getty Images
www.gettyimages.nl homepage
Rechtenvrij en Rights Managed! Wat zijn de verschillen? 2

Getty Images: Deze firma is al meer dan 20 jaar marktleider in de stockfotografie. Ze hebben een groot wereldwijd netwerk van partners en aanbieders, die hun gigantische collecties met vele miljoenen afbeeldingen aanvullen voor alle mogelijke behoeften van kopers.

Deze beeldbank hanteert niet altijd de goedkoopste prijzen, maar de prestige en reputatie die ze hebben garanderen u een hoge kwaliteit en goede stockfotolicenties. Nu korting op uw Getty Images-aankopen – bespaar tot 30% met Ultrapacks.


Hoe kiest u de juiste licentie?

De prijs is niet de enige factor waarmee u rekening moet houden wanneer u besluit welke licentie u voor het gebruik van stockfoto's in uw projecten wilt kopen.

Het beoordelen van uw behoeften en doelstellingen met stockfoto's is eveneens erg belangrijk. Het definiëren van het gebruik maakt het mogelijk om de relevantie van elk licentietype te bepalen.


De kwestie van exclusiviteit

Rechtenvrij is tegenwoordig een populaire keuze. De goedkopere prijzen en meervoudige gebruiksrechten kunnen voor kopers interessant zijn. Maar de keerzijde ervan is dat afbeeldingen met een rechtenvrije licentie vaak op grote schaal worden verspreid, en omdat ze niet exclusief zijn, kunnen veel kopers er gelijktijdig een licentie voor kopen.

Aangezien de meeste beeldbanken collecties met miljoenen rechtenvrije stockfoto's hebben, zou u kunnen denken dat dit zou betekenen dat kopers niet dezelfde afbeeldingen zullen kopen. Maar feit is dat de meeste beeldbanken in hun zoekresultaten de beste kwaliteit en de populairste foto's weergeven, zodat de meeste kopers uiteindelijk kiezen uit een beperkter aantal afbeeldingen en vaak dezelfde kiezen.

In feite is het vinden en tonen van voorbeelden van bedrijven en merken die dezelfde stockfoto's gebruiken uitgegroeid tot een populair blog pass-time onderwerp, omdat een aantal van deze gevallen nogal bizar en grappig zijn…


Niet-exclusiviteit en merkenverdunning: Grappig, maar niet leuk

Een zeer populair geval is dat het toevallige gebruik van stockfoto's dat zich enkele jaren geleden tussen Gateway en Dell heeft voorgedaan. Beide ondernemingen gebruikten exact dezelfde foto van een meisje op een universiteitscampus om hun “back to school” marketingcampagne van dat jaar onder de aandacht te brengen.

Twee concurrerende merken die dezelfde afbeeldingen voor hetzelfde doeleinde gebruikten, brachten niet alleen het publiek aan het lachen, maar veroorzaakten tevens enige verwarring, waarbij er in eerste instantie geen onderscheid tussen de ene advertentie (en het ene bedrijf) en de andere viel op te merken.

Andere populaire voorbeelden betroffen advertenties van een softwarebedrijf en lustverhogende tabletten voor mannen, die gebruik maakten van dezelfde foto's en andere merkwaardige toevalligheden tussen diensten en producten met dezelfde afbeeldingen, maar die volledig los van elkaar staan. Daarom wilt u dat de rechten op de door u gebruikte afbeeldingen worden beheerd en dat u er zeker van kunt zijn dat u, als licentiehouder, gedurende een bepaalde tijd de enige gebruiker bent van de afbeeldingen.

Het geval van Dell-Getaway demonstreert een van de grootste nadelen van rechtenvrije licenties. Omdat de afbeeldingen die u gebruikt niet-exclusief zijn, belet niets andere ondernemingen om deze ook te gebruiken. En dit kan nadelig zijn, niet alleen voor uw advertentie of marketingstrategie, maar ook voor uw merk op zich.

Wanneer een directe concurrent of een kleiner bedrijf gebruik kan maken van dezelfde foto's als u, kan dit uw marketingcampagne en uw merkidentiteit makkelijk afzwakken. Een aantal grote beeldbanken bieden ook juridische bescherming voor het geval u op problemen met de houder van het auteursrecht stuit.

Zelfs als niet-gerelateerde bedrijven dezelfde afbeelding in hun reclames gebruiken, kan het ook ongewenste associaties oproepen tussen uw product of dienst en die van het andere bedrijf, en soms kunnen dit soort irrelevante en misleidende connecties gênant en misleidend zijn, zoals in het geval van de software de lustopwekkende pillen voor mannen.

Rights Managed-licenties pakken deze problematiek bij de wortel aan. Door het aanbieden van de mogelijkheid om de exclusieve rechten op het gebruik van een afbeelding voor een bepaalde periode te kopen (en in sommige gevallen is het ook mogelijk om de gebruikgeschiedenis van die afbeelding te controleren), kunt u met deze licentie een planning maken en er zeker van zijn dat niemand uw advertentie of campagne nadelig beïnvloedt.


Wat is voor u de beste keuze tussen rechtenvrij en rights managed?

Zoals u hierboven heeft kunnen zien, zijn prijs en budget slechts één van de factoren waarmee u rekening moet houden, en misschien is dat zelfs niet de hoogste prioriteit bij de planning van uw marketingstrategie met stockfoto's. Maar welke licentie moet u nu kiezen?

Kleine tot middelgrote ondernemingen die advertenties, marketingcampagnes en vergelijkbare activiteiten op plaatselijke of regionale basis ontplooien, kunnen zeker profijt hebben van de rechtenvrije licentie.

De goedkope prijzen en flexibele gebruiksrechten kunnen van nut zijn bij het vinden en gebruiken van aansprekende afbeeldingen binnen uw budget, en ondanks het grote aantal rechtenvrije licenties, reduceert het beperktere geografische toepassingsgebied van de plaatselijke advertentie de kans op een gênant gebruik van de afbeeldingen in andere plaatselijke reclames.

Bijkomend voordeel is dat er geen fotografen hoeven te worden ingehuurd of een fotograaf te worden betaald om de licentie voor het gebruik van de foto te verkrijgen.


Zorg er altijd voor dat uw beoogde gebruik in evenwicht is met het licentietype

Hoewel er vaak voorbij wordt gegaan aan de logica die we hier hebben aangehaald om prioriteiten te stellen bij het bepalen van de kosten, kunt u nu inzien dat de afweging van de voor- en nadelen van elk licentiemodel en de reikwijdte van het beoogde gebruik een must is bij de keuze van de juiste afbeeldingen.

Als u hier rekening mee houdt, zult u altijd het beste licentiemodel voor uw stockfoto's kunnen vinden. Dan bent u in staat te kiezen tussen Rechtenvrij en Rights Managed.

Niet gevonden wat u zocht? Vraag het hier!

loading...

🤓 Ik wil meer informatie over Rechtenvrij en Rights Managed

🤨 Ik heb een vraag over Rechtenvrij en Rights Managed

🤔 Ik weet niet of Rechtenvrij en Rights Managed iets voor mij is

🙄 Iets anders…

Wilfred van der Zwaag
Wilfred van der Zwaag

Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.

Stockfoto's
Logo