Wie nieuwsberichten maakt, over actuele gebeurtenissen in de media of op een website of in een blog schrijft, heeft redactionele afbeeldingen en foro's nodig.
Redactionele afbeeldingen versterken de tekstinhoud visueel en emotioneel. Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden en valt zelfs op als iemand vluchtig naar een verslag kijkt. Op redactionele foto's staan mensen, plaatsen, situaties en objecten zoals ze zijn ten tijde van de opname: natuurlijk, live, spontaan, zoals bijvoorbeeld voetballers in actie, bekende personen bij de prijsuitreiking van de Oscar, politici op staatsbezoek, mensen bij de demonstraties op straat, en nog veel meer.
Redactionele afbeeldingen kopen
Enkele grote beeldbanken zoals Getty Images, Shutterstock en Adobe Stock bieden ook “Redactionele afbeeldingen” aan.
Getty Images
Bij Getty Images vindt u talloze redactionele afbeeldingen van wereldberoemde personen en foto's van evenementen uit de film-, muziek- en sportwereld. Het is zonder overdrijving te zeggen: Getty heeft werkelijk alles!
Getty-prijzen voor redactionele afbeeldingen
De redactionele afbeeldingen zijn in drie prijscategorieën te verkrijgen. Hoe hoger de resolutie, hoe hoger de prijs.
Om op redactionele afbeeldingen veel te kunnen besparen, kunt u kiezen voor UltraPacks van Getty Images, die bestaan uit fotobestanden (pakketten) van 5,10,15 of 25 afbeeldingen per pakket en die worden aangeboden in de drie beeldresoluties “S, M en L”. (Hier leest u meer over UltraPacks en de Getty Images-kortingscode.)
Dankzij UltraPacks kunt u tussen de 20-33% per afbeelding besparen. Andere voordelen van UltraPacks zijn dat ze geldig blijven (mits u zich minstens eenmaal per jaar inlogt op uw account) en zich onderscheiden door een eenvoudige licentie (ongelimiteerde gebruikerslicentie en oplage).
Shutterstock
Met meer dan 300 miljoen afbeeldingen is Shutterstock een van de grootste beeldbanken ter wereld. De portefeuille van Shutterstock bevat redactionele afbeeldingen op het gebied van nieuws, cultuur, lifestyle, sport en entertainment. Vooral na de overname van de Britse beeldbank REX beschikt Shutterstock nu over omvangrijke collectie redactionele foto's en beeldmateriaal. De video's zijn daar een klein onderdeel van.
Shutterstock-prijzen voor redactionele afbeeldingen
De door Shutterstock aangeboden afbeeldingspakketten of -beeldabonnementen zijn inclusief redactionele afbeeldingen. Mocht u veel redactionele foto's nodig hebben, dan profiteert u bij de aanschaf van een groot beeldabonnement van de laagste prijs per afbeelding. Een redactionele afbeelding kost dan bijvoorbeeld slechts €0,21 (jaarabonnement, 750 afbeeldingen per maand).
En wilt u nog meer besparen, gebruik dan onze exclusieve Shutterstock kortingscode waarmee u nog eens 15% op de aankoop van uw foto's kunt besparen. Lees hier alles over de prijzen van Shutterstock.
Adobe Stock
Evenals Shutterstock behoort Adobe Stock tot de grootste beeldbanken en heeft haar enorme collectie foto's nu uitgebreid met de Editorial Collection (Redactionele afbeeldingen)! Deze schitterende Editorial Collection bevat onder andere:
- de redactionele collectie van 40 miljoen afbeeldingen (nieuws, sport en entertainment) van Reuters, 's werelds grootste multimedia-aanbieder van nieuws; en
- redactionele afbeeldingen van USA TODAY Sports, die jaarlijks meer dan 500.000 afbeeldingen maken van meer dan 10.000 sportevenementen, o.a. van de Amerikaanse professionele competities NFL, NBA, MLB en NHL.
Adobe Stock-prijzen voor redactionele afbeeldingen
De prijs van Standaardlicenties voor redactionele afbeeldingen bedraagt €49,99 (kleine beeldresolutie) en de Plus-licenties kosten €169,99 (grote beeldresolutie).
Waarop moet ik letten als ik redactionele afbeeldingen gebruik?
- Het commerciële gebruik van redactionele foto's is niet toegestaan
- Maak van te voren duidelijk voor welk doel de afbeelding precies zal worden gebruikt
- Bij twijfel kunt u het best contact opnemen met de betreffende beeldbank
Het is niet toegestaan om redactionele afbeeldingen commercieel te gebruiken. Reden hiervoor is dat er voor de afgebeelde personen en voorwerpen geen releases voorhanden zijn. Wie zomaar redactionele afbeeldingen of foto's voor commerciële toepassingen gebruikt, kan rekenen op dure schadeclaims en rechtsvorderingen voor het onrechtmatig gebruik van de afbeeldingen.
Advocaat Denise Himburg uit Berlijn heeft zich hier professioneel in verdiept. Dit is een in het Nederlands vertaalde passage uit haar artikel:
“Waar het om gaat is of de foto – al dan niet direct (bijvoorbeeld in een advertentie of als productafbeelding) of indirect (bijvoorbeeld in een blogpost) – de verkoop van producten of diensten bevordert of niet. Wanneer een foto of afbeelding door een bedrijf wordt gebruikt, bijvoorbeeld ter illustratie van een artikel in een bedrijfsblog of in een Facebook-post op een Facebook-pagina, dan wordt dit gezien als een commercieel gebruik.
Voor het gebruik is niet van belang “waar” (blog, post) de afbeelding is gebruikt, maar met welk doel deze is gebruikt (al dan niet bevorderend voor de omzet)………. Alvorens u een foto gebruikt die alleen voor redactionele doeleinden mag worden ingezet, is het daarom belangrijk om te verifiëren of het beoogde gebruiksdoel daadwerkelijk een redactioneel gebruik is.“
(Lees hier het volledige Duitstalige artikel van Denise Himburg)
Conclusie
Redactionele afbeeldingen zijn essentieel voor iedereen die nieuws publiceert, redactionele artikelen of blogs schrijft. Bij de grote beeldbanken Getty Images, Shutterstock en Adobe Stock vindt u een groot aantal redactionele afbeeldingen. Maar het is altijd belangrijk om duidelijk te maken wat het uiteindelijke doel van de redactionele afbeeldingen is. Wanneer u hier rekening mee houdt en redactionele afbeeldingen op correcte wijze gebruikt, is de aandacht van uw lezers verzekerd.
Mocht u specifiek op zoek zijn naar redactionele beelden van Nederland, dan vindt u in dit overzicht een aantal Nederlandse beeldbanken.