Veelgebruikte stockfotografie termen – begrippenlijst

Afbeeldingen spelen een steeds grotere rol bij het trekken en vasthouden van de aandacht van potentiële klanten en lezers. Werkt u met stockfoto's en illustraties dan is het belangrijk om de veelgebruikte stockfotografie termen te kennen. Als u de tijd neemt om zich hier even in te verdiepen, zal dit u helpen bij de keuze en het op de juiste manier gebruiken van stockfoto's. Zo haalt u de beste resultaten en voorkomt u onrechtmatig gebruik en eventuele problemen.

Stockfoto

Stockfoto is een van de stockfotgrafie termen om een afbeelding aan te duiden die u direct van de fotograaf of een beeldbank koopt. Deze afbeeldingen worden meerdere keren verkocht aan verschillende kopers die ze vervolgens in grafische ontwerpen, websites, digitale ontwerpen of als foto gebruiken. Deze mogelijkheid is in het leven geroepen zodat u niet zelf speciaal foto's voor uw projecten en werk hoeft te maken of een fotograaf hoeft in te huren. Deze optie zorgt ervoor dat u makkelijk afbeeldingen kan vinden, kopen en gebruiken. De term stockfoto wordt gebruikt om dit concept te definiëren. Deze foto's zijn een tegenhanger voor de geënsceeerde, redactionele en in opdracht gemaakte foto's. Zie het als een kostenbesparende oplossing voor het kopen van foto's in plaats van het inhuren van een fotograaf om een foto voor u te laten maken. Maar de beeldbanken stellen wel voorwaarden aan het gebruik van stockfoto's. Lees meer in het artikel “Wat zijn stockfoto's?“.

terug naar menu ↑

Beeldabonnementen

Beeldabonnementen refereren aan een betaaloptie van een beeldbank. Met een abonnement kunt u als koper tegen een maandelijkse of jaarlijkse betaling aan het stockfotobureau een vast aantal afbeeldingen downloaden. Iedere beeldbank stelt zelf de abonnementsprijzen, de voorwaarden en het aantal downloads vast en de resolutie of het formaat van de beelden wordt eveneens door het beeldbureau bepaald. Lees meer in het artikel “Wat zijn beeldabonnementen?“.

terug naar menu ↑

Rechtenvrij (Royalty Free – RF)

Deze licentieterm wordt in de creatieve sector van de stockfotografie gebruikt, zodat een koper van een stockfoto de gekochte afbeelding net zo vaak kan gebruiken als de licentie van de beeldbank in haar voorwaarden heeft vastgesteld, zonder dat hij/zij een royalty aan de fotograaf hoeft af te dragen. In veel artistieke sectoren worden royalty's aan de maker (muzikanten, auteurs) betaald in het geval een creatief werk steeds opnieuw wordt verkocht. Bent u op de hoogte van royalty's in andere creatieve of kunst gerelateerde sectoren, dan spreekt het voor zich. Beeldbanken wilden niet bijhouden hoe vaak een afbeelding door een koper is gebruikt, zodat de term rechtenvrij is geïntroduceerd. Lees hier meer over rechtenvrije licenties en rechtenvrije afbeeldingen.

terug naar menu ↑

Rights Managed (RM)

Een andere licentieterm uit de stockfotografie die het gebruik van een foto beperkt op basis van zeer duidelijk geformuleerde voorwaarden, maar die de koper wel een exclusiever gebruik van de foto biedt. Rights managed afbeeldingen verlenen de koper voor een bepaalde periode en voor een bepaald aantal kopieën exclusieve rechten op deze foto. Daarmee heeft de koper de garantie dat deze foto niet op andere blogs, websites of digitale media te zien zal zijn, wat het gebruik van deze afbeelding er alledaags zou kunnen uitzien in plaats van een foto waarmee uw bedrijf zich onderscheidt van andere. Lees hier meer over de Rights Managed-licentie.

terug naar menu ↑

Uitgebreide licentie

Deze term refereert naar een licentie waarmee een koper een foto op een manier kan gebruiken die verder gaat dan de normale rechtenvrije rechten en die het gebruik van de foto of illustratie op producten voor de commerciële verkoop omvat. Deze licentie kost meer en biedt meer gebruiksopties dan andere licenties, maar kent wel een gedefinieerd en duidelijk omlijnd gebruik. Lees hier meer over uitgebreide licenties.

terug naar menu ↑

Redactionele afbeelding

Een redactionele foto heeft betrekking op een herkenbaar persoon (beroemdheid of publieke figuur) of plaats (Paleis op de Dam, Rijksmuseum) of evenement (Prinsjesdag, Olympische Spelen) die een aantal licentievoorwaarden voor het gebruik van een dergelijke foto heeft. De gebruiksvoorwaarden voor redactionele afbeeldingen verschillen van die voor een beeld zonder royalty's, met als belangrijkste verschil dat een redactionele afbeelding niet mag worden toegepast voor promotie- of reclamemateriaal, omdat het onderwerp een publiek persoon, evenement of plaats is die over het recht beschikt om zelf te bepalen hoe een afbeelding van hem of haar gebruikt wordt. Lees hier meer over redactionele afbeeldingen.

terug naar menu ↑

Attributie / Bronvermelding

Attributie heeft betrekking op de duidelijke vermelding van de naam van de fotograaf of maker van een beeld, video, audio of Creatief Commons werk. De bronvermelding vormt dezelfde aanduiding als attributie, maar biedt een verwijzing naar een webpagina of digitale bron van de kunstenaar of maker. Als u gratis stockfoto's en Creative Commons beelden (illustraties, audio of video's) wilt gebruiken, dan is het belangrijk dat u, indien u deze gebruikt, de attributie of bronvermelding toevoegt als aanmoediging voor het gebruik van de foto. Omdat stockfoto's rechtenvrije afbeeldingen zijn, is dit niet van toepassing.

terug naar menu ↑

Resolutie

De term resolutie verwijst naar het aantal puntjes per vierkante inch waaruit een foto of afbeelding is opgebouwd. Hoe hoger de resolutie, hoe beter de beeld- en afdrukkwaliteit. In de wereld van de fotografie gebruikt men gewoonlijk de resoluties 72 dpi en 300 dpi, waarbij 72 dpi een lagere resolutie is en geschikt voor kleinere bestanden en bij 300 dpi heeft de foto een betere afdrukkwaliteit (ook in grotere formaten). Voor internetdoeleinden worden foto's met een lage resolutie gebruikt, zodat de pagina's van webpagina's snel kunnen worden geladen en 300 dpi-beelden worden gebruikt voor het drukken, zodat de uitgeprinte foto scherp en duidelijk is.

terug naar menu ↑

Microstock

Microstock is een term die beeldbanken gebruiken om fotografen, zowel professionele als amateurfotografen, te promoten bij kopers en om licenties voor met name rechtenvrije afbeeldingen licenties te verkopen. Microstock is een begrip waarmee stockfotobureaus hun bedrijfsmodel duidelijk kunnen ontkoppelen van het bedrijfsmodel van onafhankelijke fotografen die licenties verkopen voor hun beelden. Microstock is een bedrijfsonderdeel dat het werk van fotografen beoordeelt en dat via een op provisie gebaseerde formule licenties verkoopt aan duizenden klanten die een licentie nodig hebben. Microstock heeft nu ook vectorafbeeldingen, audio-bestanden, video's en redactionele foto's aan dit model toegevoegd.

terug naar menu ↑

Creative Commons (CC)

Met deze licentie kunnen fotografen hun foto's gratis aanbieden, maar de gebruiker zal toch moeten voldoen aan bepaalde licentievoorwaarden om de afbeelding te mogen gebruiken. Wordt er een afbeelding met een Creative Commons-licentie gebruikt, dan moet de fotograaf worden vermeld met het copyright-symbool, mogen de beelden niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt (o.a. advertenties, digitale reclames) en dient de gebruiker ervoor te zorgen dat duidelijk zichtbaar is wie de maker van de foto is. Lees hier meer over de Creative Commons-licentie.

terug naar menu ↑

Licentie

De licentie heeft betrekking op de voorwaarden die gelden voor het gebruik van de foto. De twee belangrijkste licenties zijn de rechtenvrije (Royalty Free – RF) en Rights Managed (RM). De licenties verschillen van elkaar en geven aan hoe de betreffende foto te gebruiken is, onder welke voorwaarden de foto kan worden gebruikt en elk daarvan verbiedt de wederverkoop van een foto. Niet iedere licentie is identiek, zodat het belangrijk is om voor de aankoop de licentievoorwaarden na te gaan zoals die door de beeldbank zijn gedefinieerd. Koopt u een stockfoto, dan koopt u geen foto maar een gebruikslicentie voor de afbeelding zoals die door de verkoper/beeldbank is vastgesteld. Lees hier meer over de verschillen tussen de rechtenvrije en Rights Managed-licentie.

terug naar menu ↑

Public Domain (PD)

PD is de afkorting van Public Domain, een term waarmee creatieve afbeeldingen worden aangeduid waarvan het auteursrecht is verlopen. Mocht een foto zich in het Public Domain bevinden dan zijn er geen restricties of voorwaarden die bepalen hoe die foto mag worden gebruikt. De foto's uit het Public Domain zijn meestal niet zo goed als stockfoto's of op maat gemaakte foto's, maar ze kunnen u wel voorzien van wat u nodig hebt.

Als ingewijde op het gebied van stockfoto's wil ik met mijn online magazine Stockfotos.nl u als koper van afbeeldingen graag inzicht geven in de wereld van beeldbanken en u helpen de beeldbank te vinden die bij u past.