Koop alleen effectieve afbeeldingen voor nieuwsbrieven!

Campagnes voor elektronische nieuwsbrieven zijn een belangrijk onderdeel van de digitale marketingcampagnes van de meeste bedrijven, omdat het een goedkoop medium is om de naamsbekendheid en de klantbetrokkenheid op peil te houden, abonnees in kopers om te zetten en uw merk- of e-commerceproject verder te promoten.

Zoals iedere marketeer zal aangeven, zijn nieuwsbrieven een kunst op zich, en elk aspect ervan moet zorgvuldig overwogen worden om het doel te bereiken: vanaf het openen van de e-mail, tot het lezen ervan, en het aanklikken van de bijbehorende call-tot-actions.

Afbeeldingen voor nieuwsbrieven hebben uiteraard geen invloed op het zoveel mogelijk openen van e-mails omdat ze tot de content behoren, maar ze spelen wel een significante rol in de rest van het verhaal!

In dit artikelen zullen we u de meest succesvolle afbeeldingen voor nieuwsbrieven laten zien.


Vind prachtige afbeeldingen voor nieuwsbrieven

Marketing per e-mail draait om strategie en planning, en het plannen van een e-mailcampagne kan dus tijdrovend zijn en daarom is het prettig als er geen extra moeite hoeft te worden gedaan om de beste afbeeldingen voor nieuwsbrieven te vinden.

Stockfotografie is een uitstekende aanvulling en ondersteuning bij de vormgeving van nieuwsbrieven. Met één bezoekje aan een website kunt u in luttele seconden duizenden en zelfs miljoenen professionele, hoge resolutie stockfoto's en illustraties vinden en deze downloaden en gebruiken. Sterker nog, de rechtenvrije licentie die u met deze foto's krijgt, kan commercieel worden gebruikt, is permanent en onbeperkt, wat impliceert dat u één keer een minimale vergoeding betaalt voor de afbeelding, en dat u deze opnieuw kunt gebruiken in uw marketingcampagne zo vaak als u wilt. U kunt dezelfde foto's gebruiken als afbeeldingen voor nieuwsbrieven, uw sociale mediaberichten, uw landingspagina, LinkedIn profiel, enzovoort!

U kunt in de verleiding komen om gratis afbeeldingen voor nieuwsbrieven te verkrijgen, maar dat kan meer problemen opleveren dan u denkt! De gratis beelden van het internet vormen een groot juridisch risico als u ze voor marketingdoeleinden gebruikt, hoewel het gebruik van sites als Pexels of Pixabay veiliger is. Maar betaalde rechtenvrije foto's zijn absoluut veilig en zullen u niet veel geld kosten. Meer informatie over rechtenvrije licentievoorwaarden!

Neem snel een kijkje bij de beste stockfoto websites om hoge kwaliteit afbeeldingen voor nieuwsbrieven te krijgen tegen goedkope prijzen:

Photocase – Authentieke en ludieke foto's

www.photocase.com/ homepage

Vanuit Berlijn beheert het een rijke collectie authentieke, out-of-the-box foto's. Ontdek alles in het Photocase testrapport en ontvang met de Photocase couponcode 5 gratis credits + 10% korting.

StockPhotoSecrets – Goedkope foto's van topkwaliteit

shop.stockphotosecrets.com/index.cfm?/Home_NL homepage

De goedkoopste beeldbank voor het midden- en kleinbedrijf. Prachtige foto's, lage prijzen en flexibele plannen. Lees alles wat u wilt weten in het StockPhotoSecrets testrapport en downloadt 200 foto's voor €99 met de 99club van StockPhotoSecrets.

Shutterstock – De grootste collectie stockfoto's

www.shutterstock.com/nl homepage

De reus in de stockfotografie met meer dan 370 miljoen afbeeldingen. Een fantastische collectie met een zeer commercieel karakter en aantrekkelijke prijzen en voorwaarden. Alle informatie vindt u in het Shutterstock testrapport. Krijg 15% korting met de Shutterstock couponcode of probeer deze beeldbank gratis met het Shutterstock proefabonnement!

iStock – Exclusieve stockfoto's

www.istockphoto.com/nl homepage

Een stijlvolle collectie stockfoto's, opgesplitst in budgetfoto's en exclusieve high-end foto's, zowel voordelig als rechtenvrij. Een compleet overzicht vindt u in het iStock testrapport. Ontvang 15% korting met de iStock actiecode.

Adobe Stock – Geweldige foto's voor liefhebbers van Adobe

stock.adobe.com/nl homepage

De eigen stockfotoservice van Adobe, zowel via Creative Cloud als zelfstandig. Uitstekende fotokwaliteit en abonnementsplannen voor alle behoeften. Lees meer in het uitgebreide Adobe Stock testrapport. Profiteer van het Adobe Stock gratis proefabonnement voordat u een aankoop doet.

123RF – Mooie foto's met flexibele prijzen

nl.123rf.com homepage

Een toonaangevend adres voor professioneel beeldmateriaal en flexibele prijsmogelijkheden voor iedereen. Meer informatie vindt u in het 123RF testrapport. Ontvang tot 20% korting op uw foto's met de 123RF kortingscode.

Dreamstime – Stockfoto's voor iedereen

nl.dreamstime.com homepage

Een beeldbank met een goede reputatie die miljoenen mooie foto's biedt, zowel on demand als via een abonnement. Ontdek alles wat u over deze site wilt weten in het Dreamstime testrapport.


Zeg het met foto's!

Foto's in e-mails zijn niet alleen noodzakelijk omdat ze er mooi uitzien en opvallen, maar ook omdat ze uiterst effectief zijn om uw abonnees duidelijk te maken wat u met uw brief bedoelt en hun gedrag aan te passen (d.w.z. doorklikken en converteren).

Foto's en illustraties zeggen meer dan duizend woorden, en u kunt ze gebruiken voor diverse marketingdoeleinden, zoals bijv.:

  • Presenteer uw product of dienst: Door middel van beelden kunt u de mensen vertellen hoe fantastisch uw nieuwe product of dienst is.
  • Betrek de lezers: Eentonige stukken tekst zijn niet echt uitnodigend, hoe sterk de tekst ook is. Foto's zorgen ervoor dat het er allemaal interessanter uitziet en klinkt.
  • Ondersteuning van een bericht: Op dezelfde manier kan een zeer krachtige boodschap in een smaakloze blanco e-mail zijn doel missen. De ondersteuning met afbeeldingen kan het bericht op de voorgrond plaatsen.
  • Versterk uw merkimago en persoonlijkheid: Een afbeelding heeft grote invloed op de stemming, door de juiste foto's te kiezen kunt u de toon van uw merk veel beter weergeven dan welk trefwoord dan ook.

En dit is alleen nog maar het begin!

Wat duidelijk is, is dat het gebruik van afbeeldingen voor nieuwsbrieven een beproefde strategie is om de doelstellingen van uw campagne te realiseren. Lees meer over wat de beste afbeeldingen voor marketing zijn!


Kies complete en actuele afbeeldingen voor nieuwsbrieven

Om de e-mailbeelden effectief te tonen als we hebben beschreven, moet u ze zorgvuldig selecteren. Onthoud daarbij dat ze voor een doel bestemd zijn en niet alleen om mooi te zijn en als decoratie voor een wit of leeg vlak.

afbeeldingen voor nieuwsbrieven frisse rode sap met ijs
Copyright 2020 JAY MID / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Het beste advies voor het kiezen van geweldige afbeeldingen voor uw nieuwsbrief is om heel dicht bij het onderwerp te blijven. Stel dat uw email gaat over een nieuwe tropische cocktailmix; een foto van een daiquiri glas tegen een zonsondergang of een relaxerende jonge vrouw op haar ligstoel met een fruitige cocktail in haar hand sluit naadloos aan, een foto van een charmante barman die met een cocktailmixer werkt zou ook kunnen werken, maar foto's van een aantal dansende mensen in een club, of van een drukke coole pub in het centrum van de stad zijn minder suggestief.

Vrouw met glas met koel sap op ligbed
Copyright 2020 multimediadozentin / Photocase, alle rechten voorbehouden.

En vervolgens is het een kwestie van stijl. De beste stockfoto's van van nu lijken in het geheel niet op stockfoto's. Er zijn miljoenen authentiek uitziende, meer artistieke en intieme beelden met licentie verkrijgbaar die uw doelgroep veel beter zullen aanspreken dan elke gedateerde, overmatig geproduceerde perfecte fotoshoot. Laatste tip: focus op diversiteit en inclusie, het is DE visuele trend van dit moment.

Jong stel met zonnebril en cocktail
Copyright 2020 Addictive Stock / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Ontwerp met het oog op mobiele en e-mail klanten

We hebben het gehad over de beste afbeeldingen voor nieuwsbrieven, laten we nu ingaan op de ultieme manieren om ze te gebruiken voor een succesvolle e-mailcampagne.

In de eerste plaats moet u uw hele ontwerp mobielvriendelijk maken. Veel mensen lezen e-mails op hun smartphone of tablet. Plus, wat er op een mobiel scherm goed uitziet, zal er op een desktopscherm meestal ook goed uitzien, maar andersom is dat niet het geval. Daarom moet u ervoor zorgen dat uw afbeeldingen en tekst er op een mobiel scherm goed uitzien.

Met betrekking tot het formaat van de foto's stellen de meeste e-mail marketingdiensten en e-mailklanten deze in op een breedte van maximaal 600 pixels. Deze maximale breedte van 600px is de beste manier om te voorkomen dat het ontwerp en de afbeeldingen er ongewoon uitzien en visueel worden geknipt. Daarnaast is het belangrijk dat de hoogte van het beeld niet overdreven is; houd er rekening mee dat veel abonnees de nieuwsbrief op hun mobiel zullen lezen en dat als u een afbeelding te lang maakt, deze bij het aanpassen van het formaat voor kleinere schermen niet te zien zal zijn. Lees hier alles over de standaard beeldformaten voor marketingmateriaal!

Wie afbeeldingen met tekstoverlappingen wil maken, kan het beste kiezen voor een lettertype dat nog steeds leesbaar is bij het aanpassen van het formaat voor kleine mobiele schermen.

Verder is de grootte van het bestand minstens zo belangrijk. De afbeeldingen in e-mails moeten zo klein mogelijk zijn, zodat de definitie behouden blijft en onder de bestandsgrootte blijven van maximaal 1MB. Het is evenwel verstandig dat uw bestanden op 100KB of minder worden gehouden voor een goede maatvoering. Wanneer u gebruik maakt van PNG- of JPG-bestanden, dan kunt u deze makkelijk comprimeren met tools zoals tinypng, dat online en gratis is. Meestal heeft deze compressie geen enkele invloed op de beeldkwaliteit.

Tot slot moet u rekening houden met het ontwerp van uw e-mail image header, in het bijzonder de eerste 2 cm die meteen op het scherm te zien zijn bij het openen. Dit is de perfecte plek voor een simpele, maar opvallende banner waarmee u uw thema of uw merk kunt presenteren en die mensen visueel uitnodigt om ook de overige informatie te lezen.


Houd de balans tussen beelden en tekst

Nieuwsbrieven opstellen waarvan een derde bestaat uit beeldmateriaal is een goede gewoonte. Dat derde deel bestaat niet uit een heel blok, maar wordt over de hele tekst verspreid.

Image blocker (beeldblokkering): maak geen e-mails die uitsluitend uit afbeeldingen bestaan. Tegenwoordig hebben de meeste e-mailprogramma's image blockers waarmee alle afbeeldingen van massaal verstuurde e-mails worden verwijderd, en niet alle gebruikers schakelen het filter uit. Houd bij het ontwerpen van uw e-mail rekening met dit gegeven, plaats de belangrijkste informatie niet alleen in de afbeeldingen, maar voeg ook een interessante tekst aan uw e-mail toe. Dit geldt eveneens voor call-to-actions, deze moeten tekst met een link bevatten, of knoppen, maar geen afbeeldingen.

Alt-tekst: Wanneer uw beelden nog steeds door de image blocker geblokkeerd worden, dan kunt u met een alternatieve tekst (alt-tekst) in uw afbeelding, die zal worden getoond als de afbeelding niet kan worden geladen, als een informatieve tekst in plaats daarvan overbrengen, zelfs als het om een call-to-action gaat.


Voeg grappige GIF's en video's toe

Veel e-mailprogramma's staan geen e-mails met ingevoegde video's toe. En ook de programma' s die dat wel doen, kwalificeren dat nog steeds als spam vanwege de grote bestandsgrootte.

Een statische afbeelding + een videolink: maak gebruik van een stilstaand beeld waarmee u een video simuleert, met een uitnodigende klik om de bijbehorende video af te spelen, en koppel de video daar aan een ander platform (zoals YouTube), zodat wanneer de lezers erop klikken en vervolgens worden doorgestuurd om deze daar te bekijken. Lees meer over hoe u stockfoto's voor video's kunt gebruiken!

GIF's: geanimeerde GIF's bieden een veel luchtiger manier om bewegende beelden aan e-mails toe te voegen. Zorg ervoor dat ze minder dan 1 MB groot zijn en overdrijf er niet mee.

Kindergezicht in het badschuim
Copyright 2020 SIRAA / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Gebruik e-mailmarketing services om uw leven te vergemakkelijken

Er zijn marketingplatforms waarmee iedere marketeer of ondernemer wordt ontlast doordat vervelende en tijdrovende processen, zoals een grootschalige e-mailcampagne en periodieke nieuwsbrieven, worden afgehandeld en geautomatiseerd.

Afgezien van het managen van de output en input, en verzameling en rapportage van gegevens zoals openingspercentages, doorklikpercentages en meer, bieden de meeste van deze diensten e-mailtemplates waarmee de verhouding tussen beeld en tekst, het ontwerp, de knoppen, de reactiesnelheid op meerdere schermen en platforms en andere relevante UX-aspecten kunnen worden geregeld. Dit zijn enkele aanraders:

  • Mailchimp is een alles-in-één marketingplatform voor het kleinbedrijf met onder andere e-mailmarketing, digitale advertenties, management van sociale media en statistieken.
  • MailerLite is een gespecialiseerde dienst voor e-mailmarketing waarbij alles wordt verzorgd, van campagnes en landingspagina's tot aan automatisering en enquêtes.
  • Active Campaign is een onderneming die veelomvattende en opschaalbare oplossingen voor e-mailmarketing biedt voor het plannen, segmenteren, automatiseren, verzenden en bijhouden van de resultaten van nieuwsbrieven.

BONUS: Simpele tools voor het ontwerpen van prachtige nieuwsbrieven

De diensten voor e-mailmarketing zijn niet de enige aanbieders van ontwerpoplossingen voor nieuwsbrieven. Er zijn diverse simpele designtools – bestemd voor de niet-ontwerper – met sjablonen voor bijvoorbeeld nieuwsbrieven, e-mailbanners, enz. Ze zijn relatief eenvoudig te gebruiken, zodat er een kwalitatief goed eindresultaat kan worden bereikt, en vaak zijn ze ook nog eens gratis!

Canva website

Onze favoriet? Canva! Omdat zij niet alleen e-mail header sjablonen hebben, maar ook complete nieuwsbriefsjablonen als onderdeel van een bijzonder gebruikersvriendelijk bewerkingsprogramma. Canva is gratis, en u kunt ook kiezen voor Canva Pro met toegevoegde waarde voor ondernemingen en een super goedkope prijs! Meer informatie vindt u in onze Canva Pro-recensie, en lees hier meer over de prijzen van Canva Pro.

Vergelijkbare oplossingen zijn onder andere Snappa of DesignBold.

Gebruik foto's om uw e-mailnieuwsbrief een boost te geven

Concluderend: hoewel afbeeldingen geen effect hebben op de openingspercentages van uw e-mail, hebben ze wél een impact op de algehele doeltreffendheid van uw nieuwsbrieven en zijn ze een nuttig instrument om kracht aan uw bericht toe te voegen, zolang u maar:

  • Gebruik maakt van actuele, trendy en professionele en hoge conversie foto's.
  • Ontwerpen maakt voor mobiele schermen en de visuele kant van de zaak niet overdrijft.
  • Gebruik maakt van ontwerp- en marketingdiensten, zodat het creatieproces makkelijker wordt.

Tijd om aan de slag te gaan, we zijn benieuwd naar de fantastische afbeeldingen voor nieuwsbrieven die u nu gaat gebruiken!

VOOR SPECIALE DOELGROEPEN
– 6 beproefde tactieken voor Generatie Z marketing stockfoto’s
– 8 visuele tips voor Millennials stockfoto’s
– Oké, Boomer! Dit zijn de moderne senioren stockfoto’s

Header image: Copyright by Marie Maerz/Photocase.com, alle rechten voorbehouden.

Wilfred van der Zwaag

Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.

Stockfoto's
Logo