Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.
Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.
Amos Struck, de oprichter van Stockfotos.nl en een visionair in de industrie van stockfotografie, brengt meer dan twee decennia aan ongeëvenaarde expertise in stockbeelden en kunstmatige intelligentie (AI). Zijn online magazine, Stockfotos.nl, is ontworpen om kopers diepgaand inzicht te bieden in de wereld van beeldbanken, hen helpend de perfecte match voor hun behoeften te vinden. Als pionier in visuele AI strekt zijn werk zich uit tot het innovatieve AI-gedreven platform Stockphotos.com en de medeoprichting van Ximilar AI. Door zijn leiderschap werd de Microstock Expo Conferentie opgericht, uitgroeien tot een hoeksteen-evenement in de sector van stockfotografie. Amos is niet alleen een reguliere spreker op grote industrieconferenties zoals DMLA, maar ook een gerespecteerd lid van CEPIC, waar hij aanzienlijk bijdraagt aan de groei van de industrie door technologische innovatie te harmoniseren met scherpe marktinzichten.
Lifestyle afbeeldingen van Shutterstock, iStock, Photocase, 123RF en Adobe Stock zijn misschien wel de populairste stockfoto's van mensen. Dit genre zou zonder modellen niet bestaan. Voor succesvolle marketing activiteiten met de beste lifestyle afbeeldingen zijn stockfoto topmodellen nodig.
Een aantal van hen – en ook hun foto's – zijn dankzij internet zo populair geworden, dat hun gezichten onderdeel zijn van ons dagelijks leven. Maar anders dan in veel andere sectoren is het bij stockfoto topmodellen heel gebruikelijk om wel hun gezicht te kennen, maar niet hun naam.
Wij zullen hier uitleggen wat ‘s werelds beste stockfoto topmodellen zijn, hoe zij bekendheid hebben gekregen, hoe zij ermee omgaan en waarom hun foto's het perfecte beeldmateriaal zijn voor sociale media, marketing, branding en Google-advertenties.
Wat is belangrijk bij modellenwerk voor stockfoto's
We hebben allemaal wel een idee wat het in het algemeen betekent om een fotomodel te zijn: poseren voor een fotograaf die foto's maakt, die dan voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Wat niet veel mensen weten, is hoe dit alles juridisch wordt geregeld.
In de praktijk komt het erop neer dat elke persoon die poseert voor foto's die door anderen zullen worden gebruikt, een juridisch document moet ondertekenen dat Model Release wordt genoemd en waarin hij of zij zijn of haar toestemming voor een bepaald gebruik van zijn of haar beeltenis verleent.
Bij stockfoto's weet noch de fotograaf noch het model wie de foto's zal gebruiken of op welke wijze. Wat ze wel weten is dat deze voor commerciële doeleinden wordt gebruikt, dus modellen die de release ondertekenen doen dit in zekere zin “blindelings”, zonder dat ze weten waar hun gezichten te zien zullen zijn, of dat ze überhaupt zullen worden gebruikt.
Maar zo is ook de kans groter dat ze voor hun werk voor de fotoshoot worden betaald, maar krijgen ze geen royalty's als foto's met hun beeltenis populair worden en goed worden verkocht. Anders dan wat er zou gebeuren als ze door bedrijven of marketeers direct zouden worden ingehuurd om “het gezicht” van een bepaald product of merk te zijn.
De beste stockfoto topmodellen van nu
Deze beroemde stockfoto topmodellen hadden geen idee hoe bekend ze zouden worden, en hebben nog altijd geen controle over het gebruik van hun foto's. Ze reageren allemaal verschillend op hun populariteit, en sommige hebben hun bizarre status van beroemdheid zelfs tot een verdienstelijk succes gemaakt.
Hier zijn ze dan:
Rebecca Ariane Givens – Het zeer veel gebruikte model
Bijna iedereen (wereldwijd) heeft haar gezicht op foto's en afbeeldingen gezien. De laatste jaren is het gezicht van Rebecca Ariane Given met haar stralende lach en expressieve ogen in talloze reclamespots en blogartikelen te bewonderen. Merken vanuit de hele wereld, van giganten als Google Adwords tot kleine regionale bedrijven uit de voedingssector, hebben haar beeltenis gebruikt om hun producten en diensten te adverteren.
Het gebruik was zo groot dat ze zelf een celebrity is geworden met haar eigen Tumblr pagina's, Reddit threads, op KnowYourMeme en video's op YouTube (zoals dit nummer) die aan haar zijn gewijd, en met afbeeldingen en/of illustraties van al haar activiteiten en alle menselijke emoties. Daarnaast heeft ze ook veel fansites zoals deze hier op Facebook.
Ariane is een model, interessant genoeg zijn deze stockfoto's het resultaat van een gezamenlijk project met haar vriend en ze neemt daadwerkelijk deel aan het productieproces als geheel. Ze maken elke maand gemiddeld 200 nieuwe foto's, wat ook de enorme variëteit van haar foto's verklaart die je bij grote stockfotosites als Shutterstock en iStock kunt kopen.
Maar er is meer. Hoewel Ariane als zakenvrouw, rugzaktoerist of eerstejaarsstudente wordt geportretteerd, is ze in werkelijkheid een schoonheids- en gezondheidsblogger en -schrijfster en gezondheidscoach. En ja, haar gezicht siert ook haar eigen blog site The Radiant Peach.
Benieuwd hoeveel haar foto's in advertenties worden gebruikt? Bekijk dan deze videoclip van honderden advertenties waarin ze schittert:
By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy. Learn more
Ariane Givens heeft zeer zeker een goed begrip van de zakelijke mogelijkheden die haar populariteit met betrekking tot stockfoto's heeft opgeleverd en is een goed voorbeeld van de succesvolle resultaten van poseren voor stockfoto's. Maak nu kennis met de beroemdste stockfoto topmodellen!
Adriana Rodríguez – Zowel voor als achter de lens een stockfoto topmodel
De stralende glimlach van Adriana Rodríguez herken je vast en zeker, omdat die overal ter wereld in advertenties en afbeeldingen te zien is. Dat is ook niet verwonderlijk, want ze is het vaste model in de foto's van haar broer, de beroemde stockfotograaf Andres Rodríguez − of andresr als je naar zijn merk voor stockfoto's gaat – die zijn foto's van topkwaliteit exclusief via Getty Images en iStock verkoopt.
Bijzonder aan de uit Colombia afkomstige Adriana is dat ze niet alleen vanwege haar zeer commerciele uitstraling een steeds weer terugkerend model op de foto's van Andres is. Zo is ze ook zeer actief betrokken bij de productie, als business manager en tweede fotograaf in tal van fotoshoots die ze maken. Bezoek de fanpagina van Andres op Facebook en volg zijn werk hier op Instagram.
Daarnaast zijn de broers en zussen van Rodríguez actief op social media-platforms zoals Instagram, en delen ze prachtige foto's van al hun reizen over de hele wereld, interessante kennis over fotografie en de nieuwste foto's die ze op stockfotosites aanbieden. Adriana deelt op haar eigen Insta-profiel af en toe leuke selfies naast de advertenties die haar – of beter gezegd, de stockfoto's waarvoor ze poseert – in beeld brengen.
Het is duidelijk op dat dit een van de stockfoto topmodellen is die zich intensief bezighoudt met stockfotografie, dat ze geniet van haar populariteit en dat ze een mooie, rijke en vruchtbare carrière heeft opgebouwd.
Jennifer Kind is een beginnend actrice die in 1996 eenmalig model stond voor een aantal stockfoto's. Zij poseerde vooral als student in een campusachtige setting. Tot haar verrassing werden haar foto's al snel erg populair! Toen het internet opkwam, werd Jennifer's gezicht overal voor gebruikt: van advertenties en winkels tot brochures en schoolboeken.
Sterker nog, ze is het model van de spraakmakende Dell-Gateway marketingblunder uit 2004, waarbij beide concurrerende bedrijven stockfoto's met Jennifer Kind in hun advertenties gebruikten. Haar gezicht was zo wijdverspreid in de reclame- en publicatiesector dat de media het verhaal begin van dit millennium hebben opgepikt en haar de naam “The Everywhere Girl” gaven. Nu, bijna 25 jaar na de fotoshoot – de enige waarvoor ze ooit model heeft gestaan − worden haar foto's nog steeds door stockfotosites in licentie gegeven en worden ze wereldwijd nog altijd gebruikt. Ze staat hier zelfs in de Urban Dictionary.
Ondanks dat ze zich niet helemaal kon vinden in de manier waarop haar foto's zijn gebruikt – met name wat betreft gevoelige onderwerpen als politiek of religie – zag Jennifer dit zeker als een kans en heeft ze haar best gedaan om dit uit te buiten. Ze heeft het label “The Everywhere Girl” gekocht en geprobeerd er een merk van te maken: een blog, social media fanpagina's op Facebook, een YouTube-kanaal en een video waarin ze vertelt over haar ervaring op het gebied van stockfoto's, diverse interviews met de media en zo nu en dan een reportage van waar ze de afgelopen jaren mee bezig is geweest.
Hoewel sommige van die projecten inmiddels achter ons liggen, lijkt het erop dat er aan de roem die Jennifer Kind oogstte met haar stockfoto's geen eind komt.
Goed nieuws: je kunt haar foto's nog steeds bij Getty Images kopen.
Niccoló Massariello – Wanneer het misgaat met stockfoto topmodellen
By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy. Learn more
Het verhaal van Niccoló lijkt op de real-life versie van een aflevering van Friends uit de jaren '90 – als je een fan bent, zul je je dat herinneren: hij poseerde voor wat foto's die als stockfoto's verkocht zouden worden, en vervolgens is zijn gezicht overal te bewonderen, maar in verband met thema's en zaken die hij helemaal niet zo leuk vond.
Niccoló zei in een artikel voor Vice dat hij een moeilijke tijd doormaakte en het aanbod van een bevriende fotograaf aannam om te poseren voor een fotoshoot als ludieke manier om zichzelf op te vrolijken en zijn ego een boost te geven, wat in eerste instantie goed werkte. Niccoló beleefde er veel plezier aan, tekende een model release en vervolgde zijn weg.
Terwijl de fotograaf de beelden van de fotosessie naar stockfotosites uploadde, liep de situatie uit de hand en kreeg Niccoló enorm veel spijt van zijn fotoshoot. Maar wat maakte het allemaal zo erg? Iets in zijn gezicht en gezichtsuitdrukking zette creatieve personen in diverse uithoeken van de wereld ertoe aan om de foto's te gebruiken voor gevoelige en niet erg leuke onderwerpen. Zijn gezicht werd gebruikt voor artikelen over geweld binnen relaties, delicate mannenziekten en medische aandoeningen, low-budget sci-fi romans…om er maar een paar te noemen.
Na afloop voelde Niccoló dat zijn eerste ego-boost afkomstig van de fotosessie volledig teniet gedaan werd omdat verscheidene personen uit de hele wereld hem een goede afspiegeling vonden van deze negatieve concepten, en het feit dat miljoenen mensen hem na het zien van de advertenties, de artikelen en de social media berichten met deze concepten in verband brachten droeg daar zeker aan bij.
Ook is het belangrijk om te vermelden dat hij in zijn interview voor Vice stelt nooit iets aan de exposure te hebben verdiend en er zijn geen aanwijzingen dat hij heeft geprobeerd om zijn onverwachte populariteit te verzilveren.
Interessant is, dat je zijn foto's nog steeds bij Adobe Stock.
Hoewel zijn kenmerkende frons en snor hem dus tijdelijk beroemd maakte in de reclamewereld, moet worden gezegd dat Niccollo Massariello niet blij was dat hij een van de grootste stockfoto topmodellen werd.
De meest iconische foto's van haar zijn die waarop ze poseert als een vriendelijk lachende telefoniste: met een keurig jasje, haar haren netjes, haar headset op en een zachte, verfrissende glimlach.
Hoewel verschillende foto's van dezelfde setting al jaren in verschillende advertenties en berichten over de hele wereld worden gebruikt, heeft model Anne Sofie een groot aantal foto's genomen die je alleen bij iStock kunt kopen. En de foto's zijn zo populair dat er een speciale lightbox is aangemaakt met meer dan 600 foto's waarop Sofie te zien is.
Kennelijk kan haar gezicht alles aanprijzen, aangezien ze in de meest uiteenlopende contexten is gefotografeerd, van het genieten op een zonnige stranddag met vrienden of als stelletje in een romantische pose met Jesper Bruum – ook een van de beroemdste stockfoto topmodellen – tot een serieuze zakenvrouw, wetenschapper of chirurg.
Hoewel er niet zoveel over Anne Sofie bekend is, weten we dat haar gezicht commercieel zo interessant is dat ze haar eigen lightbox heeft bij een grote beeldbank als iStock, en een zoekopdracht in omgekeerde volgorde op Google of hier bij Tineye geeft al snel aan hoe wijdverbreid haar foto's zijn.
We kunnen stellen dat ze dankzij het internet een van de meest gevraagde en populaire stockfoto topmodellen is geworden.
Jesper Bruun – De meest gedownloade man ter wereld
Jesper is begonnen als parttime model, tijdens zijn studie multimediale vormgeving en later als ingenieur. Interessant is dat hij als tiener al worstelde met zijn gewicht en zelfbeeld, voordat hij uitgroeide tot de slanke man met stoere uitstraling die hem over de hele wereld beroemd maakte.
Hij nam het modellenwerk pas serieus toen hij reageerde op een advertentie van Yuri Arcurs − de bekende Deense stockfotograaf die miljoenen heeft verdiend in de sector van de microstock en zijn eigen studio Peopleimages heeft opgericht – en poseerde voor stockfoto's die in de collecties van de beste stockfotosites zijn terechtgekomen.
Al gauw zag hij zichzelf in allerlei reclamecampagnes en advertenties voor van alles en nog wat, van scheerschuim en diepzeeduiken tot financiële diensten. Hij nam zelfs met Anne Sofie een paar thematische fotoshoots, het commercieel interessante stockfotomodel dat hierboven is vermeld.
Deze overexposure, zijn stempel als de meest gedownloade man en de implicaties die dit voor de marketingbranche met zich meebracht, hebben tot een nieuwe kans geleid. Jesper speelde mee in de film “Most Downloaded Man” van de Braziliaanse fotograaf Fernando Martins, die verslag doet van zijn ontmoeting met Jesper in zijn zoektocht naar verklaringen voor het feit dat dit model ‘zoveel werk van hem steelt' – oftewel waarom creatieve ontwerpers liever stockfoto's van Jesper Bruum maakten dan op maat gemaakte foto's van Martins of andere fotografen. Deze film stuwde de online exposure van Jesper alleen maar op, wat zijn gezicht nog herkenbaarder maakte.
De ooit meest gedownloade man werkt nog steeds als model, maar is sinds een tijdje vertegenwoordigd door modelbureaus en managers om een groter financieel deel van de taart te krijgen. Hoewel hij stelt trots te zijn op zijn bekendheid en het als een prestatie te beschouwen, spreekt hij ook een gevoel voor nederigheid uit dat hem ertoe aanzet om niet aan de mensen te vertellen dat hij een van de beroemdste stockfoto topmodellen is.
Hier een grappige video die de Braziliaanse fotograaf Fernando Martins heeft gemaakt nadat hij Jesper overal tegenkwam.
By loading the video, you agree to YouTube's privacy policy. Learn more
Internet, sociale media en het overexposure-effect
Stockfotografie is een voorloper van het internet, en creatieve ontwerpers gebruikten deze al lang voordat digitale beelden voor online gebruik hun grootste verdiensten opleverden. Hoe komt het dan dat de beste stockfoto topmodellen allemaal in de late jaren '90 zijn opgekomen en nog veel meer in de afgelopen jaren?
Hiervoor is het Web 2.0 verantwoordelijk. Online communities, social media en chatrooms zorgen voor een nieuwe manier van interactie tussen mensen van over de hele wereld door middel van het delen van content, en het internet is een van de belangrijkste marketing- en reclamemedia geworden.
Het resultaat was dat het web werd overspoeld met op stockfoto's gebaseerd beeldmateriaal voor uiteenlopende doeleinden. Oplettende kijkers gingen in deze advertenties en berichten gezichten herkennen, ze compileren en hun ontdekkingen met elkaar of met grote communities delen -zo heeft Reddit hier bijvoorbeeld talloze pagina's aan gewijd. Enkele zijn zelfs uiterst populair geworden, een fenomeen op zich waarover je meer kunt lezen in ons artikel over het ontstaan van je favoriete stockfoto memes.
Daarom benadrukken we bij steeds weer het belang – en de uitdaging – van originaliteit en individualiteit bij het gebruik van stockbeelden in je werk: we leven in een wereld van over-visualiteit, over sharing, over-exposure, en je moet er echt voor zorgen dat het beeldmateriaal opvalt!
Het kiezen van de perfecte mobilevriendelijke foto's voor virale content met de volmaakte stockfoto topmodellen is een fantastische manier om dat te realiseren.
Waarom zijn zij stockfoto topmodellen? De foto's en gezichten waar designers graag mee werken
Is het toeval dat zoveel grafisch ontwerpers, marketeers, adverteerders en uitgevers afbeeldingen met dezelfde personen kiezen voor zo veel uiteenlopende producten, diensten en concepten te illustreren of onder de aandacht te brengen?
We denken dat dit geen toeval is. Deze specifieke modellen hebben iets aantrekkelijks voor creatieve ontwerpers, en belangrijker nog is dat zij van mening zijn dat het hun doelgroep zal aanspreken. Als we zien hoe gevarieerd de onderwerpen en thema's zijn waarmee ze werken, dat laat dit zien dit dat de beelden van deze personen alles kunnen aanprijzen.
DIT HEBBEN ZE GEMEEN
Ze zien er goed uit, maar op een “toegankelijke” manier als een buurjongen/buurmeisje. Daardoor vinden mensen hun foto's aantrekkelijk en niet intimiderend.
Ze zijn expressief op een zichtbare en duidelijke manier. Met hun lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen kunnen ze makkelijk emoties overbrengen – zelfs als ze overdreven poses aannemen, ouderwetse stijl gemaakte foto's waar alle hierboven genoemde stockfoto topmodellen voor hebben geposeerd – zodat ze herkenbaar zijn en de boodschap van elke afbeelding moeiteloos overbrengen.
Ze zijn etnisch dubbelzinnig en/of inclusief, deze modellen zijn bijzonder omdat ze binnen de parameters van meerdere regionale looks passen. Enkele daarvan zijn moderne, natuurlijke en authentieke vertegenwoordigers van een of meer etnische groepen, wat inhoudt dat ze op een moeiteloze en informele manier sociale en culturele inclusiviteit in de afbeeldingen brengen, iets wat tegenwoordig heel wenselijk is.
Houd deze belangrijke tips in gedachten bij het kiezen van de stockfoto's die je in ontwerpen en projecten wilt gebruiken. Ongeacht of je foto's van deze topmodellen zoekt, of liever een minder bekend gezicht in de catalogus van een beeldbank probeert te vinden, zorg ervoor dat je een nieuw gezicht kiest dat jouw doelgroep aanspreekt.
Wellicht dat de volgende ster in je creaties een van de nieuwste stockfoto topmodellen zal zijn!
Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.
Wellicht bent u ook geïnteresseerd in deze artikelen