48 fascinerende fotografie trends 2020

De tijd staat niet stil en we hebben een nieuw jaar voor de boeg! Naast de jaarlijkse overzichten, plannen en doelstellingen, is er nog iets anders belangrijk om het succes van uw creatieve activiteiten te vergroten, namelijk te weten wat de grootste fotografie trends 2020 zijn op het gebied van visueel beeldmateriaal. Ook dit jaar – bekijk hier de fotografie trends 2019 – heeft het team van StockPhotoSecrets de meest inspirerende trends geanalyseerd en samengesteld uit de crème de la crème van de toonaangevende stockfotosites, waarmee u een overzicht krijgt van de belangrijkste fotografie trends 2020.

Mis ook het overzicht met de meest gedownloade afbeeldingen van 2019 niet!

Dit is wat u moet weten voor het creëren van de krachtigste ontwerpen om ook komend jaar in de top (en waarom niet als beste) mee te kunnen draaien in de visuele wereld. We hebben de prachtige foto's aan dit overzicht van fotografie trends 2020 toegevoegd. Ontdek, geniet en begin met brainstormen voor uw creative concepten voor 2020!

Fotografie trends 2020


Wilt u meer weten? Hier 6 fotografie trends jaaroverzichten!
Wie graag een dieper inzicht wil hebben in de ontwikkeling van visuele trends, kan bij ons terecht! Onze jaarlijks overzicht van fotografie trends gaat terug tot 2014 en daarmee krijgt u een compleet overzicht van de fotografie trends van de laatste jaren! Ontdek ze zelf:


De beeldbanken

Maak kennis met de 8 beste beeldbanken waarvan de creatieve experts ons inzicht hebben gegeven in de fotografie trends voor 2020:

Photocase 

Photocase logoPhotocase is een stockfotobureau uit Berlijn (Duitsland) dat al 20 jaar excelleert in kunstzinnige, onconventionele stockfoto's. Ze hebben een bijzonder goed samengestelde, exclusieve collectie vol met interessante, unieke en bizarre stockfoto's die nu heel populair zijn. Een Wilt u meer weten? Lees dan ons Photocase testrapport. U wilt graag trendy foto's kopen? Ontdek ze in deze lijst met fotografie trends hieronder en koop ze nu nog voordeliger met onze Photocase kortingscode voor 5 gratis credits + 10% korting!

Shutterstock

Shutterstockshutterstock logo heeft een collectie van meer dan 340 miljoen foto's en illustraties en is daarmee een van de grootste beeldbanken ter wereld. De collectie is sterk commercieel gericht met een grote variëteit aan beelden van professionele fotografen over elk denkbaar onderwerp, elke gewenste stijl en elke mogelijke compositie.

Shutterstock staat al ruim 15 jaar aan de top in de sector. Wilt u meer weten? Lees ons Shutterstock testrapport. Klik op de afbeeldingen in dit overzicht van fotografie trends om deze geweldige foto's te kopen. Profiteer nu van onze Shutterstock kortingscodes voor 15% korting!

Adobe Stock

Adobe Stock logoDe naam zegt het al, Adobe Stock is een stockfoto-service van Adobe die naadloos in de Creative Cloud-applicaties is geïntegreerd, maar tevens als zelfstandige beeldbank kan worden gebruikt. Adobe Stock heeft meer dan 255 miljoen foto's en illustraties over elk denkbaar thema en in elke mogelijke stijl. Het zijn scherpe, nauwkeurig geselecteerde afbeeldingen, waarmee u elke commercieel gerichte content naar een hoger niveau kunt tillen.

Wilt u meer weten? Lees ons Adobe Stock testrapport. Wilt u hun hippe beelden kopen, klik dan gewoon op de foto's in dit overzicht. Daarnaast kunt u hun site gratis uitproberen met dit fantastische gratis Adobe Stock proefabonnement!

StockPhotoSecrets Shop

StockPhotoSecrets logoU raadt het al, dit is ons eigen stockfotoservice. StockPhotoSecrets richt zich specifiek op kleine en middelgrote bedrijven, starters en freelancers, en op creatief talent dat met een beperkt budget werkt. Onze collectie omvat zo'n 6 miljoen foto's, illustraties, vectoren en lettertypes.

Iedere maand voegen we tot wel 100.000 nieuwe beelden toe om ervoor te zorgen dat ons beeldmateriaal up-to-date en trendy is. Wilt u meer weten? Lees ons StockPhotoSecrets testrapport. Voor het downloaden van onze trendy foto's en illustraties gaat u naar StockPhotoSecrets Shop. Bekijk nu onze populaire 99club voordeelactie!

Dreamstime

Dreamstime logoDreamstime is een van de 6 beste beeldbanken in de sector sinds het 15 jaar geleden van start ging. Ze hebben een omvangrijke collectie van meer dan 119 miljoen afbeeldingen die actueel en betaalbaar is, wat de reden is dat zo veel klanten deze foto's en illustraties kopen. Wilt u meer weten? Lees ons Dreamstime testrapport. Wilt u hun beeldmateriaal uit dit item met fotografie trends kopen, meld u nu gratis aan bij Dreamstime en download het!

123RF

123rf logo123RF, een van de grote 6 stockfotobureaus sedert begin 2000, heeft een collectie met vele miljoenen stockfoto's die u direct kunt downloaden en commercieel kunt gebruiken, en ze werken er hard aan om hun aanbod trendy en modern te houden om te voldoen aan uw wensen. Wilt u meer weten? Lees ons 123RF testrapport. Wilt u deze prachtige afbeeldingen die in dit overzicht zijn opgenomen downloaden? Klik er dan op en koop ze voordelig met onze speciale 123RF kortingscode voor 20% korting!

Alamy

Alamy logoAlamy is een gevestigde naam in de sector van stockfotografie met een smetteloze reputatie. Ze hebben een rijke collectie trendy afbeeldingen die u kunt gebruiken in uw ontwerpen, en ze bieden ook diverse licenties aan. Wilt u meer weten? Lees ons Alamy testrapport. Wilt u hun foto's kopen? Klik erop in dit artikel en download ze met onze exclusieve Alamy kortingscode met 25% korting!


terug naar menu ↑

De keuze van onze expert

Hoe gevarieerd deze fotografie trends van 2020 ook mogen zijn, toch hebben ze allemaal een gemene deler: realiteitszin. De populairste visuele content voor dit jaar is in essentie intiem en oprechtheid komt in de plaats van klassieke en populaire thema's. Van de meest recente zaken die de mens wereldwijd bezighouden tot de fotografische esthetiek die de boventoon zal voeren, waarbij het gaat om minimalistische composities en indringende afbeeldingen die sterk worden beïnvloed door de vraag naar nauwkeurige reproducties van de huidige tijd en de wereld.
Duidelijk is dat visuele communicatie nu niet meer gericht is op een artistiek ideaal om te imiteren, maar om de werkelijkheid die ons dagelijks omringt op een artistieke manier in beeld te brengen. Bent u voor een merk of creatief bezig, hou dan deze tip in gedachten bij het ontdekken van deze nieuwe fotografie trends: wie een doelpubliek wil bereiken, moet niet alleen weten dat hij deze kent, maar ZIJN zoals zij.
Ivanna Attié - Stockfoto expertIvanna Attié - Stockfoto expert

terug naar menu ↑

Authentieke & spontane foto's

Dit is veruit de populairste trend van de laatste jaren en er zijn geen aanwijzingen dat dit snel zal veranderen. De hipste lifestyle fototrend in 2020 zijn authentieke gestileerde afbeeldingen. Hyperrealistische en spontane momenten die door professionele fotografen prachtig worden vastgelegd, zowel de spontane als de geproduceerde foto's, zorgen ervoor dat u ook dit jaar visueel up-to-date blijft.

Photocase: Hyperrealisme

Al jarenlang is authenticiteit een trend en deze ontwikkeling beweegt zich nog verder van de geposeerde modelfoto naar hyperrealistische fotografie van mensen, die doen denken aan documentaires uit de jaren zeventig: wispelturig en niet perfect, maar wel echt, puur en mooi, wat aansluit bij de trend van imperfectie.

Fotografie trends 2020 Klein meisje in een stoffige kamer

Copyright: deyangeorgiev / Photocase.com


Shutterstock: Authenticiteit en beweging in beeld

Felicia Perretti: Ik ben van mening dat echte momenten en authenticiteit in de fotografie nog altijd heel belangrijk zijn, en dat merken om dergelijke foto's zullen blijven vragen. Afgezien daarvan denk ik dat we meer beweging in beeld zullen zien. Fotografie is het zoeken naar manieren om beweging aan afbeeldingen toe te voegen, of zelfs helemaal over te gaan op video.

Twee Afro vrouwen maken een selfie

Copyright: Kseniia Perminova / Shutterstock


StockPhotoSecrets: Spontane foto's

Authentieke fotografie was in 2019 een van de favoriete fotografie trends en daarom hoeft het ons niet te verbazen dat het zich verder ontwikkeld heeft in een enigszins andere richting. Waar authentieke fotografie zich concentreert op echte mensen in echte situaties, richt de spontane fotografie zich in veel gevallen op de fotograaf in plaats van op het onderwerp. Anders dan bij doelbewust geposeerde portretten, die expliciet ontworpen en geënsceneerd zijn om een zekere blik of een bepaald doel te bereiken, hebben spontane foto's tot doel om oprecht te zijn en een impuls te geven aan het moment zelf.

De fotograaf moet zich hiervoor in zijn omgeving kunnen inpassen. Voor het vastleggen van eerlijke, authentieke beelden moet een fotograaf onzichtbaar worden. Daarom kan dit een uitdagende vorm van fotografie zijn, waarbij we hopen op een positieve bijdrage in deze fascinerende fotostijl.

Gezin rent over het strand in de winter

Copyright: Ingram Images / StockPhotoSecrets


Dreamstime: Storytellers

Afbeeldingen vertellen wel degelijk een verhaal en in 2020 is er volop sprake van visuele storytelling. De drang om mijn, jouw, zijn of haar verhaal te vertellen zal zich laten vertalen in unieke foto's van personen, maar ook in atypische wijze waarop ze worden gefotografeerd. Laat de gebruikelijke pose los, laat het verhaal zich ontvouwen!

Familie paashazen die grappige foto maakt

Copyright: Shsphotography | Dreamstime.com

We krijgen verhalen over uniekheid en verscheidenheid te zien, maar ook verhalen over inclusiviteit en diversiteit. De snel veranderende wereld zal haar trekken veranderen, bereidt u dus voor op een verzameling van uiteenlopende portretten in een poging de collectie van mondiale portretten te completeren. De mensen van de toekomst zullen er heel multi-etnisch uitzien.

Portret van een Afrikaanse man omhuld met een rode deken

Copyright: Nuvisage | Dreamstime.com

Jonge mensen die op een dakrand zitten

Copyright: Ammentorp | Dreamstime.com


EyeEm: Gemaakt realisme

Deze fototrend spoort merken aan om de spontane verhalende energie van een ‘spontane' momentopname te imiteren, een echt verhaalmoment waarbij het onderwerp de kans krijgt om de waarheid te onthullen zonder overbodige rekwisieten, kunstlicht of overdreven digitale retouches. Voor ondernemingen gaat het om het vertellen van simpele productverhalen die de menselijke kant van het kapitalisme naar een hoger niveau tillen.

 Jonge vrouw drinkt melk langs de kant van de weg

Copyright: Linas Vaitonis / EyeEm


terug naar menu ↑

Milieubewust & duurzaamheid

Het milieu is dit jaar een van de meest belichte thema's, de impact van de mens op de planeet en wat we kunnen (en moeten) doen om ons milieu te redden. Deze thema's zullen dus als beeldmateriaal zeer in trek zijn. Bijna alle geïnterviewde deskundigen benadrukten dat milieubewustzijn en een duurzame levensstijl een van de fotografie trends zijn voor 2020.

Photocase: Goud is groen

Comfort is niet langer een dure aangelegenheid, maar een duurzame aangelegenheid. Inmiddels is duurzaamheid een levensstijl en mensen betrekken zowel ecologische als sociale criteria bij de waardebepaling. Een vintage jasje uit de tweedehandswinkel kopen voelt beter dan een duur exemplaar uit de Gucci-boetiek. Het nieuwe oude jasje wordt dan naar de biologische winkel gedragen om de hergebruikbare containers met levensmiddelen te vullen. Er is dus zeker sprake van consumptie, maar het gaat daarbij om veranderde waarden die de consument blijven beïnvloeden, waarbij rekening wordt gehouden met de sociale en ecologische aspecten die met elk product en elke dienst gepaard gaan.

Hand die een plastic fles kapot drukt

Copyright: Andrea Righetto / Photocase.com


Shutterstock: Recycling, klimaatverandering en ruimtelijke verkenning

Anastasiia Kryvenok: De grootste trends zullen denk ik de milieuproblemen en de opwarming van de aarde zijn. Onder dit thema vallen ook foto's die de menselijke interactie met de natuur laten zien, evenals de ontwikkeling van nieuwe technologieën en zelfs de verkenning van de ruimte.

IJsberen op een ijsschots

Copyright: FloridaStock / Shutterstock

Luis Molinero: Het jaar 2020 staat voor de deur en ik kan me dan ook voorstellen dat thema's en trends vanaf 2019, zoals sport, business en gezonde voeding, goed zullen blijven presteren. Maar ik verwacht dat concepten als recycling en groene energie en de strijd tegen de klimaatverandering steeds belangrijker zullen worden en nadrukkelijker op de voorgrond zullen treden.


Dreamstime: Spannende toekomst

Of het nu gaat om Greta's schoolstaking voor een beter klimaat of om het steeds toenemende sociale en politieke activisme, burgers zullen wereldwijd de bestaande modellen voor een ‘betere' wereld betwisten. We staan voor een tijdperk waarin mensen de strijd aangaan en alternatieven ontdekken, van stadstuinen, het schoonmaken van de oceanen en speciale onderwijsprogramma's om een milieuvriendelijk leven te kunnen leiden. Visuele content zal dat verwerken in collages, in-motion en in-action beelden van stelling nemen voor een leefbare toekomst.

Protest van jonge mensen over de problemen van deze tijd

Copyright: Andrei Gabriel Stanescu | Dreamstime.com

Kinderen die biologieles krijgen over recycling

Copyright: Rawpixelimages | Dreamstime.com


terug naar menu ↑

Sprankelende kleuren

Het is niet mogelijk om visueel te denken zonder in kleuren te denken. Dit jaar wordt het kleurenpalet heel sprankelend, vol met bruisende, gewaagde en pakkende tinten die perfect in diverse verhaallijnen passen, van retro tot natuur en reizen. Meerdere fotobureaus hebben deze trend opgepikt, en zeggen daarover:

StockPhotoSecrets: Sprankelende kleuren

2020 draait om het uiten van uzelf. Niet letterlijk of op een vanzelfsprekende manier, maar vanuit een meer abstracte invalshoek door gebruik te maken van felle kleuren en fotografische stijlen om een idee, concept of impressie over te brengen. Daarom zijn Sprankelende kleuren een van onze toptrends voor 2020. Iedere foto heeft een eigen geluid, en hoe uitgesprokener de kleur, hoe nadrukkelijker het geluid. Zo kunnen afbeeldingen zich van de rest onderscheiden en werkelijk invloed hebben op de kijker.

Zeker in een tijdperk waarin de stockfotografie op zijn hoogtepunt is en de beschikbare beelden op dit gebied enorm verzadigd zijn, is dit een van de meest populaire trends in 2020. Afbeeldingen die zich onderscheiden van de rest zullen altijd populair blijven.

In patroon gelegd meerkleurig serviesgoed op tweekleurige achtergrond

Copyright: Ingram Images / StockPhotoSecrets


Shutterstock Color Trends: Geen pastelkleuren te bekennen

Shutterstock heeft voor 2020 een complete gids met fotografie trends uitgebracht, en de top drie is bijzonder gedurfd en uitdagend: Lush lava – Een krachtig, vurig rood – #FF4500

Shutterstock Lush Lava > Fotografie trends 2020

Aqua Menthe – Een pittig, energiek groen – #7FFFD4

Shutterstock Aqua Menthe > Fotografie trends 2020

Phantom Blue – Een diep en krachtig blauw – #191970

Shutterstock Phantom Blue > Fotografie trends 2020


123RF: Gewaagde kleuren & neon flair

Kleuren zullen sterker en dynamischer tot uiting komen in de wereld van de fotografie voor alle digitale media. U kunt de aandacht van de kijker trekken met helder en gewaagd beeldmateriaal of om spetterende marketing- en designproducten te creëren.

Portret Afrikaanse vrouw die zichzelf knuffelt

Copyright: ammentorp / 123RF

Dit jaar zullen we steeds meer beeldmateriaal met neon-thema's te zien krijgen. Lumineus en glans zullen de populairste trefwoorden zijn waarmee gezocht kan worden naar neonfotografie. Daarnaast zullen portretten met neon-thema's een opkomende stijl zijn om gewone portretten te laten knallen.

Meisje in een caféraam met neonlichten

Copyright: http://shrsl.com/211uk / 123RF


Dreamstime: Vloeiend, kleurrijk en isometrisch 2020 clip arts en illustraties zullen als een van de fotografie trends schitteren in een opvallend en gevarieerd kleurenpalet, van monochrome afbeeldingen tot bruisende kleuren met bijvoorbeeld volumineuze oranje en paarse tinten, waarbij het de bedoeling is om de aandacht van de kijkers te trekken.

Abstracte dynamische vloeiende kleuren achtergrond

Copyright: Stararts | Dreamstime.com

Abstracte Isometrische vakken 3D achtergrond

Copyright: Kulikovalex | Dreamstime.com


EyeEm: Pastel Blues

Wat gebeurt er als je de Millennial-cultuur met fotografisch minimalisme combineert? Wij noemen het Generation Blue. Wanneer we proberen de eindeloze stroom negatieve krantenkoppen die ons dagelijks overspoelen te verwerken, zorgen de kleuren die we kiezen voor onze merkcampagnes voor een subtiele, maar vriendelijke herinnering aan de helende en emotionele effecten die kleur met zich mee kan brengen.

Meisje in badpak aan zee

Copyright: Fabio Piccioni / EyeEm


terug naar menu ↑

A-typische schoonheid & pure foto's

Dit is een van de fotografie trends die al verscheidene jaren in de lift zit en die ook in 2020 nog steeds een sleutelrol zal spelen. Moderne fotografie, met name portretfotografie, draait om het herontdekken en herontwerpen van de sociale criteria van schoonheid, zowel wat betreft het menselijke niveau als de esthetische vormgeving. Dit jaar zullen de best scorende portretten die onconventionele schoonheid op een rauwe, minder gekunstelde en minder geretoucheerde manier in beeld brengen zijn.

Photocase: De nieuwe schoonheid

Het schoonheidsconcept wordt opnieuw onder de loep genomen. Vooral het soort perfectie dat via nabewerking wordt gerealiseerd, wordt al snel als marketinginstrument ontmaskerd en verliest meer en meer zijn glans. Daarentegen brengt de camera de onbewerkte schoonheid van imperfectie, eigenaardigheid, anderszijn en diversiteit die elk mens bezit, in beeld.

Portret van een vrouw met een hoofddoek en sluier

Copyright: Nika Akin / Photocase.com


Adobe Stock: Make-up is geen masker

Cosmetica is in het verleden gebruikt als een “masker” met als doel een begrensd en lineair schoonheidsideaal te realiseren. De moderne verzorging concentreert zich op de unieke uitstraling en stijl van een persoon en de kleur komt op een expressieve, artistieke manier naar voren.

Vrouw met een roze afro-kapsel

Copyright: Elise Mesner / Adobe Stock

Beeldmateriaal moet het moderne gebruik van cosmetica weergeven als een bewijs van individualiteit en identiteit om er fris uit te zien, niet gedateerd, waarbij het traditionele en overdreven bewerkte “schoonheids” aspect wordt losgelaten.


123RF: Onbewerkte beelden

Doordat authenticiteit nog steeds hoog op de lijst van fotografie trends staat, gaan we veel meer onbewerkte beelden zien, met name op social media. Onbewerkte, echte foto's zullen de eerstkomende jaren vaker gebruikt worden dan nu het geval is.

Vrouw met een japanese kimono in Kyoto

Copyright: Leung Cho Pan / 123RF


EyeEm: Het nieuwe ik

De moderne portrettering is een evoluerende kunstvorm die de selfie geruisloos overneemt en de rauwe spontaniteit vervangt door kunstmatige digital-vanity. De portretkunst vertoont onze diepste gevoelens van onzekerheid over de machteloosheid in een social media-vacuüm dat esthetiek vaak meer waarde toekent dan authentieke connecties. Merken kunnen lering trekken uit de vernieuwde focus op simpele visuele elementen.

Portret van jonge Oosterse vrouw

Copyright: Audrey Kwok / EyeEm


terug naar menu ↑

Moderne senioren

Meerdere beeldbanken hebben een groeiende trend waargenomen die streeft naar een betere en krachtigere weergave van Baby Boomers, omdat de iconische generatie nu de grens van 65 jaar heeft bereikt. Deze gigantische bevolkingsgroep is inmiddels senior geworden, en de wijze ze leven is heel anders dan waarop deze levensfase vroeger werd geleefd. Foto's van moderne senioren in 2020 moeten dit weerspiegelen.

Photocase: Ok, Boomer!

De babyboomers vergrijzen en omdat ze de meerderheid van de bevolking zijn, veranderen de wensen met betrekking tot beeldmateriaal mee. Daarnaast scheidt de kloof tussen de digitale wereld en de virtuele wereld, die ze niet kunnen zien, een groot deel van deze generatie. De oudere modellen zullen in de toekomst vermoedelijk weinig problemen hebben met boekingen en opdrachten.

Portret van vrouw met rode lippenstift

Copyright: livcool / Photocase.com


Adobe Stock: Alle leeftijden zijn welkom

Gracieus ouder worden behoort niet alleen tot de mogelijkheden, het is zelfs de nieuwe standaard. Senioren zijn goed gezond en actief en participeren veel langer in het arbeidsproces dan de vorige generaties, waardoor ze een aanzienlijke koopkracht hebben.

Oudere en jongere vrouw samen in een rietveld

Copyright: Bonninstudio/Stocksy / Adobe Stock

Organisaties en bedrijven vragen om veelzijdige beelden waarop levendige senioren actief deelnemen aan alle facetten van het leven en werken met collega's en mensen van alle leeftijden. Hierdoor krijgen bedrijven een grotere aantrekkingskracht en zijn zij relevanter voor de energieke senioren.

Vrouw geeft het vredestekens

Copyright: Lindsay Mound / Adobe Stock

Portret van een glimlachende oosterse man

Copyright: Victor Marvillet / Adobe Stock


Dreamstime: Senior empowerment

Op dit moment is de bevolking van boven de 65 jaar wereldwijd de snelst groeiende leeftijdsgroep. Voor deze specifieke groep biedt stockfotografie veel meerwaarde dankzij authentieke afbeeldingen. Leeftijd is niet meer dan een getal en ook senioren maken veel plezier.

Oudere mannen lachen tijdens een gezellige maaltijd

Copyright: Rawpixelimages | Dreamstime.com

Concepten voor senioren die betrekking hebben op een actieve levensstijl, gezondheidszorg, financiën, huisvesting, gezin, goederen en diensten zullen alsmaar populairder worden, waarbij het traditionele idee van zwijgzame wijsheid van senioren wordt losgelaten.

Manin badkamer met scheerschuim trekt een grappig gezicht

Copyright: Pojoslaw | Dreamstime.com


terug naar menu ↑

Diversiteit & inclusie

In 2020 zal de vraag naar beelden die een inclusieve en diverse, mondiale samenleving weergeven groter worden. Creatieve ontwerpers zullen nu ook meer dan voorheen beelden nodig hebben waarop de wereld waarin we leven en de mensen accuraat worden weergegeven, om hun boodschappen aan de samenleving te kunnen overbrengen. Van ras tot genderrollen, lifestyle-fotografie zal alles en iedereen in beeld brengen.

Shutterstock: Nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van stereotype thema's

Damir Khabirov: Nieuwe fotografie trends zullen in 2020 beslist toenemen ten opzichte van de trends die in 2019 al aan kracht hebben gewonnen. Diversiteit, fysieke positiviteit en feminisme zullen nog steeds uitermate relevant zijn. Dit zijn mondiale trends die zowel de markt voor stockfotografie als de reclame, marketing en zelfs de politiek beïnvloeden.

Zus zittend met gehandicapt broertje in de speeltuin

Copyright: Jaren Jai Wicklund / Shutterstock

Ik verwacht dat klassieke thema's nog steeds relevant zullen zijn, maar dat ze op een nieuwe manier gepresenteerd zullen worden. Zo zijn er bijvoorbeeld de stereotype beelden van een gelukkig gezin dat thuis op de bank zit. Ieder jaar veranderen de inrichting, de kleding en de familie zelf kan verschillen van het typische beeld van een “vader, moeder, jongen en meisje” om diverser en inclusiever te zijn.


Adobe Stock: Express yourself

Door de social media zijn mensen meer open en zichtbaar dan ooit als het gaat om het uitdrukken van hun gevoelens. De behoefte om een uitgebreid, eerlijk palet aan rauwe emoties te delen, is nu gangbaar.

Man toont zijn diepste emoties

Copyright: TONL / Adobe Stock

Consumenten willen dat ze authentiek weergegeven worden. Hieronder valt ook hoe ze zich voelen en uitdrukken. Dit is de allernieuwste visuele variant van “inclusiviteit”.

Kale vrouw lachend tijdens een protest

Copyright: Jacob Lund / Adobe Stock


123RF: Inclusieve focus

Stel uzelf de vraag hoe de fotografie trends eruit zou zien als er een sterkere focus op inclusiviteit zou zijn. In 2020 zullen afbeeldingen van lichamen, geslachten, oriëntaties en etnische diversiteit nog altijd een belangrijk thema zijn.

 Jonge vrouw met maatje meer staat model voor een paarse achtergrond

Copyright: : Volodymyr Melnyk / 123RF


Alamy: Girl boss

In het Verenigd Koninkrijk is maar één op de drie ondernemers een vrouw. Omdat de druk om deze traditionele kijk op ondernemerschap te veranderen toeneemt, doordat het bewustzijn voor flexibele werktijden en het werken op afstand steeds meer toeneemt, is dit het moment bij uitstek om dit met inspirerende en overtuigende afbeeldingen te benadrukken.

Jonge moslima die een selfie neemt

Copyright: Gabriel The / Alamy Stock Photo


terug naar menu ↑

Maatschappelijk actief

Net als afgelopen jaar zal de visuele trend die mensen in beeld brengt die zich verenigen om goede doelen te verdedigen, publieke acties te voeren om bewustzijn te creëren en te vechten tegen wat zij denken dat er moet veranderen, ook in 2020 erg populair blijven.

Adobe Stock: Van ik naar wij

Onder aanvoering van jongere consumenten is de verschuiving richting mensen die samenkomen voor grote en kleine belangen aan het opschalen. Het individu is nu doelgericht.

Jonge man en vrouwen met rood haar aan de waterkant

Copyright: Alp Peker / Adobe Stock

Afbeeldingen die een krachtig maatschappelijk gevoel en zinvolle lifestyle-keuzes laten zien, spreken de kijkers aan en creëren een directe link tussen bedrijven en de bewuste consument.

Illustratie van een grote menigte

Copyright: Dashk / Adobe Stock


Shutterstock: Gelijkheid staat voorop

Iryna Kalamurza: Ik geloof dat de eigentijdse kunst een afspiegeling is van de problemen waarmee de moderne samenleving te kampen heeft, en dat ook de stockfotografie moet tonen wat er tegenwoordig op straat speelt. Een van de grootste fotografie trends is ongetwijfeld de strijd voor gelijkheid. Daarbij gaat het om de rechten van de vrouw en de gelijkheid van mannen en vrouwen, maar ook om de gelijkheid van verschillende rassen en leeftijdsgroepen.

Dreamstime: Een spannende toekomst

In 2020 zal het verschuivende sociaal-politieke en natuurlijke landschap op een creatieve manier aan bod komen in ontwerp- en fotoconcepten. De eugenetica, de opkomst van AI, grillige weersverschijnselen, klimaatverandering, het Brexit-vervolg, de social media-dynamiek zijn nog maar enkele van de voornaamste uitdagingen waar we op korte termijn mee te maken zullen krijgen.

EyeEm: Burgeractivisme

Maar hoe brengen we een fascinerend visueel verhaal in beeld zonder dure hulpmiddelen? In 2020 is burgeractivisme een van de fotografie trends die zich buiten het stemhokje afspelen: daar waar sociale en politieke ontwikkelingen zich steeds meer door de lens van onze smartphones laten vangen en social media platforms voorzien van meeslepende video's en afbeeldingen die direct van de bron afkomstig zijn.

 Man met protestbord in zwart wit

Copyright: Max Gor / EyeEm


terug naar menu ↑

Immersieve beelden

De technologie voor beeldopname blijft zich ontwikkelen en de creatieve wereld verwelkomt de nieuwe mogelijkheden voor visuele expressie. Immersieve fotografie is een van de fotografie trends die zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld en die iedere dag toegankelijker wordt, met toepassingen in landschappen, in de natuur, in de lifestyle en nog veel meer. In 2020 bereiken een aantal stockfotobureaus een absolute toppositie, en zij vertellen ons hoe dat komt:

StockPhotoSecrets: 360º fotografie

Omdat Virtual Reality (VR) op tal van andere technologische toepassingen, bijv. videospelletjes en films, in opkomst is, zal het geen verrassing zijn dat het zijn weg naar de fotografie al heeft gevonden. Hoewel het een iets andere vorm zal aannemen, zullen we in plaats van VR-headsets en virtuele werelden, vermoedelijk vaker 360-fotografie gaan zien.

360 graden uitzicht op stad

Copyright: Ingram Images / StockPhotoSecrets

360-fotografie heeft betrekking op foto's of video's die een 360-graden gebied bestrijken, zodat de kijker het beeld vanuit alle hoeken kan bekijken in plaats van vanuit een specifiek perspectief. Hoewel de technologie om deze vorm van fotografie te realiseren zich nog steeds ontwikkelt, zien we de eerste versies op Facebook en Google Maps die goed werken en een idee geven van wat de toekomst voor 360-fotografie ons kan brengen.

F360 graden panorama van rijstterrassen

Copyright: Ingram Images / StockPhotoSecrets


123RF: 360º fotografie

U kunt een visuele trend tegemoet zien van panoramische en indrukwekkende foto's die u in het beeld meenemen. Door de omgeving van een specifieke locatie vast te leggen, kunnen de bezoekers naar meerdere hoeken kijken en een uniek gevoel ervaren.

Toerist met slee op ijsvlakte met blauwe lucht

Copyright: Alexey Zakirov / 123RF


terug naar menu ↑

Bewust zijn van het psychisch welzijn

Naarmate het stigma en de vooroordelen rond psychische problematiek worden losgelaten en het belang van het psychisch welzijn de gangbare communicatie bereikt, zal de fotografie dit thema meer moeten weerspiegelen, en wel op een echte, eerlijke manier die tot nadenken stemt.

Alamy: Eén met de natuur 

Door tijd door te brengen in een groene omgeving of door de natuur in uw dagelijks leven te integreren, kunt u zowel uw psychische als fysieke welzijn bevorderen. Nu gesprekken over psychische gezondheid minder gestigmatiseerd worden, denken meer mensen na over hoe ze hun huis kunnen aanpassen om de gezondheid te verbeteren. De behoefte om één te zijn met de natuur komt tot uiting in de interieurfotografie.

Bed voor het open raam met planten

Copyright: Katarzyna Bialasiewicz / Alamy Stock Photo


EyeEm: Herformulering van de mentale gezondheid

Omdat het een van de belangrijkste gezondheidsproblemen van de huidige generaties is, zijn creatieve ontwerpers van merken in staat om degenen die geen stem hebben, een stem te geven. In 2020 is het streven om de mentale gezondheid vanuit een visueel perspectief te benaderen net zo belangrijk als het gesprek zelf. Daarbij beginnen we met de manier waarop we het onderwerp in de markt zetten en er campagne voor voeren en de keuze van de juiste foto's en illustraties.

Jonge man staart verdrietig naar de grond

Copyright: yangyak / EyeEm


terug naar menu ↑

Liefde voor de natuur

Direct gerelateerd aan de belangrijke trend van milieuzorg en eco-bescherming, zien experts een duidelijke belangstelling voor foto's die de natuur benadrukken en onze relatie met de natuurlijke factoren.

Dreamstime: Liefde voor groen

Er is een groeiende hang naar de natuur waarbij mensen naar afgelegen, eenzame plekken gaan. In 2020 zullen we nog een stap dichter bij de bouw van ons eigen groene toevluchtsoord komen, midden in onze samenleving. Veel mensen nemen het groen mee terug naar de steden en in hun huizen, waardoor de verwachting is dat alle natuurlijke groentinten dit jaar zullen schitteren.

Planten met groene bladeren

Copyright: Thanabodin Jittrong | Dreamstime.com

We zullen opnieuw in contact komen met de natuur in een volledig groene achtergrond, van de groene initiatieven tot groene bladeren of groene banen.

Blije hond die in gras met bloemen ligt

Copyright: Natalia Bachkova | Dreamstime.com


123RF: Focus op de natuur

In een tijd van sterke klimaatverandering zal de nadruk meer komen te liggen op de natuur en het landschap. Milieufotografie is trendy, zowel wat betreft de mens als de natuur die met de gevolgen van het menselijk handelen op de aarde moeten leven.

Aurora noorderlicht IJsland

Copyright: Tawatchai Prakobkit / 123RF


terug naar menu ↑

Mobiele foto's

Omdat mobiele fotografie al enkele jaren in de visuele trends vertegenwoordigd is, beschouwen veel experts mobiele fotografie nog steeds als een aparte trend voor 2020.

StockPhotoSecrets: Verticaal beeldmateriaal

Vanwege de snelle ontwikkeling van de smartphones de afgelopen tien jaar (waarbij de aandacht vooral uitging naar ingebouwde camera's) is het niet verwonderlijk dat ze een impact hebben gehad op de fotografie en op de stockfotobranche als geheel. Deze verandering doet zich voor in termen van meer foto's met een portretstijl dan landschapsfotografie, die door sommigen wordt toegeschreven aan het toenemende gebruik van smartphones. Het resultaat is dat portretfoto's dit jaar tot de fotografie trends behoren die u in de gaten moet houden om te zien of deze trend zich voortzet.

Vrolijke jonge meisjes op een festival

Copyright: Ingram Images / StockPhotoSecrets


Shutterstock: Realistische foto's en natuurlijk licht

Kseniia Perminova: Mobiele fotografie zal volgens mij een van de belangrijkste fotografie trends zijn. Mensen willen in reclames zien wat ze ook met eigen ogen zien. Bovendien is het voor de fotograaf en de koper een stuk makkelijker om een smartphone te gebruiken, overal en altijd, zonder zich druk te hoeven maken over het vinden van een studio of werkruimte. Verder denk ik dat beelden met natuurlijk licht (gemaakt zonder extra lichtapparatuur en filters) ook erg gewild zullen zijn.


terug naar menu ↑

Retro-nostalgie

Volgens enkele stockfotobureaus groeit de vraag naar beeldmateriaal dat het verleden belicht en contrasteert met de modernere thema's en concepten die het visuele tijdperk van nu kenmerken.

123RF: Retro vibes

Vintage fotografie met effecten en sferen uit het verleden vormt een trend die de tijd overstijgt. We zullen meer retrofoto's tegenkomen met chroomkleuren en vintage frames die ons doen terugdenken aan goede oude tijden.

Vrouw in hippie look op muziekfestival

Copyright: ammentorp / 123RF


Alamy: De nieuwe nostalgische generatie 

Nostalgie wordt omschreven als een sentimentaliteit ten aanzien van het verleden. Deze frisse benadering van het thema nostalgie richt zich op de manier waarop aspecten uit het verleden eigentijds gemaakt kunnen worden in een 21e eeuwse setting kunne worden toegepast. Deze fotografie trend draait om het achterwege laten van zwaar gestileerde retrofoto's en om het up-to-date maken van deze thema's.

Modieuze vrouw in retrostijl

Copyright: Lorna Cabble / Alamy Stock Photo


terug naar menu ↑

Minimalistische en monochrome ontwerpen

We zullen een compositie zien met veel strak vormgegeven lay-outs die spelen met de collage- en knipconcepten in monochrome of tweekleurige schema's, vergelijkbaar met de klassieke collage-techniek.

Photocase: Knippen & montage

We gaan steeds meer foto's tegenkomen met een monochrome achtergrond. We durven nog niet helemaal te spreken van de revival van het knippen, maar het gaat duidelijk in de richting van het gebruik van afzonderlijke beeldcomponenten in de vorm van montages en collages. Dit als antwoord van de beeldbewerkers op Deep Fake technologie of nepnieuws in de stijl van de Sharpie-Gate-affaire van de president van de Verenigde Staten.

Meel met lepel op paarse ondergrond

Copyright: YesPhotographers / Photocase.com


123RF: Esthetische opmaak

Minimale en strak vormgegeven lay-outs zijn een van de opvallende fotografie trends om in 2020 rekening mee te houden. Zonder de onnodige elementen is minimalistische fotografie een rustgevend alternatief voor drukke, hectische beelden.

 

Minimalistisch botanisch interieur met een design achtergrond

Copyright: marctran / 123RF

terug naar menu ↑
De experts van diverse beeldbanken wijzen op fotografie trends die anderen mogelijk niet oppikken tijdens hun research. Maakt dit deze trends minder relevant? Absoluut niet! In feite is het een fantastische manier om dit jaar een groter perspectief te hebben op de visuele branche, zodat we u aanraden om ze ook eens te bekijken.

Photocase: Donkere vlakken

Niets is slechter dan de rage van vorig jaar. Inmiddels zijn de lichtschakeleffecten weer helemaal uit en zijn grafische ontwerpers blij met de vele afbeeldingen met enorme zwarte schaduwvlakken waardoor het invoegen van tekst een stuk makkelijker wordt. Deze afbeeldingen ademen het sterke contrasteffect van de donkere vlakken uit. De kijker vult in zijn fantasie aan wat er in het donker verborgen zit, waarmee hij zich met het beeld verbindt, wat leidt tot spanning.

Kat met interesse voor een stuk kaas op tafel tegen een donkere achtergrond

Copyright: Tarik Gogic / Photocase.com


StockPhotoSecrets: Luchtfoto's

Tot 2019 was luchtfotografie een nagenoeg onhaalbare opgave. Met de opkomst van de drone is het gemakkelijker dan ooit om vanuit de lucht de fascinerende omgeving vast te leggen. Omdat ze een uniek perspectief bieden op de wereld om ons heen, is het een opvallende manier van fotograferen die alsmaar populairder wordt. Het afgelopen jaar hebben we adembenemende luchtfotografie gezien. Hoewel deze trend nog in zijn kinderschoenen staat, gaan we er vanwege de populariteit van dit soort foto's van uit dat we in 2020 nog veel meer te zien zullen krijgen.

Luchtfoto van jachthaven met blauwe zee

Copyright: Ingram Images / StockPhotoSecrets


123RF: Macro shots

In 2020 kunnen we ons met een frisse blik richten op het persoonlijke. Daarbij richten we ons op thema's als natuur, insecten en dieren en verwachten we in te zoomen op de fijnste details die ons omringen.

Close-up van het oog van een leguaan

Copyright: gaschwald / 123RF


Alamy: Jezelf onderweg verliezen 

We constateren een geleidelijke toename van het aantal lokale reizen, mensen willen hun ecologische voetafdruk niet groter maken door naar het buitenland te reizen, maar ze ontdekken de lokale bestemmingen en activiteiten waar ze van kunnen genieten. Daarmee wordt niet gezegd dat deze reizen of foto's saai zijn, eerder dat het mensen aanmoedigt om de spanning en het avontuur te vinden waarvan ze zich ten onrechte niet bewust waren dat die er was.

Surfers op strand met een VW-kever

Copyright: David Lyons / Alamy Stock Photo


Alamy: Eten met familie

Ook wel de lange dagen cultuur genoemd, werken meer mensen dan ooit tevoren van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat. Doordat ons werkzame leven drukker wordt, is het voor ons steeds belangrijker geworden om optimaal van de tijd met ons gezin te genieten, en iedereen is het erover eens dat er één ding is dat het gezin bijeenbrengt, namelijk eten. Die dierbare momenten met de kleintjes aan het ontbijt, op zondagmiddag met mama koekjes bakken, of op vrijdagavond een pizza eten met degenen die het meest voor je betekenen. Alamy's actuele lifestyle-collectie heeft veel authentieke afbeeldingen van gezinnen die op deze manier samen tijd doorbrengen.

Familie eet gezellig samen buiten

Copyright: AlessandroBiascioli / Alamy Stock Photo


EyeEm: Commerciële creativiteit

Merken gebruiken iconische 20e eeuwse kunststromingen, waarbij postmoderne designelementen worden gecombineerd met talrijke verwijzingen naar popart, Memphis Group-design, stillevens en Miami pastel-kleurpaletten. Hierbij is er een sterke relatie tussen avontuurlijke thema's, millennial sociale expressie en uitgekiende copywriting.

Flatgebouw tegen een pastelkleurige hemel

Copyright: Marco Di Stefano / EyeEM


Begin het jaar met de nieuwe fotografie trends voor 2020

Dit was ‘m dan, het overzicht van de belangrijkste fotografie trends voor 2020. Net zoals onze expert Ivanna al voorspelde, gaat de visuele vormgeving dit jaar vooral om authenticiteit en intimiteit, waarbij de hoofdthema's sterk worden bepaald door de ontwikkelingen in de wereld: de strijd tegen opwarming van de aarde, de terugkeer van de mens naar de natuur, empowerment en individualiteit.

Omdat u nu weet welke fotografie trends in 2020 populair zullen zijn, is het tijd om te analyseren hoe u deze trends kunt integreren in uw grafische ontwerpen – zowel voor social media, websites, billboards, etc. – om ze actueel en aansprekend te maken. Doe inspiratie op en ontdek hoe fantastisch de trends van 2020 voor uw projecten en ontwerpen zijn. Doe er uw voordeel mee. Veel succes!

Als ingewijde op het gebied van stockfoto's wil ik met mijn online magazine Stockfotos.nl u als koper van afbeeldingen graag inzicht geven in de wereld van beeldbanken en u helpen de beeldbank te vinden die bij u past.