Foto’s voor Social Media: Uitgebreide handleiding!

In dit artikel vertellen we u alles over het gebruik van foto's voor social media om uw onderneming te laten groeien!

Social media is – als u het goed doet – een krachtig middel om meer mensen kennis te laten maken met uw merk, producten of diensten. Foto's (de perfecte foto's) spelen daarbij een belangrijke rol.

Bent u een kleine zelfstandige, of bent u gevraagd om de social media accounts van een onderneming te managen en heeft u geen idee waar u moet beginnen, dan staan wij voor u klaar! We nemen u mee door het hele social media gebeuren, van waar u afbeeldingen kunt vinden tot het kiezen en het verstandig gebruik ervan.

Laten we beginnen.

Vrouw aan het werk in een Frans cafe - foto voor social media

Copyright 2018 burandt / Photocase, alle rechten voorbehouden.


Ons fictieve scenario: de kleine koffiebar om de hoek

Om meer duidelijkheid te krijgen over wie hier baat bij kan hebben, kunnen we ons het volgende voorbeeld inbeelden: een koffiebar, de typische gezellige, vertrouwde plek om de hoek.

Op een dag vertelt een jonge medewerker de eigenaar dat ze geprobeerd hebben de winkel te taggen op een foto van hem terwijl hij een kopje koffie drinkt, zodat hij die kan delen met zijn vrienden, en dat kon hij niet omdat de koffiebar niet op de social media te vinden is.

Dit wekt de interesse in de eigenaar, omdat zij de kans ziet om haar bedrijf te laten groeien. Ondanks het feit dat ze niet zo thuis is in technologie, heeft ze wel een persoonlijk Facebook-account (om foto's van haar familie en leuke video's van haar kittens te delen), en nu wil ze dus haar koffiebar op Facebook, Instagram en elk ander belangrijk sociaal netwerk zetten, gewoon om het eens te proberen.

Maar ze moet nog veel leren, want dit is veel ingewikkelder dan het delen van kattenvideo's.

Gelukkig voor hen, en voor alle kleine ondernemers en beginners kunt u hier alles te weten komen! Maar voordat we verder gaan, adviseren we onze fantastische handleiding met 102 gouden tips om met stockfoto's fantastische content te maken die een must is voor beginnende doe-het-zelvers als u.


terug naar menu ↑

Met Social Media bereikt u met weinig of geen investeringen miljarden mensen

Voor het geval het niet duidelijk is waarom elke dag meer bedrijven social media gebruiken om zichzelf onder de aandacht te brengen, dan is dat makkelijk te begrijpen als u het volgende weet: elke dag maken er ongeveer 3,8 miljard mensen gebruik van social media (volgens een onderzoek van Finances Online).

Stelt u zich eens de groeimogelijkheden van uw bedrijf voor, als u zich kunt richten tot slechts een klein deel van deze mensen om bij u te kopen!

Weet u wat het mooiste is? U hoeft hier niet veel geld in te steken. Iedereen, ook bedrijven, kan zich gratis aanmelden en gebruik maken van alle grote Social Media-platforms. Uiteraard kunt u investeren in het promoten van posts, advertenties en andere zaken om uw zichtbaarheid te vergroten en meer potentiële klanten te bereiken, maar deze uitgave valt in het niet vergeleken met andere gebruikelijke manieren om uw bedrijf te laten groeien, en u kunt dit ook op structurele wijze via uw kanalen doen.

Natuurlijk is het niet zo simpel als het aanmaken van een account en het online plaatsen van dingen. Social media heeft zijn eigen codes en trucjes om bij gebruikers in de smaak te vallen, populaar te zijn, te worden gebruikt en te worden gedeeld.

Met afbeeldingen kunt u dit allemaal veel sneller en beter doen dan met enig ander middel, daarom moet u absoluut de geheimen van de social media-beelden kennen als u een sterke online uitstraling wilt hebben.


terug naar menu ↑

Foto's zijn populairder op Social Media dan enige andere content

Waarom afbeeldingen, vraagt u zich misschien af? Het kortste antwoord is: omdat mensen er dol op zijn. En dat is echt de sleutel tot dit alles.

Beeldmateriaal, en met name foto's, kunnen de aandacht van mensen trekken en blijven langer in het geheugen gegrift dan tekst, video of andere media die u zou kunnen gebruiken.

Voor een uitgebreider antwoord, kunnen we u een aantal overtuigende statistieken presenteren, met dank aan MDG Advertising en Jeff Bullas:

Kopje koffie op een mer droogbloemen versierde tafel

Copyright 2018 VictoriaStoeva / Photocase, alle rechten voorbehouden.

  • Tweederde van alle mensen geeft aan visueel ingesteld te zijn.
  • Facebook berichten met beeldmateriaal hebben 180% meer engagement dan die zonder. Dat is 20% meer engagement dan berichten met video's, en een gigantische 325% meer engagement dan berichten die alleen maar links bevatten.
  • 67% van alle internetgebruikers maakt een keuze op basis van een productafbeelding.
  • Jongeren geven vooral de voorkeer visueel gerichte platformen zoals Snapchat, YouTube en Instagram.

We kunnen gerust zeggen dat beelden een must zijn in de social media kanalen van elk bedrijf!

DE KOFFIEBAR HEEFT HEEL VEEL FOTO'S NODIG

Om haar koffiebar op te laten vallen in de social media heeft de eigenaresse echt overtuigende foto's nodig.

Een momentopname van hun karakteristieke karamel macchiato en lekkere kaneelbroodjes zal niet volstaan, alhoewel ze deze zeker moet gebruiken.

Nee, wil ze dit goed doen, dan zal ze meer nodig hebben. Foto's van mensen die vergaderen onder het genot van een kopje koffie, artistieke foto's van dampende hete koffiemokken met gedecoreerd schuim, en tal van andere uitnodigende concepten die verband houden met ontspanning, opwarmen en het hebben van een leuke tijd.


terug naar menu ↑

Waar vind ik foto's voor Social Media?

Het goedkoopste en voor de hand liggende antwoord is hier om de foto's zelf te maken, eventueel met de telefoon als de camera tenminste goed genoeg is.

Maar goed om te weten is dat u echt fantastische foto's nodig heeft om u te onderscheiden op social media. Vooral op de sites die fotogericht zijn, zoals Instagram, zijn de gebruikers bijzonder kieskeurig en stellen ze hoge eisen aan de kwaliteit van de beelden. Plaats één slechte foto en u verliest de kans om ze naar uw pagina te linken.

Maar er is nog iets waar u rekening mee moet houden: een goede positie op de social media vereist dat u constant veel nieuwe foto's in uw bestanden opneemt.

Behalve als u uitstekende foto's met uw iPhone kunt maken en u veel vrije tijd heeft… is dit dus geen reële optie.

DE EIGENAAR VAN DE KOFFIEBAR IS GEEN FOTOGRAAF

Het exploiteren van een koffiebar is hard werken, en de eigenaresse heeft geen tijd om de hele dag foto's te maken. Tel daarbij op dat ze ook niet de allerbeste fotografe is. Bovendien kan ze zich geen duizenden euro's veroorloven om steeds weer de benodigde foto's te laten maken, waarbij ze ervan uitgaat dat de grote ketens dat wel doen.

Gelukkig voor haar, en voor wie in een vergelijkbare situatie zitten, bestaat er stockfotografie! En zullen wij u iets verklappen? De grote koffieketens gebruiken die ook!


terug naar menu ↑

Stock foto's voor Social Media: Professionele beelden die u zich kunt veroorloven

Stockfotografie is een fantastisch hulpmiddel voor wie nu professionele foto's nodig heeft en zich geen fotograaf kan veroorloven. Stockfoto's zijn uitermate geschikt voor gebruik in social media-berichten!

Wat is een stockfoto? Stockbeelden zijn afbeeldingen (foto's of digitale illustraties) die al gemaakt en gebruiksklaar zijn. Ze worden door professionals gemaakt en u kunt een gebruikslicentie voor het gebruik ervan kopen. Meer informatie leest u in ons uitgebreide artikel over wat stockfoto's zijn.

Hoe werken stockfoto's? Er zijn beeldbanken, fotosites, die grote fotocollecties van meerdere kunstenaars aanbieden en waar u gebruikslicenties kunt krijgen. Zodra u voor een afbeelding betaalt, krijgt u het recht om deze te downloaden en de beeldbank geeft automatisch een licentie af om het gedownloade bestand onder uw naam te gebruiken. Zo simpel is het. Klik op de link voor meer informatie over wat een beeldbank is.

Wat is een licentie? De juridische overeenkomst die u het recht verleent om elke afbeelding tegen betaling op een bepaald aantal manieren te gebruiken. De meeste beeldbanken werken nu met rechtenvrije licenties, die erg flexibel en goedkoop zijn, en die u slechts eenmalig hoeft te betalen. Ideaal voor wie de kosten in de hand wil houden. Wilt u meer weten? Klik dan op ons speciale overzicht van de voordelen van rechtenvrije afbeeldingen.

Goed om te weten! Vrijwel alle grote beeldbanken nemen in de licenties het gebruik in social media op.

Vrouw achter haar laptop met een lekker ontbijt

Copyright 2018 criene / Photocase, alle rechten voorbehouden.

 

STOCKFOTO'S: DE OPLOSSING VOOR DE KLEINE KOFFIEBAR

Een goedkoop beeldabonnement is de perfecte oplossing voor de eigenaar van deze koffiebar! Hiermee krijgt ze toegang tot talloze foto's van topkwaliteit, die ze kan inzetten voor fascinerende berichten op Facebook en Instagram, en sommige daarvan kunnen zelfs voor een Tweet worden gebruikt!


terug naar menu ↑

7 beeldbanken met uitstekende foto's voor Social Media

Heeft u hulp nodig bij de keuze van uw aanbieder van stockfoto's, dan vindt u hier 7 geweldige opties. Alle onderstaande beeldbanken bieden een topkwaliteit service en de kwaliteit van hun afbeeldingen is geverifieerd en geschikt voor het gebruik in social media.

StockPhotoSecrets: Goedkope foto's voor Social Media

DStockPhotoSecrets logoe StockPhotoSecrets Shop biedt rechtenvrije fotografie tegen zeer voordelige prijzen, met abonnementen en afbeeldingspakketten op maat voor het midden- en kleinbedrijf.

Perfect voor wie met een klein budget werkt en daar de beste resultaten mee wilt behalen.

Onder punt A.2 van de licentieovereenkomst wordt vermeld dat het gebruik van de beelden in social media en andere online publicaties en websites is toegestaan:

StockPhotoSecrets licentieovereenkomst StockPhotoSecrets licentieovereenkomst De collectie omvat meer dan 6 miljoen afbeeldingen en u zult er zeker foto's voor social media kunnen vinden!

MEER INFO OVER STOCKPHOTOSECRETS

Photocase: Artistieke foto's voor Social Media

Photocase logo Photocase is een Duitse beeldbank die zich toelegt op out-of-the-box, onconventioneel beeldmateriaal dat uitermate geschikt is om de aandacht te trekken op elk social media-platform. En hoewel de prijzen iets hoger zijn, zijn ze nog steeds bijzonder schappelijk.

Perfect voor wie eigenzinnige, unieke fotografie zoekt met een sterker artistiek gevoel.

Punt 6 van hun licentieovereenkomst geeft aan dat ze het gebruik in social media content zoals berichten en cover-afbeeldingen voor diverse belangrijke platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn en Whatsapp toestaan.

Photocase licentieovereenkomst Photocase licentieovereenkomst

Ze beschikken over een nauwkeurig samengestelde collectie van Instagram-waardige foto's die u echt moet zien!


Shutterstock: Miljoenen foto's voor Social Media

ShutterstockShutterstock logo heeft een van de grootste beeldcollecties ter wereld. Ze hanteren zeer lage prijzen en meerdere opties om te kopen.

Perfect voor wie op zoek is naar gevarieerde beelden over uiteenlopende onderwerpen, en de voorkeur geeft aan een uitgesproken commerciële uitstraling.

De rechtenvrije licentie die ze gebruiken bepaalt in deel 1, punt 1.a.i, dat digitale reproducties, ook op social media, zijn toegestaan, zodat u geen problemen ondervindt bij het gebruik van deze foto's in uw kanalen.

Shutterstock licentieovereenkomst

 

Shutterstock licentieovereenkomst

Met meer dan 340 miljoen afbeeldingen, stuk voor stuk met een sterk commercieel karakter, zult u geen problemen ondervinden met het vinden van nieuw fotomateriaal voor uw tijdlijn.


iStock: Exclusieve beelden om Social Media aantrekkelijker te maken

iStock logoiStock staat bekend om haar uitgebreide aanbod van exclusieve, high-end afbeeldingen, die ze aanvullen met grote aantallen goedkopere, maar toch professionele foto's voor dagelijks gebruik. Met diverse afbeeldingspakketten en abonnementen is er voor iedereen een koopoptie.

Perfect voor wie high-end fotografie wil hebben, maar daar niet te veel voor wil betalen.

In hun licentieovereenkomst voor content staat onder punt 2 duidelijk “Voorbeelden van hoe u gelicentieerde content kunt gebruiken zijn: websites; blogberichten; social media; advertenties; marketingcampagnes…” dus er is geen twijfel dat de afbeeldingen geschikt zijn voor social media!

iStock licentieovereenkomst

iStock licentie-overeenkomst

Hetzij een unieke en hoogwaardige foto voor een social media advertentiecampagne, hetzij een coole, eenvoudige afbeelding om uw tijdlijn te verbeteren, iStock heeft het allemaal.


Adobe Stock: Social Media afbeeldingen in the Creative Cloud

Adobe Stock logo

Adobe Stock is een fotoservice van Adobe, die zowel onafhankelijk als geheel in het Creative Cloud-platform werkt. Deze service is ideaal als u Photoshop of andere Creative Cloud-apps gebruikt voor het bewerken van uw foto's alvorens deze op social media te plaatsen, en heeft bovendien zeer redelijke prijsvoordelen.

Perfect voor wie graag met Photoshop CC en andere Adobe Creative Cloud-apps werkt.

De standaard licentie benadrukt dat het gebruik in social media en in e-mailmarketing, mobiele advertenties en meer, toegestaan is.

Adobe Stock licentieovereenkomst

Adobe Stock licentie-overeenkomst

Adobe Stock heeft een beeldbestand met meer dan 225 miljoen bestanden en de toegevoegde functionaliteit van de populairste beeldbewerkingsapps van Adobe maakt ze een goede keuze.


123RF: Aantrekkelijk geprijsde foto's voor Social Media

123rf logo123RF is een beeldbank die rechtenvrije afbeeldingen aanbiedt tegen een heel voordelige prijs met meerdere abonnementen, afhankelijk van uw behoeften.

Perfect voor wie zoekt naar foto's met een hoge resolutie van een betrouwbare leverancier met meerdere prijsmogelijkheden.

De licentieovereenkomst omvat het gebruik van foto's in social media-platforms, maar voegt daar twee zeer belangrijke voorwaarden aan toe:

  • U dient er zeker van te zijn dat het platform waarop u de afbeelding uploadt geen aanspraak maakt op het eigendom van de genoemde afbeelding
  • U dient uw logo ergens op de afbeelding te plaatsen, of anders te gebruiken in een groter grafisch ontwerp van uw eigen creatie

Volgens deze voorwaarden kunt u de foto's in social mediakanalen gebruiken.

123rf licentieovereenkomst

123RF licentieovereenkomst

En met de keuze uit meer dan 155 miljoen foto's, zult u ongetwijfeld mooie opnamen vinden om te gebruiken!


Dreamstime: Fantastisch beeldmateriaal voor Social Media

Dreamstime logoDreamstime heeft miljoenen stockbeelden die gereed zijn om te downloaden en op diverse manieren te gebruiken, en u kunt ze kopen met creditpakketten of abonnementen.

Perfect voor iedereen die professionele foto's goedkoop en veilig wil kunnen gebruiken.

De licentieovereenkomst vermeldt specifiek de social media berichten tussen de vele toegestane gebruiksmogelijkheden voor hun content, zodat het volkomen duidelijk is om ze op deze manier te gebruiken.

123rf licentieovereenkomst

Dreamstime's licentieovereenkomst

De collecties zitten boordevol mooie, actuele en professioneel ogende beelden om uw verhalen, tijdlijnen en profielen mooier te maken!

MEER INFO OVER DREAMSTIME

terug naar menu ↑

7 Gratis en makkelijke beeldeditors voor Social Media beelden

Een effectvolle social media visual is niet een die u zomaar even van een website downloadt (of wegneemt), uploadt naar een platform en publiceert. Social media afbeeldingen hebben een bepaalde mate van design en maatwerk nodig om hun doel te bereiken.

Mocht u geen idee hebben over hoe u een afbeelding moet bewerken voor sociale media, dan hoeft u niet te wanhopen. Het is in feite een stuk simpeler dan u denkt, en er zijn genoeg tools om dit snel voor elkaar te krijgen, zelfs als u geen ervaren grafisch ontwerper bent.

Een aantal van deze oplossingen zijn ontwikkeld door dezelfde bedrijven die stockfoto's verkopen, en andere integreren beeldcollecties in hun software, zodat alles veel eenvoudiger wordt.

Hier is onze selectie van de beste gratis beeldbewerkers voor niet-ontwerpers:

Shutterstock Editor

Shutterstock Editor

Op de website van Shutterstock kunt u de Shutterstock Editor gratis gebruiken en u kunt hem zelfs opstarten vanaf elke willekeurige afbeelding in de collectie. Deze tool stelt u in staat om snelle bewerkingen uit te voeren, zoals bijsnijden, verkleinen, filters toevoegen en tekst en logo's over elkaar te plaatsen.

En het mooiste van alles? Het programma voorziet in vooraf ingestelde formaten die overeenkomen met alle belangrijke standaardformaten van social media, u kunt een afbeelding bewerken voordat u besluit de licentie te nemen, en u kunt de uiteindelijke afbeelding direct naar uw social media-pagina's exporteren!


iStock editor screenshot

iStock editor

iStock Editor is een online bewerkingsprogramma dat door iStock wordt aangeboden en waarmee alle klanten van iStock.com gratis kunnen werken. U kan dit programma activeren door “bewerk deze foto” te selecteren bij elke gewenste iStock-afbeelding. Hiermee kunt u eenvoudige bewerkingen uitvoeren, zoals bijsnijden – standaardformaten voor Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest zijn inbegrepen -, waarbij u tekst, afbeeldingen of logo's kunt toevoegen en filters kunt gebruiken. Zodra u klaar bent met het ontwerpen kunt u de uiteindelijke afbeelding downloaden en uploaden naar uw favoriete netwerken!


Fotor beeldbewerker

Fotor

Fotor is een gebruiksvriendelijke maar krachtige beeldbewerker voor zowel professionals als voor beginners. U kunt er foto's mee bewerken en collages mee maken. Het heeft templates en creatieve doeken voor social media die al in de standaardformaten verkrijgbaar zijn en er is zelfs een mobiele app beschikbaar om onderweg te bewerken.Bovendien bevat de tool meerdere videotutorials om de functies optimaal te kunnen benutten.


Adobe Spark editor screenshot

Adobe Spark

Adobe Spark is een app die door Adobe is ontwikkeld en die binnen het Adobe Spark platform zowel op het web als mobiel toegankelijk is. Hiermee kunt u in slechts luttele minuten visueel aantrekkelijke foto's voor social media maken – zeker als u bekend bent met de software van Adobe – en er is een gratis versie beschikbaar. Daarbij heeft hetzelfde platform ook nog eens Spark Video, waarmee u in een oogwenk korte video's kunt maken.

MEER INFO

RelayThat editor screenshot


RelayThat

RelayThat is een digitale asset management (DAM) tool + ontwerpplatform en het unieke ervan is dat het ook door niet-ontwerpers gemakkelijk te gebruiken is. De tool is voorzien van een groot aantal vooraf ingestelde lay-outs die u kunt aanpassen door zelf afbeeldingen en logo's toe te voegen en verdere bewerkingen uit te voeren, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het formaat voor social media-platforms, inzoomen, lettertypen en kleuren veranderen, fotofilters en -effecten toevoegen en ga zo nog maar even door. Op deze manier kunt u de perfecte social media-beelden creëren die u kunt downloaden om ze vervolgens naar uw kanalen te uploaden.


Canva screenshot

Canva

Canva is een online ontwerptool die vooral ontwikkeld is voor niet-ontwerpers. De tool is bijzonder gebruiksvriendelijk, met handige drag-and-drop functies en boordevol met sjablonen, afbeeldingen en grafieken om deze naar eigen smaak te personaliseren. Hieronder vallen standaardformaten voor social media-beelden en ontwerpen die voor deze platformen zijn ontworpen – zoals Facebook-covers. U kunt uw eigen beeldmateriaal uploaden (ook stockfoto's) of gebruik maken van de afbeeldingen die zij ter beschikking stellen. Voor enkele elementen wordt wel betaald, maar de gratis service is behoorlijk compleet en toereikend om kwalitatief goede foto's voor social media te maken.


Visme screenshot

Visme

Visme is een bijzonder complete oplossing voor social media-beelden. Het voorziet in beeldbewerking voor uiteenlopende doelstellingen, onder andere voor social media graphics, en biedt zelfs miljoenen beelden om in te gebruiken, maar ook bonussen waarmee u audio en video aan uw ontwerpen kunt toevoegen voor extra visuele uitstraling.


terug naar menu ↑

Hoe kan ik beelden naar Social Media platformen uploaden?

Hieronder zetten we de belangrijkste stappen uiteen voor het plaatsen van beelden op de meest populaire social media-platforms, zodat ze er zo goed mogelijk uitzien.

Optimalisatie toegespitst op het kanaal

Alle social netwerksites werken met hun eigen standaard beeldformaten, zodat wanneer u er een foto op uploadt, deze automatisch aan die standaard wordt aangepast. Mocht u foto's uploaden die groter zijn dan de vooraf ingestelde formaten, dan zal de uiteindelijke versie op het platform aan resolutie en totale beeldkwaliteit verliezen. Hoe kunt u dit voorkomen? Heel simpel: door de foto's te optimaliseren conform de standaard van het betreffende kanaal voordat u ze uploadt!

Klik hier voor een complete gids voor standaard beeldformaten voor social media, web, print en meer!

De hierboven vermelde beeldbewerkers bieden vooral de mogelijkheid om de grafische vormgeving van de belangrijkste social media sites te optimaliseren, zodat de meeste daarvan deze taak voor u vergemakkelijken.


Foto's uploaden naar Facebook

Voor het toevoegen van een foto aan uw profiel of cover op Facebook:

  • Ga naar uw nieuwsfeed en klik op uw naam/foto in het hoofdmenu.
  • Beweeg uw muis over uw profielfoto of coverafbeelding en klik om deze bij te werken.
  • Kies een foto uit uw beschikbare bestanden op Facebook of uit uw eigen opslagruimte.
  • Voeg een frame toe (optioneel voor profiel).
  • De foto bijsnijden (optioneel voor profiel).
  • Sla de veranderingen op.

Om een foto aan uw “wall” toe te voegen:

  • Klik op de optie “Foto/video” direct onder de functie ” Bericht aanmaken” om naar uw nieuwsfeed te gaan. Selecteer “Foto's/video's uploaden” als u op een Facebook-bedrijfspagina werkt.
  • Kies de foto die u wilt uploaden vanuit uw eigen opslagruimte – u kunt verschillende foto's in één keer toevoegen door de ctrl-knop ingedrukt te houden terwijl u op de foto's klikt (op mobiel vinkt u ze gewoon aan) en druk op “Openen”.
  • Druk desgewenst op de knop “bewerken” op de foto's om de Facebook-editor te gebruiken, die filters, stickers, achtergronden, producten en meer toevoegt.
  • Optionele stappen: maak een album aan, voeg een tekstomschrijving toe (kopie), tag mensen en/of plaatsen, selecteer uw doelgroep.
  • Selecteer om te delen in uw tijdlijn of verhaal, en klik op “Post”.

Foto's uploaden naar Instagram

Denk eraan dat u, voordat u deze instructies leest, uitsluitend vanaf een smartphone foto's naar Instagram kunt uploaden.

Voor het instellen van een profielfoto op Instagram:

  • Ga naar uw profiel en selecteer “Profiel bewerken”.
  • Klik op “Profielfoto wijzigen”.
  • Kies Bibliotheek/Galerie en kies de gewenste afbeelding – u kunt er ook voor kiezen om uw Facebook-profielfoto te importeren in Instagram.
  • Klik op “volgende”.

Voor het uploaden van beelden naar uw tijdlijn:

  • Klik op het plusteken onderaan het scherm.
  • Klik op Bibliotheek/Galerie onderin het scherm en selecteer een afbeelding.
  • Als u dat wilt, kunt u de Instagram-editor gebruiken om filters of effecten, een beschrijving (kopie) en een locatietag toe te voegen.
  • Klik op “delen”.

Voor het uploaden van beelden naar uw verhalen:

  • Op de Instagram-app kunt u op een willekeurige plek op het scherm naar boven schuiven om de Bibliotheek/Galerie te openen.
  • Kies een foto die u wilt uploaden.
  • Gebruik eventueel de toolknoppen om met de hand gemaakte tekeningen, tekst of stickers toe te voegen.
  • Klik op “Uw verhaal” onderaan het scherm.

Foto's uploaden naar Twitter

Voor het definiëren van uw Twitter-profielfoto:

  • Ga naar uw gebruikersnaam voor Twitter bovenaan het scherm, klik erop en selecteer Instellingen.
  • Klik op het tabblad Profiel en selecteer “Kies bestand”.
  • Kies een bestand en druk op Ok/Open.
  • Sla de veranderingen op.

Om een foto aan een Tweet toe te voegen:

  • Ga naar het compositiescherm van de Tweet en tik op het pictogram Afbeelding.
  • Kies een afbeelding (of GIF) uit uw eigen opslagruimte.
  • Indien gewenst kunt u bijsnijden, filters en stickers toevoegen en mensen op uw beeld taggen, en kopieën toevoegen aan de Tweet van uw afbeelding.
  • Klik op de “Tweet” knop voor publicatie.

Foto's uploaden naar Pinterest

Om een beeld op uw Pinterest bord te pinnen:

  • Klik op de “+” knop rechtsonder in het beeldscherm.
  • Kies voor ” Upload een pin ” in het pop-up menu.
  • Klik op “Slepen of klik om te uploaden”.
  • Selecteer een afbeelding van uw computer en druk op “Openen”.
  • Als u wilt, voert u een beschrijving in die bij de afbeelding hoort, op het desbetreffende omschrijvingsveld.
  • Kies een bord waarop u de afbeelding wilt pinnen, of maak een nieuw bord aan.
  • Klik op “Opslaan”.

terug naar menu ↑

5 trucs om met foto's in de Social Media geld te verdienen

We herhalen hoe essentieel het is om social media-beelden op de juiste manier te presenteren. En het gaat niet alleen om het kopen van juridisch veilige beelden, het wijzigen van het formaat en het op de juiste manier uploaden naar uw kanalen, maar ook om het selecteren van de perfecte foto's die uw boodschap uitdragen, uw merk vertegenwoordigen en verbinding maken met uw publiek, en dat alles in één keer.

Hieronder vindt u vijf professionele trucs om de ideale foto's voor social media te kiezen!

Vrienden studeren overleggen met een kopje koffie

Copyright 2018 klublu / Photocase, alle rechten voorbehouden.


Authentiek, authentiek, authentiek

Er bestaat geen twijfel over welke fotostijl u moet gebruiken: social media is het ultieme domein voor authentieke afbeeldingen. Sterker nog, dit is waar de authentieke fotografie jaren geleden is ontstaan, dankzij de door gebruikers gegenereerde foto's van gewone mensen die alledaagse dingen doen die ieders feeds begin 2000 zijn binnengedrongen.

Authentieke fotografie is ook nu nog steeds erg sterk vertegenwoordigd in de fotografietrends van 2020. In social media voor het bedrijfsleven is het cruciaal om hier iets aan toe te voegen: u wilt professioneel gemaakte beelden die er natuurlijk, spontaan en ongedwongen uitzien en aanvoelen.

SPECIALE FOTO'S VOOR EEN OPVALLEND SOCIAL MEDIA PROFIEL
FOTO-IDEEËN VOOR DE KLEINE KOFFIEBAR

Hoe komt de koffiebar om de hoek aan coole afbeeldingen om volgers en klanten te trekken?

Afbeeldingen van cultureel diverse groepen vrienden die genieten van een kopje koffie buiten aan een tafel. Een hipsterachtige man die koffie drinkt uit een grote beker in een landelijke omgeving. Een jonge vrouw met een snor van melkschuim en een grijns op haar gezicht.

Laat u inspireren!

Jonge vrouw drinkt koffie met een glimlach en schuim op haar lippen

Copyright 2019 daaarta / Photocase, alle rechten voorbehouden.


Kleuren lonen

De psychologie achter kleuren in de fotografie kan op diverse manieren worden gebruikt, vooral als het gaat om instant-consumptiebeelden, zoals de foto's op social media. Door strategisch gebruik van kleuren kunt u iemands aandacht trekken, een onvergetelijke boodschap overbrengen en hen zover krijgen dat ze die boodschap aan anderen delen.

U hoeft slechts het volgende te doen:

  • Kies maar één of twee dominante kleuren, dat is genoeg om het oog te trekken, zonder dat het te druk is wat van de boodschap zou kunnen afleiden. Wilt u een professionele tip? Kies beeldmateriaal waarbij de hoofdkleur van uw merk in een belangrijk element aanwezig is. Is het logo van de koffiebar bijvoorbeeld overwegend roze, dan kunt u een afbeelding van een koffiekopje gebruiken met mooie roze bitterkoekjes.
  • Probeer een groot contrast te creëren, omdat dit een makkelijke manier is om uw foto's te laten knallen. Zwart-wit is ook een fantastische optie, omdat dit een onmiddellijke blikvanger is en opvalt tussen een overvloed aan kleurrijke beelden.
  • Zorg voor creatieve dubbele tinten. Gebruik foto's waarbij een enkele vorm, onderwerp of element een tweekleurig effect creëert tegen de achtergrond die u gebruikt, zodat u een minimalistische en direct aansprekende uitstraling heeft.
Pastelkleurig kopje met koekjes

Copyright 2019 estherm / Photocase, alle rechten voorbehouden.


De compositie en de regel van de derden

Fotografen, ontwerpers en zelfs schilders en tekenaars krijgen er bijna direct tijdens hun eerste lesuren kennis van. De regel van derden is een visuele compositionele richtlijn om het beeld op te delen in derden, zowel verticaal als horizontaal, waardoor er een raster ontstaat met negen vierkanten, en vervolgens maakt u aan de hand van dit raster een keuze waar u de onderwerpen en andere elementen in uw beeld wilt plaatsen.

De best scorende foto's voor social media zijn de beelden waar het betreffende onderwerp centraal staat… zonder de focus daarop te richten. Inderdaad: een beeld waarbij het belangrijkste onderdeel gecentreerd is, maar een afbeelding waarbij de focus op het onderwerp een beetje ontbreekt, maar waarbij het wel duidelijk te zien is.

Luxe espresso Italiaanse koffie

Copyright 2006 mem-film.de / Photocase, alle rechten voorbehouden.


Overigens is de negatieve ruimte ook nog eens buitengewoon belangrijk. Alle “vrije” ruimte op een afbeelding wordt een ruimte voor strategische kopie, en waar deze tekstruimte zich op de afbeelding bevindt, is ook relevant. Ook in dit geval is het niet de bedoeling dat er een traditioneel gecentreerd beeld ontstaat met weinig tot geen negatieve ruimte rondom het onderwerp. Wel wilt u ergens in het beeld een open ruimte hebben.

Blijf up-to-date met de nieuwste trends

Zeker op social media is up-to-date blijven een must. Tien minuten geleden is oud nieuws, gisteren telt niet meer. Deze platformen zijn gigantische trendsetters wat betreft bedrijfsmatige activiteiten, content marketing en visuals, zodat u, om ze goed te kunnen gebruiken, op de hoogte moet zijn van de actuele trends.

  • Ons overzicht met fotografietrends van 2020 bevat de belangrijkste 49 trends die volgens experts dit hele jaar zullen domineren. Ontdek ze en maak er volop gebruik van voor de beste resultaten.
  • Deze actuele lijst met 10 social media trends in 2020 van Searchenginejournal.com toont een aantal zeer interessante strategieën die u dit jaar kunt toepassen in diverse media.
  • Let op uw feeds, want het is een real-time geactualiseerde showcase van wat er gedeeld wordt en wat op elk platform populair is.

Beelden om te lachen zijn perfect voor Social Media

Social media is een informeel medium, en dus wordt het door de gebruikers zeer licht opgevat. Het is de perfecte plek voor wat humor: mensen vinden het leuk om zowel grappige als schattige dingen te zien en zijn geneigd om de content te delen die hen doet glimlachen of lachen.

Ludieke foto's waarmee fun aan concepten en onderwerpen wordt toegevoegd, zelfs originele memes die u kunt maken van stockfoto's voor uw merk en uw vakgebied, zijn een heel interessant idee.

GRAPPIGE FOTO'S VOOR DE KOFFIEBAR

Herinnert u zich nog dat de eigenaar van de koffiebar een liefhebber is van kattenvideo's? Nu zit ze op een social media goudmijn die ze nu mag gebruiken om haar klanten de ochtend met een warme glimlach te laten beginnen, samen met een kopje koffie of thee, schattige en vrolijke foto's van katten die koffie proberen te drinken uit het kopje van hun baasje, of van een knus leeshoekje compleet met een fauteuil, boek, plaid, hete koffie en een mollige kat.

Kat snuffelt nieuwsgierig in een kopje koffie

Copyright 2020 Aleksandra Suzi / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Uw mogelijkheden zijn onbeperkt!


terug naar menu ↑

De beste social media werkwijzen voor ondernemers

Het ontwikkelen van een krachtige social media strategie is niet zo heel eenvoudig, maar deze lijst met simpele tips kunt u een goede basis vormen om dit te bereiken!

Alle platforms hebben kleine haken en ogen

Hier volgen enkele simpele oplossingen om de foto's voor social media te verbeteren:

Plaats tekst bij uw afbeeldingen – Een krachtige en unieke quote vormt een van de beste bronnen voor teksten, waarmee u het delen en reageren kunt stimuleren.

Blijf consistent – In social media voor het bedrijfsleven wilt u een bepaalde toon hebben die past bij uw bedrijfsimago en die samenhang in alle kanalen en berichten behouden.

Merk en markt subtiliteit – Druk uw logo en slogan niet de hele tijd onder de neus van mensen, en schreeuw uw commerciële boodschap niet in elke post uit. Mensen willen graag met u communiceren op gelijke voet, en dat is dan ook de manier waarop u bij ze kunt komen.

Tips voor Facebook

Misschien is het oorspronkelijke social netwerk een oudgediende, wellicht niet het populairste onder de tieners, maar het is nog steeds een van de meest relevante platformen ter wereld. Dit is hoe u het moet aanpakken:

Kies voor sprekende foto's – Goed belichte en duidelijk gecomponeerde foto's zijn een succes op Facebook.

Gebruik het menselijke aspect – foto's met een lichaamsdeel – zoals een hand- in een interactie met een product doen het volgens dit onderzoek van Convince & Convert vaak beter.

Houd uw tekst kort – Hoe korter het bijschrift, hoe beter. Facebook-foto's moeten zelf het verhaal vertellen.

Plaats elke dag een bericht – Dit is de geadviseerde frequentie om uw volgers tevreden te stellen. Meer dan twee keer per dag en ze zijn geneigd om u vervelend en opdringerig te vinden!

Tips voor Instagram

Dit is de eerste social media waarbij het allemaal om de foto's ging, het media dat iedereen het gevoel gaf de volgende topfotograaf te kunnen zijn. Zo doet u het:

Pure beelden zijn beter – Voeg zo min mogelijk tekst toe aan uw foto's, want de gebruikers zijn hier erg gek op fotografie.

Kies voor foto's met blauwe en pasteltinten en veel textuur – Hiervan is aangetoond dat ze erg populair zijn!

Neem foto's van mensen – Instagrammers houden ervan om mensen in al hun facetten te zien. Niet alleen hun handen, maar ook hun gezichten.

Verhaalteksten – Op dit platform kunt u uitpakken met uw bijschriften, dus dit is een geweldige mogelijkheid om een goed verhaal op te bouwen dat de volgers van de ene naar de andere post leidt.

Plaats 3 keer per dag een bericht – Dit is het minimale aantal dat nodig is om relevant te blijven. Meer tips vindt u in ons artikel over de beste afbeeldingen voor Instagram!

Tips voor Twitter

Twitter is nog altijd een op tekst gebaseerd platform, maar zelfs hier kunnen afbeeldingen de aantrekkingskracht van een Tweet heel goed versterken als u het op deze manier doet:

Kies voor opvallende kleuren – De pastelkleuren die dodelijk zijn voor Instagram zullen op Twitter een geweldig effect hebben, omdat gebruikers hier beter reageren op krachtige, levendige kleuren.

Vat lange verhalen in één foto samen – Beelden met citaten zijn erg populair en makkelijker te delen. Ook infografieken zijn een prima idee. Denk bijvoorbeeld aan Twitter afbeeldingen als een hapklare variant op het complete gerecht dat uw bericht is.

Probeer uw 140 karakters zo goed mogelijk te gebruiken – Stop niet te veel informatie in een Tweet die al een afbeelding heeft, maar gebruik uw beschikbare karakters verstandig als aanvulling op het beeldmateriaal. Plaats tussen de 3 en 30 keer per dag een bericht – Dat moet u als gemiddelde doelstelling hebben om op Twitter iemand te kunnen zijn. Tweets hebben een uiterst korte houdbaarheid en veel topaccounts plaatsen meer dan 100 keer per dag nieuwe dingen!

Tips voor YouTube

YouTube is een social media-platform dat nog veel groter is dan Facebook, en hoewel het hier inderdaad om video's gaat, gebruiken veel mensen foto's in de video's die ze op deze site delen.

Voor alle bijzonderheden over de beste manieren om foto's op YouTube te gebruiken, kunt u onze volledige handleiding met afbeeldingen voor video's bekijken!

Tips voor Pinterest

Pinterest heeft een van de hoogste conversiepercentages van alle social media, waardoor het zeker de moeite waard is om er de tijd voor te nemen. Om profijt te trekken, kunt u het volgende doen:

Streef naar content die altijd in trek is – Pins hebben een langere houdbaarheid, dus het is beter om foto's te gebruiken die niet snel achterhaald zullen zijn.

Gebruik trefwoorden in uw beschrijving – Hiermee kunt u bezoekers helpen bij het ontdekken van uw boards en content, en daarmee uw bedrijf. Denk eraan om deze tekst te optimaliseren voor Twitter, want veel mensen delen rechtstreeks vanuit Pinterest op dat kanaal.

Gebruik trefwoorden in de naam van het beeldbestand en het label – Google houdt toevallig van Pinterest-foto's, dus als u de juiste trefwoorden gebruikt, kunt u uw pinnen aan een groter publiek laten zien.

Plaats tussen 11 en 30 keer per dag een bericht – Dit is de frequentie die wordt geadviseerd om gebruikers naar uw borden te blijven trekken en ze naar uw website of merk te leiden.

terug naar menu ↑

Download vandaag nog schitterende social media-afbeeldingen!

Dit was onze handleiding voor het gebruik van foto's voor social media voor bedrijven, en dus bent u op de hoogte van de ontwikkelingen in deze sector en kunt u succesvol aan de slag.

De kleine koffiebar om de hoek is al trots op haar activiteiten op alle social media-kanalen en de berichten die ze erop plaatst. Nu is het uw beurt!

Wilt u aan uw creatieve social media berichten video’s toevoegen? Bekijk dan ons overzicht met de 21 beste websites voor videomateriaal en lees hier hoe u deze gratis bewerken kunt.

Succes!

Header image copyright: Radu Bercan / Photocase.com, all rights reserved.

Als ingewijde op het gebied van stockfoto's wil ik met mijn online magazine Stockfotos.nl u als koper van afbeeldingen graag inzicht geven in de wereld van beeldbanken en u helpen de beeldbank te vinden die bij u past.