
In dit artikel vertellen we je alles over het gebruik van foto's als een van de ingrediënten voor social media om jouw onderneming of product gezicht te geven! Social media is – als je het goed doet – een krachtig middel om meer mensen kennis te laten maken met jouw merk, producten of diensten. De prachtige stockfoto's van Stockphotos.com, Shutterstock, Stockphotos.com, StockPhotoSecrets, 123RF, iStock en Adobe Stock kunnen daarbij een belangrijke rol spelen.
Ben je een kleine zelfstandige, of ben je gevraagd om de social media accounts van een onderneming te managen en heb je geen idee waar te beginnen? We zullen hier laten zien waar je mooie foto's kunt vinden, welk beeldmateriaal je het beste kunt kiezen en hoe je het effectief kunt gebruiken.
Wil je meteen mooie foto's voor social media kopen? Dat kan! Bekijk hieronder de beste aanbiedingen van de beste beeldbanken:
Beeldbank | Max. aantal downloads | Prijs per foto | Download limiet | Duur van het abonnement |
200 per dag | € 0,33 | Jaarlijks | 1 jaar | |
750 per dag | € 0,21 | Maandelijks | 1 jaar | |
750 per dag | € 0,23 | Maandelijks | 1 jaar | |
Ongelimiteerd | Maandelijks | 1 maand | ||
750 per dag | € 0,24 | Maandelijks | 1 jaar | |
750 per dag | € 0,22 | Maandelijks | 1 jaar | |
Onbeperkt | € 6,87 | Onbeperkt | Geen abonnementen |
GRATIS Shutterstock Creative Flow+ & Shutterstock-abonnement!
Alle abonnementen op Shutterstock zijn nu 15% goedkoper met onze couponcode, en allemaal met Shutterstock Creative Flow+!
Hieronder vind je het complete overzicht voor gebruik van foto's voor social media:

Ons fictieve scenario: de kleine koffiebar om de hoek
Om meer duidelijkheid te krijgen over wie hier voordeel van heeft, zullen we het volgende voorbeeld gebruiken: een koffiebar, de typische gezellige en vertrouwde plek in de buurt.
Op een dag vertelt een jonge medewerker de eigenaar dat ze geprobeerd hebben de winkel te taggen op een foto van hem terwijl hij een kopje koffie drinkt. Hij wilde deze foto graag delen met zijn vrienden. Dat lukte niet omdat de koffiebar op geen enkel social media kanaal te vinden is.
Dit wekt de interesse in de eigenaar, omdat zij kans ziet haar bedrijf te laten groeien. Ondanks het feit dat ze niet zo thuis is in technologie, heeft ze wel een persoonlijk Facebook-account (om familiefoto's en mooie filmpjes van haar kittens te delen), en nu wil ze dus haar koffiebar op Facebook, Instagram en elk ander belangrijk social netwerk zetten, gewoon om het eens te proberen.
Maar ze moet nog veel leren, want dit is ingewikkelder dan het delen van kattenvideo's.
Gelukkig voor haar en voor alle kleine ondernemers en beginners kunt u hier alle nodige informatie vinden!

Social media – bereik simpel en goedkoop miljarden mensen
Waarom steeds meer bedrijven sociale media gebruiken om hun service of product onder de aandacht te brengen? Elke dag gebruiken meer dan 3,8 miljard mensen social media (volgens een onderzoek van Finances Online).
Dit biedt jouw bedrijf geweldige mogelijkheden voor meer omzet. Je kunt jezelf op een effectieve manier richten tot specifieke doelgroepen!
Populaire doelgroepen die je met een goede foto kunt bereiken:
- 6 tactieken voor Generatie Z marketing stockfoto’s
- 8 visuele tips voor Millennials stockfoto’s
- Oké, Boomer! Dit zijn de moderne senioren stockfoto’s
- Perfecte familie stockfoto’s: Het nieuwe familieconcept
- Gestileerde stockfoto’s voor vrouwelijke doelgroepen
Het is goedkoop en effectief. Iedereen, ook een bedrijf, kan zich gratis aanmelden en gebruik maken van alle grote social media-platforms. Uiteraard kun je investeren in het promoten van posts, advertenties, blogs en andere zaken om jouw zichtbaarheid en het vertrouwen in je bedrijf te vergroten en om meer potentiële klanten te bereiken, maar deze uitgave valt in het niet vergeleken met andere manieren om jouw bedrijf te laten groeien.
Natuurlijk is het niet zo simpel als het aanmaken van een account en het online plaatsen van berichten. Social media heeft zijn eigen codes en trucjes om bij gebruikers in de smaak te vallen, tags te krijgen, te worden gebruikt en te worden gedeeld.
Met afbeeldingen kan dit veel sneller en beter. Met het juiste beeldmateriaal versterk je jouw online marketing en merkbekendheid.
Foto's zijn populairder op social media kanalen dan andere content
Waarom afbeeldingen? Het korte antwoord is: omdat mensen er dol op zijn! En dat is de sleutel tot succesvolle communicatie om van jouw doelgroep tevreden klanten te maken.
Foto's trekken aandacht en blijven langer hangen dan tekst en video.

Voor een uitgebreider antwoord, kunnen we je een aantal overtuigende statistieken presenteren, met dank aan MDG Advertising en Jeff Bullas:

- 66% van alle mensen geeft aan visueel te zijn ingesteld.
- Facebook berichten met beeldmateriaal hebben 180% meer engagement dan berichten zonder afbeeldingen – 20% meer engagement dan berichten met video's, en maar liefst 325% meer engagement dan berichten met alleen maar tekst en links.
- 67% van alle internetgebruikers maakt een keuze op basis van een productafbeelding.
- Jongeren geven vooral de voorkeur aan visueel gerichte platformen zoals Snapchat en YouTube.
We kunnen gerust stellen dat beeldmateriaal een must is voor de sociale media kanalen van elk bedrijf!
Gebruik daarom relevante en trendy afbeeldingen om een onvergetelijke indruk achter te laten. Let daarbij op de fototrends van dit moment en de kleurentrends die op dit moment populair zijn.
Andere actuele trends (zoals vooral de AI-ontwikkelingen) die je in de gaten moet houden voor het het creëren van de beste sociale media content:
- Synthetische media – Handleiding voor het media-format van de toekomst!
- Kies de beste gratis AI-beeldgenerator – Maak nu je eigen gegenereerde beelden!
- AI-gegenereerde afbeeldingen: Dit is de volgende stap in stockmedia
- 7+ handige AI fototools die u absoluut niet mag missen!
Onderschat de waarde van deze genoemde trends niet, ze kunnen jouw sociale media berichten echt naar een hoger niveau tillen.
Om haar koffiebar op te laten vallen op social media heeft de eigenaresse overtuigende foto's nodig.
Een momentopname van een caramel macchiato en lekkere kaneelbroodjes zal niet volstaan, hoewel ze deze zeker moet gebruiken.
Nee, wil ze dit goed doen, dan heeft ze meer nodig. Foto's van mensen die vergaderen onder het genot van een kopje koffie, artistieke foto's van dampende hete kopjes koffie met schuimversiering en andere uitnodigende concepten die verband houden met ontspanning, warmte en gezelligheid.
Waar vind ik aantrekkelijke foto's voor social media?
Het goedkoopste antwoord is hier om de foto's zelf te maken, eventueel met de telefoon als de camera goed genoeg is. Met fotograferen maak je meer indruk dan met woorden.
Maar goed om te weten is dat je echt fantastische foto's nodig heeft om jezelf te onderscheiden op social media. Vooral op de sites die fotogericht zijn, zoals Facebook en Instagram, zijn de gebruikers bijzonder kieskeurig en stellen ze hoge eisen aan de kwaliteit van de beelden. Plaats één slechte foto en je verliest de kans om ze naar jouw pagina te linken.
Maar er is nog iets waar je rekening mee moet houden: een goede positie op de social media vereist dat je constant veel nieuwe foto's in jouw berichten opneemt.
Behalve als je uitstekende foto's met jouw iPhone kunt maken en veel vrije tijd hebt… is dit dus geen reële optie.
Het exploiteren van een koffiebar is hard werken en de eigenaresse heeft geen tijd om de hele dag foto's te maken. Tel daarbij op dat ze geen ervaring in het maken van commerciële foto's heeft. Ze kan zich ook geen duizenden euro's veroorloven om steeds weer de benodigde foto's te laten maken, waarbij ze ervan uitgaat dat de grote ketens dat wel doen.
Gelukkig voor haar, en voor u, bestaat er stockfotografie! En wist u dit? De grote koffieketens gebruiken ook stockfoto's!
Stock foto's voor social media: Goedkope professionele beelden
Stockfotografie is een fantastisch hulpmiddel voor wie nu professionele foto's nodig heeft en zich geen fotograaf kan veroorloven. Stockfoto's zijn uitermate geschikt voor gebruik in social media-berichten!
- Wat is een stockfoto? Stockbeelden zijn afbeeldingen (foto's of digitale illustraties) die al gemaakt en gebruiksklaar zijn. Ze worden door professionals gemaakt en je kunt een gebruikslicentie voor het gebruik ervan kopen.
- Hoe werken stockfoto's? Er zijn beeldbanken (websites met afbeeldingen en video's) die grote foto-collecties van meerdere kunstenaars aanbieden en waar u gebruikslicenties kunt krijgen. Zodra je voor een foto betaalt, krijg je het recht om deze te downloaden en je krijgt automatisch een licentie om het gedownloade bestand onder jouw naam te gebruiken. Zo simpel is het.
- Wat is een licentie? De juridische overeenkomst die je het recht verleent om elke afbeelding tegen betaling op een bepaald aantal manieren te gebruiken. De meeste beeldbanken werken met rechtenvrije licenties, die erg flexibel en goedkoop zijn, en die u slechts eenmalig hoeft te betalen. Ideaal voor wie de kosten in de hand wil houden.

Een goedkoop beeldabonnement is de perfecte oplossing voor de eigenaar van deze koffiebar! Hiermee krijgt ze toegang tot talloze foto's van topkwaliteit, die ze kan inzetten voor fascinerende berichten op Facebook en Instagram, en sommige daarvan kunnen zelfs voor een Tweet worden gebruikt!
7 beeldbanken met de beste foto's voor social media
Heb je hulp nodig bij de keuze van de beste aanbieder voor stockfoto's, dan zijn hier 7 geweldige opties. Alle onderstaande beeldbanken bieden uitstekende service en de kwaliteit van het beeldmateriaal is gecontroleerd en geschikt voor social media.
Stockphotos.com: Goedkope foto's voor social media

Stockphotos.com biedt rechtenvrije fotografie tegen zeer voordelige prijzen, met abonnementen en afbeeldingspakketten op maat voor het midden- en kleinbedrijf.
Perfect voor wie met een klein budget werkt en de beste resultaten wil behalen.
Onder punt A.2 van de licentieovereenkomst wordt vermeld dat het gebruik van de beelden in social media en andere online publicaties en websites is toegestaan:

De collectie telt meer dan 9 miljoen beeldbestanden en je vindt er zeker de perfecte foto voor social media!
Wil je weten of deze beeldbank de beelden heeft waarnaar jij op zoek bent, voer dan jouw zoekterm in en klik op de blauwe knop in de banner hieronder.
De juiste foto gevonden? Profiteer dan van de speciale Easy Club aanbieding.
Photocase: Artistieke foto's voor social media

Photocase is een Duitse stockfotosite die zich toelegt op out-of-the-box, onconventioneel beeldmateriaal dat uitermate geschikt is om de aandacht te trekken op elk social media-platform. En hoewel de prijzen iets hoger zijn, zijn ze nog steeds bijzonder schappelijk.
Perfect voor wie eigenzinnige, unieke fotografie zoekt met een sterker artistiek gevoel.
Punt 6 van hun licentieovereenkomst geeft aan dat ze het gebruik in social media content zoals berichten en cover-afbeeldingen voor diverse belangrijke platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn en Whatsapp toestaan.

Ze hebben een nauwkeurig samengestelde collectie van Instagram-waardige foto's die je echt moet zien!
Shutterstock: Miljoenen foto's voor social media

Shutterstock heeft een van de grootste beeldcollecties ter wereld. Ze hanteren zeer lage prijzen en meerdere opties om te kopen.
Perfect voor wie op zoek is naar gevarieerde beelden over uiteenlopende onderwerpen, en de voorkeur geeft aan een uitgesproken commerciële uitstraling.
De rechtenvrije licentie die ze gebruiken bepaalt in deel 1, punt 1.a.i, dat digitale reproducties, ook op social media, zijn toegestaan, zodat je geen problemen ondervindt bij het gebruik van deze foto's in jouw kanalen.

Met meer dan 445 miljoen afbeeldingen, stuk voor stuk met een sterk commercieel karakter, zul je geen problemen ondervinden met het vinden van nieuw fotomateriaal voor jouw tijdlijn.
iStock: Exclusieve beelden om Social Media aantrekkelijker te maken

iStock staat bekend om haar uitgebreide aanbod van exclusieve, high-end afbeeldingen, die ze aanvullen met grote aantallen goedkopere, maar toch professionele foto's voor dagelijks gebruik. Met diverse afbeeldingspakketten en abonnementen is er voor iedereen een koopoptie.
Perfect voor wie high-end fotografie wil hebben, maar daar niet te veel voor wil betalen.
In hun licentieovereenkomst voor content staat onder punt 2 duidelijk “Voorbeelden van hoe je gelicentieerde content kunt gebruiken zijn: websites; blogberichten; social media; advertenties; marketingcampagnes…” dus er is geen twijfel dat de afbeeldingen geschikt zijn voor social media!

Hetzij een unieke en hoogwaardige foto voor een social media advertentiecampagne, hetzij een coole, eenvoudige afbeelding om een tijdlijn te verbeteren, iStock heeft het allemaal.
Adobe Stock: Social Media afbeeldingen in the Creative Cloud

Adobe Stock is een fotoservice van Adobe, die zowel onafhankelijk als geheel in het Creative Cloud-platform werkt. Deze service is ideaal als je Photoshop of andere Creative Cloud-apps gebruikt voor de bewerking van foto's alvorens deze op social media te plaatsen, en heeft bovendien zeer redelijke prijsvoordelen.
Perfect voor wie graag met Photoshop CC en andere Adobe Creative Cloud-apps werkt.
De standaard licentie benadrukt dat het gebruik in social media en in e-mailmarketing, nieuwsbrieven, Google advertenties en meer, toegestaan is.

Adobe Stock heeft een beeldbestand met meer dan 345 miljoen bestanden en de toegevoegde functionaliteit van de populairste beeldbewerkingsapps van Adobe maakt ze een goede keuze.
123RF: Aantrekkelijk geprijsde foto's voor Social Media

123RF is een beeldbank die rechtenvrije afbeeldingen aanbiedt tegen een heel voordelige prijs met meerdere abonnementen, afhankelijk van je behoeften.
Perfect voor wie zoekt naar foto's met een hoge resolutie van een betrouwbare leverancier met meerdere prijsmogelijkheden.
De licentieovereenkomst omvat het gebruik van fotomateriaal in social media-platforms, maar voegt daar twee zeer belangrijke voorwaarden aan toe:
- Je dient er zeker van te zijn dat het platform waarop jij de foto uploadt geen aanspraak maakt op het eigendom van de genoemde foto.
- Je dient jouw logo ergens op de foto te plaatsen, of anders te gebruiken in een groter grafisch ontwerp van een eigen creatie.
Volgens deze voorwaarden kun je de foto's in sociale mediakanalen gebruiken.

En met de keuze uit meer dan 200 miljoen beeldbestanden, zul je ongetwijfeld mooie opnamen vinden!
Dreamstime: Fantastisch beeldmateriaal voor Social Media

Dreamstime heeft miljoenen stockbeelden die gereed zijn om te downloaden en op diverse manieren te gebruiken, en je kunt ze kopen met creditpakketten of abonnementen.
Perfect voor iedereen die professionele foto's goedkoop en veilig wil kunnen gebruiken.
De licentieovereenkomst vermeldt specifiek de social media berichten tussen de vele toegestane gebruiksmogelijkheden voor hun content, zodat het volkomen duidelijk is om ze op deze manier te gebruiken.

De collecties zitten boordevol mooie, actuele en professioneel ogende beelden om jouw verhalen, tijdlijnen en profielen mooier te maken!
Heb je jezelf ooit afgevraagd wat de meest gebruikte foto's voor sociale media zijn? Hier is een beknopt overzicht:
- Gezondheidszorg – Een erg populaire sinds 2020 om voor de hand liggende redenen. Vind hier de beste medische stockfoto's.
- Restaurants – Nu de aandacht is verschoven naar afhaalmaaltijden en thuis koken, worden stockfoto's van voedsel zeer veel gedeeld. Of fotografeer zelf: kies dan voor het interieur of de medewerkers op de foto, foto's van specifieke ingrediënten of gerechten waarmee jij je van andere restaurants onderscheidt. Zorg wel voor een opgeruimde achtergrond en verwijder overbodige voorwerpen.
- Educatie en onderwijs – Nog zo'n thema dat zichzelf opnieuw heeft uitgevonden om de huidige trends, zoals virtueel leren, te weerspiegelen. Bekijk ons overzicht met onderwijs afbeeldingen en onze handleiding voor studenten.
- Vastgoed en onroerend goed – Een blijvend actueel onderwerp, en hier zijn de beste websites voor goede vastgoedfoto's. Zorg voor een betere verkoop voor een duidelijke foto met veel rechte lijnen en de juiste belichting (liefst natuurlijk licht)
- Financieel – Alles wat crypto is, is nu populair in de sociale media. En het is sterk verbonden met financiële sector beelden en zakelijke stockfoto's. Maak gebruik van een fotomateriaal waarbij gezichten duidelijk en met de beste belichting wordt getoond
- Reizen – Veel bedrijven delen inspirerende foto's van lokale reizen en van afgelegen bestemmingen.
- Lifestyle – Een onderwerp dat steeds in beweging is. Vind bij deze sites de beste lifestyle afbeeldingen.
- Mode en kleding – Een altijd populair theme waarvoor perfect gestileerde foto's nodig zijn.
7 gratis en makkelijke beeldeditors voor social media beelden
Een effectievee social media visual is niet een die je zomaar even van een website downloadt (of wegneemt), uploadt naar een platform en publiceert. Social media afbeeldingen hebben een bepaalde mate van design en maatwerk nodig om hun doel te bereiken.
Mocht je geen idee hebben over hoe je een afbeelding moet bewerken voor sociale media, dan hoeft je niet te wanhopen. Het is in feite een stuk simpeler dan je denkt, en er zijn genoeg tools om dit snel voor elkaar te krijgen, zelfs als je geen ervaren grafisch ontwerper bent.
Een aantal van deze oplossingen zijn ontwikkeld door dezelfde bedrijven die stockfoto's verkopen, en andere integreren beeldcollecties in hun software, zodat alles veel eenvoudiger wordt.
Hier is onze selectie van de beste gratis beeldbewerkers voor niet-ontwerpers:

Shutterstock Create (een programma van Shutterstock Creative Flow)
Shutterstock Creative Flow is te vinden op de website van Shutterstock en is een platform voor creatieve professionals met verschillende AI-tools waarmee prachtige en resultaatgerichte beelden kunnen worden ontworpen. Dit is inclusief Shutterstock Create, een gebruiksvriendelijke beeldbewerker waarmee je in een paar minuten en ook zonder enige ervaring met grafisch ontwerp sociale media-afbeeldingen kunt maken.
Shutterstock Create biedt veel sjablonen voor elk relevant sociale mediakanaal en dekt een groot aantal thema's en onderwerpen. Je kunt ook ontwerpen met een leeg canvas, vooraf ingesteld op de juiste afmetingen voor je beoogde sociale netwerk, en met één klik het formaat van een ontwerp aanpassen aan de afmetingen van een ander kanaal.
Je kunt zowel gratis als premium elementen gebruiken, zoals stockfoto's, illustraties en lettertypes, uit de bibliotheek van Shutterstock. Daarnaast kun je nu direct vanuit Create iets ontwerpen en publiceren op je social media-profielen.
Shutterstock Creative Flow kent beperkte functionaliteit in de gratis versie, maar Creative Flow+ (het premium segment) biedt volledige toegang tot intelligente functies. Het kost € 11,99 per maand om deze tool te kunnen gebruiken, maar geweldig nieuws voor Shutterstock-klanten: het is GRATIS inbegrepen bij elk Shutterstock-abonnement!
Voor wie een duwtje in de rug nodig heeft om te investeren in een Shutterstock-abonnement is er nu onze speciale Shutterstock-couponcode waarmee je ook nog korting krijgt!
Nog meer? Met de gratis proefversie van Shutterstock kun je een maand lang gratis gebruikmaken van Creative Flow+ en 10 afbeeldingen downloaden!
- Ga nier naar Shutterstock Creative Flow
- Open Shutterstock Create
- Profiteer van de Shutterstock gratis proefversie
- Krijg hier de Shutterstock couponcode

iStock editor
iStock Editor is een online bewerkingsprogramma dat door iStock wordt aangeboden en waarmee alle klanten van iStock.com gratis kunnen werken. Je kan dit programma activeren door “bewerk deze foto” te selecteren bij elke gewenste iStock-afbeelding. Hiermee kun je eenvoudige bewerkingen uitvoeren, zoals bijsnijden – standaardformaten voor Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest zijn inbegrepen -, waarbij je tekst, afbeeldingen of logo's kunt toevoegen en filters kunt gebruiken. Zodra je klaar bent met het ontwerpen kun je de uiteindelijke afbeelding downloaden en uploaden naar jouw favoriete netwerken!

Fotor
Fotor is een gebruiksvriendelijke maar krachtige beeldbewerker voor zowel professionals als voor beginners. Je kunt er foto's mee bewerken en collages mee maken. Het heeft templates en creatieve doeken voor social media die al in de standaardformaten verkrijgbaar zijn en er is zelfs een mobiele app beschikbaar om onderweg te bewerken. Bovendien bevat de tool meerdere video-tutorials om de functies optimaal te kunnen benutten.

Adobe Creative Cloud Express (Adobe Spark)
Adobe Creative Cloud Express (Adobe Spark) is een app die door Adobe is ontwikkeld en die binnen het platform zowel op het web als mobiel toegankelijk is. Hiermee kun je in slechts luttele minuten visueel aantrekkelijke foto's voor social media maken – zeker als je bekend bent met de software van Adobe – en er is een gratis versie beschikbaar. Daarbij heeft hetzelfde platform ook nog eens Spark Video, waarmee je in een oogwenk korte video's kunt maken.
- Lees alles over het programma in onze Adobe Creative Cloud Express recensie.
- Adobe Creative Cloud kortingen: de beste aanbiedingen!

RelayThat
RelayThat is een digitale asset management (DAM) tool + ontwerpplatform en het unieke ervan is dat het ook door niet-ontwerpers gemakkelijk te gebruiken is. De tool is voorzien van een groot aantal vooraf ingestelde lay-outs die je kunt aanpassen door zelf afbeeldingen en logo's toe te voegen en verdere bewerkingen uit te voeren, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het formaat voor social media-platforms, inzoomen, lettertypen en kleuren veranderen, fotofilters en -effecten toevoegen en ga zo nog maar even door. Op deze manier kun je de perfecte social media-beelden creëren die je kunt downloaden om ze vervolgens naar jouw kanalen te uploaden.

Canva
Canva is een online ontwerptool die vooral ontwikkeld is voor niet-ontwerpers. De tool is bijzonder gebruiksvriendelijk, met handige drag-and-drop functies en boordevol met sjablonen, afbeeldingen en grafieken om deze naar eigen smaak te personaliseren.
Hieronder vallen standaardformaten voor social media-beelden en ontwerpen die voor deze platformen zijn ontworpen – zoals Facebook-covers. Je kunt jouw eigen beeldmateriaal uploaden (ook stockfoto's) of gebruik maken van de afbeeldingen die zij ter beschikking stellen. Voor enkele elementen wordt wel betaald, maar de gratis service is behoorlijk compleet en toereikend om kwalitatief goede foto's voor social media te maken.
- Ontvang hier meer informatie over Canva
- Klik hier om een kijkje te nemen op de site van Canva
- Meer opties nodig? Vind ze in dit overzicht met 19 websites zoals die van Canva
- Canva Pro gratis proefversie! 45 dagen gratis testen!

Visme
Visme is een bijzonder complete oplossing voor social media-beelden. Het voorziet in beeldbewerking voor uiteenlopende doelstellingen, onder andere voor social media graphics, en biedt zelfs miljoenen beelden om in te gebruiken, maar ook bonussen waarmee je audio en video aan uw ontwerpen kunt toevoegen voor extra visuele uitstraling.
Hoe kan ik beelden naar social media platformen uploaden?
Hieronder zetten we de belangrijkste stappen uiteen voor het plaatsen van beelden op de meest populaire sociale media-platforms, zodat ze er zo goed mogelijk uitzien.
Optimalisatie toegespitst op het kanaal
Alle social netwerksites werken met hun eigen standaard beeldformaten, zodat wanneer je er een foto op uploadt, deze automatisch aan die standaard wordt aangepast. Mocht je foto's uploaden die groter zijn dan de vooraf ingestelde formaten, dan zal de uiteindelijke versie op het platform aan resolutie en totale beeldkwaliteit verliezen. Hoe voorkom je dit? Heel simpel: door de foto's te optimaliseren conform de standaard van het betreffende kanaal voordat je ze uploadt!
Klik hier voor een complete gids voor standaard beeldformaten voor social media, web, print en meer!
De hierboven vermelde beeldbewerkers bieden vooral de mogelijkheid om de grafische vormgeving van de belangrijkste social media sites te optimaliseren, zodat de meeste daarvan deze taak voor je vergemakkelijken.
Foto's uploaden naar Facebook
Voor het toevoegen van een foto aan jouw profiel of cover op Facebook:
- Ga naar jouw nieuws-feed en klik op uw naam/foto in het hoofdmenu.
- Beweeg je muis over jouw profielfoto of coverafbeelding en klik om deze bij te werken.
- Kies een foto uit de beschikbare bestanden op Facebook of uit jouw eigen opslagruimte.
- Voeg een frame toe (optioneel voor profiel).
- De foto bijsnijden (optioneel voor profiel).
- Sla de veranderingen op.
Om een foto aan uw “wall” toe te voegen:
- Klik op de optie “Foto/video” direct onder de functie ” Bericht aanmaken” om naar jouw nieuwsfeed te gaan. Selecteer “Foto's/video's uploaden” als je op een Facebook-bedrijfspagina werkt.
- Kies de foto die je wilt uploaden vanuit jouw eigen opslagruimte – je kunt verschillende foto's in één keer toevoegen door de ctrl-knop ingedrukt te houden, terwijl je op de foto's klikt (op mobiel vink je ze gewoon aan) en druk op “Openen”.
- Druk desgewenst op de knop “bewerken” op de foto's om de Facebook-editor te gebruiken, die filters, stickers, achtergronden, producten en meer toevoegt.
- Optionele stappen: maak een album aan, voeg een tekstomschrijving toe (kopie), tag mensen en/of plaatsen, selecteer de doelgroep.
- Selecteer om te delen in jouw tijdlijn of verhaal, en klik op “Post”.
Foto's uploaden naar Instagram
Denk eraan dat je, voordat je deze instructies leest, uitsluitend vanaf een smartphone foto's naar Instagram kunt uploaden.
Voor het instellen van een profielfoto op Instagram:
- Ga naar je profiel en selecteer “Profiel bewerken”.
- Klik op “Profielfoto wijzigen”.
- Kies Bibliotheek/Galerie en kies de gewenste afbeelding – je kunt er ook voor kiezen om jouw Facebook-profielfoto te importeren in Instagram.
- Klik op “volgende”.
Voor het uploaden van beelden naar jouw tijdlijn:
- Klik op het plusteken onderaan het scherm.
- Klik op Bibliotheek/Galerie onderin het scherm en selecteer een afbeelding.
- Als je wilt, kun je de Instagram-editor gebruiken om filters of effecten, een beschrijving (kopie) en een locatie-tag toe te voegen.
- Klik op “delen”.
Voor het uploaden van beelden naar jouw verhalen:
- Op de Instagram-app kun je op een willekeurige plek op het scherm naar boven schuiven om de Bibliotheek/Galerie te openen.
- Kies een foto die je wilt uploaden.
- Gebruik eventueel de toolknoppen om met de hand gemaakte tekeningen, tekst of stickers toe te voegen.
- Klik op “Mijn verhaal” onderaan het scherm.
Foto's uploaden naar Twitter
Voor het definiëren van je Twitter-profielfoto:
- Ga naar jouw gebruikersnaam voor Twitter bovenaan het scherm, klik erop en selecteer Instellingen.
- Klik op het tabblad Profiel en selecteer “Kies bestand”.
- Kies een bestand en druk op Ok/Open.
- Sla de veranderingen op.
Om een foto aan een Tweet toe te voegen:
- Ga naar het compositiescherm van de Tweet en tik op het pictogram Afbeelding.
- Kies een afbeelding (of GIF) uit jouw eigen opslagruimte.
- Indien gewenst kun je bijsnijden, filters en stickers toevoegen en mensen op een beeld taggen, en kopieën toevoegen aan de Tweet van jouw afbeelding.
- Klik op de “Tweet” knop voor publicatie.
Foto's uploaden naar Pinterest
Om een beeld op het Pinterest bord te pinnen:
- Klik op de “+” knop rechtsonder in het beeldscherm.
- Kies voor ” Upload een pin ” in het pop-up menu.
- Klik op “Slepen of klik om te uploaden”.
- Selecteer een afbeelding van jouw computer en druk op “Openen”.
- Als je wilt, voer je een beschrijving in die bij de afbeelding hoort, op het desbetreffende omschrijvingsveld.
- Kies een bord waarop je de afbeelding wilt pinnen, of maak een nieuw bord aan.
- Klik op “Opslaan”.
5 trucs om met foto's voor social media geld te verdienen
We herhalen hoe essentieel het is om social media-beelden op de juiste manier te presenteren. En het gaat niet alleen om het kopen van juridisch veilige beelden, het wijzigen van het formaat en het op de juiste manier uploaden naar jouw kanalen, maar ook om het selecteren van de perfecte foto's die je boodschap uitdragen, jouw merk vertegenwoordigen en verbinding maken met jouw publiek, en dat alles in één keer.
Hieronder vijf professionele trucs om de ideale foto's voor social media te kiezen!

Authentiek, authentiek, authentiek
Er bestaat geen twijfel over welke fotostijl je moet gebruiken: social media is het ultieme domein voor authentieke afbeeldingen. Sterker nog, dit is waar de authentieke fotografie jaren geleden is ontstaan, dankzij de door gebruikers gegenereerde foto's van gewone mensen die alledaagse dingen doen die ieders feeds begin 2000 zijn binnengedrongen.
Authentieke fotografie is ook nu nog steeds erg sterk vertegenwoordigd in de fotografietrends 2023. In social media voor het bedrijfsleven is het cruciaal om hier iets aan toe te voegen: je wilt professioneel gemaakte beelden die er natuurlijk, spontaan en ongedwongen uitzien en aanvoelen.
- Lifestyle afbeeldingen voornamelijk foto's van mensen. Neem maar van ons aan, mensen krijgen hier nooit genoeg van.
- Diversiteit stockfoto's met mensen van diverse achtergronden. Iedereen ervaart het als positief om zichzelf in een merkveraal vertegenwoordigd te zien.
- Gestileerde stockfotografie voor marketing van vrouwen en/of voor vrouwelijk relevante content.
- Hipster foto's zijn nog steeds erg populair.
- Spaanse beelden zijn in opkomst, omdat ze een grote gemeenschap aanspreken en al lange tijd in de fotografie verkeerd worden geïnterpreteerd.
- Stomme stockfoto's. Ze geven flair en fun aan jouw berichten en zelfs aan uw originele memes die viraal gaan.
- Voedsel stockfoto's worden vooral nu veel gebruikt voor het online promoten van restaurants en bezorgdiensten.
- Mode stockfotografie voor alle modieuze berichten en advertenties.
Hoe komt de koffiebar om de hoek aan coole afbeeldingen om volgers en klanten te trekken?
Afbeeldingen van cultureel diverse groepen vrienden die genieten van een kopje koffie buiten aan een tafel. Een hipsterachtige man die koffie drinkt uit een grote beker in een landelijke omgeving. Een jonge vrouw met een snor van melkschuim en een grijns op haar gezicht.
Laat u inspireren!

Kleuren lonen
De psychologie achter kleuren in de fotografie kan op diverse manieren worden gebruikt, vooral als het gaat om instant-consumptiebeelden, zoals de foto's op social media. Door strategisch gebruik van kleuren kunt je iemands aandacht trekken, een onvergetelijke boodschap overbrengen en hen zover krijgen dat ze die boodschap aan anderen delen.
- Kies maar één of twee dominante kleuren, dat is genoeg om het oog te trekken, zonder dat het te druk is wat van de boodschap zou kunnen afleiden. Wil je een professionele tip? Kies beeldmateriaal waarbij de hoofdkleur van jouw merk in een belangrijk element aanwezig is. Is het logo van de koffiebar bijvoorbeeld overwegend roze, dan kun je een afbeelding van een koffiekopje gebruiken met mooie roze bitterkoekjes.
- Probeer een groot contrast te creëren, omdat dit een makkelijke manier is om jouw foto's te laten knallen. Zwart-wit is ook een fantastische optie, omdat dit een onmiddellijke blikvanger is en opvalt tussen een overvloed aan kleurrijke beelden.
- Zorg voor creatieve dubbele tinten. Gebruik foto's waarbij een enkele vorm, onderwerp of element een tweekleurig effect creëert tegen de achtergrond die je gebruikt, zodat je een minimalistische en direct aansprekende uitstraling heeft.

De compositie en de regel van de derden
Fotografen, ontwerpers en zelfs schilders en tekenaars krijgen er bijna direct tijdens hun eerste lesuren kennis van. De regel van derden is een visuele compositionele richtlijn om het beeld op te delen in derden, zowel verticaal als horizontaal, waardoor er een raster ontstaat met negen vierkanten, en vervolgens maakt je aan de hand van dit raster een keuze waar je de onderwerpen en andere elementen in jouw beeld wilt plaatsen.
De best scorende foto's voor social media zijn de beelden waar het betreffende onderwerp centraal staat… zonder de focus daarop te richten. Inderdaad: een beeld waarbij het belangrijkste onderdeel gecentreerd is, maar een afbeelding waarbij de focus op het onderwerp een beetje ontbreekt, maar waarbij het wel duidelijk te zien is.

Overigens is de negatieve ruimte ook nog eens buitengewoon belangrijk. Alle “vrije” ruimte op een afbeelding wordt een ruimte voor strategische kopie, en waar deze tekstruimte zich op de afbeelding bevindt, is ook relevant. Ook in dit geval is het niet de bedoeling dat er een traditioneel gecentreerd beeld ontstaat met weinig tot geen negatieve ruimte rondom het onderwerp. Wel wil je ergens in het beeld een open ruimte hebben.
Blijf up-to-date met de nieuwste trends
Zeker op social media is up-to-date blijven een must. Tien minuten geleden is oud nieuws, gisteren telt niet meer. Deze platformen zijn gigantische trendsetters wat betreft bedrijfsmatige activiteiten, content marketing en visuals, zodat je, om ze goed te kunnen gebruiken, op de hoogte moet zijn van de actuele trends.
- Ons overzicht met fotografietrends van 2023 bevat de belangrijkste trends die volgens experts dit hele jaar zullen domineren. Ontdek ze en maak er volop gebruik van voor de beste resultaten.
- Deze actuele lijst met 10 social media trends van Searchenginejournal.com toont een aantal zeer interessante strategieën die je dit jaar kunt toepassen in diverse media.
- Let op jouw feeds, want het is een real-time geactualiseerde showcase van wat er gedeeld wordt en wat op elk platform populair is.
NIEUWSTE TREND – AI gegenereerde foto's en art
Een stormachtige ontwikkeling die zich recent heeft voorgedaan is die van de met kunstmatige intelligentie (AI = Artificial Intelligence) gemaakte afbeeldingen.
Meer informatie over en het maken van deze beelden vind je in de onderstaande artikelen:
- AI gegenereerde afbeeldingen: Dit is de volgende stap in stockmedia
- Synthetische media – Handleiding voor het media-format van de toekomst!
- 7+ handige AI fototools die u absoluut niet mag missen!
- Kies de beste gratis AI-beeldgenerator – Maak nu je eigen gegenereerde beelden!

Beelden om te lachen zijn perfect voor social media
Social media is een informeel medium, en dus wordt het door de gebruikers zeer licht opgevat. Het is de perfecte plek voor wat humor: mensen vinden het leuk om zowel grappige als schattige dingen te zien en zijn geneigd om de content te delen die hen doet glimlachen of lachen.
Ludieke foto's waarmee fun aan concepten en onderwerpen wordt toegevoegd, zelfs originele memes die je kunt maken van stockfoto's voor jouw merk en vakgebied, zijn een heel interessant idee.
Herinner je nog dat de eigenaar van de koffiebar een liefhebber is van kattenvideo's? Nu zit ze op een social media goudmijn die ze nu mag gebruiken om haar klanten de ochtend met een warme glimlach te laten beginnen, samen met een kopje koffie of thee, schattige en vrolijke foto's van katten die koffie proberen te drinken uit het kopje van hun baasje, of van een knus leeshoekje compleet met een fauteuil, boek, plaid, hete koffie en een mollige kat.

Uw mogelijkheden zijn onbeperkt!
De beste social media werkwijzen voor ondernemers
Het ontwikkelen van een krachtige social media strategie is niet zo heel eenvoudig, maar deze lijst met simpele tips kun je een goede basis vormen om dit te bereiken!
Alle platforms hebben kleine haken en ogen
Hier volgen enkele simpele oplossingen om de foto's voor social media te verbeteren:
Plaats tekst bij afbeeldingen – Een krachtige en unieke quote vormt een van de beste bronnen voor teksten, waarmee je het delen en reageren kunt stimuleren.
Blijf consistent – In social media voor het bedrijfsleven wil je een bepaalde toon heeft die past bij jouw bedrijfsimago en die de samenhang in alle kanalen en berichten behouden.
Merk en markt subtiliteit – Druk jouw logo en slogan niet de hele tijd onder de neus van mensen, en schreeuw je commerciële boodschap niet in elke post uit. Mensen willen graag met je communiceren op gelijke voet, en dat is dan ook de manier waarop jij bij ze kunt komen. (Lees hier meer over foto's en branding)
Tips voor Facebook
Misschien is het oorspronkelijke social netwerk een oudgediende, wellicht niet het populairste onder de tieners, maar het is nog steeds een van de meest relevante platformen ter wereld. Dit is hoe je het moet aanpakken:
Kies voor sprekende foto's – Goed belichte en duidelijk gecomponeerde foto's zijn een succes op Facebook.
Gebruik het menselijke aspect – foto's met een lichaamsdeel – zoals een hand- in een interactie met een product doen het volgens dit onderzoek van Convince & Convert vaak beter.
Houd tekst kort – Hoe korter het bijschrift, hoe beter. Facebook-foto's moeten zelf het verhaal vertellen.
Plaats elke dag een bericht – Dit is de geadviseerde frequentie om jouw volgers tevreden te stellen. Meer dan twee keer per dag en ze zijn geneigd om je vervelend en opdringerig te vinden!
Tips voor Instagram
Dit is de eerste social media waarbij het allemaal om de foto's ging, het media dat iedereen het gevoel gaf de volgende topfotograaf te kunnen zijn. Zo doet u het:
Pure beelden zijn beter – Voeg zo min mogelijk tekst toe aan foto's, want de gebruikers zijn hier erg gek op fotografie.
Kies voor foto's met blauwe en pasteltinten en veel textuur – Hiervan is aangetoond dat ze erg populair zijn!
Neem foto's van mensen – Instagrammers houden ervan om mensen in al hun facetten te zien. Niet alleen hun handen, maar ook hun gezichten. Hier vindt je de beste mensen foto's.
Verhaalteksten – Op dit platform kun je uitpakken met bijschriften, dus dit is een geweldige mogelijkheid om een goed verhaal op te bouwen dat de volgers van de ene naar de andere post leidt.
Plaats 3 keer per dag een bericht – Dit is het minimale aantal dat nodig is om relevant te blijven.
Tips voor Twitter
Twitter is nog altijd een op tekst gebaseerd platform, maar zelfs hier kunnen afbeeldingen de aantrekkingskracht van een Tweet heel goed versterken als je het op deze manier doet:
Kies voor opvallende kleuren – De pastelkleuren die dodelijk zijn voor Instagram zullen op Twitter een geweldig effect hebben, omdat gebruikers hier beter reageren op krachtige, levendige kleuren. (Everypixel – overzicht van de stockfoto kleurentrends)
Vat lange verhalen in één foto samen – Beelden met citaten zijn erg populair en makkelijker te delen. Ook infografieken zijn een prima idee. Denk bijvoorbeeld aan Twitter afbeeldingen als een hapklare variant op het complete gerecht dat jouw bericht is.
Probeer uw 140 karakters zo goed mogelijk te gebruiken – Stop niet te veel informatie in een Tweet die al een afbeelding heeft, maar gebruik de beschikbare karakters verstandig als aanvulling op het beeldmateriaal. Plaats tussen de 3 en 30 keer per dag een bericht – Dat moet je als gemiddelde doelstelling hebben om op Twitter iemand te kunnen zijn. Tweets hebben een uiterst korte houdbaarheid en veel topaccounts plaatsen meer dan 100 keer per dag nieuwe dingen!
Tips voor YouTube
YouTube is een social media-platform dat nog veel groter is dan Facebook, en hoewel het hier inderdaad om video's gaat, gebruiken veel mensen foto's in de video's die ze op deze site delen.
Voor alle bijzonderheden over de beste manieren om foto's op YouTube te gebruiken, kun je onze volledige handleiding met afbeeldingen voor video's bekijken!
Andere artikelen die van pas kunnen komen:
- Hoe kan ik professioneel video’s bewerken?
- De 5 beste gratis videobewerkers voor fantastische video’s
- 6 AI videobewerkingsprogramma’s die u zeker moet proberen
Tips voor Pinterest
Pinterest heeft een van de hoogste conversiepercentages van alle social media, waardoor het zeker de moeite waard is om er de tijd voor te nemen. Om profijt te trekken, kunt u het volgende doen:
Streef naar content die altijd in trek is – Pins hebben een langere houdbaarheid, dus het is beter om foto's te gebruiken die niet snel achterhaald zullen zijn.
Gebruik trefwoorden in de beschrijving – Hiermee kun je bezoekers helpen bij het ontdekken van jouw boards en content, en daarmee je bedrijf. Denk eraan om deze tekst te optimaliseren voor Twitter, want veel mensen delen rechtstreeks vanuit Pinterest op dat kanaal.
Gebruik trefwoorden in de naam van het beeldbestand en het label – Google houdt toevallig van Pinterest-foto's, dus als je de juiste trefwoorden gebruikt, kunt je jouw pinnen aan een groter publiek laten zien.
Plaats tussen 11 en 30 keer per dag een bericht – Dit is de frequentie die wordt geadviseerd om gebruikers naar jouw borden te blijven trekken en ze naar je website of merk te leiden.
Kan ik gratis stockfoto's voor sociale media gebruiken?
Ja, je kunt gratis foto's gebruiken als een foto maken met een camera niet jouw sterkste punt is. Hoewel je met de meeste smartphones makkelijk een duidelijke foto neemt met de juiste belichting en natuurlijk licht.
Download vandaag nog schitterende social media-afbeeldingen!
Dit was onze handleiding voor het gebruik van foto's voor social media voor bedrijven, en dus ben je op de hoogte van de ontwikkelingen in deze sector en kun je succesvol aan de slag.
De kleine koffiebar om de hoek is al trots op haar activiteiten op alle social media-kanalen en de berichten die ze erop plaatst. Nu is het jouw beurt!
Wil je aan creatieve social media berichten video’s toevoegen? Bekijk dan ons overzicht met de 21 beste websites voor videomateriaal en lees hier hoe je deze gratis bewerken kunt.
Succes!
Header image copyright: Radu Bercan / Photocase.com, alle rechten voorbehouden.
Niet gevonden wat u zocht? Vraag het hier!
loading...
🤓 Ik wil meer informatie over afbeeldingen voor social media
🤨 Ik heb een vraag over afbeeldingen voor social media
🤔 Ik weet niet of afbeeldingen voor social media iets voor mij zijn
🙄 Iets anders…
Wat kan er gebeuren als je zomaar een foto van jezelf in een bikini plaats op het internet?!
Hallo Ashley,
Wat betreft de auteursrechten kun je veilig je eigen foto’s op internet zetten. Maar anderen zouden jouw foto wel zonder toestemming onrechtmatig kunnen gaan gebruiken.
Dit zou je kunnen controleren met behulp van de Google Afbeeldingen zoekfunctie. Deze vind je aan de rechterkant van het veld waarin je een zoekterm in kunt voeren – het camera-icoontje. Als je hierop klikt krijg je de mogelijkheid om een afbeelding of foto te uploaden. Je zou dan je eigen foto kunnen uploaden om te zien of deze door anderen onrechtmatig op internet gebruikt wordt (bijv. op een website of in een magazine). Mocht dit het geval zijn dan zou je via rechtshulp een claim tot schadevergoeding kunnen indienen.
Maar het is verstandig om eerst goed na te denken of werkelijk foto’s van jezelf op het internet wilt plaatsen, wat op het internet wordt geplaatst is er moeilijk weer af te krijgen.
Mocht je nog vragen hebben, dan beantwoord ik die graag.
Met vriendelijke groet,
Wilfred