Foto’s voor Social Media: Uitgebreide handleiding!

In dit artikel vertellen we u alles over het gebruik van foto's voor social media om uw onderneming te laten groeien! Social media is – als u het goed doet – een krachtig middel om meer mensen kennis te laten maken met uw merk, producten of diensten. De prachtige stockfoto's van Shutterstock, StockPhotoSecrets, 123RF, iStock en Adobe Stock kunnen daarbij een belangrijke rol spelen.

Bent u een kleine zelfstandige, of bent u gevraagd om de social media accounts van een onderneming te managen en heeft u geen idee waar u moet beginnen? We zullen u hier laten zien waar u mooie foto's kunt vinden, welk beeldmateriaal u het beste kunt kiezen en hoe u het effectief kunt gebruiken.

Wilt u meteen een goede foto voor social media gaan zoeken? Dat kan! Voer uw zoekterm in en klik op de blauwe knop in de banner hieronder.



Wilt u het uzelf wat makkelijker maken, kies dan voor sociale media sjablonen!

Shutterstock editor

Hieronder vindt u het complete overzicht voor het gebruik van foto's voor social media:


Photocase voor social media

Copyright 2018 burandt / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Ons fictieve scenario: de kleine koffiebar om de hoek

Om meer duidelijkheid te krijgen over wie hier voordeel van heeft, zullen we het volgende voorbeeld gebruiken: een koffiebar, de typische gezellige en vertrouwde plek in de buurt.

Op een dag vertelt een jonge medewerker de eigenaar dat ze geprobeerd hebben de winkel te taggen op een foto van hem terwijl hij een kopje koffie drinkt. Hij wilde deze foto graag delen met zijn vrienden. Dat lukte niet omdat de koffiebar op geen enkel social media kanaal te vinden is.

Dit wekt de interesse in de eigenaar, omdat zij zo kans ziet haar bedrijf te laten groeien. Ondanks het feit dat ze niet zo thuis is in technologie, heeft ze wel een persoonlijk Facebook-account (om foto's van haar familie en mooie video's van haar kittens te delen), en nu wil ze dus haar koffiebar op Facebook, Instagram en elk ander belangrijk social netwerk zetten, gewoon om het eens te proberen.

Maar ze moet nog veel leren, want dit is ingewikkelder dan het delen van kattenvideo's.

Gelukkig voor haar en voor alle kleine ondernemers en beginners kunt u hier alle nodige informatie vinden!

Shutterstock planner

Social media – bereik simpel en goedkoop miljarden mensen

Waarom steeds meer bedrijven sociale media gebruiken om hun service of product onder de aandacht te brengen? Elke dag gebruiken meer dan 3,8 miljard mensen social media (volgens een onderzoek van Finances Online).

Dit biedt uw bedrijf geweldige mogelijkheden voor meer omzet. U kunt zich op een effectieve manier richten tot uw specifieke doelgroep!

Het is goedkoop en effectief. Iedereen, ook bedrijven, kan zich gratis aanmelden en gebruik maken van alle grote social media-platforms. Uiteraard kunt u investeren in het promoten van posts, advertenties en andere zaken om uw zichtbaarheid en het vertrouwen in uw bedrijf te vergroten en om meer potentiële klanten te bereiken, maar deze uitgave valt in het niet vergeleken met andere manieren om uw bedrijf te laten groeien.

Natuurlijk is het niet zo simpel als het aanmaken van een account en het online plaatsen van uw berichten. Social media heeft zijn eigen codes en trucjes om bij gebruikers in de smaak te vallen, te worden gebruikt en te worden gedeeld.

Met afbeeldingen doet u dit veel sneller en beter. Met het juiste beeldmateriaal versterkt u uw online marketing en merkbekendheid.

Foto's zijn populairder op social media kanalen dan andere content

Waarom afbeeldingen? Het korte antwoord is: omdat mensen er dol op zijn. En dat is de sleutel tot succesvolle communicatie met uw doelgroep.

Foto's trekken aandacht en blijven langer hangen dan tekst en video.

Shutterstcok predict

Voor een uitgebreider antwoord, kunnen we u een aantal overtuigende statistieken presenteren, met dank aan MDG Advertising en Jeff Bullas:

Kopje koffie op een mer droogbloemen versierde tafel

Copyright 2018 VictoriaStoeva / Photocase, alle rechten voorbehouden.

  • 66% van alle mensen geeft aan visueel te zijn ingesteld.
  • Facebook berichten met beeldmateriaal hebben 180% meer engagement dan berichten zonder afbeeldingen – 20% meer engagement dan berichten met video's, en maar liefst 325% meer engagement dan berichten met alleen maar tekst en links.
  • 67% van alle internetgebruikers maakt een keuze op basis van een productafbeelding.
  • Jongeren geven vooral de voorkeur aan visueel gerichte platformen zoals Snapchat, YouTube en Instagram.

We kunnen gerust stellen dat afbeeldingen een must zijn voor de social media kanalen van elk bedrijf! Gebruik daarom relevante en trendy afbeeldingen om een onvergetelijke indruk achter te laten. Let daarbij op de fototrends van dit moment en de kleuren die op dit moment populair zijn.

DE KOFFIEBAR HEEFT HEEL VEEL FOTO'S NODIG

Om haar koffiebar op te laten vallen op social media heeft de eigenaresse overtuigende foto's nodig.

Een momentopname van een caramel macchiato en lekkere kaneelbroodjes zal niet volstaan, hoewel ze deze zeker moet gebruiken.

Nee, wil ze dit goed doen, dan heeft ze meer nodig. Foto's van mensen die vergaderen onder het genot van een kopje koffie, artistieke foto's van dampende hete kopjes koffie met schuimversiering en andere uitnodigende concepten die verband houden met ontspanning, warmte en gezelligheid.

Waar vind ik aantrekkelijke foto's voor social media?

Het goedkoopste antwoord is hier om de foto's zelf te maken, eventueel met de telefoon als de camera goed genoeg is.

Maar goed om te weten is dat u echt fantastische foto's nodig heeft om u te onderscheiden op social media. Vooral op de sites die fotogericht zijn, zoals Facebook en Instagram, zijn de gebruikers bijzonder kieskeurig en stellen ze hoge eisen aan de kwaliteit van de beelden. Plaats één slechte foto en u verliest de kans om ze naar uw pagina te linken.

Maar er is nog iets waar u rekening mee moet houden: een goede positie op de social media vereist dat u constant veel nieuwe foto's in uw berichten opneemt.

Behalve als u uitstekende foto's met uw iPhone kunt maken en u veel vrije tijd heeft… is dit dus geen reële optie.

DE EIGENAAR VAN DE KOFFIEBAR IS GEEN FOTOGRAAF

Het exploiteren van een koffiebar is hard werken en de eigenaresse heeft geen tijd om de hele dag foto's te maken. Tel daarbij op dat ze geen ervaring in het maken van commerciële foto's heeft. Ze kan zich ook geen duizenden euro's veroorloven om steeds weer de benodigde foto's te laten maken, waarbij ze ervan uitgaat dat de grote ketens dat wel doen.

Gelukkig voor haar, en voor u, bestaat er stockfotografie! En wist u dit? De grote koffieketens gebruiken ook stockfoto's!

Stock foto's voor social media: Goedkope professionele beelden

Stockfotografie is een fantastisch hulpmiddel voor wie nu professionele foto's nodig heeft en zich geen fotograaf kan veroorloven. Stockfoto's zijn uitermate geschikt voor gebruik in social media-berichten!

Wat is een stockfoto? Stockbeelden zijn afbeeldingen (foto's of digitale illustraties) die al gemaakt en gebruiksklaar zijn. Ze worden door professionals gemaakt en u kunt een gebruikslicentie voor het gebruik ervan kopen.

Hoe werken stockfoto's? Er zijn beeldbanken (websites met afbeeldingen en video's) die grote fotocollecties van meerdere kunstenaars aanbieden en waar u gebruikslicenties kunt krijgen. Zodra u voor een afbeelding betaalt, krijgt u het recht om deze te downloaden en de beeldbank geeft automatisch een licentie af om het gedownloade bestand onder uw naam te gebruiken. Zo simpel is het.

Wat is een licentie? De juridische overeenkomst die u het recht verleent om elke afbeelding tegen betaling op een bepaald aantal manieren te gebruiken. De meeste beeldbanken werken met rechtenvrije licenties, die erg flexibel en goedkoop zijn, en die u slechts eenmalig hoeft te betalen. Ideaal voor wie de kosten in de hand wil houden.

Goed om te weten! De licenties van bijna alle grote beeldbanken, ook de licenties van Shutterstock, staan het gebruik op sociale media toe.
Vrouw achter haar laptop met een lekker ontbijt

Copyright 2018 criene / Photocase, alle rechten voorbehouden.

STOCKFOTO'S ZIJN DE OPLOSSING VOOR DE KLEINE KOFFIEBAR

Een goedkoop beeldabonnement is de perfecte oplossing voor de eigenaar van deze koffiebar! Hiermee krijgt ze toegang tot talloze foto's van topkwaliteit, die ze kan inzetten voor fascinerende berichten op Facebook en Instagram, en sommige daarvan kunnen zelfs voor een Tweet worden gebruikt!

7 beeldbanken met de beste foto's voor social media

Heeft u hulp nodig bij de keuze van uw aanbieder voor stockfoto's, dan vindt u hier 7 geweldige opties. Alle onderstaande beeldbanken bieden uitstekende service en de kwaliteit van de afbeeldingen is gecontroleerd en geschikt voor social media.

StockPhotoSecrets: Goedkope foto's voor Social Media

Dshop.stockphotosecrets.com/index.cfm?/Home_NL homepagee StockPhotoSecrets Shop biedt rechtenvrije fotografie tegen zeer voordelige prijzen, met abonnementen en afbeeldingspakketten op maat voor het midden- en kleinbedrijf.

Perfect voor wie met een klein budget werkt en de beste resultaten wil behalen.

Onder punt A.2 van de licentieovereenkomst wordt vermeld dat het gebruik van de beelden in social media en andere online publicaties en websites is toegestaan:

StockPhotoSecrets licentieovereenkomst StockPhotoSecrets licentieovereenkomst De collectie omvat meer dan 8 miljoen afbeeldingen en u zult er zeker foto's voor social media kunnen vinden!

Heeft u de juiste foto's gevonden? Profiteer dan van de speciale 99club aanbieding.

99club - Dat zijn 200 downloads van foto's, vectoren en lettertypen voor slechts €99,- per jaar.
Nu kopen KORTINGSCODE TONEN
10 dagen resterend

Photocase: Artistieke foto's voor Social Media

www.photocase.com homepage

Photocase is een Duitse beeldbank die zich toelegt op out-of-the-box, onconventioneel beeldmateriaal dat uitermate geschikt is om de aandacht te trekken op elk social media-platform. En hoewel de prijzen iets hoger zijn, zijn ze nog steeds bijzonder schappelijk.

Perfect voor wie eigenzinnige, unieke fotografie zoekt met een sterker artistiek gevoel.

Punt 6 van hun licentieovereenkomst geeft aan dat ze het gebruik in social media content zoals berichten en cover-afbeeldingen voor diverse belangrijke platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn en Whatsapp toestaan.

Photocase licentieovereenkomst Photocase licentieovereenkomst

Ze beschikken over een nauwkeurig samengestelde collectie van Instagram-waardige foto's die u echt moet zien!

Meld u nu aan bij Photocase en ontvang 5 gratis credits en 10% korting op uw eerste aankoop!

Shutterstock: Miljoenen foto's voor social media

www.shutterstock.com/nl homepage

Shutterstock heeft een van de grootste beeldcollecties ter wereld. Ze hanteren zeer lage prijzen en meerdere opties om te kopen.

Perfect voor wie op zoek is naar gevarieerde beelden over uiteenlopende onderwerpen, en de voorkeur geeft aan een uitgesproken commerciële uitstraling.

De rechtenvrije licentie die ze gebruiken bepaalt in deel 1, punt 1.a.i, dat digitale reproducties, ook op social media, zijn toegestaan, zodat u geen problemen ondervindt bij het gebruik van deze foto's in uw kanalen.

Shutterstock licentieovereenkomst

Shutterstock licentieovereenkomst

Met meer dan 425 miljoen afbeeldingen, stuk voor stuk met een sterk commercieel karakter, zult u geen problemen ondervinden met het vinden van nieuw fotomateriaal voor uw tijdlijn.

Krijg nu 10 gratis foto's - u kunt op elk gewenst moment annuleren.
NU PROBEREN
9 dagen resterend

iStock: Exclusieve beelden om Social Media aantrekkelijker te maken

www.istockphoto.com/nl homepageiStock staat bekend om haar uitgebreide aanbod van exclusieve, high-end afbeeldingen, die ze aanvullen met grote aantallen goedkopere, maar toch professionele foto's voor dagelijks gebruik. Met diverse afbeeldingspakketten en abonnementen is er voor iedereen een koopoptie.

Perfect voor wie high-end fotografie wil hebben, maar daar niet te veel voor wil betalen.

In hun licentieovereenkomst voor content staat onder punt 2 duidelijk “Voorbeelden van hoe u gelicentieerde content kunt gebruiken zijn: websites; blogberichten; social media; advertenties; marketingcampagnes…” dus er is geen twijfel dat de afbeeldingen geschikt zijn voor social media!

iStock licentieovereenkomst

iStock licentie-overeenkomst

Hetzij een unieke en hoogwaardige foto voor een social media advertentiecampagne, hetzij een coole, eenvoudige afbeelding om uw tijdlijn te verbeteren, iStock heeft het allemaal.

Download met het gratis iStock proefabonnement nu in 30 dagen 10 afbeeldingen uit de Essentials-collectie!
Nu proberen
10 dagen resterend

Adobe Stock: Social Media afbeeldingen in the Creative Cloud

stock.adobe.com/nl homepage

Adobe Stock is een fotoservice van Adobe, die zowel onafhankelijk als geheel in het Creative Cloud-platform werkt. Deze service is ideaal als u Photoshop of andere Creative Cloud-apps gebruikt voor het bewerken van uw foto's alvorens deze op social media te plaatsen, en heeft bovendien zeer redelijke prijsvoordelen.

Perfect voor wie graag met Photoshop CC en andere Adobe Creative Cloud-apps werkt.

De standaard licentie benadrukt dat het gebruik in social media en in e-mailmarketing, nieuwsbrieven, Google advertenties en meer, toegestaan is.

Adobe Stock licentieovereenkomst

Adobe Stock licentie-overeenkomst

Adobe Stock heeft een beeldbestand met meer dan 315 miljoen bestanden en de toegevoegde functionaliteit van de populairste beeldbewerkingsapps van Adobe maakt ze een goede keuze.

Ontvang nu 1 maand gratis afbeeldingen. Meld u aan bij Adobe Stock en profiteer!
Nu proberen
10 dagen resterend

123RF: Aantrekkelijk geprijsde foto's voor Social Media

nl.123rf.com homepage123RF is een beeldbank die rechtenvrije afbeeldingen aanbiedt tegen een heel voordelige prijs met meerdere abonnementen, afhankelijk van uw behoeften.

Perfect voor wie zoekt naar foto's met een hoge resolutie van een betrouwbare leverancier met meerdere prijsmogelijkheden.

De licentieovereenkomst omvat het gebruik van foto's in social media-platforms, maar voegt daar twee zeer belangrijke voorwaarden aan toe:

  • U dient er zeker van te zijn dat het platform waarop u de afbeelding uploadt geen aanspraak maakt op het eigendom van de genoemde afbeelding.
  • U dient uw logo ergens op de afbeelding te plaatsen, of anders te gebruiken in een groter grafisch ontwerp van uw eigen creatie.

Volgens deze voorwaarden kunt u de foto's in social mediakanalen gebruiken.

123rf licentieovereenkomst

123RF licentieovereenkomst

En met de keuze uit meer dan 200 miljoen foto's, zult u ongetwijfeld mooie opnamen vinden om te gebruiken!

Kortingscode voor 20% korting op alle beelden van 123RF!

Dreamstime: Fantastisch beeldmateriaal voor Social Media

nl.dreamstime.com homepage

Dreamstime heeft miljoenen stockbeelden die gereed zijn om te downloaden en op diverse manieren te gebruiken, en u kunt ze kopen met creditpakketten of abonnementen.

Perfect voor iedereen die professionele foto's goedkoop en veilig wil kunnen gebruiken.

De licentieovereenkomst vermeldt specifiek de social media berichten tussen de vele toegestane gebruiksmogelijkheden voor hun content, zodat het volkomen duidelijk is om ze op deze manier te gebruiken.

Dreamstime licentieovereenkomst

De collecties zitten boordevol mooie, actuele en professioneel ogende beelden om uw verhalen, tijdlijnen en profielen mooier te maken!


7 Gratis en makkelijke beeldeditors voor social media beelden

Een effectievee social media visual is niet een die u zomaar even van een website downloadt (of wegneemt), uploadt naar een platform en publiceert. Social media afbeeldingen hebben een bepaalde mate van design en maatwerk nodig om hun doel te bereiken.

Mocht u geen idee hebben over hoe u een afbeelding moet bewerken voor sociale media, dan hoeft u niet te wanhopen. Het is in feite een stuk simpeler dan u denkt, en er zijn genoeg tools om dit snel voor elkaar te krijgen, zelfs als u geen ervaren grafisch ontwerper bent.

Een aantal van deze oplossingen zijn ontwikkeld door dezelfde bedrijven die stockfoto's verkopen, en andere integreren beeldcollecties in hun software, zodat alles veel eenvoudiger wordt.

Hier is onze selectie van de beste gratis beeldbewerkers voor niet-ontwerpers:

Shutterstock Editor

Shutterstock Editor

Op de website van Shutterstock kunt u de Shutterstock Editor gratis gebruiken en u kunt hem zelfs opstarten vanaf elke willekeurige afbeelding in de collectie. Deze tool stelt u in staat om snelle bewerkingen uit te voeren, zoals bijsnijden, verkleinen, filters toevoegen en tekst en logo's over elkaar te plaatsen.

En het mooiste van alles? Het programma voorziet in vooraf ingestelde formaten die overeenkomen met alle belangrijke standaardformaten van social media, u kunt een afbeelding bewerken voordat u besluit de licentie te nemen, en u kunt de uiteindelijke afbeelding direct naar uw social media-pagina's exporteren!


iStock editor screenshot

iStock editor

iStock Editor is een online bewerkingsprogramma dat door iStock wordt aangeboden en waarmee alle klanten van iStock.com gratis kunnen werken. U kan dit programma activeren door “bewerk deze foto” te selecteren bij elke gewenste iStock-afbeelding. Hiermee kunt u eenvoudige bewerkingen uitvoeren, zoals bijsnijden – standaardformaten voor Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest zijn inbegrepen -, waarbij u tekst, afbeeldingen of logo's kunt toevoegen en filters kunt gebruiken. Zodra u klaar bent met het ontwerpen kunt u de uiteindelijke afbeelding downloaden en uploaden naar uw favoriete netwerken!


Fotor beeldbewerker

Fotor

Fotor is een gebruiksvriendelijke maar krachtige beeldbewerker voor zowel professionals als voor beginners. U kunt er foto's mee bewerken en collages mee maken. Het heeft templates en creatieve doeken voor social media die al in de standaardformaten verkrijgbaar zijn en er is zelfs een mobiele app beschikbaar om onderweg te bewerken.Bovendien bevat de tool meerdere videotutorials om de functies optimaal te kunnen benutten.


Adobe Spark editor screenshot

Adobe Spark

Adobe Spark is een app die door Adobe is ontwikkeld en die binnen het Adobe Spark platform zowel op het web als mobiel toegankelijk is. Hiermee kunt u in slechts luttele minuten visueel aantrekkelijke foto's voor social media maken – zeker als u bekend bent met de software van Adobe – en er is een gratis versie beschikbaar. Daarbij heeft hetzelfde platform ook nog eens Spark Video, waarmee u in een oogwenk korte video's kunt maken.

MEER INFO

RelayThat editor screenshot


RelayThat

RelayThat is een digitale asset management (DAM) tool + ontwerpplatform en het unieke ervan is dat het ook door niet-ontwerpers gemakkelijk te gebruiken is. De tool is voorzien van een groot aantal vooraf ingestelde lay-outs die u kunt aanpassen door zelf afbeeldingen en logo's toe te voegen en verdere bewerkingen uit te voeren, zoals bijvoorbeeld het aanpassen van het formaat voor social media-platforms, inzoomen, lettertypen en kleuren veranderen, fotofilters en -effecten toevoegen en ga zo nog maar even door. Op deze manier kunt u de perfecte social media-beelden creëren die u kunt downloaden om ze vervolgens naar uw kanalen te uploaden.


Canva screenshot

Canva

Canva is een online ontwerptool die vooral ontwikkeld is voor niet-ontwerpers. De tool is bijzonder gebruiksvriendelijk, met handige drag-and-drop functies en boordevol met sjablonen, afbeeldingen en grafieken om deze naar eigen smaak te personaliseren.

Hieronder vallen standaardformaten voor social media-beelden en ontwerpen die voor deze platformen zijn ontworpen – zoals Facebook-covers. U kunt uw eigen beeldmateriaal uploaden (ook stockfoto's) of gebruik maken van de afbeeldingen die zij ter beschikking stellen. Voor enkele elementen wordt wel betaald, maar de gratis service is behoorlijk compleet en toereikend om kwalitatief goede foto's voor social media te maken.


Visme screenshot

Visme

Visme is een bijzonder complete oplossing voor social media-beelden. Het voorziet in beeldbewerking voor uiteenlopende doelstellingen, onder andere voor social media graphics, en biedt zelfs miljoenen beelden om in te gebruiken, maar ook bonussen waarmee u audio en video aan uw ontwerpen kunt toevoegen voor extra visuele uitstraling.


Hoe kan ik beelden naar social media platformen uploaden?

Hieronder zetten we de belangrijkste stappen uiteen voor het plaatsen van beelden op de meest populaire sociale media-platforms, zodat ze er zo goed mogelijk uitzien.

Optimalisatie toegespitst op het kanaal

Alle social netwerksites werken met hun eigen standaard beeldformaten, zodat wanneer u er een foto op uploadt, deze automatisch aan die standaard wordt aangepast. Mocht u foto's uploaden die groter zijn dan de vooraf ingestelde formaten, dan zal de uiteindelijke versie op het platform aan resolutie en totale beeldkwaliteit verliezen. Hoe kunt u dit voorkomen? Heel simpel: door de foto's te optimaliseren conform de standaard van het betreffende kanaal voordat u ze uploadt!

Klik hier voor een complete gids voor standaard beeldformaten voor social media, web, print en meer!

De hierboven vermelde beeldbewerkers bieden vooral de mogelijkheid om de grafische vormgeving van de belangrijkste social media sites te optimaliseren, zodat de meeste daarvan deze taak voor u vergemakkelijken.


Foto's uploaden naar Facebook

Voor het toevoegen van een foto aan uw profiel of cover op Facebook:

  • Ga naar uw nieuws-feed en klik op uw naam/foto in het hoofdmenu.
  • Beweeg uw muis over uw profielfoto of coverafbeelding en klik om deze bij te werken.
  • Kies een foto uit uw beschikbare bestanden op Facebook of uit uw eigen opslagruimte.
  • Voeg een frame toe (optioneel voor profiel).
  • De foto bijsnijden (optioneel voor profiel).
  • Sla de veranderingen op.

Om een foto aan uw “wall” toe te voegen:

  • Klik op de optie “Foto/video” direct onder de functie ” Bericht aanmaken” om naar uw nieuwsfeed te gaan. Selecteer “Foto's/video's uploaden” als u op een Facebook-bedrijfspagina werkt.
  • Kies de foto die u wilt uploaden vanuit uw eigen opslagruimte – u kunt verschillende foto's in één keer toevoegen door de ctrl-knop ingedrukt te houden terwijl u op de foto's klikt (op mobiel vinkt u ze gewoon aan) en druk op “Openen”.
  • Druk desgewenst op de knop “bewerken” op de foto's om de Facebook-editor te gebruiken, die filters, stickers, achtergronden, producten en meer toevoegt.
  • Optionele stappen: maak een album aan, voeg een tekstomschrijving toe (kopie), tag mensen en/of plaatsen, selecteer uw doelgroep.
  • Selecteer om te delen in uw tijdlijn of verhaal, en klik op “Post”.

Foto's uploaden naar Instagram

Denk eraan dat u, voordat u deze instructies leest, uitsluitend vanaf een smartphone foto's naar Instagram kunt uploaden.

Voor het instellen van een profielfoto op Instagram:

  • Ga naar uw profiel en selecteer “Profiel bewerken”.
  • Klik op “Profielfoto wijzigen”.
  • Kies Bibliotheek/Galerie en kies de gewenste afbeelding – u kunt er ook voor kiezen om uw Facebook-profielfoto te importeren in Instagram.
  • Klik op “volgende”.

Voor het uploaden van beelden naar uw tijdlijn:

  • Klik op het plusteken onderaan het scherm.
  • Klik op Bibliotheek/Galerie onderin het scherm en selecteer een afbeelding.
  • Als u dat wilt, kunt u de Instagram-editor gebruiken om filters of effecten, een beschrijving (kopie) en een locatie-tag toe te voegen.
  • Klik op “delen”.

Voor het uploaden van beelden naar uw verhalen:

  • Op de Instagram-app kunt u op een willekeurige plek op het scherm naar boven schuiven om de Bibliotheek/Galerie te openen.
  • Kies een foto die u wilt uploaden.
  • Gebruik eventueel de toolknoppen om met de hand gemaakte tekeningen, tekst of stickers toe te voegen.
  • Klik op “Uw verhaal” onderaan het scherm.

Foto's uploaden naar Twitter

Voor het definiëren van uw Twitter-profielfoto:

  • Ga naar uw gebruikersnaam voor Twitter bovenaan het scherm, klik erop en selecteer Instellingen.
  • Klik op het tabblad Profiel en selecteer “Kies bestand”.
  • Kies een bestand en druk op Ok/Open.
  • Sla de veranderingen op.

Om een foto aan een Tweet toe te voegen:

  • Ga naar het compositiescherm van de Tweet en tik op het pictogram Afbeelding.
  • Kies een afbeelding (of GIF) uit uw eigen opslagruimte.
  • Indien gewenst kunt u bijsnijden, filters en stickers toevoegen en mensen op uw beeld taggen, en kopieën toevoegen aan de Tweet van uw afbeelding.
  • Klik op de “Tweet” knop voor publicatie.

Foto's uploaden naar Pinterest

Om een beeld op uw Pinterest bord te pinnen:

  • Klik op de “+” knop rechtsonder in het beeldscherm.
  • Kies voor ” Upload een pin ” in het pop-up menu.
  • Klik op “Slepen of klik om te uploaden”.
  • Selecteer een afbeelding van uw computer en druk op “Openen”.
  • Als u wilt, voert u een beschrijving in die bij de afbeelding hoort, op het desbetreffende omschrijvingsveld.
  • Kies een bord waarop u de afbeelding wilt pinnen, of maak een nieuw bord aan.
  • Klik op “Opslaan”.

5 trucs om met foto's voor social media geld te verdienen

We herhalen hoe essentieel het is om social media-beelden op de juiste manier te presenteren. En het gaat niet alleen om het kopen van juridisch veilige beelden, het wijzigen van het formaat en het op de juiste manier uploaden naar uw kanalen, maar ook om het selecteren van de perfecte foto's die uw boodschap uitdragen, uw merk vertegenwoordigen en verbinding maken met uw publiek, en dat alles in één keer.

Hieronder vindt u vijf professionele trucs om de ideale foto's voor social media te kiezen!

Vrienden studeren overleggen met een kopje koffie

Copyright 2018 klublu / Photocase, alle rechten voorbehouden.


Authentiek, authentiek, authentiek

Er bestaat geen twijfel over welke fotostijl u moet gebruiken: social media is het ultieme domein voor authentieke afbeeldingen. Sterker nog, dit is waar de authentieke fotografie jaren geleden is ontstaan, dankzij de door gebruikers gegenereerde foto's van gewone mensen die alledaagse dingen doen die ieders feeds begin 2000 zijn binnengedrongen.

Authentieke fotografie is ook nu nog steeds erg sterk vertegenwoordigd in de fotografietrends 2023. In social media voor het bedrijfsleven is het cruciaal om hier iets aan toe te voegen: u wilt professioneel gemaakte beelden die er natuurlijk, spontaan en ongedwongen uitzien en aanvoelen.

SPECIALE FOTO'S VOOR EEN OPVALLEND SOCIAL MEDIA PROFIEL
FOTO-IDEEËN VOOR DE KLEINE KOFFIEBAR

Hoe komt de koffiebar om de hoek aan coole afbeeldingen om volgers en klanten te trekken?

Afbeeldingen van cultureel diverse groepen vrienden die genieten van een kopje koffie buiten aan een tafel. Een hipsterachtige man die koffie drinkt uit een grote beker in een landelijke omgeving. Een jonge vrouw met een snor van melkschuim en een grijns op haar gezicht.

Laat u inspireren!

Jonge vrouw drinkt koffie met een glimlach en schuim op haar lippen

Copyright 2019 daaarta / Photocase, alle rechten voorbehouden.


Kleuren lonen

De psychologie achter kleuren in de fotografie kan op diverse manieren worden gebruikt, vooral als het gaat om instant-consumptiebeelden, zoals de foto's op social media. Door strategisch gebruik van kleuren kunt u iemands aandacht trekken, een onvergetelijke boodschap overbrengen en hen zover krijgen dat ze die boodschap aan anderen delen.

U hoeft slechts het volgende te doen:

  • Kies maar één of twee dominante kleuren, dat is genoeg om het oog te trekken, zonder dat het te druk is wat van de boodschap zou kunnen afleiden. Wilt u een professionele tip? Kies beeldmateriaal waarbij de hoofdkleur van uw merk in een belangrijk element aanwezig is. Is het logo van de koffiebar bijvoorbeeld overwegend roze, dan kunt u een afbeelding van een koffiekopje gebruiken met mooie roze bitterkoekjes.
  • Probeer een groot contrast te creëren, omdat dit een makkelijke manier is om uw foto's te laten knallen. Zwart-wit is ook een fantastische optie, omdat dit een onmiddellijke blikvanger is en opvalt tussen een overvloed aan kleurrijke beelden.
  • Zorg voor creatieve dubbele tinten. Gebruik foto's waarbij een enkele vorm, onderwerp of element een tweekleurig effect creëert tegen de achtergrond die u gebruikt, zodat u een minimalistische en direct aansprekende uitstraling heeft.
Pastelkleurig kopje met koekjes

Copyright 2019 estherm / Photocase, alle rechten voorbehouden.


De compositie en de regel van de derden

Fotografen, ontwerpers en zelfs schilders en tekenaars krijgen er bijna direct tijdens hun eerste lesuren kennis van. De regel van derden is een visuele compositionele richtlijn om het beeld op te delen in derden, zowel verticaal als horizontaal, waardoor er een raster ontstaat met negen vierkanten, en vervolgens maakt u aan de hand van dit raster een keuze waar u de onderwerpen en andere elementen in uw beeld wilt plaatsen.

De best scorende foto's voor social media zijn de beelden waar het betreffende onderwerp centraal staat… zonder de focus daarop te richten. Inderdaad: een beeld waarbij het belangrijkste onderdeel gecentreerd is, maar een afbeelding waarbij de focus op het onderwerp een beetje ontbreekt, maar waarbij het wel duidelijk te zien is.

Luxe espresso Italiaanse koffie

Copyright 2006 mem-film.de / Photocase, alle rechten voorbehouden.


Overigens is de negatieve ruimte ook nog eens buitengewoon belangrijk. Alle “vrije” ruimte op een afbeelding wordt een ruimte voor strategische kopie, en waar deze tekstruimte zich op de afbeelding bevindt, is ook relevant. Ook in dit geval is het niet de bedoeling dat er een traditioneel gecentreerd beeld ontstaat met weinig tot geen negatieve ruimte rondom het onderwerp. Wel wilt u ergens in het beeld een open ruimte hebben.

Blijf up-to-date met de nieuwste trends

Zeker op social media is up-to-date blijven een must. Tien minuten geleden is oud nieuws, gisteren telt niet meer. Deze platformen zijn gigantische trendsetters wat betreft bedrijfsmatige activiteiten, content marketing en visuals, zodat u, om ze goed te kunnen gebruiken, op de hoogte moet zijn van de actuele trends.

  • Ons overzicht met fotografietrends van 2023 bevat de belangrijkste trends die volgens experts dit hele jaar zullen domineren. Ontdek ze en maak er volop gebruik van voor de beste resultaten.
  • Deze actuele lijst met 10 social media trends in 2020 van Searchenginejournal.com toont een aantal zeer interessante strategieën die u dit jaar kunt toepassen in diverse media.
  • Let op uw feeds, want het is een real-time geactualiseerde showcase van wat er gedeeld wordt en wat op elk platform populair is.

Shutterstock predict

Beelden om te lachen zijn perfect voor social media

Social media is een informeel medium, en dus wordt het door de gebruikers zeer licht opgevat. Het is de perfecte plek voor wat humor: mensen vinden het leuk om zowel grappige als schattige dingen te zien en zijn geneigd om de content te delen die hen doet glimlachen of lachen.

Ludieke foto's waarmee fun aan concepten en onderwerpen wordt toegevoegd, zelfs originele memes die u kunt maken van stockfoto's voor uw merk en uw vakgebied, zijn een heel interessant idee.

GRAPPIGE FOTO'S VOOR DE KOFFIEBAR

Herinnert u zich nog dat de eigenaar van de koffiebar een liefhebber is van kattenvideo's? Nu zit ze op een social media goudmijn die ze nu mag gebruiken om haar klanten de ochtend met een warme glimlach te laten beginnen, samen met een kopje koffie of thee, schattige en vrolijke foto's van katten die koffie proberen te drinken uit het kopje van hun baasje, of van een knus leeshoekje compleet met een fauteuil, boek, plaid, hete koffie en een mollige kat.

Kat snuffelt nieuwsgierig in een kopje koffie

Copyright 2020 Aleksandra Suzi / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Uw mogelijkheden zijn onbeperkt!


De beste social media werkwijzen voor ondernemers

Het ontwikkelen van een krachtige social media strategie is niet zo heel eenvoudig, maar deze lijst met simpele tips kunt u een goede basis vormen om dit te bereiken!

Alle platforms hebben kleine haken en ogen

Hier volgen enkele simpele oplossingen om de foto's voor social media te verbeteren:

Plaats tekst bij uw afbeeldingen – Een krachtige en unieke quote vormt een van de beste bronnen voor teksten, waarmee u het delen en reageren kunt stimuleren.

Blijf consistent – In social media voor het bedrijfsleven wilt u een bepaalde toon heeft die past bij uw bedrijfsimago en die de samenhang in alle kanalen en berichten behouden.

Merk en markt subtiliteit – Druk uw logo en slogan niet de hele tijd onder de neus van mensen, en schreeuw uw commerciële boodschap niet in elke post uit. Mensen willen graag met u communiceren op gelijke voet, en dat is dan ook de manier waarop u bij ze kunt komen. (Lees hier meer over foto's en branding)

Tips voor Facebook

Misschien is het oorspronkelijke social netwerk een oudgediende, wellicht niet het populairste onder de tieners, maar het is nog steeds een van de meest relevante platformen ter wereld. Dit is hoe u het moet aanpakken:

Kies voor sprekende foto's – Goed belichte en duidelijk gecomponeerde foto's zijn een succes op Facebook.

Gebruik het menselijke aspect – foto's met een lichaamsdeel – zoals een hand- in een interactie met een product doen het volgens dit onderzoek van Convince & Convert vaak beter.

Houd uw tekst kort – Hoe korter het bijschrift, hoe beter. Facebook-foto's moeten zelf het verhaal vertellen.

Plaats elke dag een bericht – Dit is de geadviseerde frequentie om uw volgers tevreden te stellen. Meer dan twee keer per dag en ze zijn geneigd om u vervelend en opdringerig te vinden!

Tips voor Instagram

Dit is de eerste social media waarbij het allemaal om de foto's ging, het media dat iedereen het gevoel gaf de volgende topfotograaf te kunnen zijn. Zo doet u het:

Pure beelden zijn beter – Voeg zo min mogelijk tekst toe aan uw foto's, want de gebruikers zijn hier erg gek op fotografie.

Kies voor foto's met blauwe en pasteltinten en veel textuur – Hiervan is aangetoond dat ze erg populair zijn!

Neem foto's van mensen – Instagrammers houden ervan om mensen in al hun facetten te zien. Niet alleen hun handen, maar ook hun gezichten. Hier vindt u de beste mensen foto's.

Verhaalteksten – Op dit platform kunt u uitpakken met uw bijschriften, dus dit is een geweldige mogelijkheid om een goed verhaal op te bouwen dat de volgers van de ene naar de andere post leidt.

Plaats 3 keer per dag een bericht – Dit is het minimale aantal dat nodig is om relevant te blijven.

Tips voor Twitter

Twitter is nog altijd een op tekst gebaseerd platform, maar zelfs hier kunnen afbeeldingen de aantrekkingskracht van een Tweet heel goed versterken als u het op deze manier doet:

Kies voor opvallende kleuren – De pastelkleuren die dodelijk zijn voor Instagram zullen op Twitter een geweldig effect hebben, omdat gebruikers hier beter reageren op krachtige, levendige kleuren. (Everypixel – overzicht van de stockfoto kleurentrends 2021)

Vat lange verhalen in één foto samen – Beelden met citaten zijn erg populair en makkelijker te delen. Ook infografieken zijn een prima idee. Denk bijvoorbeeld aan Twitter afbeeldingen als een hapklare variant op het complete gerecht dat uw bericht is.

Probeer uw 140 karakters zo goed mogelijk te gebruiken – Stop niet te veel informatie in een Tweet die al een afbeelding heeft, maar gebruik uw beschikbare karakters verstandig als aanvulling op het beeldmateriaal. Plaats tussen de 3 en 30 keer per dag een bericht – Dat moet u als gemiddelde doelstelling hebben om op Twitter iemand te kunnen zijn. Tweets hebben een uiterst korte houdbaarheid en veel topaccounts plaatsen meer dan 100 keer per dag nieuwe dingen!

Tips voor YouTube

YouTube is een social media-platform dat nog veel groter is dan Facebook, en hoewel het hier inderdaad om video's gaat, gebruiken veel mensen foto's in de video's die ze op deze site delen.

Voor alle bijzonderheden over de beste manieren om foto's op YouTube te gebruiken, kunt u onze volledige handleiding met afbeeldingen voor video's bekijken!

Tips voor Pinterest

Pinterest heeft een van de hoogste conversiepercentages van alle social media, waardoor het zeker de moeite waard is om er de tijd voor te nemen. Om profijt te trekken, kunt u het volgende doen:

Streef naar content die altijd in trek is – Pins hebben een langere houdbaarheid, dus het is beter om foto's te gebruiken die niet snel achterhaald zullen zijn.

Gebruik trefwoorden in uw beschrijving – Hiermee kunt u bezoekers helpen bij het ontdekken van uw boards en content, en daarmee uw bedrijf. Denk eraan om deze tekst te optimaliseren voor Twitter, want veel mensen delen rechtstreeks vanuit Pinterest op dat kanaal.

Gebruik trefwoorden in de naam van het beeldbestand en het label – Google houdt toevallig van Pinterest-foto's, dus als u de juiste trefwoorden gebruikt, kunt u uw pinnen aan een groter publiek laten zien.

Plaats tussen 11 en 30 keer per dag een bericht – Dit is de frequentie die wordt geadviseerd om gebruikers naar uw borden te blijven trekken en ze naar uw website of merk te leiden.

Download vandaag nog schitterende social media-afbeeldingen!

Dit was onze handleiding voor het gebruik van foto's voor social media voor bedrijven, en dus bent u op de hoogte van de ontwikkelingen in deze sector en kunt u succesvol aan de slag.

De kleine koffiebar om de hoek is al trots op haar activiteiten op alle social media-kanalen en de berichten die ze erop plaatst. Nu is het uw beurt!

Wilt u aan uw creatieve social media berichten video’s toevoegen? Bekijk dan ons overzicht met de 21 beste websites voor videomateriaal en lees hier hoe u deze gratis bewerken kunt.

Succes!

Richt u zich tot een specifieke doelgroep?

  • 6 beproefde tactieken voor Generatie Z marketing stockfoto’s
  • 8 visuele tips voor Millennials stockfoto’s
  • Oké, Boomer! Dit zijn de moderne senioren stockfoto’s

Header image copyright: Radu Bercan / Photocase.com, all rights reserved.

Niet gevonden wat u zocht? Vraag het hier!

loading...

🤓 Ik wil meer informatie over afbeeldingen voor social media

🤨 Ik heb een vraag over afbeeldingen voor social media

🤔 Ik weet niet of afbeeldingen voor social media iets voor mij zijn

🙄 Iets anders…

Wilfred van der Zwaag

Wilfred van der Zwaag

Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.

Toon alles Handigst Hoogste Beoordeling Laagste Beoordeling Uw recensie toevoegen
  1. Ik heb een vraag over afbeeldingen voor social media

    Wat kan er gebeuren als je zomaar een foto van jezelf in een bikini plaats op het internet?!

    • Wilfred van der Zwaag 2. februari 2023 op

      Hallo Ashley,

      Wat betreft de auteursrechten kun je veilig je eigen foto’s op internet zetten. Maar anderen zouden jouw foto wel zonder toestemming onrechtmatig kunnen gaan gebruiken.

      Dit zou je kunnen controleren met behulp van de Google Afbeeldingen zoekfunctie. Deze vind je aan de rechterkant van het veld waarin je een zoekterm in kunt voeren – het camera-icoontje. Als je hierop klikt krijg je de mogelijkheid om een afbeelding of foto te uploaden. Je zou dan je eigen foto kunnen uploaden om te zien of deze door anderen onrechtmatig op internet gebruikt wordt (bijv. op een website of in een magazine). Mocht dit het geval zijn dan zou je via rechtshulp een claim tot schadevergoeding kunnen indienen.

      Maar het is verstandig om eerst goed na te denken of werkelijk foto’s van jezelf op het internet wilt plaatsen, wat op het internet wordt geplaatst is er moeilijk weer af te krijgen.

      Mocht je nog vragen hebben, dan beantwoord ik die graag.

      Met vriendelijke groet,
      Wilfred

Stockfoto's
Logo