Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.
Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.
Amos Struck, de oprichter van Stockfotos.nl en een visionair in de industrie van stockfotografie, brengt meer dan twee decennia aan ongeëvenaarde expertise in stockbeelden en kunstmatige intelligentie (AI). Zijn online magazine, Stockfotos.nl, is ontworpen om kopers diepgaand inzicht te bieden in de wereld van beeldbanken, hen helpend de perfecte match voor hun behoeften te vinden. Als pionier in visuele AI strekt zijn werk zich uit tot het innovatieve AI-gedreven platform Stockphotos.com en de medeoprichting van Ximilar AI. Door zijn leiderschap werd de Microstock Expo Conferentie opgericht, uitgroeien tot een hoeksteen-evenement in de sector van stockfotografie. Amos is niet alleen een reguliere spreker op grote industrieconferenties zoals DMLA, maar ook een gerespecteerd lid van CEPIC, waar hij aanzienlijk bijdraagt aan de groei van de industrie door technologische innovatie te harmoniseren met scherpe marktinzichten.
Je hoeft geen marketingexpert te zijn om te begrijpen dat de consument van nu erg visueel is ingesteld. Kijk maar eens op sociale media, een online advertentie of blader gewoon eens door een van je favoriete blogs. Je zult ontdekken dat er met beeldmateriaal wordt gecommuniceerd en dat foto's meer zeggen dan woorden. Veel ontwerpers kopen afbeeldingen bij Shutterstock, Stockphotos.com, 123RF, iStock en Adobe Stock. Deze beeldbanken hebben enorme collecties met veel keuze.
Niet veel tijd? Voer dan gewoon een zoekterm in de zoekbalk hieronder in, klik op de blauwe knop en bekijk de foto's van Photocase.
Een belangrijke vraag is: waar halen bedrijven de benodigde afbeeldingen vandaan om zich online te onderscheiden en op te vallen? Er zijn volop stockfotosites, maar om eerlijk te zijn veel daarvan wat afgezaagd en inspiratieloos – en dat is dan nog zacht uitgedrukt ook.
Bestaan er alternatieven voor bedrijven die niet willen dat stockfoto's afbreuk doen aan hun boodschap? Is er uniek beeldmateriaal verkrijgbaar zonder daarvoor een professionele fotograaf te moeten inhuren? Ben je veroordeeld tot nietszeggende stockfoto's, of is er een betere en haalbare oplossing?
Copyright 2019 Helgi / Photocase, alle rechten voorbehouden.
Wil je direct weten waar je beelden kunt vinden die geen stockfoto zijn? Ga dan nu naar Photocase!
Is er een concept voor unieke beelden die geen stockfoto zijn?
De afbeeldingen die je kiest, zowel voor een advertentie, sociale media, blog of ander marketingmateriaal, hebben direct invloed op hoe authentiek en geloofwaardig jij op jouw doelgroep overkomt. Wanneer een digitale consument ziet wat voor soort content er in verband met jouw bedrijf wordt gebruikt, spreekt het beeldmateriaal dat in je marketing wordt gebruikt, krachtiger dan de woorden.
De uitdaging waar veel bedrijven zich voor gesteld zien, is het vinden van stockfoto's die geen stockfoto zijn. Hiermee bedoelen we stockfoto's die er niet uitzien als iets wat je al eerder op stockfotosites hebt gezien of afbeeldingen die veel anderen al gebruiken. Het punt met stockfotografie is dat iedereen er toegang toe heeft, waardoor het veel moeilijker is om foto's te vinden waarmee je jezelf kunt profileren als uniek en creatief.
Ook de kwaliteit is een factor die problemen kan opleveren. De kwaliteit van uw stockfoto's kan fantastisch zijn, afhankelijk van waar je ze koopt: van kwalitatief zeer goede, professioneel uitziende foto's tot afbeeldingen die eruit zien alsof ze door een 5-jarige van de telefoon van zijn ouders zijn genomen. Vanzelfsprekend kiezen verstandige bedrijven voor de kwalitatief betere foto's, met als gevolg dat de geselecteerde foto's vaak en veel in projecten en ontwerpen te zien zullen zijn.
Daarom vragen velen zich af of er ook zoiets bestaat als creatieve stockfotografie, oftewel afbeeldingen die geen stockfoto zijn. Dat is een begrijpelijke vraag, omdat het soms lijkt of alle stockfoto's dezelfde thema's hebben, of dat de modellen allemaal dezelfde gezichtsuitdrukkingen hebben, wat het lastig maakt om het ene beeld van het andere te onderscheiden − ook al zijn ze eigenlijk heel verschillend.
Maar gelukkig is wat zojuist werd beschreven iets uit de beginperiode van de stockfotografie. Tegenwoordig zijn er niet alleen fantastische bronnen voor stockfotografie, maar is bovendien de focus van de maker van de stockfoto veranderd. Veel fotografen richten zijn niet langer uitsluitend op het invullen van de standaard commerciële niche. Ze kennen het belang van originaliteit en realisme in hun werk en streven ernaar om afbeeldingen te maken waarmee ze aan de verwachtingen van een kritischer publiek kunnen voldoen.
Het is nu een stuk makkelijker om collecties te vinden met trendy, relevante, commercieel interessante en vooral unieke uitstraling. Er zijn fotografen die de “geen stockfoto” niche vullen door continue beelden te maken die buiten de standaard stockfotografie vallen. Om deze te kunnen kopen, moet je eerst weten waar je moet zoeken naar beelden die als “geen stockfoto” kunnen worden aangemerkt.
Copyright 2019 nanihta / Photocase, alle rechten voorbehouden.
Laat ons raden, je hebt zelf even op het internet rondgekeken en bent een paar stockfotosites tegengekomen die je aanstaan. We zeggen niet dat er een paar fotosites zijn die de verwachtingen en expertise overstijgen wat betreft hoogwaardige stockfotografie.
We weten dat sommige stockfotosites de verwachtingen inderdaad kunnen overtreffen qua kwaliteit, collectie en prijs, maar ze missen vaak het unieke karakter. Daarmee bedoelen we dat veel van deze sites dezelfde thema's hebben, en dat alle afbeeldingen uiteindelijk allemaal op elkaar lijken. Maar als je je wilt profileren en je merk wilt laten opvallen, dan bieden deze beeldbanken geen uitkomst.
Dit is voor een aantal fotosites aanleiding geweest die zichzelf promoten als de tegenpool van de gebruikelijk stockfotografie. Het uitgangspunt is dat iedereen die zich aanmeldt constant kan beschikken over nieuwe, aansprekende afbeeldingen die geen stockfoto zijn en dus ook niet op stockfotosites te vinden zijn.
Dit is een fantastisch concept.
Je kent misschien sites als Death to Stock die volgens het zojuist genoemde concept werken. Het enige nadeel van een aantal van deze fotosites is dat hun focus op uniciteit hun aanbod beperkt. Voor bedrijven die steeds meer fotografische behoeften hebben, kunnen deze sites een te beperkte collectie hebben.
Bestaat er een perfect compromis tussen de niet commercieel interessante stockfotosites en de exclusieve aanbieders van beeldmateriaal dat als geen stockfoto kan worden beschouwd? Ja, volgens ons wel. Wij denken dat Photocase voor jou de perfecte oplossing is. Photocase heeft een omvangrijke collectie samengesteld met foto's die allemaal overzichtelijk in thema's zijn ingedeeld, zodat je het juiste beeldmateriaal makkelijker kunt vinden.
Wat Photocase tot een fantastisch alternatief maakt als beeldbank voor foto's die geen stockfoto zijn, is de aandacht die zij besteden aan beelden die fris en authentiek zijn en die echte emoties overbrengen. Deze foto's en illustraties zijn ideaal voor branding op Instagram, Twitter en andere social media-platforms.
Zoals vermeld, is de kwantiteit iets waarmee Photocase zich onderscheidt. Dit betekent niet dat ze kwaliteit hebben ingeruild voor de kwantiteit, want dat is niet het geval. Maar dankzij de diepgang van hun collectie kunnen ze hun klanten een stuk meer en betere creatieve ruimte bieden. Dankzij de omvang van de collectie kunnen ze unieke afbeeldingen aanbieden tegen een zeer voordelige prijs. Lees hier meer over wat Photocase als topaanbieder onderscheidt van enkele andere platformen voor stockfoto's en illustraties. Profiteer nu van de Photocase kortingscode voor 5 gratis credits + 10% korting.
7 goede redenen om te kiezen voor beelden die geen stockfoto zijn
Copyright 2019 APIMerah / Photocase, alle rechten voorbehouden.
Heb je al eens wat tijd besteed aan het bekijken van de collecties van stockfotosites, dan is je vast en zeker een aantal beelden opgevallen die perfect passen bij de boodschap die je met je content wilt overbrengen. Nu vraag je je misschien af “waarom zou ik geen stockfoto's voor mijn website gebruiken?”.
Intussen heb je een idee van waarin standaard stockfotografie zich onderscheidt van niet-stockfotografie, maar voor alle duidelijkheid volgen hier enkele redenen waarom je standaard stockfoto's zou moeten vermijden:
Nadelen van stockbeelden
Geen originaliteit, niet aansprekend. Heel veel stockfoto's zijn al talloze malen gemaakt, en dat voelt ook zo aan. De foto's en illustraties zijn vaak ongeïnspireerd, nietszeggend en te veel gebruikt, waardoor ze al gauw afbreuk doen aan je merk. (Tip: Virale content voor de beste populaire berichten)
Vaak sluiten ze niet goed aan bij de boodschap die u wilt overbrengen. Sommige stockfoto's passen “bijna” bij datgene wat je zoekt, maar ze passen net niet bij je identiteit. Het is als het dragen van een slecht passend colbert tijdens een sollicitatiegesprek.
Te vaag en algemeen. Standaard stockfoto's zijn bestemd voor een breed publiek. Daarom zijn ze vaak te algemeen om echt waardevol te zijn.
Bekende gezichten. Is het je opgevallen dat op veel van de stockfoto's steeds weer dezelfde modellen te zien zijn? Ja, en je doelgroep ook, en het gebruik van deze beelden zal je inspanningen om origineel te zijn tenietdoen.
Misplaatste merkidentiteit. Herkent een klant een afbeelding van meerdere sites, dan verhoogt dit de kans dat ze die bedrijven in gedachten door elkaar halen of zelfs helemaal vergeten. Plus, wanneer een afbeelding op jouw site een boodschap moet overbrengen maar op een andere site een heel andere boodschap, dan kan dit leiden tot verwarring en onduidelijkheid over je merk.
Niet oprecht. Er is geen gebrek aan stockfotografie die individuen met uiteenlopende culturele en etnische achtergronden in beeld brengt. Maar het probleem is dat deze foto's vaak niet natuurlijk lijken, maar geënsceneerd en geforceerd aanvoelen. Daardoor kan je merk als niet oprecht worden ervaren.
Tenslotte is de belangrijkste reden om standaard stockfotografie te mijden, simpelweg omdat je dat kunt. Waarom zou je een van de hierboven genoemde nadelen riskeren als je prachtige, relevante en unieke stockfoto's kunt vinden op sites als Photocase.
Om een idee te krijgen van wat wij hier bedoelen, bezoek Photocase om een aantal van de foto's te bekijken en het zelf te ontdekken. Wil je weten welke afbeeldingen anderen hebben gekocht, dat zie je in dit overzicht met de meest gedownloade foto's van Photocase.
Waar moet je op letten bij unieke, niet-stockfoto's
Copyright 2019 complize / Photocase, alle rechten voorbehouden.
Nu we hebben uiteengezet waarom je de standaard stockfoto moet vermijden, is dit een goed moment om wat dieper in te gaan op de vraag wat een uniek beeld is dat in de categorie geen stockfoto valt.
Allereerst is de gouden stelregel voor de keuze van unieke niet-stockfotografie om te voorkomen dat een afbeelding alleen maar wordt gebruikt om de foto te kunnen gebruiken.
Misschien valt een fantastische foto wel op en kun je jezelf niet losmaken van datgene wat deze afbeelding uitstraalt. Zo'n foto is natuurlijk prachtig, maar als deze niet bij je content past, dan zul je jouw doelgroep in verwarring brengen, in plaats van hen te overtuigen. En dat is niet echt wat je voor ogen hebt.
Stel vast naar wat je zoekt. Welke boodschap wil je overbrengen, welk soort afbeelding zal bijdragen aan deze boodschap, zijn de beelden mobielvriendelijk en spreken ze jouw publiek aan? Dit zijn de belangrijke uitgangspunten.
Daarna, nu de uitgangspunten zijn uitgewerkt, zijn er een paar aanwijzingen om te bepalen welke unieke, niet-stockfoto's geschikt zijn voor je doeleinden. Nadat je dit overzicht hebt doorgenomen, kun je ook ons artikel raadplegen over hoe je het beste beeldmateriaal voor marketingactiviteiten kunt kiezen en downloaden.
TIPS VAN EXPERTS
Doe nooit concessies aan de kwaliteit. Iedere foto of illustratie die je kiest moet helder en duidelijk zijn, waarbij alle belangrijke elementen duidelijk in beeld moeten worden gebracht. Gebruik indien nodig een gratis beeld upscaler om de fotokwaliteit een upgrade te geven.
Focus op individualiteit. Lijkt een foto op iets wat je al eerder hebt gezien? Zo ja, laat deze dan links liggen. Mocht u zich niet meer kunnen herinneren waar, neem dan toch een andere, want het betekent dat deze foto niet opvallend genoeg is om te onthouden of op te vallen.
Vertel een verhaal. Vertelt de afbeelding hetzelfde verhaal als je tekst, ook als de kijker niet verder kijkt dan de eerste alinea? De bedoeling is om het beeldmateriaal te gebruiken als een teaser voor de content die je biedt.
Focus on realisme. Zien de onderwerpen op de foto er puur en natuurlijk uit? Een geposeerde, onrealistische afbeelding is op kilometers afstand gemakkelijk te herkennen. Zoek naar afbeeldingen die emoties en scenario's overbrengen waar je doelgroep zich mee kan identificeren.
Wees consistent. Bij gebruik van meerdere afbeeldingen op de website, in marketingmateriaal of in je sociale media-activiteiten is het heel belangrijk om de consistentie niet uit het oog te verliezen. Dit betekent consistentie in het soort afbeelding en concept, maar ook in de kwaliteit en het gebruik van kleur.
Vergeet het belang van kleuren niet. Zwart en wit is voor sommige situaties prima, maar als het om kleur gaat, zoek dan naar rijke, contrasterende kleuren die knallen en de aandacht van je doelgroep trekken. (Bekijk deze handleiding voor de beste kleurencombinaties)
Voordat je je hart op een foto zet, neem altijd de tijd om wat antecedentenwerk te doen. Een eenvoudige Google-zoekopdracht vertelt je of deze afbeelding op meerdere stockfotosites te vinden is – wat inhoudt dat de kans groter is dat deze al te intensief wordt gebruikt. Je zult ook de licenties onder de loep willen nemen om erachter te komen of deze geschikt zijn voor de manier waarop je het beeldmateriaal wilt gaan gebruiken. Zonder deze maatregel zou je in de toekomst onaangenaam verrast kunnen worden.
Weetjes over het rechtmatige en ethische gebruik van foto's die geen stockfoto zijn
Copyright 2019 kallejipp / Photocase, alle rechten voorbehouden.
Belangrijk is ook dat we het thema van de rechtmatige en ethische aspecten aansnijden. Wellicht ken je de gratis stockfotosites met beelden die je gratis en zonder attributie voor commerciële doeleinden kunt. Er zijn een aantal redenen waarom je je twee keer moet bedenken voordat je het beeldmateriaal dat ze aanbieden gebruikt. De afbeeldingen worden meestal te vaak gebruikt en zijn van een slechte kwaliteit. Maar, afgezien daarvan, is er nog een andere kwestie die je dient te overwegen – of het zowel rechtmatig als ethisch verantwoord is om deze beelden voor een project te gebruiken.
Zeker, ze hebben misschien een licentie waarmee de indruk wordt gewekt dat ze wettelijk gezien vrij en gratis mogen worden gebruikt. Helaas, en dit lijkt een steeds groter probleem te zijn met gratis stockfoto's, kun je er niet helemaal van op aan dat het onderwerp van de foto's toestemming heeft gegeven voor het gebruik van de afbeeldingen. Het is voor een ontwerper of fotograaf heel simpel om een foto te maken en deze te uploaden naar een van deze sites, maar het is iets heel anders om er zeker van te zijn dat ze al hun rechten hebben toegekend.
De toestemming voor de onderwerpen op de afbeeldingen is niet de enige juridische kwestie met betrekking tot het gebruik van beeldmateriaal. Staan er op de afbeelding een product met een merknaam dat duidelijk herkenbaar is aan het logo of een andere gelijkenis? Staat er op de foto een bekend monument of een bekende bezienswaardigheid? In beide gevallen kan er sprake zijn van merk- en andere licentieproblemen die niet zijn afgedekt. Je zult begrijpen dat een groot merk hier niet van gecharmeerd zal zijn en niemand haar afbeelding zomaar zal laten gebruiken, vooral niet als dit in een onbekende of ongewenste context is.
De bewering dat een afbeelding over alle juiste licenties beschikt mag niet zomaar worden aangenomen. Als degene die de foto koopt en publiceert, ben je tot op zekere hoogte verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat alle wettelijke richtlijnen in acht worden genomen. De makkelijkste en veiligste manier is om foto's en illustraties bij een erkende en betrouwbare beeldbank te kopen, die naast een gigantische keuze ook de benodigde licenties bieden. Het kost tijd en moeite om een topkwaliteit beeldcollectie met de vereiste licenties samen te stellen.
Zelfs als je de foto's rechtmatig kunt gebruiken, blijft de vraag over de ethiek bestaan. Als het voelt alsof je ergens mee wegkomt, of als je juridische technische problemen omzeilt, gebruik een afbeeldingen dan gewoon niet. In een tijdperk waarin nieuws zich in een oogwenk over het internet verspreidt, is het laatste wat je wilt is dat je bedrijf of merk geassocieerd wordt met een schandaal of een of andere ethische kwestie.
Kies voor je project een afbeelding die geen stockfoto is
Als er iets belangrijk is, dan is het wel dat je onderneming en je reputatie veel te belangrijk zijn om door gebruik van slechte stockfotografie op het spel te zetten. Bij Photocase kunt er zeker van zijn dat je aansprekende, relevante en unieke afbeeldingen koopt die geen slechte stockfotografie zijn – en je hoeft niet eens veel moeite te doen om de juiste beelden te vinden.
Photocase heeft een geweldige collectie van unieke beelden van topkwaliteit voor al je commerciële en marketingactiviteiten. Neem nu enkele minuten en bekijk de Photocase beeldcollectie. Het kost niet meer dan een minuutje of twee om te begrijpen wat we precies bedoelen. Veel kijkplezier!
Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.
Wellicht bent u ook geïnteresseerd in deze artikelen