U wilt geen stockfoto, maar waar vindt u fantastische afbeeldingen?

U hoeft geen marketingexpert te zijn om te begrijpen dat de consument van nu erg visueel is ingesteld. Kijk maar eens op social media, een online advertentie of blader gewoon eens door een van uw favoriete blogs. U zult ontdekken dat er met beeldmateriaal wordt gecommuniceerd en dat foto's meer zeggen dan woorden. Lees hier waarom afbeeldingen die geen stockfoto zijn zo effectief zijn en ontdek ook waarom unieke afbeeldingen zo populair zijn.

Een belangrijke vraag is: waar halen bedrijven zoals die van u de benodigde afbeeldingen vandaan om zich online te onderscheiden en op te vallen? Er zijn volop stockfotosites, maar om eerlijk te zijn veel daarvan wat afgezaagd en inspiratieloos – en dat is dan nog zacht uitgedrukt ook.

Bestaan er alternatieven voor bedrijven die niet willen dat stockfoto's afbreuk doen aan hun boodschap? Is er uniek beeldmateriaal verkrijgbaar zonder daarvoor een professionele fotograaf te moeten inhuren? Bent u veroordeeld tot nietszeggende stockfoto's, of is er een betere en haalbare oplossing?

Geen stockfoto - Man neemt foto van andere mannen op grote letters

Copyright 2019 Helgi / Photocase, all rights reserved.

Wilt u direct weten waar u beelden kunt vinden die geen stockfoto zijn? Ga dan nu naar Photocase!

Is er een concept waarbij afbeeldingen uniek en geen stockfoto zijn?

De afbeeldingen die u kiest, zowel voor een advertentie, social media, blog of ander marketingmateriaal, hebben direct invloed op hoe authentiek en geloofwaardig u op uw doelgroep overkomt. Wanneer een digitale consument ziet wat voor soort content er in verband met uw bedrijf wordt gebruikt, spreekt het beeldmateriaal dat in uw marketing wordt gebruikt, krachtiger dan de woorden.

De uitdaging waar veel bedrijven zich voor gesteld zien, is het vinden van stockfoto's die geen stockfoto zijn. Hiermee bedoelen we stockfoto's die er niet uitzien als iets wat u al eerder op stockfotosites hebt gezien of afbeeldingen die veel anderen al gebruiken. Het punt met stockfotografie is dat iedereen er toegang toe heeft, waardoor het veel moeilijker is om foto's te vinden waarmee u zich kunt profileren als uniek en creatief. Zoekt u iets om echt op te vallen, lees dan dit geweldige artikel over het vinden en kopen van bizarre stockfoto's.

Ook de kwaliteit is een factor die problemen kan opleveren. De kwaliteit van uw stockfoto's kan fantastisch zijn, afhankelijk van waar u ze koopt: van kwalitatief zeer goede, professioneel uitziende foto's tot afbeeldingen die eruit zien alsof ze door een 5-jarige van de telefoon van zijn ouders zijn genomen. Vanzelfsprekend kiezen verstandige bedrijven voor de kwalitatief betere foto's, met als gevolg dat de geselecteerde foto's vaak en veel in projecten en ontwerpen te zien zullen zijn.

Daarom vragen velen zich af of er ook zoiets bestaat als creatieve stockfotografie, oftewel afbeeldingen die geen stockfoto zijn. Dat is een begrijpelijke vraag, omdat het soms lijkt of alle stockfoto's dezelfde thema's hebben, of dat de modellen allemaal dezelfde gezichtsuitdrukkingen hebben, wat het lastig maakt om het ene beeld van het andere te onderscheiden – ook al zijn ze eigenlijk heel verschillend.

Maar gelukkig is wat zojuist werd beschreven iets uit de beginperiode van de stockfotografie. Tegenwoordig zijn er niet alleen fantastische bronnen voor unieke stockfotografie, maar is bovendien de focus van de maker van de stockfoto veranderd. Veel fotografen richten zijn niet langer uitsluitend op het invullen van de standaard commerciële niche. Ze kennen het belang van originaliteit en realisme in hun werk en streven ernaar om afbeeldingen te maken waarmee ze aan de verwachtingen van een kritischer publiek kunnen voldoen.

Het is nu een stuk makkelijker om collecties te vinden met trendy, relevante, commercieel interessante en vooral unieke uitstraling. Er zijn fotografen die de “geen stockfoto” niche vullen door continue beelden te maken die buiten de standaard stockfotografie vallen. Om deze te kunnen kopen, moet u eerst weten waar u moet zoeken naar beelden die als “geen stockfoto” kunnen worden aangemerkt.

Waar koopt u afbeeldingen die geen stockfoto zijn

Jonge vrouw met arm buiten auto

Copyright 2019 nanihta / Photocase, all rights reserved.

Laat ons raden, u hebt zelf even op het internet rondgekeken en bent een paar stockfotosites tegengekomen die u aanstaan. We zeggen niet dat er een paar fotosites zijn die de verwachtingen en expertise overstijgen wat betreft hoogwaardige stockfotografie.

We weten dat sommige stockfotosites de verwachtingen inderdaad kunnen overtreffen qua kwaliteit, collectie en prijs, maar ze missen vaak het unieke karakter. Daarmee bedoelen we dat veel van deze sites dezelfde thema's hebben, en dat alle afbeeldingen uiteindelijk allemaal op elkaar lijken. Maar als u zich wilt profileren en uw merk wilt laten opvallen, dan bieden deze beeldbanken geen uitkomst.

Dit is voor een aantal fotosites aanleiding geweest die zichzelf promoten als de tegenpool van de stockfotografie. Het uitgangspunt is dat iedereen die zich aanmeldt constant kan beschikken over nieuwe, aansprekende afbeeldingen die geen stockfoto zijn en dus ook niet op stockfotosites te vinden zijn.

Dit is een fantastisch concept.

U kent misschien sites als Death to Stock die volgens het zojuist genoemde concept werken. Het enige nadeel van een aantal van deze fotosites is dat hun focus op uniciteit hun aanbod beperkt. Voor bedrijven die steeds meer fotografische behoeften hebben, kunnen deze sites een te beperkte collectie hebben.

Bestaat er een perfect compromis tussen de niet commercieel interessante stockfotosites en de exclusieve aanbieders van beeldmateriaal dat als geen stockfoto kan worden beschouwd? Ja, volgens ons wel. Wij denken dat Photocase voor u de perfecte oplossing is. Photocase heeft een omvangrijke collectie samengesteld met foto's die allemaal overzichtelijk in thema's zijn ingedeeld, zodat u het juiste beeldmateriaal makkelijker kunt vinden.

Photocase logoWat Photocase tot een fantastisch alternatief maakt als beeldbank voor foto's die geen stockfoto zijn, is de aandacht die zij besteden aan beelden die fris en authentiek zijn en die echte emoties overbrengen. Deze foto's en illustraties zijn ideaal voor branding op Instagram, Twitter en andere social media-platforms. Meer informatie over deze beeldbank leest u in het Photocase testrapport.

Zoals vermeld, is de kwantiteit iets waarmee Photocase zich onderscheidt. Dit betekent niet dat ze kwaliteit hebben ingeruild voor de kwantiteit, want dat is niet het geval. Maar dankzij de diepgang van hun collectie kunnen ze hun klanten een stuk meer en betere creatieve ruimte bieden. Dankzij de omvang van de collectie kunnen ze unieke afbeeldingen aanbieden tegen een zeer voordelige prijs. Lees hier meer over wat Photocase als topaanbieder onderscheidt van enkele andere platformen voor stockfoto's en illustraties. Profiteer nu van de Photocase kortingscode voor 5 gratis credits + 10% korting.

7 goede redenen om te kiezen voor beelden die geen stockfoto zijn

Meisje maakt selfie met Nederlandse fan

Copyright 2019 APIMerah / Photocase, all rights reserved.

Heeft u al eens wat tijd besteed aan het bekijken van stockfotosites, dan zijn u vast en zeker een aantal beelden opgevallen die perfect passen bij de boodschap die u met uw content wilt overbrengen. Nu vraagt u zich misschien af “waarom zou ik geen stockfoto's voor mijn website gebruiken?”.

Intussen hebt u een idee van waarin standaard stockfotografie zich onderscheidt van niet-stockfotografie, maar voor alle duidelijkheid volgen hier enkele redenen waarom u standaard stockfotografie zou moeten vermijden:

  • Geen originaliteit, niet aansprekend. Heel veel stockfoto's zijn al talloze malen gemaakt, en dat voelt ook zo aan. De foto's en illustraties zijn vaak ongeïnspireerd, nietszeggend en te veel gebruikt, waardoor ze al gauw afbreuk doen aan uw merk.
  • Vaak sluiten ze niet goed aan bij de boodschap die u wilt overbrengen. Sommige stockfoto's passen “bijna” bij datgene wat u zoekt, maar ze passen net niet bij uw identiteit. Het is als het dragen van een slecht passend colbert tijdens een sollicitatiegesprek.
  • Te vaag en algemeen. Standaard stockfoto's zijn bestemd voor een breed publiek. Daarom zijn ze vaak te algemeen om echt waardevol te zijn.
  • Bekende gezichten. Is het u opgevallen dat op veel van de stockfoto's steeds weer dezelfde modellen te zien zijn? Ja, en uw doelgroep ook, en het gebruik van deze beelden zal uw inspanningen om orgineel te zijn tenietdoen.
  • Misplaatste merkidentiteit. Herkent een klant een afbeelding van meerdere sites, dan verhoogt dit de kans dat ze die bedrijven in gedachten door elkaar halen of zelfs helemaal vergeten. Plus, wanneer een afbeelding op uw site een boodschap moet overbrengen maar op een andere site een heel andere boodschap, dan kan dit leiden tot verwarring en onduidelijkheid over uw merk.
  • Niet oprecht. Er is geen gebrek aan stockfotografie die individuen met uiteenlopende culturele en etnische achtergronden in beeld brengt. Maar het probleem is dat deze foto's vaak niet natuurlijk lijken, maar geënsceneerd en geforceerd aanvoelen. Daardoor kan uw merk als niet oprecht worden ervaren.

Tenslotte is de belangrijkste reden om standaard stockfotografie te mijden simpelweg omdat u dat kunt. Waarom zou u een van de hierboven genoemde nadelen riskeren als u prachtige, relevante en unieke stockfoto's kunt vinden op sites als Photocase. Om een idee te krijgen van wat wij hier bedoelen, bezoek Photocase om een aantal van de foto's te bekijken en het zelf te ontdekken. Wilt u weten welke afbeeldingen anderen hebben gekocht, dat ziet u in dit overzicht met beste foto's van Photocase in 2019.

Waar moet u op letten bij unieke, niet-stockfoto's

Papieren bootje op zee met wolken aan de horizon

Copyright 2019 complize / Photocase, all rights reserved.

Nu we hebben uiteengezet waarom u de standaard stockfoto moet vermijden, is dit een goed moment om wat dieper in te gaan op de vraag wat een uniek beeld is dat in de categorie geen stockfoto valt.

Allereerst is de gouden stelregel voor de keuze van unieke niet-stockfotografie om te voorkomen dat een afbeelding alleen maar wordt gebruikt om de foto te kunnen gebruiken. Misschien valt een fantastische foto wel op en kun u zich niet losmaken van datgene wat deze afbeelding uitstraalt. Zo'n foto is natuurlijk prachtig, maar als deze niet bij uw content past, dan zult u uw doelgroep in verwarring brengen, in plaats van hen te overtuigen. En dat is niet echt wat u voor ogen hebt.

Stel vast naar wat u zoekt. Welke boodschap wilt u overbrengen, welk soort afbeelding zal bijdragen aan deze boodschap en u helpen uw publiek aan te spreken? Dit zijn uw belangrijke uitgangspunten.

Daarna, nu de uitgangspunten zijn uitgewerkt, zijn er een paar aanwijzingen om te bepalen welke unieke, niet-stockfoto's geschikt zijn voor uw doeleinden. Nadat u dit overzicht hebt doorgenomen, kunt u ook ons artikel raadplegen over hoe u het beste beeldmateriaal voor uw marketingactiviteiten kunt kiezen en downloaden.

  • Doe nooit concessies aan de kwaliteit. Iedere foto of illustratie die u kiest moet helder en duidelijk zijn, waarbij alle belangrijke elementen duidelijk in beeld moeten worden gebracht.
  • Focus op individualiteit. Lijkt een foto op iets wat u al eerder hebt gezien? Zo ja, laat deze dan links liggen. Mocht u zich niet meer kunnen herinneren waar, neem dan toch een andere, want het betekent dat deze foto niet opvallend genoeg is om te onthouden of op te vallen.
  • Weerspiegel uw doelgroep. Staan er personen in uw stockfoto, zorg er dan voor dat ze de doelgroep weerspiegelen die u wilt bereiken, inclusief de belangrijkste demografie, samen met andere details zoals stijl, hobby's en mentaliteit. Dit dient een belangrijk aspect te zijn van uw branding-strategie.
  • Vertel een verhaal. Vertelt de afbeelding hetzelfde verhaal als uw tekst, ook als de kijker niet verder gaat dan de eerste alinea? De bedoeling is om het beeldmateriaal te gebruiken als een teaser voor de content die u biedt.
  • Focus on realisme. Zien de onderwerpen op de foto er puur en natuurlijk uit? Een geposeerde, onrealistische afbeelding is op kilometers afstand gemakkelijk te herkennen. Zoek naar afbeeldingen die emoties en scenario's overbrengen waar uw doelgroep zich mee kan identificeren.
  • Wees consistent. Bij gebruik van meerdere afbeeldingen op uw website, in marketingmateriaal of in uw social media-activiteiten is het heel belangrijk om de consistentie niet uit het oog te verliezen. Dit betekent consistentie in het soort afbeelding en concept, maar ook in de kwaliteit en het gebruik van kleur.
  • Vergeet het belang van kleuren niet. Zwart en wit is voor sommige situaties prima, maar als het om kleur gaat, zoek dan naar rijke, contrasterende kleuren die knallen en de aandacht van uw doelgroep trekken.
  • Voordat u uw hart op een foto zet, moet u altijd de tijd nemen om wat antecedentenwerk te doen. Een eenvoudige Google-zoekopdracht vertelt u of deze afbeelding op meerdere stockfotosites te vinden is – wat inhoudt dat de kans groter is dat deze al te intensief wordt gebruikt. U zult ook de licenties onder de loep willen nemen om erachter te komen of deze geschikt zijn voor de manier waarop u het beeldmateriaal wilt gaan gebruiken. Zonder deze maatregel zou u in de toekomst onaangenaam verrast kunnen worden.

Weetjes over het rechtmatige en ethische aspect van foto's die geen stockfoto zijn

Man op scooter zwaait met zijn benen door de lucht

Belangrijk is ook dat we het thema van de rechtmatige en ethische aspecten aansnijden. Wellicht kent u de gratis stockfotosites met beelden die u gratis en zonder attributie voor commerciële doeleinden kunt. Er zijn een aantal redenen waarom u zich twee keer moet bedenken voordat u het beeldmateriaal dat ze aanbieden gebruikt. De afbeeldingen worden meestal te vaak gebruikt en zijn van een slechte kwaliteit. Maar, afgezien daarvan, is er nog een andere kwestie die u dient te overwegen – of het zowel rechtmatig als ethisch verantwoord is om deze beelden voor uw project te gebruiken.

Zeker, ze hebben misschien een licentie waarmee de indruk wordt gewekt dat ze wettelijk gezien vrij en gratis mogen worden gebruikt. Helaas, en dit lijkt een steeds groter probleem te zijn met gratis stockfoto's, kunt u er niet helemaal van op aan dat het onderwerp van de foto's toestemming heeft gegeven voor het gebruik van de afbeeldingen. Het is voor een ontwerper of fotograaf heel simpel om een foto te maken en deze te uploaden naar een van deze sites, maar het is iets heel anders om er zeker van te zijn dat ze al hun rechten hebben toegekend.

De toestemming voor de onderwerpen op de afbeeldingen is niet de enige juridische kwestie met betrekking tot het gebruik van beeldmateriaal. Staan er op de afbeelding een product met een merknaam dat duidelijk herkenbaar is aan het logo of een andere gelijkenis? Staat er op de foto een bekend monument of een bekende bezienswaardigheid? In beide gevallen kan er sprake zijn van merk- en andere licentieproblemen die niet zijn afgedekt. U zult begrijpen dat een groot merk hier niet van gecharmeed zal zijn en niemand haar afbeelding zomaar zal laten gebruiken, vooral niet als dit in een onbekende of ongewenste context is.

De bewering dat een afbeelding over alle juiste licenties beschikt mag niet zomaar worden aangenomen. Als degene die de foto koopt en publiceert, bent u tot op zekere hoogte verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat alle wettelijke richtlijnen in acht worden genomen. De makkelijkste en veiligste manier is om foto's en illustraties bij een erkende beeldbank te kopen, die naast een gigantische keuze ook de benodigde licenties bieden. Het kost tijd en moeite om een topkwaliteit beeldcollectie met de vereiste licenties samen te stellen.

Zelfs als u de foto's rechtmatig kunt gebruiken, blijft de vraag over de ethiek bestaan. Als het voelt alsof u ergens mee wegkomt, of als u juridische technische problemen omzeilt, gebruik een afbeeldingen dan gewoon niet. In een tijdperk waarin nieuws zich in een oogwenk over het internet verspreidt, is het laatste wat u wilt is dat uw bedrijf of merk geassocieerd wordt met een schandaal of een of andere ethische kwestie.

Kies voor uw project een afbeelding die geen stockfoto is

Als er iets belangrijk is, dan is het wel dat uw onderneming en uw reputatie veel te belangrijk zijn om door gebruik van slechte stockfotografie op het spel te zetten. U kunt er zeker van zijn dat u aansprekende, relevante en unieke afbeeldingen kunt kopen die geen slechte stockfotografie zijn – en u hoeft niet eens veel moeite te doen om de juiste beeldbank te vinden. Photocase heeft een geweldige collectie van unieke beelden van topkwaliteit voor al uw commerciële en marketingactiviteiten. Neem nu enkele minuten en bekijk de Photocase beeldcollectie. Het kost u niet meer dan een minuutje of twee om te begrijpen wat we precies bedoelen. Veel kijkplezier!

Als ingewijde op het gebied van stockfoto's wil ik met mijn online magazine Stockfotos.nl u als koper van afbeeldingen graag inzicht geven in de wereld van beeldbanken en u helpen de beeldbank te vinden die bij u past.