6 tactieken voor Generatie Z marketing stockfoto’s

Generatie Z is de jongste en populairste doelgroep van dit moment, maar ook een van de meest uitdagende om te bereiken.

Met de integratie van technologie en beeldmateriaal in het leven van deze generatie, is het voor een visuele strategie voor Gen Z'ers belangrijk om goed na te denken over welke media ze gebruiken, hoe en waarom, om ze precies te geven waar ze behoefte aan hebben – want zij weten maar al te goed wat ze willen!

Stockfotografie is een fantastisch hulpmiddel om visueel krachtige content te realiseren voor deze doelgroep, zolang u maar weet wat goede marketing stockfoto's voor Generatie Z marketing zijn.

Dat is wat we u nu zullen laten zien.

Wie zijn de Generatie Z?

Generatie Z is in de periode 1997-2015 geboren en is de opvolger van de Millennials. Het is de eerste generatie die in het internettijdperk is geboren en die zich geen tijd herinnert waarin directe en snelle toegang tot informatie nog niet bestond, mobiele telefoons nog niet voor iedereen beschikbaar waren en digitale technologie nog niet vanzelfsprekend was.

https://www.photocase.com/ Generatie Z marketing
Copyright: javiindy/Photocase.com, alle rechten voorbehouden.

Omdat het oudste deel van Gen Z inmiddels tieners zijn, vormen ze steeds meer een interessante doelgroep voor marketing. Nu meer dan ooit zijn zij DE doelgroep voor de meeste bedrijven en merken: volgens schattingen bedraagt hun koopkracht ongeveer 36 miljard euro!

De Gen Z's kunnen als personen en consumenten op basis van de volgende kenmerken worden gedefinieerd:

  • Pragmatisch – Daar waar de generatie van de Millennials, opgegroeid in een bloeiende economie, eerder een beetje verwende idealisten werden, is Generatie Z midden in een wereldwijde recessie opgegroeid en heeft ze de worstelingen van de volwassenen rondom hen van dichtbij meegemaakt. Het resultaat is dat ze financieel verantwoordelijk zijn, slim met geld omgaan en zich bewust zijn van de toekomst.
  • Welbewuste kopers – Zij doen research, vergelijken en doen zeer weloverwogen aankopen waarbij de beste waarde niet alleen afhangt van de prijs maar ook van principes, identiteit en waarden.
  • Sociaal progressief – Deze generatie is tot dusver de meest diverse, veel meer tolerante en solidaire dan de vorige generaties, de Millennials en de babyboomers samen, zelfs degenen die behoudend en conservatief zijn.
  • Visueel ingesteld – Alles is visueel voor ze en moet meteen in de smaak vallen. Hun geduld is beperkt en de aandacht is zeer, zeer kort: zij beoordelen wat zij zien in minder dan 8 seconden!

Opgemerkt moet worden dat hun consumentengedrag als jongste bevolkingsgroep ook constant wordt bestudeerd en dat marketeers gaandeweg meer typische kenmerken zullen ontdekken, maar het bovengenoemde zijn de feiten zoals we die op dit moment kennen.

Maar goed, laten we eens kijken naar de beste beproefde tactieken om de visueel ingestelde Gen Z's aan te spreken!

1. Gebruik foto's van echte mensen (ja, ook marketing stockfoto's)

Jongeren van het generatie Z zijn moeilijk te benaderen voor marketingdoeleinden omdat ze een opmerkelijk wantrouwen hebben tegenover bedrijven, merken en prominente reclame. Deze jonge volwassenen vertrouwen veel meer op hun eigen research, echte ervaringen en aanbevelingen van leeftijdsgenoten dan op de steun van invloedrijke celebrities of professionele advertenties.

Visueel wil dit zeggen dat mensen die de indruk wekken dat ze iets proberen te verkopen (een product of een idee) een no-go zijn.

Om Generatie Z aan te spreken, moet u echte mensen hebben, die echte dingen doen, op een inspirerende manier. Hou vast aan de esthetiek van Instagram: foto's moeten onconventioneel knappe mensen tonen, in realistische en spontane situaties. Romantische scenario's kunnen in sommige contexten goed werken, maar dan wel op een manier die niet in strijd is met realisme. Zo kunt u een groep jonge mensen zorgeloos over een prachtig strand laten lopen, maar een tiener die met een glimlach op zijn gezicht huiswerk maakt in een perfect nette slaapkamer zou niet realistisch overkomen.
https://www.photocase.com/
Copyright: criene/Photocase.com, alle rechten voorbehouden.

Stockfotosites (beeldbanken) zijn inmiddels grote verzamelingen authentieke afbeeldingen die, hoewel met veel zorg gemaakt, zo realistisch en ongedwongen mogelijk lijken, en toch van hoge kwaliteit zijn.

terug naar menu ↑

2. Zorg voor een natuurlijke visuele inclusie

Mensen van 24 jaar of jonger zijn opgegroeid in een mondiale samenleving, midden in een proces van acceptatie van alle levensstijlen en identiteiten. Diversiteit en inclusie zijn voor hen geen idealen, maar kernwaarden die bepalend zijn geweest voor de jaren waarin zij gevormd werden.

Foto's van diverse groepen mensen met verschillende achtergronden, op verschillende locaties en in verschillende situaties, maar het belangrijkste is dat het aanvoelt als een natuurlijke integratie en niet als een geforceerd scenario of een geaccentueerd concept.
https://www.photocase.com/
Copyright: javiindy/Photocase.com, alle rechten voorbehouden.

Kies bij voorkeur foto's van mensen van dezelfde leeftijd als uw doelgroep, en stem de rest af op uw merk: bijvoorbeeld regionaal gerichte foto's, of juist meer mondiale. U kunt online veel beeldbanken vinden met diverse stockfoto's die een ontspannen, ongedwongen inclusiestijl goed uit de verf laten komen.

terug naar menu ↑

3. Stap over op video (als u dat nog niet hebt gedaan)

Generatie Z is niet alleen de meest visueel ingestelde generatie tot nu toe, maar richt zich ook in hoge mate op videomateriaal. Wist u dat deze demografische groep eerder geneigd is om YouTube te raadplegen dan Google als ze iets willen opzoeken? Zo videogericht zijn ze.

Uw beeldstrategie moet ook absoluut video omvatten, vooral in de vorm van een korte content: minifilms en filmpjes, die in totaal niet langer zijn dan een minuut, zodat u ze op sociale media kunt delen (later meer hierover). Maar ook langere video's voor uw YouTube-kanaal of zelfs uw website kunnen interessant zijn.
https://www.photocase.com/
Copyright: javiindy/Photocase.com, alle rechten voorbehouden.

Het goede nieuws is dat u daarvoor een beroep kunt doen op beeldbanken die niet alleen fantastische foto's aanbieden die u aan elkaar kunt plakken om geanimeerde video's te maken (zie onze handleiding voor stockfoto's voor videogebruik), maar ook stockvideo's. U vindt in hun databanken absoluut de natuurlijke, authentieke stijl die u nodig hebt om Generatie Z te boeien.

terug naar menu ↑

4. Maak korte en lieve, emotionele visuele verhalen

De Generatie Z staat bekend om haar korte concentratievermogen – vergelijkbaar met dat van een goudvis – en drang naar een onmiddellijke bevrediging. Ze willen alles nu, en ze zullen niet blijven als u dat niet kunt waarmaken. Plus, u moet rekening houden met hun drang naar individualiteit: ze nemen niet de esthetiek van een merk over, ze kiezen merken die bij hen passen.

Als het gaat om het gebruik van beelden, dan is een visuele verhaalvertelling uw troef. Laat uw publiek weten waar uw merk voor staat, hoe uw product of dienst van nut kan zijn, en speel in op het gevoel van uw publiek door middel van beelden.

Video's, in het bijzonder “verhalen” op sociale netwerken – korte clips van slechts enkele seconden, die aan elkaar kunnen worden geplakt en slechts 24 uur live blijven – kunnen hiervoor heel geschikt zijn, maar u kunt ook een verhaal vertellen met slechts één afbeelding: zoek naar foto's die uitnodigen om de context van de afgebeelde scène “in te vullen”, die een heldere sfeer neerzetten en die voor iedereen herkenbaar zijn. Bekijk onze handleiding voor foto's op sociale media om dit in de vingers te krijgen!
https://www.photocase.com/
Copyright: as_seen/Photocase.com, alle rechten voorbehouden.

Websites met stockfoto's helpen u daarbij door collecties samen te stellen die zijn toegespitst op stemmingen en emoties, en door zoekfuncties te gebruiken waarmee u op emotie gebaseerde trefwoorden kunt invoeren om precies datgene te vinden waarnaar u op zoek bent.

terug naar menu ↑

5. Sociale media gebruiken zoals Gen Z dat doet

Zoals we al hebben gezegd, is visuele input van essentieel belang voor deze groep van de bevolking. Dit geldt ook voor de manier waarop zij sociale media gebruiken (iets wat voor hen vanzelfsprekend is): het is dan ook niet verwonderlijk dat zij de voorkeur geven aan platforms met een sterk visueel karakter, zoals Instagram, Snapchat en het nieuwe TikTok.

Wat nog belangrijker is voor het definiëren van uw visuele marketing is dat ze van kanaal naar kanaal hoppen, en elk kanaal voor zeer specifieke doeleinden gebruiken:
  • Instagram voor inspirerende afbeeldingen
  • Snapchat en TikTok voor amusement en ontspanning (Snapchat is ook populair voor berichtjes)
  • Twitter voor snelle nieuws updates
  • Facebook voor als ze af en toe iets “langere” info over iets willen hebben

https://www.photocase.com/
Copyright: Pablo Sousa/Photocase.com, alle rechten voorbehouden.

Een op Generatie Z afgestemde social media-campagne moet mooie, herkenbare beelden, memes of grappige foto's, emoji's, hapklare video's en minifilmpjes hebben, die strategisch worden ingezet om ze te geven wat ze willen, wanneer ze het willen, en waar ze het willen.

terug naar menu ↑

6. Foto's optimaal afstemmen op alle platforms

Gen Z heeft toegang tot internet nodig op dezelfde manier als zuurstof om te ademen, en ze zijn eraan gewend. Bovendien hebben ze een heleboel apparaten tot hun beschikking, waarvan ze graag gebruikmaken als het hen uitkomt. Hoewel ze bekend staan om hun afhankelijkheid van smartphones, checkt de typische Gen Z Instagram op zijn telefoon, terwijl YouTube op zijn laptop staat en Twitter misschien op zijn tablet staat.

Wil een merk Generatie Z bereiken, dan zult u uw beeldmateriaal moeten optimaliseren voor alle platforms en alle apparaten. Een responsief ontwerp verdient de voorkeur waar dat mogelijk is – bijvoorbeeld op uw website – maar dankzij de handige resizing en modernere automatische optimalisatie kunt u uw afbeeldingen en foto's perfect afstemmen op alle mogelijke schermen.
https://www.photocase.com/
Copyright: Sviatlana/Photocase.com, alle rechten voorbehouden.

Profiteer nu van onze complete lijst met standaard fotoformaten voor marketingmateriaal!

Bij het kiezen van de beste foto's voor uw merk, is kleur een belangrijke factor, die het succes van uw visuele communicatiestrategie gemakkelijk kan maken of breken. Bekijk onze kleurengids voor branding en marketing, zodat u zeker weet dat u het goed doet!
terug naar menu ↑

BONUS: Beeldbanken met de perfecte Generatie Z Marketing stockfoto's

We hebben al vaker gezegd dat u probleemloos de perfecte stockfoto's voor deze doelgroep kunt vinden, en hieronder ziet u bij welke beeldbanken u de beste Generatie Z marketing afbeeldingen kunt vinden!

Photocase – Unieke stockfoto's

https://www.photocase.com/

Een bruisende fotocollectie met sterk gecureerde, eigenzinnige en grensverleggende foto's die bij uitstek geschikt zijn voor jonge doelgroepen.

Shutterstock – Beeldmateriaal voor marketing

https://www.shutterstock.com/nl/

Dit is één van de grootste collecties met meer dan 360 miljoen afbeeldingen, die allemaal een sterke commerciële waarde hebben. U kunt hier allerlei onderwerpen vinden die gericht zijn op een jong publiek.

iStock – Stockfotografie van topkwaliteit

6 tactieken voor Generatie Z marketing stockfoto's 2

Deze door Getty Images ondersteunde site biedt u een gevarieerde collectie met zowel budgetvriendelijke als exclusieve afbeeldingen van hoge kwaliteit en met veel interessante content voor jongeren.

Adobe Stock – creatieve foto's van het moment

https://stock.adobe.com/nl/

Deze door Adobe gesteunde service voor stockfoto's host een enorme collectie uiterst trendy en inspirerende foto's waar de Gen Z'ers enthousiast van worden.

StockPhotoSecrets – Vriendelijk geprijsde stockfoto's

https://shop.stockphotosecrets.com/index.cfm?/Home_NL

StockPhotoSecrets richt zich op voordelig geprijsd maar kwalitatief uitstekend beeldmateriaal voor het midden- en kleinbedrijf, zodat u de beste rendabele oplossing voor Generatie Z marketing afbeeldingen krijgt.

terug naar menu ↑

Generatie Z marketing: Stockfoto's zijn dé oplossing

Zoals uit dit artikel blijkt, is de visuele marketing van Generatie Z een hele uitdaging, omdat deze doelgroep erg selectief en veeleisend kan zijn.

U kunt er van op aan dat de stockfotosector u een warm hart toedraagt en constant de nieuwste, relevantste en meest verhalende foto's voor u in de aanbieding heeft!

Header afbeelding: Copyright door javiindy/Photocase.com, alle rechten voorbehouden.

Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.

Stockfoto's