Google-advertenties: Scoor maximaal met stockfoto’s!
29. september 2023
Waar gaan we naartoe als we een product of een bedrijf zoeken? Google of sociale media. Google is het startpunt voor de meeste zoekopdrachten met bepaalde zoekwoorden op het internet. Elk bedrijf met online advertenties voor het benaderen van potentiële klanten kent de waarde van het investeren in advertentiekanalen voor online marketing. Dat geldt ook voor Google-advertenties die essentieel zijn voor goede resultaten.
“Investeren' in afbeeldingen en video's van o.a. Shutterstock, Stockphotos.com, 123RF, iStock en Adobe Stock is het sleutelwoord voor digitale reclame. Wie financiële middelen besteed aan een Google-advertentie wil maximaal rendement uit de investering halen. Internet wordt intensief gebruikt, is het voor veel bedrijven een grotere uitdaging om zich te profileren en op te vallen – zelfs als hun Google-ads campagne perfect in orde is.
Gebruik hoge resolutie foto's in uw Google-advertenties om aandacht te genereren, meer klikken en leads te krijgen – en de conversiepercentages – die u nodig hebt om inkomsten voor uw bedrijf te realiseren. De waarde van visuele content is groot, maar het is niet altijd duidelijk hoe u maximale resultaten uit uw advertenties met afbeeldingen kunt halen.
Welke afbeeldingen zullen uw advertentie en andere campagnes succesvol maken en waar kunnen ze worden gevonden? Moet u investeren in uw eigen fotografie, of zijn stockfoto's een optie? Eén ding staat vast, u wilt geen Google-zoekafbeeldingen gebruiken voor uw advertenties, en we nodigen u uit om te lezen waarom. Wat u wel nodig heeft voor uw Google advertentie zijn stockfoto's die echt waarde toevoegen.
Copyright Antonio Recena / Photocase, alle rechten voorbehouden.
Afbeeldingen voor Google-advertenties: JA of NEE?
Het belang van kwalitatief hoogwaardig beeldmateriaal voor het realiseren van een online naam- of merkbekendheid is dus niet echt een nieuw concept. Kwaliteit is essentieel voor visuele content, en als u financiële middelen vrijmaakt om overal in uw marketingconcept afbeeldingen op te nemen, dan wilt u er zeker van zijn dat dit beeldmateriaal uw merk en de boodschap die u met uw advertentie wilt communiceren in alle opzichten weerspiegelt.
Daarmee vallen stockfoto's en -video's af, toch? Wie wil er nu een slechte, onecht uitziende foto gebruiken om een merk te promoten? Dit is geen argument meer, omdat de moderne stockfotografie van hoge kwaliteit is en online succes kan realiseren.
Bekende merken gebruiken stockfotografie voor hun commerciële activiteiten, ook voor hun Google-advertenties. Hoog tijd om de misvattingen over stockfotografie bij te stellen en te ontdekken hoe u deze fantastische tool tot uw voordeel kunt gebruiken.
Waar vindt u de beste stockfoto's voor uw Google-advertenties?
De beste betaalde stockfoto sites bieden de perfecte combinatie van afbeeldingen van topkwaliteit met een groot aantal opties die zijn afgestemd op de behoeften en het budget van uw bedrijf. Een beetje rondneuzen op het internet via Google en u vindt gegarandeerd wat u nodig heeft. Wellicht stuit u daarbij op een aantal minder bekende stockfoto sites die hun gewicht in goud waard zijn. Bekijk hier onze 9 favoriete websites.
U kent vast al wel een aantal van de populairste stockfoto websites. De uitdaging is om erachter te komen welke site het best bij u past, zonder dat dit u veel tijd kwijt kost. Hier volgt een overzicht van 4 sites die de moeite van het bezoeken waard zijn.
Photocase – Schitterende stockfoto's voor gepersonaliseerde advertenties
Zoekt u beeldmateriaal dat zich echt onderscheidt van wat uw concurrent gebruikt (en waarom zou u dat niet doen), dan is de beeldbank Photocase uit het Duitse Berlijn met topkwaliteit stockfoto's die u nergens anders zult vinden. Lees hier wat Photocase zo bijzonder maakt, en ontdek waarom ze een premium alternatief zijn voor andere sites.
Ontdek de schitterende afbeeldingen van Photocase en vul hieronder een of meer zoektermen in:
iStock Signature – Prachtige goedkope stockfoto's voor elk budget
iStock Signature is een zeer populaire keuze onder de kleine bedrijven die de effecten van hun Google-advertenties willen optimaliseren. Voor een deel is dit te danken aan hun platform met de beste kwaliteit afbeeldingen en betaalbaar maakt voor kleine budgetten.
Wilt u beeldmateriaal dat eruitziet alsof u er veel geld voor heeft betaald, terwijl u toch met een beperkt budget werkt, dan bent u bij iStock Signature altijd aan het goede adres. Koop de beelden van deze website goedkoper met de iStocks couponcode voor 15% korting. Of probeer deze beeldbank met het iStock proefabonnement voor 10 gratis afbeeldingen.
Ontdek de perfecte beelden voor Google ads van iStock en vul hieronder uw zoekwoord in:
Shutterstock – Commerciële stockfoto's voor het benaderen van potentiële klanten
Shutterstock is een van de meest bezochte websites voor stockfoto's. Hiervoor zijn een aantal redenen, waarvan met name de enorme keuze aan afbeeldingen een belangrijke is. Met een collectie van honderden miljoenen afbeeldingen is het enige nadeel van Shutterstock de tijd die nodig is om deze te bekijken.
Bekijk hier de afbeeldingen van Shutterstock door uw zoekterm in te voeren:
Stockphotos.com – Perfect beeldmateriaal voor online marketing
Wij kennen de verschillende uitdagingen waar u tegenaan loopt bij het realiseren van uw Google-advertenties, en beseffen dat er zoveel meer nodig is om te bepalen welke afbeeldingen u wilt gebruiken voor uw Google ads campagne. Er moet een strategie worden uitgestippeld, een budget worden opgesteld, content en analyses worden gemaakt en daarna volgen er nog meer analyses. Uiteindelijk wilt u zich niet te veel zorgen maken over het gebruik van beeldmateriaal.
Stockphotos.com maakt het u supergemakkelijk om de juiste afbeelding te vinden. De combinatie van intuïtieve zoekfuncties en een collectie van exceptionele afbeeldingen vindt u altijd de uitstekende kwaliteit, moderne en professionele foto's waarnaar u op zoek bent. Maak hier kennis met de geavanceerde visuele zoekfunctie en de speciale aanbieding Easy Club – in het eerste jaar 300 afbeeldingen voor slechts €99.
Tips voor de toepassing van stockfoto's in uw Google-advertenties
Copyright przemekklos / Photocase, alle rechten voorbehouden.
Bij de keuze van een stockfoto voor uw Google-advertenties is authenticiteit – naast goede fotografie – een van de belangrijkste factoren waar u op moet letten. U wilt niet dat uw advertentie een nep- en geënsceneerd beeld weergeeft, want dat is wat de gebruikers van de zoekfunctie opmerken als ze uw advertentie zien. U wilt juist een beeld dat aanspreekt.
Advertenties met aantrekkelijke, opvallende, overtuigende afbeeldingen maakt dat iemand op een advertentie klikt en op uw website krijgt. Zo simpel kunt u potentiële klanten naar een website leiden.
Waar moet u, naast authenticiteit, op letten bij het zoeken naar stockfoto's voor uw Google-advertenties?
ENKELE SUGGESTIES
Vermijd saaie beelden, zeker als er mensen op staan. Ga in plaats daarvan voor iets dat reëel en authentiek overkomt.
Relevantie. Kies uw beeldmateriaal zorgvuldig en let erop dat het relevant voor uw advertenties is.
Kies voor afbeeldingen die duidelijk en gefocust zijn zonder dat er veel op de achtergrond te zien is. Stockfoto's in advertenties moeten snel de boodschap overbrengen, en dingen op de achtergrond leiden af. (Gebruik eventueel één van deze beste achtergrondverwijderaars)
Kies voor afbeeldingen die aan uw merk kunnen worden aangepast. Is er ruimte voor het toevoegen van tekst of uw merklogo op de afbeelding? Dit kan de doelgroep helpen om de afbeelding aan uw merk te linken.
Doe wat onderzoek. Hoe vaak is de stockfoto online gebruikt en gebruiken uw concurrenten deze op dit moment in hun advertenties of in andere content?
Pak het groots aan. Kies geen afbeeldingen waarbij de focus op het belangrijkste element te moeilijk is. U moet onmiddellijk de aandacht trekken met uw afbeeldingen, dus houd het belangrijkste element vooraan en in het midden.
Verlichting is erg belangrijk. Kies voor goed verlichte afbeeldingen en als uw advertentie de klant verbindt met additionele afbeeldingen, zorg er dan voor dat ze allemaal in hetzelfde licht zijn geschoten om een gevoel van samenhang te creëren voor uw campagne.
Zoekt u stockfoto's waarop mensen staan, zoek dan naar spontane foto's in plaats van foto's die eruit zien als een pose.
Neem uw publiek in aanmerking. Bestudeer de demografische gegevens van de doelgroep die u wilt bereiken met uw Google-advertenties, en kies voor stockfoto's die hen aanspreken. Hierdoor zult u uw doorklikpercentage, en het verkeer dat naar uw site komt, exponentieel verhogen.
Krachtig beeldmateriaal kan uw Google-advertentie maken of breken
Copyright knallgrün / Photocase, alle rechten voorbehouden.
Denk aan de laatste keer dat een betaalde advertentie echt de aandacht heeft getrokken. Zoals de meeste mensen moet ook u zich hier over nadenken. Het is een feit dat we worden overspoeld met zoveel digitale “ruis” dat het opvallen met zoiets als Google-advertenties een behoorlijke uitdaging is.
En, wat heeft uw aandacht getrokken? We denken dat het geen overtuigende kop of product was, maar eerder iets dat meteen opviel toen u het zag en ervoor zorgde dat u terugbladerde om meer te weten te komen. Tekst slaagt hier maar zelden in, wat inhoudt dat de kans groot is dat wat ertoe heeft geleid dat u zich bewust bent geworden van de visuele aantrekkingskracht die u als consument op emotioneel vlak heeft aangesproken.
Consumenten zijn echt niet geïnteresseerd in nietszeggende reclame. In zekere zin willen ze enigszins een band opbouwen. Ze willen de mogelijkheid hebben om u beter te leren kennen en een affectieve band met uw merk te ontwikkelen. Als u in aanmerking neemt dat u hun aandacht slechts enkele seconden heeft; dan is dit een hele opgave.
Maar hoe realiseert u dit? Zoek naar creatieve afbeeldingen die een emotionele snaar raken bij uw doelgroep. De intentie van uw advertentie zal bepalend zijn voor het soort emotionele band die u wilt opbouwen, maar doorgaans zult u uw doelgroep willen bereiken met één of meer van de volgende emoties:
Veel van ons, en dat geldt ook voor potentiële klanten, reageren direct emotioneel op beeldmateriaal. Het proces is puur menselijk en gaat vanzelf – zolang de beeldkwaliteit maar hoog is en de juiste ingrediënten voor het doel bevat. Daarbij komt het belang van een hoogwaardige stockfoto om de hoek kijken. Bij Stockphotos.com bieden we gedegen advies bij de keuze van schitterende marketing afbeeldingen, en door u te richten tot de beste stockfotosites die zich toespitsen op de kwaliteit en relevantie voor de moderne consument, ontdekt u de afbeeldingen die een directe visuele invloed hebben en de aandacht trekken.
De afweging: de prijs/kwaliteitverhouding van de stockfotografie
Noem de term stockfotografie tegen iemand die zich bezighoudt met zoekmachine marketing en adverteren op Google, en de kans is groot dat u een blik krijgt die een mix is van angst, fascinatie en frustratie. De redenen hiervoor zijn heel simpel: te vaak duiken bedrijven in stockfotografie zonder dat ze er de tijd voor hebben genomen om echt te begrijpen hoe kwaliteit en prijs een rol spelen bij het vinden van de perfecte afbeelding voor online adverteren.
Een snelle zoekopdracht op Google leidt u naar verschillende websites met gratis afbeeldingen die u voor uw online advertenties kunt gebruiken. Met name voor kleine bedrijven die met een beperkt marketingbudget werken, kunnen deze een goede oplossing zijn. Hier vindt u meer informatie over gratis stockfoto sites. Een aantal websites die de moeite van het bekijken waard zijn, zijn onder andere:
Er is één ding waarmee u rekening moet houden. Het feit dat deze sites u toegang verlenen tot gratis afbeeldingen betekent niet dat u ze eenvoudigweg en zonder nadenken kunt gebruiken, zoals u in ons artikel over de gevaren van gratis afbeeldingen kunt lezen.
Het probleem hierbij is dat de ontwikkelaars afbeeldingen kunnen uploaden en instemmen met de voorwaarden voor gratis commercieel gebruik, terwijl er andere aspecten van de foto's een probleem kunnen vormen in verband met het rechtmatig gebruik ervan. Voorzichtigheid is geboden bij de keuze van gratis afbeeldingen waarop mensen, handelsmerken, logo's of producten en bepaalde herkenningspunten te zien zijn.
FAQ – veelgestelde vragen overGoogle advertenties
Hoe werkt Google Ads?
Maak een account aan door uw persoonlijke informatie en e-mailadres.
Inloggen op uw account van Google Ads account.
Dan in het menu aan de linkerzijde op Campagnes klikken.
Op de plusknop drukken en selecteer dan Nieuwe campagne.
Selecteer de doelen voor uw Google Ads campagne en ga aan de slag.
Wat kun je met Google Ads
Google Ads is een programma van de Google-zoekmachine waarmee u uw bedrijf kunt laten renderen. Het maakt adverteren op basis van uw zoektermen mogelijk. Dit houdt in dat uw advertentie alleen als een van de zoekresultaten worden gezien als iemand een zoekopdracht naar uw product of dienst heeft ingevoerd. Dit is voor elke adverteerder heel nuttig.
Is Google Ads gratis?
Nee, maar Google Ads werkt met bijna elk budget. Bij Google Ads betaalt u alleen als gebruikers interactie met uw advertentie hebben, bijvoorbeeld als iemand op de advertentie klikt om naar uw website te gaan of een advertentie te bekijken.
Wat zijn de kosten voor Google Ads?
De zoekwoorden kosten per klik €1,- tot €2,- in het zoeknetwerk. In het Google display netwerk is de prijs lager dan €1. Uiteraard zijn er tal van competitieve markten, waarbij de kosten per kliks een stuk hoger zijn.
De simpele manier om uw Google-advertenties te optimaliseren met fantastische stockfoto's
Copyright simonthon / Photocase, alle rechten voorbehouden.
Mensen zijn visueel gericht en de mogelijkheid om uw doelgroep te bereiken via krachtige afbeeldingen is de sleutel tot het optimaliseren van het rendement van uw Google-advertenties. Er zijn een groot aantal aspecten die bijdragen aan een succesvolle reclamecampagne, en afbeeldingen van hoge kwaliteit zijn één van de belangrijkste onderdelen.
Schitterende stockfoto's vormen een marketingtool die op elk niveau een bijdrage levert aan de groei van uw bedrijf. In onze interessante bijdrage over marketing afbeeldingen vindt u een aantal belangrijke tips. Oh ja, en de toegevoegde waarde? Diezelfde afbeeldingen kunt u waarschijnlijk ook op social media gebruiken. Hoe u dat op de beste manier doet, leest u in onze complete handleiding voor het gebruik van foto's voor social media.
Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.
Wellicht bent u ook geïnteresseerd in deze artikelen