102 gouden tips voor fantastische content met stockfoto’s

Een geweldige visuele content voor marketing is veel meer dan alleen maar mooie foto's met strakke lijnen, en de realisatie van fantastische grafische concepten voor zakelijk gebruik kan ingewikkeld zijn, maar met deze gouden tips weet u precies hoe u het moet doen. We hebben 102 belangrijke tips verzameld waarmee u een echte topper op het gebied van grafische en visuele content wordt. Hier zijn ze! Ontdek hieronder de belangrijkste aspecten van onze 102 gouden tips!

Waarom zou ik visuele content gebruiken? Een paar cijfers

Om te beginnen zullen we aangeven waarom het zo belangrijk is dat u het creëren van visuele content onder de knie krijgt zodat u uw bedrijf daadwerkelijk kunt verbeteren. Hieronder ziet u een aantal feiten die aantonen hoe impact afbeeldingen hebben:

1. 93% van alle communicatie is visueel

2. Hersenen verwerken beelden 60.000 keer sneller dan tekst

3. 65% van alle mensen zijn visueel ingesteld

4. Beeldmateriaal verhoogt de aantrekkingskracht van de tekst met 80%

5. Berichten met afbeeldingen kunnen 180% meer interactie hebben

6. 63% van alle gebruikers vindt de afbeelding van het product relevanter dan de beschrijving

7. 67% van alle gebruikers beoordeelt de productfoto bij de beslissing om een aankoop te doen

8. De artikelen met afbeeldingen krijgen 94% meer views

102 gouden tips om met stockfoto's fantastische content te maken

Copyright 2008 complize / Photocase, alle rechten voorbehouden.


terug naar menu ↑

Een overzicht van de materialen voor het creëren van geweldige visuele content

Elk creatief proces begint met een lijst van benodigde materialen voor het maken van de gewenste resultaten. Voor de visuele content voor het bedrijfsleven vormen deze de absolute basis en zijn ze bijzonder waardevol:

9. Afbeeldingen

Afbeeldingen zijn nog altijd het ultieme middel voor het genereren van visuele content – lees hier alles over stockfoto's. Deze foto's trekken de aandacht van mensen op een dusdanige manier dat uw boodschap wordt overgebracht zoals andere bronnen dat niet kunnen.

Er zijn diverse stijlen:

Jonge vrouw met camera tegen oranje achtergrond

Copyright by Ingram Image/StockPhotoSecrets Shop

a. Fotografie

Foto's scoren vooral op het vlak van communicatie omdat wij van nature geneigd zijn om meer, sneller en beter te reageren op afbeeldingen van mensen die op ons en de omgeving lijken. Lees hier alles wat u moet weten over stockfotografie.

Pentekening zwart wit

Copyright 2020 Patty1971 / photocase.com

b. Illustraties

Illustraties zijn tekeningen en visuele weergaven die meer aansluiten bij ons praktische, abstracte gedachtegoed, en dragen bij aan de visuele communicatie. In dit overzicht vind u het beste adres voor de aankoop van illustraties.

c. Vectoren

Een vector is een bestandsformaat en geen foto, waarvan u absoluut op de hoogte moet zijn. Vectorbestanden (voornamelijk gebruikt voor illustraties) bieden de mogelijkheid om bepaalde grafische elementen te bewerken en deze te vergroten of te verkleinen zonder dat de resolutie verloren gaat. Vind hier de beste vectorafbeeldingen. Kijk op de site Vector Guru voor meer informatie over vectorbestanden en digitale illustraties.


10. Video's

Bewegende beelden worden steeds meer toegepast voor marketing en reclame, omdat doelgroepen (vooral internetgebruikers) vaak visueel moeten worden overtuigd.

Er zijn twee beangrijke categorieën:

a. Bewegende beelden

Dit is de bewegende variant van de fotografie. De beelden brengen onze realiteit in beeld en zetten die om in bewegende opnamen. Er is geen ander bewegend beeldformaat dat beter is om de aandacht van consumenten te trekken.

b. Animaties

Kunstmatige (vooral digitaal) of met behulp van computer gemaakte afbeeldingen die geanimeerd zijn om een bewegingseffect te realiseren. Van speelse cartoons tot complexe 3D-concepten, met behulp van animaties kunt u communiceren door middel van beweging. Vind alle informatie over stockvideo's en stock footage op Footage Secrets!

Business Icons

Copyright 2020 Ingram Images / StockPhotoSecrets Shop


11. Iconen

De grafische symbolen tonen motieven, entiteiten of acties, zowel echte als fictieve. Iconen zijn ontzettend nuttig voor het bedrijfsleven, omdat u ze kunt gebruiken voor uw bedrijfslogo, voor het illustreren van diverse functionaliteiten van uw product of dienst en voor allerlei andere toepassingen. Hier vindt u fantastische aanbiedingen voor iconen!

Business Infografische sjabloon

Copyright 2020 Ingram Images / StockPhotoSecrets Shop


12. Infografieken

Dit is een combinatie van tekst en beeld in één visueel geheel. De infografieken zijn ideaal om ervoor te zorgen dat de kijker een onderwerp of thema begrijpt en dat hij of zij dat begrip langer blijft onthouden. Let op: we zijn allemaal visueel ingestelde personen.

Stockfoto Meme

Copyright 2019 Ingram Images / StockPhotoSecrets Shop


13. Memes

De kracht van humor in communicatie mag nooit worden onderschat! Een stilstaand beeld – meestal een foto – met grappige bijschriften, memes zijn een product van onze tijd en een communicatiemiddel op zich (wie houdt er nu niet van humoristische foto's). En natuurlijk geldt dit ook voor beeldmateriaal voor commerciële doeleinden. Bekijk hier de beste memes op basis van stockfoto's!

meme stockfoto


14. Screenshots

Een simpele visueel hulpmiddel waarmee u veel kunt bereiken. Screenshots zijn afbeeldingen die de inhoud op een bepaald moment in een bepaalde setting in beeld brengen. Deze beelden zijn gemakkelijk te maken en geven soms een beter beeld van een concept dan enig ander element.


15. Vormgevende vaardigheden

Het creëren van beeldmateriaal is weliswaar geen onmogelijke opgave, maar er is wel een zekere competentie en creativiteit voor nodig. Hoe meer u over deze twee aspecten beschikt, hoe makkelijker het is om een prachtig ontwerp voor uw bedrijf of project te maken.

a. Handige en makkelijk te gebruiken beeldbewerkingstools voor wie geen ontwerper is

U hoeft geen professionele vormgever te zijn om van een afbeelding bijvoorbeeld een mooi grafisch beeld met tekst en uw logo te maken. Voor niet-ontwerpers zijn er veel softwaretools die nog wel wat computervaardigheden en basiskennis van ontwerp vereisen, maar die toch heel gebruiksvriendelijk zijn en uitstekende resultaten opleveren.

b. Handige instructievideo's

Een manier om erachter te komen wat u moet weten hoe u beeldmateriaal kunt maken, is door middel van instructiesvideo's die u online kunt bekijken. Vaak hebben dezelfde ontwikkelaars van een tool voor beeldbewerking ook een uitgebreide handleiding of instructievideo voor het gebruik ervan. Daarnaast zijn er veel ervaren ontwerpers en creatieve professionals die hun kennis graag via hun YouTube-kanalen, podcasts en blogs met u willen delen. Bekijk de sectie “Visuele hulpmiddelen” hieronder om het beste te vinden!

c. Een grafisch ontwerper inschakelen

Mocht u niet over de vaardigheden beschikken om zelf visuele beelden te maken, en ook geen tijd (of zin) hebben om te leren hoe dat moet, of als u gewoonweg niet genoeg tijd heeft om deze taak op zich te nemen, dan kunt u natuurlijk altijd een professionele grafisch ontwerper in de arm nemen. Tenzij u zelf ontwerper bent, is dit de enige manier om een professioneel resultaat van topkwaliteit te krijgen.


terug naar menu ↑

Gouden tips voor het kopen van stockfoto's

De meeste ontwerpen zullen op deze manier worden gerealiseerd. Het is daarom zinvol dat u vanaf de start van het project weet hoe u de beste stockfoto's kunt kopen. Bekijk de fantastische tips hieronder, raadpleeg ook ons overzicht van 7 goede redenen om stockfoto's te kopen.

16. Bepaal welke media u de stockfoto's wilt gebruiken

Voordat u geld uitgeeft aan het verkrijgen van beeldmateriaal voor uw ontwerpen, is het belangrijk om een lijst te maken van wat u precies nodig hebt voor uw platformen of andere toepassingen en hoeveel afbeeldingen u daarvoor nodig hebt. Zo krijgt u een indicatie van het aantal foto's dat u moet kopen. Amos Struck

VOOR WELKE MEDIA?

17. Hoeveel en hoe vaak heb ik afbeeldingen nodig?

Voor starters biedt het medium inzicht in het aantal benodigde afbeeldingen. Gebruik dat indicatieve getal om het af te zetten tegen uw budgettaire mogelijkheden.

  • a. Website: Gewoonlijk heeft u tenminste een handvol foto's met een hoge resolutie nodig om een mooie homepage plus een aantal additionele pagina's te creëren.
  • b. Advertenties: In ieder geval één afbeelding per advertentie.
  • c. Promotiemiddelen: Eén afbeelding per ontwerp of één beeld dat voor iedere toepassing opnieuw wordt bewerkt en aangepast.
  • d. Presentaties: U kunt afhankelijk van het betreffende project dia's met meerdere afbeeldingen gebruiken, met een enkele foto, of een combinatie van beeld en tekst.
  • e. Social media: Instagram vereist minimaal 3 nieuwe posten per dag. Voor Facebook gelden iets minder hoge vereisten. Echter, voor alle kanalen heeft u een constante aanvoer van beeldmateriaal nodig.
  • f. Blog: Minimaal één foto per post. Posts zonder afbeeldingen hebben geen succes.
  • g. Merchandise: Minstens één beeld, voor één algemeen ontwerp.
  • h. Huisstijl: Ook hier tenminste één afbeelding.
  • i. Decoratie: Afhankelijk van de afmetingen van één tot een handvol verschillende afbeeldingen.

18. Kies welke mediatypen en formats u wilt gebruiken

Zodra u weet hoeveel afbeeldingen u nodig hebt en waar u ze zult gebruiken, is de volgende stap het bepalen van het soort materiaal dat u wilt gebruiken.

a. Foto's

Fotografie is praktisch alles in grafische vormgeving. Een project of bedrijf waarvoor u geen foto's nodig heeft, is nauwelijks voor te stellen. Daarom zijn er zo veel beeldbanken! Vergeet niet dat stockfoto's ook geweldige memes zijn! In dit artikel vindt u een gedetailleerde beschrijving van hoe foto's ingezet kunnen worden in beeldmateriaal voor bedrijven.

b. Illustraties

Dit is afhankelijk van uw branche en de toon van uw merk, maar de kans is groot dat u naast foto's ook illustraties nodig heeft. Ook die koopt u bij beeldbanken als vectorbestand en geheel aanpasbaar zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit ervan. Kijk voor meer informatie over vectoren op de website Vectorguru!

c. Video's

Wilt u gezien worden als een actueel en toonaangevend bedrijf, neem dan video's in uw marketingactiviteiten op. Wees niet bang: ook stock footage en stock video kunt u bij veel beeldbaken aankopen. Ontvang hier alle informatie over stock footage en hoe u deze kunt gebruiken!

d. Infografieken

Al eerder hebben we gezegd dat deze niet zo algemeen gebruikt worden als foto's of illustraties, maar een infographic kan uw verhaal in beeld brengen en is een fantastische manier om uitgebreide of complexe zaken simpel te verklaren. En ja, u kunt ook infografische sjablonen aantreffen bij beeldbanken, gereed om te downloaden en aan uw eigen specifieke situatie aan te passen.


19. Stel uw budget vast

Dit is het moment om na te denken over hoeveel u kunt/moet besteden aan stockmedia en -tools. Het vaststellen van uw budget is essentieel om te voorkomen dat u tijd verspilt aan het zoeken naar aanbieders en tools die dit overschrijden, en om u te concentreren op het vinden van de beste opties binnen uw mogelijkheden.

WEINIG BUDGET? GEEN ENKEL PROBLEEM!

Werkt u met een beperkt budget, maakt u zich dan geen zorgen. Er zijn nu beeldbanken, software-oplossingen en andere handige hulpmiddelen die tegen een zeer voordelige prijs – gratis en zelfs zonder aan kwaliteit in te boeten – beschikbaar zijn. U hoeft alleen maar te weten waar u moet zoeken (bijvoorbeeld in de rubriek “Visuele hulpmiddelen” in dit artikel).

20. Kies de beste betalingsmethode

Nu u het aantal en het type benodigd materiaal en het budget heeft vastgesteld, kiest u een aankoopmethode die daarbij aansluit.

a. Abonnementen

Bent u klaar om uw bedrijf een echte impuls te geven, oftewel designs voor ALLES: website, social media, advertenties, posters, billboards, flyers, winkel/kantoorinrichting, enz. En een aantal van deze media heeft regelmatig, of in ieder geval regelmatig, frisse ontwerpen nodig. Een beeldabonnement is uitermate geschikt om de toegang tot alle materiaal voor dit beeldmateriaal altijd en tegen de laagst mogelijke prijs te garanderen. Hier leest u alles over beeldabonnementen. Afhankelijk van het aantal downloads dat u selecteert en de looptijd van uw abonnement, kan de prijs per foto bij een abonnement slechts €0,20 per stuk bedragen! Hieronder leest u waar u de beste en goedkoopste abonnementen kunt vinden.

b. Op aanvraag afbeeldingen

Afbeeldingen op aanvraag kopen is simpel en verstandig als u slechts een paar foto's nodig heeft, en als u zich niet vast wilt zitten aan periodieke betalingen. Dit kan bij beeldbanken via credits of afbeeldingspakketten. Hier vindt u meer informatie over credits. De prijzen liggen bij deze manier van kopen doorgaans hoger. Houd er ook rekening mee dat u bij de meeste beeldbanken een minimaal aantal credits of beelden moet kopen en dat er maar heel weinig zijn waarbij u een losse afbeelding kunt kopen.


21. Let op de content en de stijl in de beelden

Voordat u een beeldbank kiest, moet u eerst nagaan of ze de kwaliteit, de stijl en de content hebben die u nodig heeft. Een praktische tip om te bepalen welke beeldbank het best bij u past!

Jonge vrouw tijdens zonsopgang

Copyright 2019 Photocase.com

a. Niche content

Mocht het onderwerp en/of concept waar u mee aan de slag gaat te specifiek zijn – bijvoorbeeld als u beeldmateriaal nodig heeft van een bepaalde tropische vogelsoort – dan heeft u voor de juiste foto's een aanbieder nodig die veel verder gaat dan mooie foto's van vogels. Of u kiest voor een beeldbank met een gigantische collectie die meer variatie in vogelfoto's kan bieden.

Jonge man in de sportschool met weelderige haardos

Copyright 2020 Ingram Image / StockPhotoSecrets Shop, alle rechten voorbehouden.

b. Funny pictures

Wie humor in zijn creaties wil hebben, kan terecht bij beeldbanken die daarvoor de perfecte foto's hebben. Lees hier alles over stomme stockfoto's!

Vrouwengezicht als ijsje

Copyright 2011 Miss X / Photocase, alle rechten voorbehouden.

c. Ongewone afbeeldingen

Wie een hekel heeft aan de “gekunstelde” uitstraling van sommige foto's en iets compleet anders wil, raad eens? Inderdaad, er zijn websites waar u unieke beelden kunt kopen die geen stockfoto zijn.

Mensen in het donker met mobiele telefoons

Copyright 2020 hoffi99 / Photocase, alle rechten voorbehouden.

d. Artistieke foto's met een hoge waarde

Afgezien van de resolutie en de afmetingen speelt de artistieke waarde van het beeldmateriaal een rol. Heeft u voor uw project unieke, kunstzinnige foto's nodig… dan kunt u die zeker aantreffen in het enorme aanbod van stockfoto's dat de beeldbanken bieden. Zie de sectie “Visuele hulpmiddelen” voor een paar goede opties.

e. Commercieel waardevolle afbeeldingen

Voor het meeste marketingmateriaal heeft u afbeeldingen nodig met een sterke commerciële uitstraling. En deze kunt u gelukkig bij de meeste beeldbanken kopen. Sterker nog, de meeste hebben zich gespecialiseerd in dit soort beelden!

f. Foto's met super hoge resolutie

De meeste beeldbanken leveren beeldmateriaal in HD-kwaliteit, dat geschikt is voor alle mogelijke vormen van professioneel gebruik. Maar als u content met een superhoge resolutie nodig hebt, dan kunt u deze gegarandeerd vinden bij de beste beeldbanken, zowel in de topklasse-collectie van een reguliere beeldbank als bij een stocfotosite die is gespecialiseerd in haarscherpe afbeeldingen. Voorbeelden waarbij u deze superscherpe foto's nodig hebt zijn:

  • Billboards
  • Behang/Muurkunst
  • HD-screen projecties

g. Kleine afbeeldingen

Zoekt u uitsluitend kleine afbeeldingen, dan is dat een stuk eenvoudiger, want bij bijna alle beeldbanken kunt u die krijgen. Maar verwacht niet dat u veel geld bespaart door te kiezen voor een kleinere resolutie: tegenwoordig hanteren de meeste aanbieders dezelfde prijzen voor XL-afbeeldingen als voor webformaten. Wanvoor kan ik kleine afbeeldingen gebruiken?

  • Websites
  • Blog-berichten
  • Social media posts

22. Dan is het nu tijd om een beeldbank te kiezen

Zodra u alle bovenstaande aspecten in aanmerking hebt genomen, is het moment aangebroken om de ideale beeldbank te selecteren en een aankoopmethode te kiezen waarmee u het materiaal voor uw grafisch ontwerp kunt verkrijgen. Hieronder hebben we een aantal uitstekende beeldbanken op een rijtje gezet. Maar voor een beter inzicht kunt u natuurlijk ook ons overzicht van de 20 beste stockfoto websites bekijken.

En u kunt ook specifieke informatie krijgen in de sectie van deze site met testrapporten van deze beeldbanken.


23. Profiteer van de gratis proefabonnementen en aanbiedingen

Bij veel professionele beeldbanken kunt u profiteren van gratis afbeeldingen of een gratis proefabonnement, die u kunt gebruiken om de kwaliteit van het beeldmateriaal en de service te testen. Vind in de lijst met “Visuele hulpmiddelen” hieronder een overzicht van de beste gratis proefversies en promoties.

En vergeet niet om ons complete overzicht van de beste gratis stockfoto proefabonnementen te bekijken.


24. Wees voorzichtig met gratis foto's!

U kunt ervoor kiezen om afbeeldingen te gebruiken zonder dat u daarvoor hoeft te betalen, en op het internet zult u volop sites kunnen vinden die u gratis beeldmateriaal aanbieden. Ze beloven goede kwaliteit en gratis te gebruiken foto's. Maar deze websites beschikken niet over de nodige middelen en expertise om te controleren of het geüploade beeldmateriaal rechtmatig gebruikt kan worden, waardoor de kans groot is dat u in de problemen komt als u toevallig een afbeelding gebruikt die ten onrechte als gratis is aangemerkt. Meer uitleg hierover vindt u in ons artikel over de 5 gevaren van gratis afbeeldingen.


25. Download de hoogst mogelijke resolutie

Voor welke aanbieder u ook gaat, het is een goede gewoonte om een afbeelding in de hoogste resolutie te downloaden. Natuurlijk kost het u opslagruimte, maar de kans is groot dat u precies hetzelfde betaalt voor een lagere resolutie foto en downsizing is met beeldbewerkingssoftware heel simpel. Mocht u een afbeelding in een kleinere resolutie downloaden en later toch een hogere kwaliteit nodig hebben, dan zult u deze opnieuw moeten downloaden of zult u veel tijd moeten besteden aan het upgraden ervan met software.


26. Afbeeldingen opslaan

Wanneer u bij een beeldbank foto's downloadt, ontvangt u een rechtenvrije licentie om deze beelden op diverse manieren te gebruiken. Een groot voordeel van deze licentie is dat er geen sprake is van een tijdslimiet of limieten ten aanzien van het aantal projecten, zodat u dezelfde afbeelding in verschillende ontwerpen op verschillende tijdstippen kunt gebruiken. Het is voor een optimaal gebruik essentieel dat u uw stockfoto's opslaat en goed geordend houdt. Zo heeft u toegang tot het originele bestand om het makkelijk opnieuw te kunnen gebruiken.


terug naar menu ↑

Visuele hulpbronnen voor actieve ontwerpers

Hieronder vindt u een lijst met de beste hulpbronnen voor het maken van visuele content. Voor alles en iedereen zijn er diverse opties!

Beeldbanken

Bij stockfotosites koopt u afbeeldingen, video's, infografieken, muziek en meer. Zo kunt u gebruiksklare foto's tegen een goede prijs aankopen. Een win-win oplossing voor ontwerpers. Wij hebben een compleet overzicht met meer dan 20 topsites, maar hier volgen enkele van de allerbeste adressen.

27. Photocase

Photocase logoPhotocase is een Duitse beeldbank dat zich heeft gespecialiseerd in artistieke, unieke en eigenzinnige stockfoto's die naadloos aansluiten op de huidige fotografietrends – ga naar de Trends-sectie hieronder voor meer bijzonderheden. Dit adres biedt een superieure service, met een strak vormgegeven collectie en hoge kwaliteitsstandaarden en hanteert zeer voordelige prijzen.

De perfecte keuze als: u artistieke en bijzondere afbeeldingen van topkwaliteit wilt, die er niet uitzien als een stockfoto, maar wel hetzelfde kosten als een stockfoto.

Meer informatie vindt u in het Photocase testrapport.


28. StockPhotoSecrets Shop

StockPhotoSecrets logoOnze eigen StockPhotoSecrets Shop is speciaal bedoeld voor het midden- en kleinbedrijf en voor particulieren. We hebben hoge resolutie foto's en vectoren met populaire thema's en stijlen (plus video's), en we hebben diverse unieke abonnementen en pakketten waarmee u veel geld kunt besparen en tevens toegang heeft tot een grote collectie downloadbare afbeeldingen.

De perfecte keuze als: u voor uw bedrijf of project veel foto's nodig heeft, maar er geen duizenden euro's per jaar aan kunt uitgeven.

Meer informatie vindt u in het StockPhotoSecrets testrapport.


29. Shutterstock

Shutterstock logoDe beeldbank Shutterstock heeft één van de allergrootste collecties, met meer dan 300 miljoen afbeeldingen. U koopt hier zeer commerciële foto's en illustraties, maar ook video's en muziek, zowel op aanvraag als via een abonnement (ze waren de eerste aanbieder van beeldabonnementen) voor elk budget.

De perfecte keuze als: u een grote variatie aan commercieel beeldmateriaal nodig heeft.

Meer informatie vindt u in het Shutterstock testrapport.


30. iStock

iStock logoAls pionier in de online branche voor stockfotografie is iStock een bekende beeldbank die haar aanbod in twee categorieën heeft opgesplitst: de Signature-collectie met exclusieve high-end beeldmateriaal en de Essentials-collectie met commerciële, goedkope beelden (ook met video's). Ze hebben diverse abonnementen en een simpel creditsysteem voor aankopen op aanvraag, en ze zijn een van de weinige aanbieders waar u losse foto's kunt kopen.

De perfecte keuze als: u een combinatie wilt van alledaagse beelden en hoge kwaliteit foto's tegen een aantrekkelijke prijs.

Meer informatie vindt u in het iStock testrapport.


31. Adobe Stock

Adobe Stock logoDe eigen mediaservice van Adobe, Adobe Stock, presenteert een gigantische catalogus met foto's, illustraties, sjablonen, 3D-modellen, video's en nog veel meer, in bij elke ontwerper favoriete apps in de Creative Cloud ( bijvoorbeeld Adobe Illustrator). Dankzij de zeer gunstige prijs van de abonnementen en credits is dit een uitstekende webshop voor topkwaliteit beelden zonder daar een kaptiaal voor te moeten betalen.

De perfecte keuze als: u voor uw ontwerpen gebruik maakt van Adobe Creative Cloud.

Meer informatie vindt u in het Adobe Stock testrapport.


32. Dreamstime

Dreamstime logo Als gevestigde naam in de sector heeft Dreamstime afbeeldingen voor iedereen en plannen en prijzen die voor alle soorten kopers interessant zijn. U kunt er terecht voor foto's, vectoren en video's.

De perfecte keuze als: u een betrouwbaar adres voor goedkoop beeldmateriaal zoekt.

Meer informatie vindt u in het Dreamstime testrapport.


33. 123RF

123rf logo123RF is een bekende stockfotosite met een rijke historie in haar dienstverlening aan klanten met professionele foto's, illustraties en nog veel meer. Ze leveren variatie en hoge-resolutie media met een rechtenvrije licentie en diverse koopopties.

De perfecte keuze als: u wilt kunnen kiezen uit meerdere mogelijkheden van één aanbieder.

Meer informatie vindt u in het 123RF testrapport.


34. Getty Images

Getty Images logoOmdat Getty Images een van de meest prestigieuze ondernemingen in de sector is, bieden ze een eersteklas service aan voor stockfotografie via een wereldwijd netwerk van fotografen die exclusief voor de eigen collectie werkzaam zijn. Ze hanteren hogere prijzen dan andere aanbieders, maar hun foto's zijn dan ook absoluut de moeite waard.

De perfecte keuze als: You need very high-end imagery and you can afford it.

Meer informatie vindt u in het Getty Images testrapport.


Gratis proefabonnementen en aanbiedingen

Hebt u helemaal geen budget voor afbeeldingen, maak dan gebruik van deze speciale gratis aanbiedingen van professionele beeldbanken!

35. Shutterstock gratis proefabonnement

Ontvang 10 gratis foto's die u in 30 dagen tijd kosteloos kunt downloaden. Klik hier voor uw gratis Shutterstock proefabonnement.

Krijg deze maand 10 gratis foto's - u kunt op elk gewenst moment annuleren.

36. Adobe Stock gratis proefabonnement

Download nu gratis tot 10 beelden naar keuze van Adobe Stock – u heeft daarvoor 30 dagen de tijd. Krijg hier uw Adobe Stock gratis proefperiode. 

Ontvang nu 1 maand gratis afbeeldingen. Meld u aan bij Adobe Stock en profiteer!
Nu proberen
26 dagen resterend

37. Dreamstime gratis bestanden

Bekijk hier een selectie mediabestanden, inclusief foto's, illustraties en video's die u gratis kunt downloaden en gebruiken. Klik hier voor gratis afbeeldingen van Dreamstime.


Gratis afbeeldingen

Wij hebben u al gewezen op de risico's van gratis beelden op het internet en op de mogelijke juridische gevaren die ze met zich mee kunnen brengen. Daarom kunt u ze beter helemaal vermijden. Maar wie zich echt geen betaalde foto's kan veroorloven, die kan bij de meest veilige aanbieders van gratis foto's terecht. We hebben voor u een uitgebreid overzicht met meer dan 27 gratis stockfotosites samengesteld.

38. Unsplash

Unsplash wordt geleid door een professioneel grafisch ontwerpbedrijf en behoort tot de populairste fotocommunities en gratis platformen voor afbeeldingen van nu.

39. Pexels

Pexels is een Duitse aanbieder van gratis afbeeldingen die de licentierechten op een zeer serieuze manier aanpakt.

40. Pixabay

Pixabay is een Duitse website voor gratis fotomateriaal, die wordt beheerd door technische professionals en recentelijk door de ontwerptool Canva is overgenomen.

41. Moose

Moose is in handen van een bedrijf voor media- en UX-services en biedt gratis beelduitsneden van mensen en achtergronden aan waarmee op maat gemaakte fotocomposities kunnen worden ontworpen.

42. Picspree

Picspree is een nieuwe gratis stockfotosite van Getty Images, waardoor de site als betrouwbaar kan worden beschouwd.


Ontdek de beste aanbiedingen voor stockfoto's

Om een maximaal rendement te halen uit uw investering in betaalde diensten, zijn hier een paar van de beste aanbiedingen voor stockfoto's. Wilt u meer geweldige mogelijkheden bekijken, ga onze sectie met speciale aanbiedingen!

43. 99club van StockPhotoSecrets

Met deze aanbieding kunt u 200 afbeeldingen downloaden voor slechts €99,- per jaar. Geen dagelijkse of maandelijkse downloadlimieten. Een rechtenvrije licentie die commercieel gebruik mogelijk maakt. Meer informatie over de 99 club vindt u hier.

44. 299club van StockPhotoSecrets

Download 1000 afbeeldingen voor slechts €299,- per jaar. Ook hier geen dagelijkse of maandelijkse downloadlimieten. Een rechtenvrije licentie die commercieel gebruik mogelijk maakt. Klik hier voor meer informatie over de 299 club.

45. Photocase kortingscode

Een aankoop bij Photocase is altijd een verstandige beslissing, en nu nog goedkoper met onze speciale Photocase couponcode voor 5 gratis credits + 10% korting! Gebruik uw gratis credits om foto's te downloaden en ontvang premium beeldmateriaal voor een scherpe prijs!

Meld u nu aan bij Photocase en ontvang 5 gratis credits en 10% korting op uw eerste aankoop!

46. Shutterstock kortingscode

Wilt u graag foto's van een grote beeldbank met fantastisch beeldmteriaal, pak dan met onze speciale Shutterstock kortingscode 15% korting op de aankoop van rechtenvrije foto's (en video's!).

Ontvang nu 15% korting op abonnementen en afbeeldingspakketten van Shutterstock!

47. iStock actiecode

Kiest u voor de exclusieve fotografie van iStock, zorg er dan voor dat u onze speciale iStock actiecode gebruikt voor 15% korting op credits en abonnementen

Profiteer nu als bestaande of nieuwe klant van 20% korting op alle credits en beeldabonnementen van iStock!

48. Getty Ultrapacks

Indien u besluit om voor het prestigieuze Getty Images te kiezen, bespaar dan 30% op uw aankoop van beeldmateriaal door gebruik te maken van de fantastische Getty Images Ultrapacks!

Profiteer van 30% korting op UltraPacks met de Getty Images kortingscode!
Kortingscode inwisselen
26 dagen resterend

49. 123RF kortingscoupon

Als u afbeeldingen wilt kopen bij 123RF, dan bent u goedkoper uit met onze unieke 123RF kortingscode voor 20% korting op al uw aankopen!

Profiteer nu als nieuwe klant van 20% korting op alle 123RF beeldabonnementen!

Online beeldbewerkers

Zodra u een beeldaanbieder heeft uitgekozen, is het tijd om de beschikking te krijgen over een goede beeldbewerkingstool waarmee u goed uit de voeten kunt. We hebben hier een aantal van de beste keuzes op een rijtje gezet.

50. Adobe Creative Cloud apps

De ontwerptools van Adobe genieten wereldwijd de voorkeur van de meeste ontwerpers en de creatieve sector. In hun Creative Cloud-versie behoren Photoshop CC en Illustrator CC nog steeds tot de beste editors… helemaal als u ervoor kiest om uw foto's bij Adobe Stock te kopen.

51. Shutterstock Editor Pro

Wie met Shutterstock afbeeldingen werkt, zal verheugd zijn dat ze nu ook de Shutterstock Editor Pro aanbieden, een gratis en heel gebruiksvriendelijk online beeldbewerkingsprogramma.

52. iStock Editor

Koopt u media bij iStock, dan kunt u ook gebruik maken van hun eigen beeldbewerkingstool. iStock Editor is een simpele en toch krachtige editor voor eenvoudige ontwerpen

53. Canva

Canva wordt steeds populairder als online beeldbewerkingstool voor wie geen ontwerper is. Heel simpel in gebruik, rijk aan functies en met een eigen collectie afbeeldingen en illustraties tegen een zeer voordelige prijs, is dit beslist een hulpmiddel dat de moeite van het overwegen waard is. Ontdek hier een aantal uitstekende alternatieven voor Canva!

54. Moose

Moose is een innovatieve service waarmee u vanuit een reeks achtergronden, grafische elementen en beelduitsnijdingen uw eigen afbeeldingen kunt ontwerpen. Een prima alternatief als u zich goed kunt redden met collages.

55. Tailorbrands

Tailorbrands is een innovatieve branding service voor ondernemers, waarmee u zelf goedkoop online een op maat gemaakt logo (en overige branding materialen als bijvoorbeeld briefpapier) kunt ontwerpen.


terug naar menu ↑

Beeldmateriaal formats en beeldformaten

Voordat u gaat ontwerpen, is het van belang dat u weet hoe groot uw uiteindelijke afbeelding moet zijn en dat u het ontwerp daarop afstemt. We hebben hier een complete handleiding voor standaard beeldformaten beschikbaar, maar dit zijn de basisprincipes.

56. Afbeeldingen voor het web

Digitale beelden zoals die gebruikt worden op het internet worden in pixels uitgedrukt en elk platform en format heeft zijn eigen standaarden.

57. Facebook

Deze pionier op het gebied van social networks heeft drie verschillende beeldstandaarden, al naar gelang de diverse positioneringen in de lay-out. De profielfoto is 360x360px De coverfoto is 820x312px De afbeeldingen in berichten zijn 1200x1200px

58. Instagram

Dit op beelden gebaseerde platform domineert nu de visuele trends en heeft twee standaardformaten, die afhangt van de positie van de foto's in hun platform en die zich onderscheiden door de 1:1 beeldverhouding, d.w.z. vierkante foto's. De profielfoto is 110x110px De afbeeldingen in berichten zijn 1080x1080px

59. Twitter

Dit platform hanteert eveneens drie verschillende standaardformaten, waarbij rekening wordt gehouden met de plek waar u de afbeelding op de site gaat gebruiken, en één daarvan heeft twee varianten. De profielfoto is 200x200px De coverfoto is 1500x500px De afbeeldingen in berichten zijn 1024x512px of 520x254px

60. Afbeeldingen voor drukwerk

Fysieke kopieën van beeldmateriaal, of drukwerk, worden consequent in inches gemeten.

61. Ansichtkaarten

De standaard ansichtkaarten hebben een rechthoekig formaat. 4x6in of 5x7in

62. Flyers

Het formaat varieert meer, maar standaard zijn ze minder breed dan lang. 8.5x11in of A4 formaat

63. Posters

De standaard afbeeldingen voor posters moeten langer zijn dan de breedte en kunnen in twee formaten zijn. 11x14in of 18x25in


terug naar menu ↑

Alle juridische aspecten waarmee u rekening moet houden

Als u werkt met stockmedia voor commerciële doeleinden, dan moet u rekening houden met een aantal juridische aspecten die u goed in acht moet nemen. Dit zijn de meest relevante.

64. Gebruikslicentie

U moet altijd beseffen en onthouden dat als u een stockfoto downloadt, u in feite niet de afbeelding koopt, maar slechts een licentie voor het rechtmatig gebruik van deze foto.

65. Copyright/auteursrecht

Het auteursrecht is de feitelijke eigendom van een afbeelding (en overig intellectueel werk). En in het geval van stockmedia blijft het auteursrecht altijd in handen van de auteur of maker van het beeldmateriaal. De beeldbanken zijn niet per se de eigenaar van de foto's, ze fungeren als tussenpersoon.

66. Model release/eigendomsrelease

Wilt u een foto voor commerciële doeleinden gebruiken, dan dienen alle rechten te worden vrijgegeven en dat geldt niet alleen voor de rechten van de auteur van het beeld, maar ook voor die van de personen en het particuliere bezit dat wordt afgebeeld.

67. Gevoelig gebruik (sensitive use)

De meeste beeldbanken hebben een clausule voor gevoelig gebruik in hun licentievoorwaarden opgenomen. Dat houdt in dat u hun afbeeldingen niet mag gebruiken in content over gevoelige onderwerpen als politiek, religie, inhoud voor volwassenen, geweld en misdaad en dergelijke. Neem voor dit soort gebruik of bij twijfel contact op met de betreffende beeldbank.

68. Wat met de rechtenvrije licentie wel mag

De rechtenvrije licentie is heel flexibel en biedt u veel vrijheid in het gebruik van uw afbeeldingen. U kunt zoveel wijzigingen aanbrengen als u wilt, u kunt ze zonder attributie van de maker of de beeldbank gebruiken, u kunt ze integreren in beeldmateriaal voor marketing, reclame, promotie, branding, interne projecten en nog veel meer, zonder tijd- of geografische restricties, veelal ook in talloze andere ontwerpen.

69. Wat met de rechtenvrije licentie niet mag

Hoewel deze licentie flexibel is, zijn er enkele beperkingen: u mag de afbeeldingen niet doorverkopen of schenken, u mag deze niet zomaar beschikbaar stellen zoals u ze gedownload heeft, u mag ze niet gebruiken in of op producten voor de verkoop, tenzij u een uitgebreide licentie voor het beeld heeft, u mag ze niet gebruiken op een manier die de auteur, de beeldbank of de afgebeelde modellen in een negatief daglicht stelt.

70. Wat met de redactionele licentie wel mag

De redactionele licentie is uiterst nuttig voor uitgevers, omdat ze zo content kunnen gebruiken die nooit voor commercieel gebruik zou kunnen worden vrijgegeven (zoals foto's van beroemdheden of historische monumenten). Zolang u de beelden gebruikt om een publicatie te illustreren, zit u goed.

71. Wat met de redactionele licentie niet mag

De belangrijkste en enige voorwaarde voor het gebruik van de redactionele content is dat deze niet voor commerciële doeleinden mag worden aangewend. Nee, dat klopt niet helemaal. Alle andere algemene voorwaarden die gelden voor een rechtenvrije licentie (o.a. geen doorverkoop) zijn ook hier van toepassing.

72. Wat met de Rights Managed-licentie wel mag

Rights Managed is een licentie op maat waarbij u de benodigde rechten krijgt voor het beoogde gebruik, u betaalt niet voor iets dat u niet nodig hebt. Zolang u de afbeelding maar gebruikt in overeenstemming met de gegevens die u hebt opgegeven, is dat prima.

73. Wat met de Rights Managed-licentie niet mag

Het gebruik van een Rights Managed afbeelding op een manier die niet in overeenstemming is met het oorspronkelijke, beoogde gebruik, vormt dan ook een inbreuk op het contract. Verder zijn alle gebruikelijke beperkingen (o.a. geen doorverkoop) van toepassing.

74. Gratis licentie

Er zijn veel verschillende licenties die de manier bepalen waarop u content mag gebruiken zonder dat u daarvoor hoeft te betalen. a. Creative Commons b. Public Domain c. Op maat gemaakte gratis licentie – bijv. de Pexels-licentie

75. Wat met de gratis licentie wel mag

Gewoonlijk zijn er niet veel beperkingen voor gratis bruikbare afbeeldingen. U mag deze commercieel, redactioneel en voor persoonlijke projecten gebruiken, veelal zonder dat u de auteur hoeft te crediteren.

76. Wat met de gratis licentie wel mag

De grootste misvatting bij het gebruik van gratis foto's is dat u een foto die u via Google vindt zomaar mag gebruiken. Google geeft alleen afbeeldingen weer maar is geen eigenaar van het beeldmateriaal! Gebruik dus bij voorkeer geen beeldmateriaal waarvan u niet weet waar het vandaan komt of van wie het afkomstig is. Maak alleen gebruik van vertrouwde gratis fotosites.


terug naar menu ↑

Visuele marketingstrategieën om in te zetten

Nu u de hulpbronnen hebt gevonden en kunt gebruiken, is het moment aangebroken om uw visuele strategie te beheersen. Dit zijn onze best scorende tips.

77. Beeldverhaal

Een consistent verhaal houden in uw verschillende beelden is een vernuftige manier om de impact ervan op uw doelgroep te vergroten. Niemand let op willekeurige, losse afbeeldingen, hoe mooi die ook zijn. Maar in geval van een visuele verhaallijn, of een samenhangende tijdlijn in uw ontwerpen, kunt u wel de aandacht trekken en vasthouden. Amos Struck

78. Deelbare content

U wilt graag dat uw beeldmateriaal wordt gedeeld. U wilt dat mensen ze mooi vinden en dat ze het met anderen delen. Daarom moet u ervoor zorgen dat u een paar straight-to-the-point grafieken hebt met nuttige informatie, in een vorm die geschikt is om te delen – denk hierbij aan infografieken, afbeeldingen met overlappende tekst, enzovoort – en maak het voor gebruikers heel simpel om deze te delen (bijvoorbeeld op social media).

79. Deel wat anderen hebben gedaan

Doe iets terug door infografieken en andere relevante content van andere spelers in uw speelveld of aanverwante velden te delen. Dit levert waarde op voor uw doelgroep en helpt u bij het netwerken.

80. Videopresentaties

Onderschat de kracht van video en een goede presentatievorm niet. Een frisse, beknopte en aantrekkelijke presentatie levert een fantastische advertentie op voor YouTube of Facebook!

81. Opnieuw posten en hergebruik van content

Met de publicatie van visuele content eindigt het niet, dat is pas het begin! Haal alles uit uw ontwerpen door ze telkens opnieuw te posten als ze weer relevant worden, en ook door afbeeldingen, grafieken, sjablonen en andere bronnen die u krijgt, opnieuw te gebruiken.

82. Optimalisering

Hoewel afbeeldingen cruciaal zijn voor uw bedrijfsstrategie, zijn ze ook een belangrijke bron als het gaat om bandbreedte en opslagruimte. Als u te veel foto's op uw website of blog post, veel te grote beelden op uw kanalen geplaatst heeft, kan dat het laden van de complete pagina's langzamer maken en de huidige internetgebruikers van nu vinden dat vervelend. Het optimaliseren van afbeeldingen is dan ook een heel verstandige stap.


terug naar menu ↑

De beste manieren om met beeldmateriaal te communiceren

Er zijn trucjes van insiders om echt succesvolle visuele beelden voor zakelijke doeleinden te maken. We hebben voor u een speciale gids voor de perfecte marketing afbeeldingen samengesteld, en hier volgen onze beste tips!

83. Spreek de primaire verlangens aan

Wilt u echt de aandacht van een bepaalde persoon trekken, dan moet u niet om de zaak heen draaien en zich direct richten op de interesses van die persoon.

84. Link afbeeldingen aan uw merk

Uw merkidentiteit is de samenhangende factor in uw strategie. Zorg er dus voor dat al uw beeldmateriaal consistent is met uw merk en de filosofie ervan, met andere woorden, zorg ervoor dat u geen super sober staalblauw logo heeft om later uw social media kanalen te overladen met vrolijke foto's in alle kleuren van de regenboog…

85. Definieer de toon en het doel

De afbeeldingen zijn uw geluid, en daarom moet u definiëren wat dat geluid moet zijn. Wilt u humoristisch of serieus klinken? Deskundig, of informeel? Topkwaliteit, of budget? U kunt niet alles zijn, blijf dus trouw aan uzelf. Eveneens moet u vaststellen wat u wilt bereiken met uw beeldmateriaal. Om bekendheid te krijgen? Om te worden gedeeld? Om door meer klanten te worden uitgekozen? Het is van belang dat u weet waar u naartoe werkt en om dit goed te doen.

86. Wees up-to-date

Achterhaald zijn is in de moderne digitale marketing in feite een doodzonde. Vandaar dat u hard moet werken om altijd up-to-date te zijn met de nieuwste, meest sprekende visuele stijlen. Amos Struck

87. Verstandig gebruik van kleur

Kleur is een krachtig visuele factor op zich, die de menselijke psyche op unieke wijze verbindt. Maak hier gebruik van door in uw ontwerpen strategisch sprankelende kleuren te verwerken.

88. Wees origineel

Omdat niemand van na-apers houdt, moet u altijd uw best doen om origineel over te komen. Zoek daarom naar unieke manieren om aan te geven wat u wilt vertellen en creëer prachtige, unieke afbeeldingen om dat te doen.

89. Gebruik actuele beelden

Alle marketingstrategieën werken met een tijdslijn, tijdschema en doelstellingen. Maar de huidige digitale wereld leeft in het nu. Let er dus op dat u dat eveneens doet. Planningen zijn belangrijk, maar geef uzelf de ruimte om actueel te zijn en maak spontane beelden als er zich een speciale onverwachte mogelijkheid voordoet.

90. Evenwicht tussen beeld en tekst

Evenwicht is essentieel voor alles. Met te veel afbeeldingen raakt uw doelgroep verzadigd. Te weinig beeldmateriaal maakt uw content saai. U hoeft dus niet de hele collectie van Shutterstock op uw Facebook pagina's te zetten, en u hoeft ook geen lange essays te schrijven over elk aspect van uw product. Zoek een medium waar u zich prettig bij voelt en houd het daarbij.

91. Richt u niet overmatig op de verkoop

We weten allemaal dat het ultieme doel is om uw bedrijf te versterken, maar houd de verkoper in u in toom. Tegenwoordig vinden mensen het prettig als er dingen worden verteld, niet als er dingen aan hen worden verkocht. Vul uw Instagram-account dus alstublieft niet met schreeuwende affiches met “Koop vandaag nog”, maar deel gewoon zo nu en dan prachtige foto's van uw producten of diensten en voeg daar waardevolle informatie aan toe.


terug naar menu ↑

Geen betere manier om actueel beeldmateriaal te creëren dan door te weten wat de fotografie trends van dit moment zijn. Bepaalde trends zijn altijd en overal zichtbaar, ze blijven populair in de visuele wereld. Andere stijlen zijn tijdgevoeliger en kunnen nu erg populair zijn, terwijl ze volgend jaar helemaal achterhaald zijn. Deze twee trends zijn de moeite van het onderzoeken en gebruiken in uw content waard, u hoeft alleen maar rekening te houden met hun houdbaarheid wanneer u investeert in foto's binnen deze thema's. We hebben een compleet overzicht met 48 fotografie trends voor 2020, en hier volgen de meest relevante.

92. Authenticiteit

Meisje in stofwolk

© deyangeorgiev / Photocase.com


93. Milieu

Plastic fles in hand

©️ Andrea Righetto / Photocase.com


94. Heldere kleuren

Kunststof kleurig kinderbestek op een duotone achtergrond

©️ Ingram Images / StockPhotoSecrets Shop


95. Buitengewone schoonheid

Portret van vrouw met sjaal

©️ Nika Akin / Photocase.com


96. Modern ouder worden

Portret van vrouw op middelbare leeftijd

©️ livcool / Photocase.com


97. Diversiteit

Gehandicapte jongen met oudere zus

©️ Jaren Jai Wicklund / Shutterstock


98. Immersieve fotografie

360 foto van een stad

©️ Ingram Images / StockPhotoSecrets Shop


99. Liefde voor de natuur

 

close-up van groene bladplanten

©️ Thanabodin Jittrong | Dreamstime.com


100. Retro

Portret van een glimlachende vrouw in retrostijl

©️ ammentorp / 123RF


101. Minimalistische composities

Geel poeder lepel paarse achtergrond

©️ YesPhotographers / Photocase.com


102. Mobiele fotografie

Twee meisjes hebben lol op een festival

©️ Ingram Images / StockPhotoSecrets Shop


Met deze gouden tips bent u nu een topper op het gebied van beeldmateriaal

U hebt nu alles wat u nodig heeft om de visuele kant van uw bedrijf naar een hoger plan te tillen. Rest u alleen nog de handen uit de mouwen te steken en deze 102 gouden tips te gebruiken voor het maken van uw grafisch werk! Mocht u vragen hebben, neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder. Veel succes met al uw ontwerpen!

Als ingewijde op het gebied van stockfoto's wil ik met mijn online magazine Stockfotos.nl u als koper van afbeeldingen graag inzicht geven in de wereld van beeldbanken en u helpen de beeldbank te vinden die bij u past.