
Geweldige visuele content voor marketing is veel meer dan alleen maar mooie foto's met strakke lijnen en mooie kleuren. Het uitwerken van doeltreffende grafische concepten voor zakelijk gebruik kan ingewikkeld zijn. We hebben 102 gouden tips voor stockfoto's verzameld waarmee u met de afbeeldingen van bijv. Shutterstock, Stockphotos.com, 123RF, iStock en Adobe Stock geweldige content kunt maken.
Doe uw voordeel met deze simpele tips!
Waarom visuele content gebruiken? Een paar feiten!
Allereerst zullen we u laten zien waarom het zo belangrijk is dat u het creëren van visuele content onder de knie krijgt om uw bedrijf veel beter in beeld te brengen. Hieronder ziet u een aantal feiten die aantonen dat afbeeldingen een grote impact hebben:
1. 93% van alle communicatie is visueel
2. Beelden worden door onze hersenen 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst
3. 65% van alle mensen zijn visueel ingesteld
4. Beeldmateriaal verhoogt de aantrekkingskracht van tekst met 80%
5. Berichten met afbeeldingen kunnen tot 180% meer interactie leiden
6. 63% van alle gebruikers besteedt meer aandacht aan de foto van het product dan aan de omschrijving
7. Voor 67% van de consumenten is de foto doorslaggevend voor de aankoop van een product of dienst
8. Artikelen en berichten met afbeeldingen krijgen 94% meer views
Materialen voor het maken van effectieve visuele content
Elk creatief proces begint met het opstellen van een lijst met benodigde materialen om de beste resultaten te bereiken. De visuele content voor het bedrijfsleven en andere commerciële activiteiten vormt daarop geen uitzondering. De volgende elementen vormen de absolute basis en zijn bijzonder waardevol:
9. Afbeeldingen
Er zijn diverse stijlen:
a. Fotografie
Foto's scoren vooral op het vlak van communicatie omdat wij van nature geneigd zijn om sterker, sneller en beter te reageren op foto's van mensen die op ons en de personen uit ons dagelijks leven lijken. (Voor foto's voor het bereiken van een meer specifieke doelgroep kunt u de artikelen over foto's van senioren, families, vrouwen en jongeren bekijken)
b. Illustraties
Illustraties zijn tekeningen en visuele weergaven die aansluiten bij ons praktische, abstracte gedachtegoed en dragen bij aan de visuele communicatie. U vindt hier de beste websites voor illustraties.
c. Vectoren
Een vector is een bestandsformaat en geen foto. Vectorbestanden bieden de mogelijkheid om bepaalde grafische elementen te bewerken en deze te vergroten of te verkleinen zonder dat de resolutie verloren gaat (bijv. met behulp van Adobe Illustrator of een van deze alternatieven). Bezoek de website Vector Guru voor meer informatie over vectorbestanden en digitale illustraties.
10. Video's
Er zijn twee belangrijke categorieën:
a. Bewegende beelden
Dit is de bewegende variant van de fotografie. De beelden brengen onze realiteit in beeld en zetten die om in bewegende opnamen. Er is geen ander bewegend beeldformaat dat beter is om de aandacht van consumenten te trekken. Wilt u stockvideo's aanpassen? Dat kan met al met gratis videobewerkers waarmee is geweldige video's maakt.
b. Animaties
Kunstmatige (vooral digitaal) of met behulp van computer gemaakte afbeeldingen die geanimeerd zijn om een bewegingseffect te realiseren. Van speelse cartoons tot complexe 3D-concepten, met behulp van animaties kunt u communiceren door middel van beweging.
- Stockvideo websites: De 21 beste sites voor stock footage!
- Shutterstock Video – Goedkope topvideo’s!
11. Iconen
De grafische symbolen tonen motieven, entiteiten of acties, zowel echte als fictieve. Iconen zijn bijzonder nuttig voor het bedrijfsleven, omdat u ze kunt gebruiken voor uw bedrijfslogo, voor het illustreren van diverse voordelen en functies van uw product of dienst en voor allerlei andere toepassingen.
12. Infografieken
Dit is een combinatie van tekst en beeld in één visueel geheel. Infografieken zijn ideaal om ervoor te zorgen dat de kijker een onderwerp of thema begrijpt en dat hij of zij dat begrip langer blijft onthouden. Let op: we zijn allemaal visueel ingesteld.
13. Memes
De kracht van humor in communicatie mag nooit worden onderschat! Een stilstaand beeld – meestal een foto – met grappige bijschriften, memes zijn een product van onze tijd en een communicatiemiddel op zich (wie houdt er nu niet van humoristische foto's). En natuurlijk geldt dit ook voor beeldmateriaal voor commerciële doeleinden.
14. Screenshots
Een simpel visueel hulpmiddel waarmee u veel kunt bereiken. Screenshots zijn afbeeldingen die de content op een bepaald moment in een bepaalde setting in beeld brengen. Deze beelden zijn gemakkelijk te maken en geven soms een beter beeld van een concept dan enig ander element.
15. Vaardigheden in ontwerp
Het creëren van beeldmateriaal is weliswaar geen onmogelijke opgave, maar er is wel een zekere vaardigheid en creativiteit voor nodig. Hoe meer u over deze twee aspecten beschikt, hoe makkelijker het is om een prachtig ontwerp voor uw bedrijf of project te maken.
a. Handige en makkelijk te gebruiken beeldbewerkingstools voor wie geen ontwerper is
U hoeft geen professionele vormgever te zijn om van een afbeelding bijvoorbeeld een mooi grafisch beeld met tekst en uw logo te maken. Voor niet-ontwerpers zijn er veel softwaretools voor beeldbewerking die nog wel wat computervaardigheden en basiskennis van ontwerp vereisen, maar die toch heel gebruiksvriendelijk zijn en uitstekende resultaten opleveren.
b. Handige instructievideo's
Een manier om erachter te komen wat u moet weten hoe u beeldmateriaal kunt maken, is door middel van instructievideo's die u online kunt bekijken. Vaak hebben dezelfde ontwikkelaars van een tool voor beeldbewerking ook een uitgebreide handleiding of instructievideo voor het gebruik ervan. Daarnaast zijn er veel ervaren ontwerpers en creatieve professionals die hun kennis graag via hun YouTube-kanalen, podcasts en blogs met u willen delen. Bekijk de sectie “Visuele hulpmiddelen” hieronder om het beste te vinden!
c. Een grafisch ontwerper inschakelen
Mocht u niet over de vaardigheden beschikken om zelf visuele beelden te maken, en ook geen tijd (of zin) hebben om te leren hoe dat moet, of als u gewoonweg niet genoeg tijd heeft om deze taak op zich te nemen, dan kunt u natuurlijk altijd een professionele grafisch ontwerper in de arm nemen. Tenzij u zelf ontwerper bent, is dit de enige manier om een professioneel resultaat van topkwaliteit te krijgen.
- 7 gratis programma’s voor het tekst toevoegen aan stockfoto’s.
- 19 achtergrond verwijderen tools voor ontwerpers.
- De 10 beste beeld upscalers voor creatieve ontwerpers!
Gouden tips voor het kopen van stockfoto's
De meeste ontwerpen zullen op deze manier worden gerealiseerd. Het is daarom zinvol dat u vanaf de start van het project weet hoe u de beste stockfoto's kunt kopen. Bekijk de fantastische tips hieronder, raadpleeg ook ons overzicht van 7 goede redenen om stockfoto's te kopen.
16. Bepaal welke media u de stockfoto's wilt gebruiken
“Voordat u geld uitgeeft aan beeldmateriaal voor uw ontwerpen, is het belangrijk om een lijst te maken van wat u precies nodig hebt voor uw platformen of andere toepassingen en hoeveel afbeeldingen u daarvoor nodig hebt. Zo heeft u een indicatie van het aantal foto's dat u moet kopen.” Amos Struck
- Websites: u heeft wellicht enkele foto's nodig om uw homepage of landingspagina aantrekkelijker te maken.
- Advertenties: zonder foto's valt u niet op. Lees hier meer over de perfecte foto's voor marketing, branding en succesvolle Google-advertenties.
- Promotie: flyers, folders, posters en nieuwsbrieven kunnen absoluut niet zonder foto's!
- Presentaties: PowerPoint-presentaties komen tot leven met foto's en zijn daardoor veel interessanter.
- Social media: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, YouTube en Pinterest vragen om eye-catching foto's. Vandaar dat we een handleiding voor het gebruik van foto's op social media hebben samengesteld + een artikel over het geheim van sociale media afbeeldingen.
- Blog: mocht u bloggen over uw bedrijf, dan heeft u bij die posts fraai beeldmateriaal nodig om ze voor de bezoeker interessanter te maken. U mag deze adviezen voor de beste foto's voor uw blogs zeker niet missen.
- Merchandise: verkoopt u petjes, mokken, t-shirts en dergelijke, dan heeft u daarvoor zeker beeldmateriaal nodig. Lees daarom dit artikel over het beste adres voor afbeeldingen voor merchandise en producten voor verkoop.
- Huisstijl: de uitstraling van uw bedrijf mag niet worden veronachtzaamd, foto's kunnen uw briefpapier en algehele huisstijl aantrekkelijker maken. Ons overzicht met alle geheimen omtrent het ontwerpen van uw huisstijl mag u zeker niet missen!
- Winkel- of kantoordecoratie: bezoeken consumenten en klanten u in uw winkelpand, dan wilt u dat ze zich door deze omgeving laten inspireren. Ook dat kan met beeldmateriaal.
17. Hoeveel en hoe vaak heb ik afbeeldingen nodig?
Voor starters wordt het aantal benodigde afbeeldingen door het medium bepaald. Zet dat indicatieve aantal af tegen uw budget, dat helpt u bij het maken van de juiste keuze.
- Website: Gewoonlijk heeft u tenminste een handvol mobielvriendelijke foto's met een hoge resolutie nodig om een mooie homepage plus een aantal additionele pagina's te creëren.
- Advertenties: In ieder geval één afbeelding per advertentie.
- Promotiemiddelen: Eén afbeelding per ontwerp of één beeld dat voor iedere toepassing opnieuw wordt bewerkt en aangepast.
- Presentaties: U kunt afhankelijk van het betreffende project dia's met meerdere afbeeldingen gebruiken, met een enkele foto, of een combinatie van beeld en tekst.
- Social media: Instagram vereist minimaal 3 nieuwe posten per dag. Voor Facebook gelden iets minder hoge vereisten. Echter, voor alle kanalen heeft u een constante aanvoer van beeldmateriaal nodig.
- Blog: Minimaal één foto per post. Posts zonder afbeeldingen hebben geen succes.
- Merchandise: Minstens één beeld, voor één algemeen ontwerp.
- Huisstijl: Ook hier tenminste één afbeelding.
- Decoratie: Afhankelijk van de afmetingen van één of meerdere verschillende afbeeldingen.
18. Kies welke mediatypen en formats u wilt gebruiken
Zodra u weet hoeveel afbeeldingen u nodig hebt en waar u ze zult gaan gebruiken, is de volgende stap het bepalen van het soort materiaal dat u wilt gaan gebruiken.
a. Foto's
Fotografie is praktisch alles in grafische vormgeving. Een project of bedrijf waarvoor u geen foto's nodig heeft, is nauwelijks voor te stellen. Daarom zijn er zo veel beeldbanken! Vergeet niet dat stockfoto's ook geweldige memes zijn! In dit artikel vindt u alle info over zakelijke afbeeldingen.
b. Illustraties
Dit is afhankelijk van uw branche en de toon van uw merk, maar de kans is groot dat u naast foto's ook illustraties nodig heeft. Ook die koopt u bij beeldbanken als vectorbestand en deze zijn geheel aanpasbaar zonder afbreuk aan de kwaliteit. Kijk voor meer informatie over vectoren op de website Vectorguru.org!
c. Video's
Wilt u gezien worden als een actueel en toonaangevend bedrijf, neem dan video's in uw marketingactiviteiten op. Wees niet bang: veel beeldbanken hebben ook stock footage/stock video's. Lees hier alle informatie over het gebruik van stockvideo's!
d. Infografieken
Al eerder hebben noemden we dat deze minder gebruikt worden dan foto's of illustraties, maar een infographic kan uw verhaal duidelijk in beeld brengen en is een nuttige manier om veel of complexe zaken simpel uit te leggen. De meeste stockfoto sites hebben ook infografieken die u kunt downloaden en aan uw eigen specifieke situatie aanpassen.
19. Stel uw budget vast
Dit is het moment om na te denken over hoeveel u kunt/moet besteden aan stockmedia en -tools. Het vaststellen van uw budget is essentieel om te voorkomen dat u tijd verspilt aan het zoeken naar aanbieders en tools die dit overschrijden, en om u te concentreren op het vinden van de beste opties binnen uw mogelijkheden.
20. Kies de beste betalingsmethode
Nu u het aantal en het type benodigd materiaal en het budget heeft vastgesteld, kiest u een optie die daarbij aansluit.
a. Abonnementen
Bent u klaar om uw bedrijf een echte impuls te geven: website, social media, advertenties, posters, billboards, flyers, winkel/kantoorinrichting, enz. En een aantal van deze media heeft regelmatig frisse ontwerpen nodig. Een abonnement is geschikt om altijd goedkoop te kunnen beschikken over de nodige afbeeldingen. Afhankelijk van het aantal downloads dat u kiest en de looptijd van het abonnement kan de prijs per foto slechts € 0,20 bedragen! Hieronder leest u waar u de beste en goedkoopste abonnementen kunt vinden.
b. On-demand afbeeldingen
Afbeeldingen on-demand kopen is simpel en verstandig als u maar enkele foto's nodig heeft, maar ook als u geen periodieke betalingen wilt. Dit kan bij beeldbanken via credits of afbeeldingspakketten. Gewoonlijk zijn de prijzen per afbeelding iets hoger. Houd er ook rekening mee dat u bij de meeste beeldbanken een minimaal aantal credits of beelden moet kopen en dat er maar heel weinig zijn waarbij u een losse afbeelding kunt kopen.
21. Let op de content en de stijl in de beelden
Voordat u een beeldbank kiest, moet u eerst nagaan of deze de kwaliteit, de stijl en de content biedt die u nodig heeft. Een praktische tip om te bepalen welke beeldbank het best bij u past!
a. Niche content
Mocht het onderwerp en/of concept waarmee u werkt te specifiek zijn – bijvoorbeeld als u beeldmateriaal nodig heeft van een bepaalde tropische vogelsoort – dan heeft u voor de juiste foto's een aanbieder nodig die veel verder gaat dan mooie foto's van vogels. Of u kiest voor een beeldbank met een gigantische collectie die meer variatie in vogelfoto's kan bieden.
b. Ludieke foto's
Wie humor in zijn creaties wil hebben, kan terecht bij beeldbanken die daarvoor de perfecte foto's hebben. Lees hier alles over stomme en bizarre stockfoto's!
c. Ongewone afbeeldingen
Wie een hekel heeft aan de “gekunstelde” uitstraling van sommige foto's en iets compleet anders wil, raad eens? Inderdaad, er zijn websites waar u unieke beelden kunt kopen die geen stockfoto zijn.
d. Artistieke foto's met een hoge waarde
Afgezien van de resolutie en de afmetingen speelt de artistieke waarde van het beeldmateriaal een rol. Heeft u voor uw project unieke, kunstzinnige foto's nodig… dan kunt u die zeker aantreffen in het enorme aanbod van stockfoto's dat de beeldbanken bieden. Zie de sectie “Visuele hulpmiddelen” voor een paar goede opties.
e. Commercieel waardevolle afbeeldingen
Voor het meeste marketingmateriaal heeft u afbeeldingen nodig met een sterke commerciële uitstraling. En deze kunt u gelukkig bij de meeste beeldbanken kopen. Sterker nog, de meeste hebben zich gespecialiseerd in dit soort beelden!
f. Foto's met super hoge resolutie
De meeste beeldbanken leveren beeldmateriaal in HD-kwaliteit, dat geschikt is voor alle mogelijke vormen van professioneel gebruik. Maar als u content met een superhoge resolutie nodig hebt, dan kunt u deze gegarandeerd vinden bij de beste beeldbanken, zowel in de topklasse-collectie van een reguliere beeldbank als bij een stockfoto site die is gespecialiseerd in haarscherpe afbeeldingen. Voorbeelden waarbij u deze superscherpe grote foto's nodig hebt zijn:
- Billboards
- Behang/Muurkunst
- HD-screen projecties
g. Kleine afbeeldingen
Zoekt u uitsluitend kleine afbeeldingen, dan is dat een stuk eenvoudiger, want bij bijna alle beeldbanken kunt u die krijgen. Maar verwacht niet dat u veel geld bespaart door te kiezen voor een kleinere resolutie: tegenwoordig hanteren de meeste aanbieders dezelfde prijzen voor XL-afbeeldingen als voor webformaten. Waarvoor kan ik kleine afbeeldingen gebruiken?
22. Dan is het nu tijd om een beeldbank te kiezen
Zodra u alle bovenstaande aspecten in aanmerking hebt genomen, is het moment aangebroken om de juiste beeldbank te selecteren en een aankoopoptie te kiezen waarmee u het materiaal voor uw grafisch ontwerp kunt verkrijgen. Hieronder hebben we een aantal uitstekende beeldbanken op een rijtje gezet. Maar u kunt natuurlijk ook ons overzicht met 20 beste stockfoto websites 2023 raadplegen.
Uitgebreide informatie over de voor- en nadelen van de belangrijkste websites voor afbeeldingen vindt u in de sectie met testrapporten van deze beeldbanken.
23. Profiteer van de gratis proefabonnementen en aanbiedingen
Bij veel professionele beeldbanken als Shutterstock, iStock, Adobe Stock en Canva (ontwerpsite) kunt u gratis afbeeldingen of een gratis proefabonnement krijgen, die u kunt gebruiken om de kwaliteit van het beeldmateriaal en de service te testen. Vind in de lijst met “Visuele hulpmiddelen” hieronder een overzicht van de beste gratis proefversies en promoties.
24. Wees voorzichtig met gratis foto's!
U kunt ervoor kiezen om afbeeldingen te gebruiken zonder dat u daarvoor hoeft te betalen, en op het internet zult u volop sites kunnen vinden die u gratis beeldmateriaal aanbieden. Ze beloven goede kwaliteit en gratis foto's. Maar veel websites beschikken niet over de nodige middelen en expertise om te controleren of het geüploade beeldmateriaal rechtmatig gebruikt kan worden, waardoor de kans groot is dat u in de problemen komt als u toevallig een afbeelding gebruikt die ten onrechte als gratis is aangemerkt. Meer uitleg hierover vindt u in ons artikel over de 5 gevaren van gratis afbeeldingen.
25. Download de hoogst mogelijke resolutie
Voor welke aanbieder u ook gaat, het is een goede gewoonte om een afbeelding in de hoogste resolutie te downloaden. Natuurlijk kost het u opslagruimte, maar de kans is groot dat u precies hetzelfde betaalt voor een lagere resolutie foto en downsizing is met beeldbewerkingssoftware heel simpel. Mocht u een afbeelding in een kleinere resolutie downloaden en later toch een hogere kwaliteit nodig hebben, dan zult u deze opnieuw moeten downloaden of zult u veel tijd moeten besteden aan het upgraden ervan met software.
26. Afbeeldingen opslaan
Wanneer u bij een beeldbank foto's downloadt, ontvangt u een rechtenvrije licentie om deze beelden op diverse manieren te gebruiken. Een groot voordeel van deze licentie is dat er geen sprake is van een tijdslimiet of limieten ten aanzien van het aantal projecten, zodat u dezelfde afbeelding in verschillende ontwerpen op verschillende tijdstippen kunt gebruiken. Het is voor een optimaal gebruik essentieel dat u uw stockfoto's opslaat en goed geordend houdt. Zo heeft u toegang tot het originele bestand om het makkelijk opnieuw te kunnen gebruiken.
Visuele hulpbronnen voor actieve ontwerpers
Hieronder vindt u een lijst met de beste websites voor het maken van visuele content. Voor alles en iedereen zijn er volop mogelijkheden!
Beeldbanken
Bij stockfoto sites (beeldbanken) koopt u afbeeldingen, video's, infografieken, muziek en meer. Zo kunt u gebruiksklare foto's tegen een goede prijs aankopen. Een win-win oplossing voor ontwerpers. Wij hebben een compleet overzicht met meer dan 20 topsites, maar hier volgen enkele van de allerbeste adressen.
27. Photocase
Photocase is een Duitse beeldbank dat zich heeft gespecialiseerd in artistieke, unieke en eigenzinnige stockfoto's die naadloos aansluiten op de huidige fotografietrends – ga naar de Trends-sectie hieronder voor meer bijzonderheden. Dit adres biedt een superieure service, met een strak vormgegeven collectie en hoge kwaliteitsstandaarden en hanteert zeer voordelige prijzen.
De perfecte keuze als: u artistieke en bijzondere afbeeldingen van topkwaliteit wilt, die er niet uitzien als een stockfoto.
28. Stockphotos.com
Stockphotos.com is speciaal bedoeld voor het midden- en kleinbedrijf, maar ook voor particulieren. We hebben hoge resolutie foto's en vectoren met populaire thema's en stijlen, en we hebben diverse unieke abonnementen en pakketten waarmee u veel geld kunt besparen en tevens toegang heeft tot een grote collectie afbeeldingen.
De perfecte keuze als: u voor uw bedrijf of project veel foto's nodig heeft, maar er geen duizenden euro's per jaar aan kunt uitgeven. De Easy Club voordeelaanbieding is een geweldige oplossing.
29. Shutterstock
De perfecte keuze als: u een grote variatie aan commercieel beeldmateriaal nodig heeft.
- Shutterstock proefabonnement – nu 10 foto’s gratis!
- Shutterstock lanceert Flex 25 Multimedia abonnement + nieuwe functies.
- Shutterstock lanceert Shutterstock.AI voor creatieve AI-oplossingen.
30. iStock
Als pionier in de online verkoop van stockfotografie is iStock een bekende beeldbank die haar aanbod in twee categorieën heeft opgesplitst: de Signature-collectie met exclusieve high-end beeldmateriaal en de Essentials-collectie met commerciële, goedkope beelden (ook met video's). Ze hebben diverse abonnementen en een simpel creditsysteem voor aankopen op aanvraag, en ze zijn een van de weinige aanbieders waar u losse foto's kunt kopen.
De perfecte keuze als: u een combinatie wilt van alledaagse beelden en hoge kwaliteit foto's tegen een aantrekkelijke prijs.
31. Adobe Stock
De eigen mediaservice van Adobe, Adobe Stock, presenteert een gigantische catalogus met foto's, illustraties, sjablonen, 3D-modellen, video's en nog veel meer, in bij elke ontwerper favoriete apps in de Creative Cloud (bijv. Adobe Illustrator, Spark en Photoshop). Dankzij de zeer gunstige prijs van de abonnementen en credits is dit een uitstekende webshop voor topkwaliteit beelden zonder daar een kaptiaal voor te moeten betalen.
De perfecte keuze als: u voor uw ontwerpen gebruik maakt van Adobe Creative Cloud.
32. Dreamstime
Als gevestigde naam in de sector heeft Dreamstime afbeeldingen voor iedereen en plannen en prijzen die voor alle soorten kopers interessant zijn. U kunt er terecht voor foto's, vectoren en video's.
De perfecte keuze als: u een betrouwbaar adres voor goedkoop beeldmateriaal zoekt.
33. 123RF
123RF is een bekende stockfotosite met een rijke historie in haar dienstverlening aan klanten met professionele foto's, illustraties en nog veel meer. Ze leveren variatie en hoge-resolutie media met een rechtenvrije licentie en diverse koopopties.
De perfecte keuze als: u wilt kunnen kiezen uit meerdere mogelijkheden van één aanbieder.
34. Getty Images
Omdat Getty Images een van de meest prestigieuze ondernemingen in de sector is, bieden ze een eersteklas service aan voor stockfotografie via een wereldwijd netwerk van fotografen die exclusief voor de eigen collectie werkzaam zijn. Ze hanteren hogere prijzen dan andere aanbieders, maar hun foto's zijn dan ook absoluut de moeite waard.
De perfecte keuze als: U zeer high-end beeldmateriaal nodig hebt en u het zich kunt veroorloven.
Gratis proefabonnementen en aanbiedingen
Hebt u helemaal geen budget voor afbeeldingen, maak dan gebruik van deze speciale gratis aanbiedingen van professionele beeldbanken!
35. Shutterstock gratis proefabonnement
Ontvang 10 gratis foto's die u in 30 dagen tijd kosteloos kunt downloaden. Klik hier voor uw gratis Shutterstock proefabonnement.
36. Adobe Stock gratis proefabonnement
Download nu gratis tot 10 beelden naar keuze van Adobe Stock – u heeft daarvoor 30 dagen de tijd. Krijg hier uw Adobe Stock gratis proefperiode.
37. Dreamstime gratis bestanden
Bekijk hier een selectie mediabestanden, inclusief foto's, illustraties en video's die u gratis kunt downloaden en gebruiken. Klik hier voor gratis afbeeldingen van Dreamstime.
Gratis afbeeldingen
Wij hebben u al gewezen op de risico's van gratis beelden op het internet en op de mogelijke juridische gevaren die ze met zich mee kunnen brengen. Daarom kunt u ze beter helemaal vermijden. Maar wie zich echt geen betaalde foto's kan veroorloven, die kan bij de meest veilige aanbieders van gratis foto's terecht. We hebben voor u een uitgebreid overzicht met meer dan 27 gratis stockfoto sites samengesteld.
38. Unsplash
Unsplash wordt geleid door een professioneel grafisch ontwerpbedrijf en behoort tot de populairste foto-communities en gratis platformen voor afbeeldingen van nu.
39. Pexels
Pexels is een Duitse aanbieder van gratis afbeeldingen die de licentierechten op een zeer serieuze manier aanpakt.
40. Pixabay
Pixabay is een Duitse website voor gratis fotomateriaal, die wordt beheerd door technische professionals en recentelijk door de ontwerptool Canva is overgenomen.
41. Moose
Moose is in handen van een bedrijf voor media- en UX-services en biedt gratis beelduitsneden van mensen en achtergronden aan waarmee op maat gemaakte fotocomposities kunnen worden ontworpen.
42. Picspree
Picspree is een nieuwe gratis stockfoto site van Getty Images, waardoor de site als betrouwbaar kan worden beschouwd.
Ontdek de beste aanbiedingen voor stockfoto's
Om een maximaal rendement te halen uit uw investering in betaalde diensten, zijn hier een paar van de beste aanbiedingen voor stockfoto's. Wilt u meer geweldige mogelijkheden bekijken, ga onze sectie met speciale aanbiedingen!
43. Easy Club van Stockphotos.com
Met deze aanbieding kunt u 200 afbeeldingen downloaden voor slechts € 99 per jaar. Geen dagelijkse of maandelijkse downloadlimieten. Een rechtenvrije licentie die commercieel gebruik mogelijk maakt. Meer informatie over de Easy Club vindt u hier.
44. Club Ultimate van Stockphotos.com
Download 1000 afbeeldingen voor slechts € 299 per jaar. Ook hier geen dagelijkse of maandelijkse downloadlimieten. Een rechtenvrije licentie die commercieel gebruik mogelijk maakt. Klik hier voor meer informatie over de Club Ultimate.
45. Photocase kortingscode
Een aankoop bij Photocase is altijd een verstandige beslissing, en nu nog goedkoper met onze speciale Photocase couponcode voor 5 gratis credits + 10% korting! Gebruik uw gratis credits om foto's te downloaden en ontvang premium beeldmateriaal voor een scherpe prijs!
46. Shutterstock kortingscode
Wilt u graag foto's van een grote beeldbank met fantastisch beeldmateriaal, pak dan met onze speciale Shutterstock kortingscode 15% korting op de aankoop van rechtenvrije foto's (en video's!).
47. iStock actiecode
Kiest u voor de exclusieve fotografie van iStock, zorg er dan voor dat u onze speciale iStock actiecode gebruikt voor 15% korting op credits en abonnementen
48. Getty Ultrapacks
Indien u besluit om voor het prestigieuze Getty Images te kiezen, bespaar dan 30% op uw aankoop van beeldmateriaal door gebruik te maken van de fantastische Getty Images Ultrapacks!
49. 123RF kortingscoupon
Als u afbeeldingen wilt kopen bij 123RF, dan bent u goedkoper uit met onze unieke 123RF kortingscode voor 20% korting op al uw aankopen!
Online beeldbewerkers
Zodra u een beeldaanbieder heeft uitgekozen, is het tijd om de beschikking te krijgen over een goede beeldbewerkingstool waarmee u goed uit de voeten kunt. We hebben hier een aantal van de beste keuzes op een rijtje gezet.
50. Adobe Creative Cloud apps
De ontwerptools van Adobe genieten wereldwijd de voorkeur van de meeste ontwerpers en de creatieve sector. In hun Creative Cloud-versie behoren Photoshop CC en Illustrator CC nog steeds tot de beste editors… helemaal als u ervoor kiest om uw foto's bij Adobe Stock te kopen.
51. Shutterstock Editor Pro
Wie met Shutterstock afbeeldingen werkt, zal verheugd zijn dat ze nu ook de Shutterstock Editor Pro aanbieden, een gratis en heel gebruiksvriendelijk online beeldbewerkingsprogramma.
52. iStock Editor
Koopt u media bij iStock, dan kunt u ook gebruik maken van hun eigen beeldbewerkingstool. iStock Editor is een simpele en toch krachtige editor voor eenvoudige ontwerpen
53. Canva
Canva wordt steeds populairder als online beeldbewerkingstool voor wie geen ontwerper is. Heel simpel in gebruik, rijk aan functies en met een eigen collectie afbeeldingen en illustraties tegen een zeer voordelige prijs, is dit beslist een hulpmiddel dat de moeite van het overwegen waard is. Ontdek hier een aantal uitstekende alternatieven voor Canva!
54. Moose
Moose is een innovatieve service waarmee u vanuit een reeks achtergronden, grafische elementen en beelduitsnijdingen uw eigen afbeeldingen kunt ontwerpen. Een prima alternatief als u zich goed kunt redden met collages.
55. Tailorbrands
Tailorbrands is een innovatieve branding service voor ondernemers, waarmee u zelf goedkoop online een op maat gemaakt logo (en overige branding materialen als bijvoorbeeld briefpapier) kunt ontwerpen.
Afbeeldingen – formats en beeldformaten
Voordat u gaat ontwerpen, is het van belang dat u weet hoe groot uw uiteindelijke afbeelding moet zijn en dat u het ontwerp daarop afstemt. We hebben hier een complete handleiding voor standaard beeldformaten beschikbaar, maar dit zijn de basisprincipes.
56. Afbeeldingen voor het web
Digitale beelden zoals die gebruikt worden op het internet worden in pixels uitgedrukt en elk platform en format heeft zijn eigen standaarden.
57. Facebook
Deze pionier op het gebied van social networks heeft drie verschillende beeldstandaarden, al naar gelang de diverse positioneringen in de lay-out. De profielfoto is 360x360px De coverfoto is 820x312px De afbeeldingen in berichten zijn 1200x1200px
58. Instagram
Dit op beelden gebaseerde platform domineert nu de visuele trends en heeft twee standaardformaten, die afhangt van de positie van de foto's in hun platform en die zich onderscheiden door de 1:1 beeldverhouding, d.w.z. vierkante foto's. De profielfoto is 110x110px De afbeeldingen in berichten zijn 1080x1080px
59. Twitter
Dit platform hanteert eveneens drie verschillende standaardformaten, waarbij rekening wordt gehouden met de plek waar u de afbeelding op de site gaat gebruiken, en één daarvan heeft twee varianten. De profielfoto is 200x200px De coverfoto is 1500x500px De afbeeldingen in berichten zijn 1024x512px of 520x254px
60. Afbeeldingen voor drukwerk
Fysieke kopieën van beeldmateriaal, of drukwerk, worden consequent in inches gemeten.
61. Ansichtkaarten
De standaard ansichtkaarten hebben een rechthoekig formaat. 4x6in of 5x7in
62. Flyers
Het formaat varieert meer, maar standaard zijn ze minder breed dan lang. 8.5x11in of A4 formaat
63. Posters
De standaard afbeeldingen voor posters moeten langer zijn dan de breedte en kunnen in twee formaten zijn. 11x14in of 18x25in
Alle juridische aspecten waarmee u rekening moet houden
Als u werkt met stockmedia voor commerciële doeleinden, dan moet u rekening houden met een aantal juridische aspecten die u goed in acht moet nemen. Dit zijn de meest relevante.
64. Gebruikslicentie
U moet altijd beseffen en onthouden dat als u een stockfoto downloadt, u in feite niet de afbeelding koopt, maar slechts een licentie voor het rechtmatig gebruik van deze foto.
65. Copyright/auteursrecht
Het auteursrecht is de feitelijke eigendom van een afbeelding (en overig intellectueel werk). En in het geval van stockmedia blijft het auteursrecht altijd in handen van de auteur of maker van het beeldmateriaal. De beeldbanken zijn niet per se de eigenaar van de foto's, ze fungeren als tussenpersoon. [Zo vindt u beelden zonder auteursrechten]
66. Model release/eigendomsrelease
Wilt u een foto voor commerciële doeleinden gebruiken, dan dienen alle rechten te worden vrijgegeven en dat geldt niet alleen voor de rechten van de auteur van het beeld, maar ook voor die van de personen en het particuliere bezit dat wordt afgebeeld.
67. Gevoelig gebruik (sensitive use)
De meeste beeldbanken hebben een clausule voor gevoelig gebruik in hun licentievoorwaarden opgenomen. Dat houdt in dat u hun afbeeldingen niet mag gebruiken in content over gevoelige onderwerpen als politiek, religie, inhoud voor volwassenen, geweld en misdaad en dergelijke. Neem voor dit soort gebruik of bij twijfel contact op met de betreffende beeldbank.
68. Wat met de rechtenvrije licentie wel mag
De rechtenvrije licentie is heel flexibel en biedt u veel vrijheid in het gebruik van uw afbeeldingen. U kunt zoveel wijzigingen aanbrengen als u wilt, u kunt ze zonder attributie van de maker of de beeldbank gebruiken, u kunt ze integreren in beeldmateriaal voor marketing, reclame, LinkedIn, branding, interne projecten en nog veel meer, zonder tijd- of geografische restricties, veelal ook in talloze andere ontwerpen.
69. Wat met de rechtenvrije licentie niet mag
Hoewel deze licentie flexibel is, zijn er enkele beperkingen: u mag de afbeeldingen niet doorverkopen of schenken, u mag deze niet zomaar beschikbaar stellen zoals u ze gedownload heeft, u mag ze niet gebruiken in of op producten voor de verkoop, tenzij u een uitgebreide licentie voor het beeld heeft, u mag ze niet gebruiken op een manier die de auteur, de beeldbank of de afgebeelde modellen in een negatief daglicht stelt.
70. Wat met de redactionele licentie wel mag
De redactionele licentie is uiterst nuttig voor uitgevers, omdat ze zo content kunnen gebruiken die nooit voor commercieel gebruik zou kunnen worden vrijgegeven (zoals foto's van beroemdheden of historische monumenten). Zolang u de beelden gebruikt om een publicatie te illustreren, zit u goed.
71. Wat met de redactionele licentie niet mag
De belangrijkste en enige voorwaarde voor het gebruik van de redactionele content is dat deze niet voor commerciële doeleinden mag worden aangewend. Nee, dat klopt niet helemaal. Alle andere algemene voorwaarden die gelden voor een rechtenvrije licentie (o.a. geen doorverkoop) zijn ook hier van toepassing.
72. Wat met de Rights Managed-licentie wel mag
Rights Managed is een licentie op maat waarbij u de benodigde rechten krijgt voor het beoogde gebruik, u betaalt niet voor iets dat u niet nodig hebt. Zolang u de afbeelding maar gebruikt in overeenstemming met de gegevens die u hebt opgegeven, is dat prima.
73. Wat met de Rights Managed-licentie niet mag
Het gebruik van een Rights Managed afbeelding op een manier die niet in overeenstemming is met het oorspronkelijke, beoogde gebruik, vormt dan ook een inbreuk op het contract. Verder zijn alle gebruikelijke beperkingen (o.a. geen doorverkoop) van toepassing.
74. Gratis licenties
Er zijn veel verschillende licenties die de manier bepalen waarop u content mag gebruiken zonder dat u daarvoor hoeft te betalen. a. Creative Commons b. Public Domain c. Op maat gemaakte gratis licentie – bijv. de Pexels-licentie
75. Wat met de gratis licentie wel mag
Gewoonlijk zijn er niet veel beperkingen voor gratis bruikbare afbeeldingen. U mag deze commercieel, redactioneel en voor persoonlijke projecten gebruiken, veelal zonder dat u de auteur hoeft te crediteren.
76. Wat met de gratis licentie niet mag
De grootste misvatting bij het gebruik van gratis foto's is dat u een foto die u via Google vindt zomaar mag gebruiken. Google geeft alleen afbeeldingen weer maar is geen eigenaar van het beeldmateriaal! Gebruik dus bij voorkeer geen beeldmateriaal waarvan u niet weet waar het vandaan komt of van wie het afkomstig is. Maak alleen gebruik van vertrouwde gratis fotosites.
Visuele marketingstrategieën om in te zetten
Nu u de hulpbronnen hebt gevonden en kunt gebruiken, is het moment aangebroken om uw visuele strategie te beheersen. Dit zijn onze best scorende tips.
77. Beeldverhaal
“Een consistent verhaal houden in uw verschillende beelden is een vernuftige manier om de impact ervan op uw doelgroep te vergroten. Niemand let op willekeurige, losse afbeeldingen, hoe mooi die ook zijn. Maar in geval van een visuele verhaallijn, of een samenhangende tijdlijn in uw ontwerpen, kunt u wel de aandacht trekken en vasthouden.” Amos Struck
78. Deelbare content
U wilt graag dat uw beeldmateriaal wordt gedeeld. U wilt dat mensen ze mooi vinden en dat ze het met anderen delen. Daarom moet u ervoor zorgen dat u een paar straight-to-the-point grafieken hebt met nuttige informatie, in een vorm die geschikt is om te delen – denk hierbij aan infografieken, afbeeldingen met overlappende tekst, enzovoort – en maak het voor gebruikers heel simpel om deze te delen (bijvoorbeeld op social media).
79. Deel wat anderen hebben gedaan
Doe iets terug door infografieken en andere relevante content van andere spelers in uw speelveld of aanverwante velden te delen. Dit levert waarde op voor uw doelgroep en helpt u bij het netwerken.
80. Videopresentaties
Onderschat de kracht van video's en een goede presentatievorm niet. Een frisse, beknopte en aantrekkelijke presentatie levert een fantastische advertentie op voor YouTube of Facebook!
81. Opnieuw posten en hergebruik van content
Met de publicatie van visuele content eindigt het niet, dat is pas het begin! Haal alles uit uw ontwerpen door ze telkens opnieuw te posten als ze weer relevant worden, en ook door afbeeldingen, grafieken, sjablonen en andere bronnen die u krijgt, opnieuw te gebruiken. (Virale content: 6 tips voor de beste populaire berichten)
82. Optimalisering
Hoewel afbeeldingen cruciaal zijn voor uw bedrijfsstrategie, zijn ze ook een belangrijke bron als het gaat om bandbreedte en opslagruimte. Als u te veel foto's op uw website of blog post, veel te grote beelden op uw kanalen geplaatst heeft, kan dat het laden van de complete pagina's langzamer maken en de huidige internetgebruikers van nu vinden dat vervelend. Het optimaliseren van afbeeldingen is dan ook een heel verstandige stap.
De beste manieren om met beeldmateriaal te communiceren
Er zijn trucjes van insiders om echt succesvolle visuele beelden voor zakelijke doeleinden te maken. We hebben voor u een speciale gids voor de perfecte marketing afbeeldingen samengesteld, en hier volgen onze beste tips!
83. Spreek de primaire verlangens aan
Wilt u echt de aandacht van een bepaalde persoon trekken, dan moet u niet om de zaak heen draaien en zich direct richten op de interesses van die persoon.
84. Link afbeeldingen aan uw merk
Uw merkidentiteit is de samenhangende factor in uw strategie. Zorg er dus voor dat al uw beeldmateriaal consistent is met uw merk en de filosofie ervan, met andere woorden, zorg ervoor dat u geen super sober staalblauw logo heeft om later uw sociale media kanalen te overladen met vrolijke foto's in alle kleuren van de regenboog…
85. Definieer de toon en het doel
De afbeeldingen zijn uw geluid, en daarom moet u definiëren wat dat geluid moet zijn. Wilt u humoristisch of serieus klinken? Deskundig, of informeel? Topkwaliteit, of budget? U kunt niet alles zijn, blijf dus trouw aan uzelf. Eveneens moet u vaststellen wat u wilt bereiken met uw beeldmateriaal. Om bekendheid te krijgen? Om te worden gedeeld? Om door meer klanten te worden uitgekozen? Het is van belang dat u weet waar u naartoe werkt en om dit goed te doen.
86. Wees up-to-date
“Achterhaald zijn is in de moderne digitale marketing in feite een doodzonde. Vandaar dat u hard moet werken om altijd up-to-date te zijn met de nieuwste, meest sprekende visuele stijlen.” Amos Struck
87. Verstandig gebruik van kleur
Kleur is een krachtig visuele factor op zich, die de menselijke psyche op unieke wijze verbindt. Maak hier gebruik van door in uw ontwerpen strategisch sprankelende kleuren te verwerken.
88. Wees origineel
Omdat niemand van na-apers houdt, moet u altijd uw best doen om origineel over te komen. Zoek daarom naar unieke manieren om aan te geven wat u wilt vertellen en creëer prachtige, unieke afbeeldingen om dat te doen.
89. Gebruik actuele beelden
Alle marketingstrategieën werken met een tijdslijn, tijdschema en doelstellingen. Maar de huidige digitale wereld leeft in het nu. Let er dus op dat u dat eveneens doet. Planningen zijn belangrijk, maar geef uzelf de ruimte om actueel te zijn en maak spontane beelden als er zich een speciale onverwachte mogelijkheid voordoet.
90. Evenwicht tussen beeld en tekst
Evenwicht is essentieel voor alles. Met te veel afbeeldingen raakt uw doelgroep verzadigd. Te weinig beeldmateriaal maakt uw content saai. U hoeft dus niet de hele collectie van Shutterstock op uw Facebook pagina's te zetten, en u hoeft ook geen lange essays te schrijven over elk aspect van uw product. Zoek een medium waar u zich prettig bij voelt en houd het daarbij.
91. Richt u niet overmatig op de verkoop
We weten allemaal dat het ultieme doel is om uw bedrijf te versterken, maar houd de verkoper in u in toom. Tegenwoordig vinden mensen het prettig als er dingen worden verteld, niet als er dingen aan hen worden verkocht. Vul uw Instagram-account dus alstublieft niet met schreeuwende affiches met “Koop vandaag nog”, maar deel gewoon zo nu en dan prachtige foto's van uw producten of diensten en voeg daar waardevolle informatie aan toe.
Fotografie trends 2023
Geen betere manier om actueel beeldmateriaal te creëren dan door te weten wat de fotografie trends van dit moment zijn. Bepaalde trends zijn altijd en overal zichtbaar, ze blijven populair in de visuele wereld. Andere stijlen zijn tijdgevoeliger en kunnen nu erg populair zijn, terwijl ze volgend jaar helemaal achterhaald zijn. Deze twee trends zijn de moeite van het onderzoeken en gebruiken in uw content waard, u hoeft alleen maar rekening te houden met hun houdbaarheid wanneer u investeert in foto's binnen deze thema's. We hebben een compleet overzicht met 48 fotografie trends voor 2020 en 2023 en hier volgen de meest relevante.
92. Authenticiteit
93. Milieu
94. Heldere kleuren
95. Buitengewone schoonheid
96. Modern ouder worden
97. Diversiteit
98. Immersieve fotografie
99. Liefde voor de natuur

©️ Thanabodin Jittrong | Dreamstime.com
100. Retro
101. Minimalistische composities
102. Mobiele fotografie
Met deze gouden tips bent u nu een topper op het gebied van beeldmateriaal
U hebt nu alles wat u nodig heeft om de visuele kant van uw bedrijf naar een hoger plan te tillen. Rest u alleen nog de handen uit de mouwen te steken en deze 102 gouden tips te gebruiken voor het maken van uw grafisch werk! Mocht u vragen hebben, neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder. Veel succes met al uw ontwerpen!
– 6 tactieken voor Generatie Z marketing stockfoto’s
– De meest effectieve wetenschap stockfoto’s van dit moment!
Niet gevonden wat u zocht? Vraag het hier!
loading...
🤓 Ik wil meer informatie over de tips voor fantastische content met stockbeelden
🤨 Ik heb een vraag over de tips voor fantastische content met stockbeelden
🤔 Ik weet niet of de tips voor fantastische content met stockfotobeelden iets voor mij zijn
🙄 Iets anders…