In 3 stappen de impact maximaliseren met inclusieve stockfoto’s

In de huidige diverse en sociaal bewuste wereld zijn inclusieve stockfoto's van cruciaal belang voor impactvolle marketingcampagnes. Het is echter makkelijker gezegd dan gedaan om daadwerkelijk resultaten te boeken.

In dit artikel gaan we in op het belang van authentieke visuele weergave in marketingbeelden en presenteren we een praktische drie-stappen handleiding om de kracht van inclusieve afbeeldingen optimaal te benutten.

Van het vinden van de perfecte fotoconcepten tot het handmatig selecteren van afbeeldingen en het verbeteren van je SEO-strategie met inzichten op basis van beelden, is dit een complete aanpak voor het maken van visueel aantrekkelijk en inclusief marketingmateriaal met behulp van budgetvriendelijke middelen die voor alle soorten bedrijven toegankelijk zijn.

Klaar om de boodschap van jouw merk te versterken met inclusieve stockfoto's en divers beeldmateriaal? Laten we snel beginnen!

Dit zijn de hoofdpunten

Inclusieve stockfoto's versterken je merk (mits je het goed doet)

Inclusieve fotografie – beelden waarop mensen met verschillende en van oudsher ondervertegenwoordigde achtergronden, culturen, levensstijlen en gemeenschappen op authentieke, positieve en onbevooroordeelde wijze worden afgebeeld – geeft een beter beeld van onze huidige samenleving en is daarom zeer herkenbaar.

En net zo belangrijk: ze laten je klanten zien dat diversiteit, gelijkheid en inclusie ook voor jou belangrijk zijn. Vandaag de dag zijn consumenten zich steeds meer bewust van de bedrijven waar ze zaken mee doen. Studies hebben aangetoond dat klanten eerder geneigd zijn om merken te steunen die in lijn liggen met hun eigen waarden, inclusief die met betrekking tot diversiteit en inclusie.

Het gebruik van diverse en inclusieve stockfoto's in marketingcampagnes en voor branding kan een grote impact hebben op je bedrijf, omdat dit helpt bij het opbouwen van vertrouwen bij je publiek en het contact maakt met potentiële klanten door middel van gedeelde waarden.

Bovendien is het een effectieve manier om de representativiteit van stockfoto's te vergroten en zo een publiek te bereiken dat zich tot nu toe misschien niet aangesproken voelde door jouw marketingmateriaal – zoals mensen met een beperking of mensen van kleur – en nu misschien zichzelf en hun gemeenschap terugziet in jouw beeldmateriaal. In lijn hiermee helpt het om concepten authentieker en zonder stereotypen weer te geven, zoals het geval is bij bijvoorbeeld geslacht of leeftijd.

Maar, zoals bij alles op marketinggebied, is het geen kwestie van een willekeurige foto kiezen, die in een advertentie stoppen en het voor gezien houden. Eigenlijk is dat het slechtste wat je kunt doen. Voor het ontwerpen van visuele campagnes met een echte inclusieve boodschap, moet je inclusieve en diverse stockfoto's vinden die authentiek en van goede kwaliteit zijn en ze verstandig selecteren in overeenstemming met je doelen.

Wellicht denk je dat je hiervoor deskundigen moet raadplegen of specialisten moet inhuren om het werk uit te voeren en aanzienlijke bedragen moet uitgeven voor de juiste beeldspraak. Hoewel dit een optie is als je het budget ervoor hebt en het op die manier wilt investeren, is er een oplossing om dit betaalbaar te doen en een perfect resultaat te bereiken.

inclusieve stockfoto's
Auteursrechten: FG Trade / Istock.com – alle rechten voorbehouden

iStock is de ideale partner voor campagnes met de focus op diversiteit

www.istockphoto.com/nl homepage

Een beeldbank die goed presteert op het gebied van inclusief beeldmateriaal is iStock. Deze bekende pionier op het gebied van rechtenvrije afbeeldingen (meer informatie vind je in onze iStock recensie) doet veel moeite om de meest recente, diverse en authentieke afbeeldingen aan de collectie met vele tientallen miljoenen beelden toe te voegen.

De catalogus van iStock is in twee hoofdcollecties opgesplitst: Essentials met budgetvriendelijke foto's van hoge kwaliteit en Signature met exclusieve artistieke foto's van de beste kwaliteit – ontdek hier de waarde van exclusieve stockfoto's. Bij beide collecties staan inclusie en diversiteit hoog in het vaandel. Je vindt er zelfs inclusieve fotocollecties om doorheen te bladeren.

Het voordeel is dat alle foto's onder de licentie van iStock vallen, een van de meest flexibele licentieovereenkomsten voor foto's voor commercieel gebruik, plus de zeer betaalbare prijzen van nog geen 50 cent per stuk voor exclusieve foto's. Meer informatie is te vinden in ons prijsoverzicht van iStock. Trouwens, je kunt iStock zelfs gratis testen met 10 gratis foto's die via het gratis proefabonnement van iStock te downloaden zijn.

Al even relevant is deze beeldbank de gegevens afkomstig van miljoenen zoekopdrachten op iStock en het moederbedrijf Getty Images heeft verzameld. Deze gegevens worden gebruikt in een waardevolle creatieve informatiebron met de naam Visual GPS, een gebruiksvriendelijke en interactieve tool die gratis toegankelijk is op hun website en waarmee je afbeeldingen kunt zoeken die diversiteit in stockfoto's op de meest trendy manier weergeven. Een win-win kans omdat je tijd en moeite bespaart en toch fascinerende inclusieve stockfoto's krijgt.

Laten we nu eens kijken hoe je in drie simpele stappen reclamecampagnes kunt maken met inclusief beeldmateriaal!

Stap 1: Bepaal wat de meest trendy inclusieve stockfoto's voor je project zijn

Van advertenties op basis van de laatste trends op het vlak van inclusiviteit en diversiteit tot boeiende, cultureel relevante foto's in een niche voor minderheden, alvorens je een catalogus met stockfoto's doorspit, moet je een idee hebben van het thema, de stijl en de compositie die je foto's moeten hebben om overtuigend en up-to-date te zijn met het oog op trends op het gebied van beeld. Dit is een tijdrovende en lang niet altijd plezierige analytische taak.

Er bestaat gelukkig een effectieve en eenvoudige oplossing door gebruik te maken van Visual GPS van iStock. Deze service wordt gratis aangeboden op het platform van deze beeldbank en is bijzonder gebruiksvriendelijk. Voer gewoon een term of concept in, pas een paar parameters aan en je krijgt gedetailleerde rapporten te zien met de meest gewilde en best presterende stijlen en thema's voor elk mogelijk onderwerp.

iStock Visual GPS

Bovendien kun je filters gebruiken om de tijdsperiode die in de gegevens wordt meegenomen te vergroten of te verkleinen, of om de gegevens te beperken tot een bepaald land of een bepaalde regio (de meeste regio's ter wereld worden weergegeven) of zelfs tot een bepaalde sector.

Visual GPS toont aan dat de termen “Community” en “Mental Health” de afgelopen zes maanden het meest relevant waren in de Verenigde Staten. Door deze begrippen te gebruiken in een reclamecampagne zou het potentiële bereik en de betrokkenheid groter moeten worden.

Een analyse van deze begrippen in de Verenigde Staten van de afgelopen zes maanden wijst uit dat gemeenschapsthema's draaien om multiculturele groepssamenwerking en positieve sociale verbondenheid en dat concepten voor mentale gezondheid zich richten op mentale gezondheid op het werk, begeleiding en het streven naar emotioneel welzijn.

iStock Visual GPS

In slechts enkele muisklikken beschik je al over krachtige informatie en zelfs meerdere beeldsuggesties die je kunt gebruiken in een inclusieve marketingcampagne voor in dit geval het Amerikaanse publiek.

Stap 2: Inventieve stockfoto's selecteren voor je ontwerpen

Nadat je een idee hebt van het soort foto's dat je in je campagne wilt gebruiken, is het tijd om een aantal foto's te selecteren.

iStock maakt dit een fluitje van een cent, niet alleen omdat ze keuze uit miljoenen inclusieve stockfoto's in een hoge resolutie hebben, maar ook omdat de zoekmachine van iStock beschikt over geavanceerde technologie om je een prettige ervaring te geven bij het vinden van specifieke foto's.

iStock inclusieve stockfoto's

Intelligent zoeken met zoektermen en omgekeerd zoeken naar inclusieve stockfoto's worden verfijnd met verschillende filters, elk met meerdere selectieopties, waarmee resultaten worden uitgefilterd zodat je precies te zien krijgt wat je zoekt en niets anders.

Stel dat je een foto met een gemeenschapsthema wilt maken van een groep mensen met verschillende etnische achtergronden die in een tuin werken, en je wilt dat deze afbeelding gericht is op jongvolwassenen. De filters Leeftijd en Etniciteit laten je resultaten zien voor dat onderwerp met jonge mensen en zorgen ervoor dat verschillende etniciteiten worden weergegeven.

Een snelle, creatieve workflow voor beeldselectie zonder extra kosten is nog een groot voordeel van de service van iStock.

Stap 3: Geef je SEO-strategie een boost met op afbeeldingen gebaseerde inzichten

Inclusieve stockfoto's zijn een essentieel aspect van elke marketingcampagne, maar zeker niet het enige. Het koppelen van afbeeldingen aan overtuigende en (net zo belangrijk) geoptimaliseerde teksten is de sleutel tot het bereiken van je doelpubliek zodat zij gefascineerd raken door de visuele kracht ervan.

Hoewel SEO een aparte wetenschap is en onderzoek naar de beste tekst voor je advertenties moeilijk en tijdrovend kan zijn, is het goede nieuws dat iStock je ook op dit gebied behulpzaam kan zijn.

iStock Visual GPS

Visual GPS ondersteunt je niet alleen bij het vinden van trendy foto's en illustraties voor een betere zichtbaarheid in de media, maar levert je ook een compleet overzicht met termen en zinsdelen die veel worden gebruikt in samenhang met deze afbeeldingen, evenals statistieken over welke sectoren en regio's er meer geïnteresseerd in zijn.

Deze informatie gebruiken in je SEO-strategie is een slimme zet, omdat je deze zoekwoorden en het soort discussies eromheen onderzoekt om een boodschap op te stellen die aanslaat bij je potentiële klanten en de kracht van je geselecteerde foto's versterkt in je campagne in sociale media, websites, publicaties, en dergelijke.

Deze informatie gebruiken in je SEO-strategie is een slimme zet, omdat je deze zoekwoorden en het soort discussies eromheen onderzoekt om een boodschap op te stellen die aanslaat bij je potentiële klanten en de kracht van je geselecteerde foto's versterkt in je campagne in sociale media, websites, publicaties, en dergelijke.

iStock Visual GPS

Het team van iStock heeft een handige gids waarin staat hoe je de resultaten van Visual GPS kunt gebruiken om SEO te verbeteren.

Nieuw! Generatieve AI by iStock

iStock heeft een eigen AI-beeldgenerator gelanceerd, Generative AI by iStock, die een op maat gemaakt generatief AI-model van NVIDIA Picasso gebruikt om tekstomschrijvingen om te zetten in afbeeldingen. Deze AI-beeldgenerator is uniek omdat hij alleen is getraind met content van iStock en Getty Images en er standaard wettelijke bescherming is tegen copyrightclaims, wat het een stuk veiliger maakt om de gegenereerde afbeeldingen te gebruiken voor marketing en reclame! Klik hier voor meer informatie over Generative AI by iStock.

iStock AI generator voor inclusieve stockfoto's

Overtuig je publiek met inclusieve stockfoto's

Deze drie eenvoudige creatieve stappen kunnen de manier waarop marketingmateriaal wordt ontworpen radicaal verbeteren. Bovendien kunnen ze zorgen voor effectievere visuele content die aansluit bij je bedrijfsdoelen, zonder dat je grote investeringen hoeft te doen in advies of lange uren moet investeren in het leren van visuele trendanalyse.

Wil je dat je merk inclusief is en dat marketinginspanningen resultaat hebben? Gebruik dan de uitgebreide collectie stockfoto's en zoekmogelijkheden van iStock en de geweldige trendrapporten van Visual GPS om dit te realiseren!

FTC Disclaimer: Een aantal links hier kunnen affiliate links zijn. Wanneer je een aankoop doet via deze links, verdienen we mogelijk een commissie zonder dat dit jou iets extra kost. Alle meningen zijn onze eigen mening.

Afbeelding header auteursrecht: designer491 – iStockphoto.com – bewerkingen zijn door ons, alle rechten voorbehouden

Wilfred van der Zwaag
Wilfred van der Zwaag

Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.

Stockfoto's
Logo