Hoe gebruik ik stockfoto’s voor branding (zonder afbreuk te doen aan mijn merk)?

Wie een kleine onderneming runt of een nieuw bedrijf opstart, kan geweldige merkideeën en materialen creëren zonder veel geld uit te geven. Maar het verknallen van uw branding strategie zou veel schade kunnen aanrichten.

Hoewel u misschien niet meteen aan stockfoto's voor branding denkt bij het zoeken naar manieren om uw naamsbekendheid te vergroten, zijn ze in feite een heel handig instrument voor branding en commercieel gebruik… als u maar weet hoe u de foto's moet gebruiken.

We zullen nu ingaan op de juiste manier om stockfoto's voor branding te gebruiken en u uitleggen hoe u in slechts drie stappen de perfecte branding afbeeldingen kunt maken, ook als u geen grafisch ontwerper of marketeer bent.

Laten we snel beginnen!

Inleiding: Feiten over merkbeelden en stockfoto's

Voordat we het grafische ontwerpproces van het definiëren, selecteren en gebruiken van stockfoto's om uw onderneming te positioneren, laten we snel ingaan op de basisconcepten, de aandachtspunten en de misvattingen over de combinatie van branding en stockfotografie.

Wat is branding? Waarom zou ik me daar druk om maken?

Een marketingbureau duidt branding aan als het vestigen van een naam, symbool of ontwerp dat makkelijk geassocieerd kan worden met uw onderneming of organisatie, om deze visueel te kunnen identificeren. Overigens gaat het er bij branding ook om dat alle (visuele) aspecten van uw marketingactiviteiten in harmonie zijn met uw merkidentiteit.

Eenvoudig gezegd komt het erop neer dat u ervoor zorgt dat alles in uw bedrijf is afgestemd op dezelfde concepten. Zodat wanneer u een Instagram-verhaal uitbrengt, u er zeker van bent dat de content ervan aansluit bij uw Instagram-wand, uw website en uw advertenties. Het vormen allemaal onderdelen van een geheel, en samen vertellen ze uw doelgroep waar uw merk voor staat.

Wilt u meer informatie over het maken van visuals voor uw bedrijf? Bekijk onze gids met de beste marketing afbeeldingen!

Branding is essentieel om succesvol te zijn in het bedrijfsleven, omdat de visuele impact ervan op uw doelgroep overtuigender en effectiever is dan enige andere marketingtruc die u gebruikt.

Een merkimago dat u onderscheidt van de concurrentie en dat mensen meteen associëren uw product of dienst is perfect voor zakelijk succes en het maximaal haalbare.

Voorbeeld
Tentsile is een kleine onderneming die boomtenten en hangmatten verkoopt en die haar merkimago heeft weten te koppelen aan adembenemende, schitterende scènes in de buitenlucht. Daarbij gaat het niet om de typische, clichématige kampeerterreinen, maar om écht unieke, overweldigende landschappen. Bekijk hun website, social media of blog, dan begrijpt u wat we bedoelen!

Kunnen stockfoto's voor branding worden gebruikt? Of schaden ze het imago van mijn bedrijf?

Mocht u op zoek gaan naar goede manieren om uw onderneming te profileren, dan bent u waarschijnlijk op mensen gestuit die het gebruik van stockfoto's voor branding afraden en zeggen dat deze foto's uw merkimago kunnen schaden.

De critici zullen zeggen dat stockfoto's kwalitatief matig zijn, en dat ze er ook zo uitzien, en dat mensen zullen denken dat uw merk net zo ondermaats is. Ze zullen ter sprake brengen dat stockfoto's te algemeen zijn en tot clichés kunnen leiden, wat de aandacht van de doelgroep zal afleiden. Bovendien vertellen ze u dat dezelfde foto's die u kiest al door iedereen en zelfs door hun overgrootmoeder worden gebruikt, dus ook door al uw concurrenten, en hoe u hiermee elke kans om u te onderscheiden de grond in zult boren.

En weet u wat? Ze vergissen zich. De argumenten die ze aanvoeren waren tien jaar of langer geleden misschien steekhoudend, maar stockfotografie heeft niet stilgestaan en heeft zich al lang ontwikkeld.

In 2020 draait het bij de populairste beeldbanken om authentieke, realistische en intieme beelden in hoge resoluties. Zowel de meest uiteenlopende concepten als de nieuwste onderwerpen vormen de belangrijkste visuele trends die ze allemaal nastreven, en u vindt er hoogstaande, gecureerde collecties over praktisch elk thema en elk doel dat u in gedachten heeft.

Het is erg makkelijk om geweldige kwaliteitsfoto's te herkennen en in licentie te krijgen, en het is tevens heel simpel om ze er origineel uit te laten zien voor uw merk, alsof u een fotograaf heeft ingehuurd om ze voor u te maken.

Hoe u dit het beste kunt doen, kunt u in drie stappen leren!

BESPARINGSTIP
Heeft u geen budget voor een grafisch ontwerper? Bekijk dan onze 102 tips om zelf visueel materiaal te maken!
terug naar menu ↑

Stap 1: Doe voorbereidend werk rond merkimago

U kunt niet weten welke foto's bij uitstek geschikt zijn voor uw merkimago als u niet eerst uw merkimago tot in de puntjes heeft gedefinieerd. De eerste stap moet dus zijn om uw marketing huiswerk te doen:

  • Definieer uw merkidentiteit – U moet verder gaan dan wat u verkoopt en waarvoor, en nadenken over wat u wilt bereiken voor uw onderneming of organisatie als geheel (uw doelstelling); wat is uw geluid en wat wilt u met dat geluid overbrengen (dit is uw toon); hoe wilt u worden gezien en ervaren door uw publiek (dat is uw stijl).
Voorbeeld: De merkidentiteit van Coca Cola draait niet om het zijn van een verfrissende frisdrank, maar om “geluk en delen”, en al hun marketingcampagnes concentreren zich op die boodschap.
  • Ken uw doelgroep – Maak niet alleen een demografisch overzicht, maar leer uw potentiële klanten goed kennen! Welke mensen probeert u te bedienen met uw product of dienst? Wie zijn dat? Waar houden ze van? Hoe past uw stijl bij deze mensen?
  • Creëer uw merkverhaal – Gebruik alle gegevens die u in de vorige stappen hebt verzameld en breng het in een gepassioneerd baseline verhaal tot leven: wie u bent, wat u doet, hoe u dat doet, waarom u dit doet, voor wie u het doet, welk voordeel u hoopt dat anderen ervan zullen hebben. Dit is wat Coke Cola ook doet, en dat is de meest succesvolle strategie ooit.
  • Creëer een visuele identiteit – Zet uw merkverhaal om in een beeldverhaal! Kies de kleuren voor uw logo en gebruik deze ook in de branding – meer informatie vindt u in ons overzicht met de beste kleurencombinaties om u hierbij te helpen – kies een grafische stijl en een esthetische fotografie die bij uw merkidentiteit passen.
STAP 1 IN DE PRAKTIJK
Laten we als voorbeeld een startende onderneming nemen die een nieuwe app lanceert, een time management assistent voor actieve, werkende vrouwen. Op deze manier bouwen we een merkimago op:

1. Identiteit: Het merk (onderneming) wil zijn gebruikers helpen om alle doelstellingen op een efficiënte manier te bereiken en te genieten van elke stap die ze zetten. Ze zijn van mening dat timemanagement de sleutel is tot een leven zonder stress, om meer te bereiken en om van het leven te genieten.
2. Doelgroep: De app is bestemd voor werkende vrouwen, met name in de leeftijdsgroep van 18 tot 45 jaar, die dagelijks veel moeten doen: competitieve studenten, werkende moeders, ondernemers, enz.
3. Verhaal: Het team bestaat uit vrouwen die uit eigen ervaring weten hoe lastig het is om hun to-do lijstje af te werken, en hoe veel stress het geeft om de doelstelling te missen. Ze benutten hun ervaring om een oplossing te bieden die erop gericht is om taken te vereenvoudigen, op te sporen en tijdig af te ronden, zodat er volop ruimte is voor ontspanning.
4. Visuele identiteit: Ze hebben voor hun logo en merkenkleurstelling gekozen voor lichtroze, wit en zwarte accenten en gaan voor hun beeldmateriaal heel stijlvol, minimalistisch en vrouwelijke foto's gebruiken.

stockfoto's voor branding - schrijfwaren op een roze ondergrond
Copyright: VICUSCHKA / Photocase.com, alle rechten voorbehouden.

terug naar menu ↑

Stap 2: Vind de perfecte stockfoto's voor branding

U kunt online een overweldigend aantal foto's vinden, zodat het vinden van de perfecte afbeelding voor uw merk een moeilijke opgave kan lijken. Maar als u deze tips volgt, zult u merken dat het een stuk makkelijker gaat:

  • Zoek een beeldbank die bij u past – Bij het vinden van een site om foto's te downloaden, bekijkt u de collectie en let u erop of het beeldmateriaal dat ze bieden aansluit bij de visuele identiteit van uw merk (zoals u dat in stap 1 hebt gedefinieerd). Er zijn tal van geweldige aanbieders van stockfoto's, maar niet allemaal zijn ze een goede match voor uw bedrijf. Photocase heeft bijvoorbeeld een artistieke, eigenzinnige en ludieke uitstraling, terwijl Shutterstock de toon aangeeft voor commerciële foto's en iStock een mix is van zowel commercieel getinte foto's als een artistieke twist.
    Pro Tip: Abonnementen op stockfoto's vereisen een langdurige verplichting, maar ze leveren de beste waarde voor uw geld op, waarmee u veel bespaart ten opzichte van het kopen van losse foto's. Het is verstandig om wat tijd uit te trekken om de stijl van een fotobureau te doorgronden en een abonnement af te sluiten bij een beeldbank waarvan u weet dat u er de beste foto's voor uw bedrijf kunt downloaden. 
  • Let op de sfeer en de compositie van de foto's – Wie niet veel verstand van fotografie heeft, kan er bij de keuze van de afbeeldingen gemakshalve van uitgaan dat ze een hoge resolutie en een professionele uitstraling hebben. Hoewel dit feitelijk essentieel is, geldt voor de selectie van stockfoto's voor branding dat het minstens zo belangrijk is om de uitstraling van de foto's te analyseren; welke gevoelens het oproept en wie deze aanspreekt. Er bestaat een groot verschil tussen een foto van een mistroostige zonsopgang in het bos en een foto van een persoon die zijn of haar iPhone gebruikt, als een foto voor tieners bedoeld is dan wanneer het gaat om iemand van in de zestig. Deze factoren zijn van invloed op hoe goed een afbeelding in uw merkverhaal past, besteedt er dus aandacht aan!
  • Streef ernaar om divers en inclusief te zijn – Diversiteit en inclusie zijn de voornaamste sociale trends van nu, het zou een grote vergissing zijn om uw merk niet op deze trends af te stemmen. Wanneer uw merk en producten niet etnisch of gendergebonden zijn, moet u proberen om multiraciale en multiculturele afbeeldingen te gebruiken. Ook als u zich in een niche bevindt, zult u mogelijkheden vinden om met diversiteit stockfoto's uw nichepubliek op een mooie, eerlijke en moderne wijze te representeren.
  • Kies voor kwaliteitsfoto's – De kwaliteit van de afbeeldingen is cruciaal voor de branding, omdat de beelden van invloed zijn op de manier waarop mensen uw merk ervaren. Toch betekent kwaliteit niet alleen dat de foto's met de beste apparatuur zijn gemaakt en zijn bewerkt. Het houdt tevens in dat de foto's door een ervaren professional zijn gemaakt en een uitgesproken artistieke en visuele relevantie hebben.
STAP 2 IN DE PRAKTIJK
In ons voorbeeld van onze startende onderneming met een time management app is een groot aantal digitale toepassingen opgenomen: website, Instagram, Facebook, Twitter, zelfs YouTube voor het delen van korte promotievideo's en succesverhalen. Met betrekking tot foto's ontdekten ze dat gestileerde stockfoto's het beste bij hun merk passen.

Nadat ze de mogelijkheden bekeken hadden, is de keuze gevallen op een abonnement bij het nichebureau Styled Stock Society, dat prachtige, professioneel ogende foto's aanbiedt die perfect bij hun merk passen, omdat ze allemaal een sterke minimalistische compositie hebben met een zeer lichte, verzorgde en rustige vibe.

Bovendien bieden ze als extra voordeel dat ze ook gratis stockfoto's voor branding hebben. In aanvulling daarop zullen ze bij Photocase voor hun social media posts af en toe ook rechtenvrije foto's kopen die meer impact hebben. Omdat al deze foto's ook een visueel inclusief concept met multiculturele modellen naar voren brengen, is dat een groot pluspunt.

gestileerde foto's als stockfoto's voor branding

terug naar menu ↑

Stap 3: Maak uw stockfoto's voor branding uniek

We hebben het eerder al gehad over stockfoto's en dat sommigen zeggen dat deze afbeeldingen te algemeen zijn en te vaak gebruikt worden om te gebruiken voor branding. Het moment is aangebroken dat wij – en u – het tegendeel bewijzen. De huidige stockfoto's zijn immers niet alleen veel minder algemeen dan voorheen, maar er zijn ook redelijk simpele creatieve manieren om ze er uniek uit te laten zien en voelen voor uw merk:

  • Kies foto's waarmee u een verhaal kunt vertellen – Beeldverhalen zijn een succesvol marketingmiddel! Het vertellen van uw merkverhaal met beeldmateriaal heeft een veel grotere impact op uw doelgroep dan alleen mooie foto's die geen verband houden met iets dat verder gaat dan het moment. Een verhaallijn is cruciaal als het gaat om foto's voor sociale media.
    Pro Tip: Zodra u een mooie stockfoto's voor branding vindt, bekijk dan zeker de pagina met het portfolio van de fotograaf bij deze betreffende beeldbank; vaak hebben ze een hele fotoserie van dezelfde fotoshoot, en zelfs van andere fotoshoots, maar dan met dezelfde modellen. Dit is geweldig voor het versterken van uw visuele verhaal!
  • Zorg voor een consistente esthetiek van de fotografie – We hebben al aandacht besteed aan de relevantie van de sfeer en de stijl van de foto's. Belangrijk is ook om die ook op termijn consistent te houden. Wie een vrolijke foto neemt van mensen die plezier hebben en lachen op een zonnige dag, gevolgd door tien foto's in de noir-stijl waarbij de modellen in de schaduw staan, zal in de war raken over uw merk en waar dat voor staat.
  • De afbeeldingen bewerken om ze persoonlijk te maken – Stockfoto's zijn veelzijdig, niet omdat ze generiek zijn, maar vanwege het feit dat ze geheel bewerkbaar zijn; dankzij creatieve bewerking kunt u een uiteindelijke afbeelding realiseren die helemaal uniek is voor uw merk, zelfs als dezelfde afbeelding door anderen wordt gebruikt op andere plaatsen. Filters, kleurbehandelingen, bijsnijden, overlap… er zijn heel wat mogelijkheden om uw stockfoto's persoonlijk te maken, zodat niemand kan zien dat het stockfoto's zijn!
  • Blijf in lijn met alle overige marketingmiddelen – Meestal gebruikt u afbeeldingen in combinatie met andere middelen: vooral tekst. Dat geldt zowel voor overlappingen op uw afbeeldingen als voor de begeleidende tekstblokken. Foto's en teksten vullen elkaar aan en moeten er zo uitzien, aanvoelen en worden opgevat. Visueel gezien moet u er dus voor zorgen dat uw letterstijl in lijn is met de fotografische stijl (en met uw merkidentiteit als geheel). Bovendien moet u te allen tijde de samenhang en consistentie bewaren tussen wat er in woorden wordt gezegd en wat er met de foto's wordt gezegd.
STAP 3 IN DE PRAKTIJK
Voor de promotie van hun time management app hebben onze vriendinnen ervoor gekozen om iedere dag Instagram-verhalen in te voeren, waarmee ze de vele taakstellingen illustreren waarbij hun app uitkomst kan bieden, en de controle en ontspanning die hun gebruikers zullen ervaren dankzij de app.

Ze ontdekten een goudmijn toen ze de portfolio van Kastoimages op Photocase vonden, omdat die rijk is aan foto's in dezelfde briljante stijl, met hetzelfde model in allerlei situaties, van werken tot sporten, tot het bezoeken van een arts en reizen, die in hun verhalen kunnen worden gebruikt! Ze zullen er ook voor zorgen dat er hippe flat lays van VICUSCHKA in worden opgenomen, en inclusieve shots van vrouwelijke professionals van Criene, die weliswaar door meerdere fotografen worden gemaakt, maar die allemaal visueel samenhangend zijn en perfect aansluiten op het merkverhaal.

Daarbij gaan ze nog een stap verder door strategisch gebruik te maken van bijsnijden en filteren van de afbeeldingen, zodat de foto's nog persoonlijker worden voor de app. En zo zijn ze goed op weg voor een succesvolle branding van hun product en onderneming!

Achter laptop werkende vrouw
Copyright: kastoimages / Photocase.com, alle rechten voorbehouden
Kastoimages op Photocase.com
Een aantal foto's van de portfolio van kastoimages op Photocase.com, alle rechten voorbehouden.
Jonge vrouw aan het thuiswerken met dochtertje op bank
Copyright: Criene / Photocase.com, alle rechten voorbehouden.

terug naar menu ↑

Conclusie: Stockfoto's voor branding zijn een uitstekende optie

Wist u voor het lezen van dit artikel dat er 3 stappen nodig zijn om fantastische stockfoto's voor branding te creëren?

Nu wel! Onze opzet was om u aan te tonen hoe stockfoto's uw merk kunnen opwaarderen als u ze op de juiste manier gebruikt, en ook hoe relatief simpel u dat kunt doen.

Zo lang u maar de volgende stappen volgt:

  • weet exact wat uw merkimago is
  • besteed aandacht en zorg aan de keuze van stockfoto's voor branding
  • Geef deze een unieke uitstraling voor uw merk

Daarmee kunt u zelf een sterk en herkenbaar merk opbouwen.

Versterk nu uw merk met stockfoto's voor branding!

Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.

Stockfoto's