Bij het creëren van visuele content kun je gemakkelijk fouten maken als je de don'ts in visuele communicatie niet kent. Toch is het heel eenvoudig om het goed te doen als je deze cruciale fouten kent en onze tips gebruikt om ze te voorkomen.
Voor ons als stockfoto-experts is visuele communicatie ons dagelijks werk: we zijn vertrouwd met beelden en kiezen zorgvuldig elk ontwerpelement om de boodschap op de beoogde manier te kunnen overbrengen. We delen onze kennis en ervaring graag met je, zodat je het voor je ontwerpen kunt gebruiken.
Dit zijn de belangrijkste visuele communicatie fouten en hoe je die kunt omzeilen en aansprekende afbeeldingen kunt maken die direct inspelen op de behoeften van je doelgroep!
Dit zijn de hoofdpunten uit dit artikel:
De 5 missers in visuele communicatie
Bij het creëren van beeldmateriaal is het belangrijk dat je bepaalde regels niet vergeet om een effectief en professioneel ontwerp te maken.
Niet doen: Het ontwerp rommelig of overvol maken
Onoverzichtelijke beelden zijn een van de grootste fouten bij het maken van beeldmateriaal. Door te veel informatie kan een beeld overweldigend en moeilijk te interpreteren worden, wat leidt tot verwarring bij de kijker of een gebrek aan engagement. Een overvolle afbeelding geldt niet alleen voor tekst, fotocompositie en grafische elementen; ook een overdaad aan kleuren kan een rommelig beeld opleveren.
Goed:
- Kies voor afbeeldingen waarin de nodige negatieve ruimte zit en een evenwichtige compositie.
- Zorg ervoor dat je tekst kort en bondig is en dat alle elementen een doel hebben binnen het totale ontwerp.
- Gebruik niet meer dan twee lettertypes die goed bij elkaar passen.
- Gebruik slechts twee of drie kleuren voor het kleurenpalet en gebruik ze spaarzaam in het ontwerp voor een maximaal effect zonder dat dit ten koste gaat van de overzichtelijkheid.
Niet doen: Beelden van slechte kwaliteit gebruiken
Een slechte kwaliteit van de afbeelding is een andere vaak terugkerende factor in ontwerpen voor visuele communicatie. De waarde van een foto kan worden ondermijnd door twee verschillende factoren:
Lage resolutie beelden:
Beeldmateriaal in lage resolutie is een van de belangrijkste problemen bij visuele communicatie. Een afbeelding waarvan de technische kwaliteit slecht is, kan lastig te interpreteren zijn; het beeld kan er op grotere beeldschermen korrelig uitzien, met als gevolg dat het wazig wordt en de beoogde boodschap moeilijk te begrijpen is.
Daarbij komt dat een foto in slechte resolutie wordt beschouwd als goedkoop en niet professioneel, wat van invloed is op de reputatie van jouw merk of bedrijf.
Goed:
- Maak gebruik van afbeeldingen met een hoge resolutie en voldoende pixels per inch (PPI) dat past bij het formaat van het project, zodat ze er scherp en duidelijk uitzien.
Tip: Gebruik rechtenvrije stockfoto's uit deze lijst met de beste stockfoto websites. Allemaal bieden ze professionele foto's van hoge kwaliteit, die geschikt zijn voor commerciële doeleinden en tegen heel voordelige prijzen. Bekijk onze aanbiedingen voor speciale couponcodes en kortingen. We hebben zelfs een overzicht met aanbieders met proefversies voor gratis stockfoto's van hoge kwaliteit!
Niet duidelijke beelden:
Een onscherpe afbeelding kan er ook voor zorgen dat de visuele communicatie minder goed is. Is het onderwerp op uw foto niet goed herkenbaar, dan zal de betekenis van de afbeelding voor de kijker verloren gaan. Is het verband tussen de afbeelding en je merk of je bedoeling niet duidelijk, dan zullen kijkers niet de tijd nemen om dat uit te zoeken.
Goed:
- Kies voor afbeeldingen die je boodschap krachtig overbrengen of er duidelijk verband mee houden. In onze Koopwijzer vind je tips en adviezen om effectieve stockfoto's te kiezen voor alle relevante toepassingen en onderwerpen.
- Let erop dat alle tekst bij een afbeelding leesbaar en begrijpelijk is voor kijkers, zodat ze geen belangrijke informatie over je product of dienst missen.
Niet doen: Tekst op de verkeerde plaats zetten
Het verkeerd plaatsen van tekst is een vaak voorkomende fout in ontwerpen voor visuele communicatie en kan de hele creatieve inspanning verpesten. Er zijn twee belangrijke problemen die je ten koste van alles moet vermijden:
Verkeerde uitlijning van tekst en beelden:
Teksten en beelden die niet op de juiste plaats staan, bijvoorbeeld verkeerd uitgelijnd of overlappend, geven een onprofessionele uitstraling waardoor kijkers afgeleid worden van de boodschap die je probeert over te brengen. Een voorbeeld: als jouw ontwerp een afbeelding bevat met daaronder een bijschrift, maar het bijschrift staat te ver weg van de afbeelding zelf, dan zien lezers misschien niet dat ze met elkaar verband houden.
Goed:
- Let op de smaak van je doelgroep en eventuele relevante culturele nuances, en onderzoek om de ontwerpstijl, stem en toon zo te kiezen dat zij je visuals aansprekend en boeiend vinden.
Een slecht contrast tussen tekst en achtergrond
Een gebrekkig contrast tussen tekst en achtergrondkleuren kan ervoor zorgen dat de boodschap onleesbaar wordt – bijvoorbeeld een zwart lettertype op een donkerblauwe achtergrond. Door te weinig contrast kunnen kijkers de tekst moeilijk onderscheiden, zodat ze mogelijk op het verkeerde been worden gezet of essentiële gegevens missen.
Goed:
- Kies voor kleuren die prettig zijn voor de ogen en voldoende contrast creëren om de tekst te laten opvallen, vooral als het gaat om tekst en achtergrond. Zie onze complete handleiding voor kleuren om een goede combinatie van contrasterende kleuren te vinden.
Niet doen: de behoeften van het publiek negeren
Het miskennen van de behoeften van het publiek is een van de grootste fouten bij het maken van beeldmateriaal – wat heeft het immers voor zin als niemand begrijpt wat je probeert te zeggen? Er zijn verschillende manieren waarop je hier de fout in kunt gaan:
Niet rekening houden met de voorkeuren van de doelgroep:
Bij het maken van visuele ontwerpen voor welk doel dan ook, is het essentieel te bedenken wie ze zal bekijken en het ontwerp daarop af te stemmen. Een te algemene aanpak zal niemand aanspreken. En als het de verkeerde stem/toon/stijl heeft, zal het niet worden gewaardeerd door je doelgroep.
Goed:
- Neem in aanmerking wat de smaak is van de beoogde doelgroep en eventuele relevante culturele nuances, en kijk hoe je de ontwerpstijl, stem en toon zo kunt kiezen dat zij je beeldmateriaal aansprekend en fascinerend vinden.
De boodschap die je wilt overbrengen niet begrijpen:
Het is minstens zo belangrijk te weten welke boodschap mensen van jouw visualisaties moeten meekrijgen. Als je geen duidelijk idee hebt van de boodschap die moet worden overgebracht, kan het een uitdaging of zelfs zinloos zijn om beeldmateriaal te maken dat effectief overbrengt wat de kijkers moeten begrijpen of ervaren.
Goed:
- Noteer vooraf belangrijke punten of ideeën, zodat die als uitgangspunt kunnen dienen wanneer wordt besloten hoe deze het best visueel kunnen worden weergegeven.
Niet doen: Vergeten om professioneel te zijn
Professionaliteit mag nooit over het hoofd worden gezien bij het maken van visuele communicatie. Het gebruik van een ongepaste taal of toon kan potentiële klanten beledigen en snel afbreuk doen aan de geloofwaardigheid en kwaliteit van het beeldmateriaal. Bovendien kan het niet volgen van de richtlijnen of normen van de sector een amateuristische uitstraling geven die de kijkers niet bepaald vertrouwen zal geven.
Goed:
- Gebruik gepaste taal die het niveau van verfijning weergeeft dat je in je beeldmateriaal wilt weergeven. Vermijd jargon, spreektaal en jargon zoveel mogelijk wanneer het gaat om visuele communicatie.
- Beoordeel hoe elk element bijdraagt tot het nauwkeurig overbrengen van de boodschap.
- Wees er zeker van dat je de richtlijnen of normen voor het ontwerp volgt bij het maken van afbeeldingen voor gedrukte of digitale media.
Veelgestelde vragen over visuele communicatie fouten
Welke problemen zijn er met visuele communicatie?
Communicatie met beeldmateriaal kan lastig zijn als er niet de nodige aandacht aan wordt besteed. Ondeugdelijk beeldmateriaal kan aanleiding geven tot misverstanden, verkeerde weergave van feiten of dubbelzinnigheid in een boodschap. Het is een kunst op zich om beeldmateriaal te maken dat de door jou beoogde boodschap doeltreffend overbrengt op een manier die goed wordt ontvangen door je doelgroep.
Wat zijn de belangrijkste principes voor effectieve beelden?
- Kies beelden die relevant zijn voor zowel je boodschap als je publiek.
- Zorg ervoor dat de beelden iets toevoegen aan het algemene doel van de inhoud of het project.
- Het beeldmateriaal moet van hoge kwaliteit zijn, aantrekkelijk en in één oogopslag te begrijpen.
- Gebruik van de beginselen van de kleurtheorie voor een maximaal effect bij de keuze van kleuren in afbeeldingen of foto's voor visuele ontwerpprojecten.
- Maak spaarzaam gebruik van tekst bij beeldmateriaal, maar let erop dat de tekst, indien aanwezig, leesbaar is, zodat de kijkers goed kunnen begrijpen wat ze zien zonder dat ze extra aanwijzingen nodig hebben van andere elementen op de pagina of het scherm waarop het beeld verschijnt.
- De afbeeldingen moeten het juiste formaat hebben en geoptimaliseerd zijn voor het platform of apparaat waarop ze worden getoond.
- Denk aan het auteursrecht wanneer je afbeeldingen, illustraties, video's en andere visuele componenten in je werk opneemt.
- Gebruik contrast en rangorde om het oog van de kijker op een zinvolle manier door de visuele elementen van je project te leiden.
Voorkom met onze tips visuele communicatie fouten
Visuele communicatie moet met de nodige zorg worden benaderd, zodat de boodschap goed wordt overgebracht en niet wordt verstoord door slechte beeldkwaliteit, onjuiste positionering van de tekst of een gebrek aan professionalisme, afgezien van andere visuele communicatie fouten die bij de kijkers een verkeerde indruk kunnen wekken en niet aan hun behoeften voldoen.
Deze factoren moeten in aanmerking worden genomen voordat je beelden uitbrengt, want zo laat je geen onprofessionele of onduidelijke indruk achter bij je publiek.
Met behulp van onze tips en trucs voor het vermijden van de meest voorkomende visuele communicatie fouten wordt het veel eenvoudiger om een boodschap goed over te brengen.