Marketing Pro-Tip: Gebruik niet waardeloze stockfoto’s

Rekening houdend met de grote hoeveelheid digitale content waarmee we vandaag de dag in contact komen, is het verrassend hoe ineffectief het overgrote deel ervan in feite is. Kunt u zich de laatste digitale advertentie herinneren die u daadwerkelijk heeft aangegrepen? Of de laatste blogpost waarbij u echt iets voelde? Nee? Dan zijn er waardeloze stockfoto's gebruikt.

We gebruiken woorden als “pakken” en “voelen”, want dat is feitelijk wat uw content zou moeten doen. Ongeacht of u een blogbericht of een Instagram-post, bedrijfsrapport of update voor aandeelhouders samenstelt, de eerste stap voor het creëren van een aansprekende inhoud is de keuze van stockfoto's die niet waardeloos zijn.

Tenzij het natuurlijk, stomme stockfoto's zijn waar u naar zoekt, in dat geval bent u hier op de verkeerde pagina terechtgekomen.

Principe: Het belang om geen waardeloze stockfoto's te kiezen

Twee handen houden een duim omhoog icoon op - geen waardeloze stockfoto

Copyright 2020 estherm / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Er zijn geen bedrijven die niet kunnen profiteren van een stockfotolicentie, vooral niet als u weet waar u terecht kunt. Een website met unieke, vindbare en gelicentieerde beelden vormt de sleutel tot elke online reclamecampagne of contentplan.

Daardoor wordt niet alleen uw marketingbudget sterk ontzien, maar kunnen ook jonge merken en personen boven het maaiveld van het moderne internet uitstijgen – dat is vooral belangrijk op Instagram. Met de directe aankoop van stockfoto's op sites als Photocase, StockPhotoSecrets en Shutterstock kunt u zelfs voor nieuwe projecten gebruikmaken van dezelfde deskundige experts op het gebied van stockfotografie die ook door de “grote jongens” worden gebruikt.

Zorg ervoor dat u niet waardeloze stockfoto's gebruikt

Close up van een man die door een vergrootglas kijkt

Copyright 2020 AllzweckJack / Photocase, alle rechten voobehouden.

Waar u ook uw digitale beelden vandaan haalt, het kan geen kwaad om te weten hoe u de waarde ervan, zodat u weet dat de foto niet waardeloos is als ze onverhoopt toch door de selectieprocedure zijn gekomen (ja, dat is inderdaad mogelijk).

Vermijd simpele emoties

Stel dat u een beeld nodig heeft dat geluk overbrengt. Misschien wilt u een product verkopen door het te koppelen aan het concept van geluk, of misschien probeert u juist de sfeer te verlichten in een op zichzelf al somber bericht.

In dit geval wil u vooral zoeken naar stockfoto's met het woord “Geluk”. U krijgt geen puur beeld van de menselijke vreugde. Wel krijgt u een afbeelding van een acteur met een griezelige glimlach op zijn gezicht, en niemand zal daar naar willen kijken.  Dus is het belangrijk om stockfoto's te gebruiken die niet waardeloos zijn.

Perfectie is NIET hetzelfde als effectief

Is het u wel eens opgevallen hoe mooi sommige stockfoto's zijn? Denk maar aan die van ongerepte stranden, een stralende glimlachend en perfect symmetrische gezichten. Sinds lange tijd zijn dit enkele van de typische kenmerken van stockfotografie.

Close up van een kikker

Copyright 2020 taviphoto / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Zoals blijkt, is niets ervan echt zo effectief als vaak wordt gedacht. De gemiddelde internetgebruiker zal uw merk namelijk niet gelijkstellen aan perfectie, maar eerder aan een ogenschijnlijk gevoel van oneerlijkheid, onoprechtheid of regelrechte luiheid.

Vaak is het de originaliteit en de imperfectie van een stockfoto die de kwaliteit die nodig is om meteen een gevoel van vertrouwen op te bouwen. Zeker bij het gebruik van foto's in social media is authenticiteit de sleutel. Zo kunnen onvolkomenheden in de praktijk helpen om de geduchte valkuil te vermijden en niet waardeloze stockfoto's te gebruiken.

Vermijd daarom stockfoto's die te sterk neigen naar:

  • overmatig geregisseerde poses
  • overdreven expressies
  • onrealistische situaties

Photocase: Authentieke stockfoto's van elk thema

Photocase logoWaarom slechte stockfotografie tegenwoordig een soort meme is geworden, komt door het gemak waarmee ze te herkennen is. Stockfotografie is een grap geworden omdat het op een grap lijkt… maar dat hoeft niet het geval te zijn.

Dansend echtpaar voor kerstboom

Copyright 2020 oli_ok / Photocase, alle rechten voorbehouden.

De reden waarom wij liefhebbers van webshops als Photocase zijn, is omdat ze hun hele beeldbank hebben samengesteld met als doel om een ander soort collectie te creëren… foto's die niet waardeloos zijn en die onecht aanvoelen omdat ze echt zijn.

De collectie van Photocase is een fantastische manier om ervoor te zorgen dat de content die u uitbrengt alle overtuigingskracht en authenticiteit heeft die nodig is voor een succesvolle marketingcampagne. Voor meer informatie kunt u ons Photocase testrapport lezen.

Bespaar geld en ontvang 5 gratis credits en 10% korting met onze speciale Photocase actiecode!

VEELGESTELDE VRAGEN

Wat is het kwaliteitsverschil tussen gratis en betaalde stockfoto's?

Antwoord: Of u nu een ondernemer bent of een influencer bent… gratis is klinkt vaak beter dan niet gratis. Toch?

Laten we hier even wat rechtzetten. Het feit dat we nu in tijd leven waarin we toegang hebben tot gratis stockfotografie, stemt ons in ieder geval hoopvol voor de toekomst. Immers, niet elk project is de moeite waard om ons zuurverdiende geld aan uit te geven.

Er is echter geen enkele twijfel over mogelijk dat betaalde stockfotosites een veel grotere collectie stockfoto's kunnen leveren dan hun complementaire tegenhangers. En omdat ze doorgaans rechtstreeks met hun contribuanten werken, hoeft u zich veel minder zorgen te maken over de licentie- en gebruiksbeperkingen.

Hoe voorkom ik dat ik niet waardeloze stockfoto's gebruik?

Antwoord: Hoeveel tijd u ook in uw aankomende presentatie voor aandeelhouders heeft gestoken, u zult geen vertrouwen wekken als u zich bedient van droge, verouderde of clichématige waardeloze stockfoto's. Integendeel, u zult een heel vertrek vol met mensen zien die heel verveeld voor zich uit zitten kijken.

Het vinden van de juiste foto's voor uw bedrijf is even gemakkelijk als het afstemmen met een beursgenoteerd bedrijf met wat energie, jeugd en creativiteit in de mouwen. Photocase is een uistekend adres om authentieke, interessante foto's te vinden die niet waardeloos zijn en waarmee u uw materiaal tot leven kunt brengen.

Waarom zijn gratis stockfoto's “minder veilig” dan afbeeldingen waarvoor betaald moet worden?

Antwoord: De wereld van de stockfotografie staat bol van de licentiesoorten, conflicten over rechten, merkrestricties en een constante lijst van andere uitputtende voorwaarden waarvoor u wellicht niet bent gekomen om erover te lezen. Weliswaar is het geen onderwerp waar de meesten zich graag in verdiepen, maar de pijnlijke waarheid is dat “Gratis” niet altijd echt gratis betekent.

Op basis van de manier waarop u de content gebruikt en wat er daadwerkelijk op het beeld staat (zoals mensen, merken of logo's) kan het zijn dat u wordt aangeklaagd voor een inbreuk op het auteursrecht of een inbreuk op de handelsmerken.

De beste manier om geen problemen te krijgen is door gebruik te maken van bekende en veilige bronnen voor gratis stockfoto's, zoals Pixabay, Upsplash of PikWizard. En ongeacht waar u de content vandaan haalt, controleer altijd hun licentieovereenkomst.

Header image: Copyright Miss X/Photocase.com, all rights reserved.

Als ingewijde op het gebied van stockfoto's wil ik met mijn online magazine Stockfotos.nl u als koper van afbeeldingen graag inzicht geven in de wereld van beeldbanken en u helpen de beeldbank te vinden die bij u past.