5 tips voor winterbeelden voor een succesvolle wintercampagne!

Het is winter en met de koudere dagen liggen er volop seizoenskansen voor merken en bedrijven uit alle sectoren. Marketing met een winters thema kan effectief zijn als het goed wordt aangepakt, en dat kan het makkelijkst met visuele content.

In dit artikel geven we u praktische tips om met winterbeelden het beste uit uw wintercampagne te halen! Ze zijn de moeite van het bekijken waard!

Dit zijn de hoofdpunten

Waarom wintercampagnes – De basisprincipes van seizoensgebonden marketing

Uw marketingactiviteiten afstemmen op het seizoen is een goede manier om uw doelgroep te laten zien dat uw bedrijf up-to-date is en sterk betrokken is bij de actualiteit – niets schrikt potentiële klanten meer af dan een merk waarvan de advertenties generiek of maanden oud zijn.

Ook is het vanuit zakelijk perspectief verstandig uw inspanningen te richten op de marketing van nieuwe producten en diensten die de winter beter maken of waarvan u tijdens het koude seizoen meer kunt genieten. Daarom is een winter-marketingcampagne een must om de verkoop te stimuleren.

Maar minstens zo belangrijk is dat elk seizoen zijn eigen gevoelssfeer heeft, en de wintermaanden worden sterk geassocieerd met verschillende concepten en emoties die, wanneer u ze goed benut, een goudmijn voor uw marketing zijn.

Tijdens de winter vinden niet alleen grote en populaire feestdagen plaats, maar het is ook een tijd die velen in verband brengen met tijd voor familie, heimwee en huiselijke gezelligheid, romantiek, reünie, het einde van het jaar, nieuwe voornemens en meer.

Elke creatief manager kan je vertellen dat wintercampagnes met winterbeelden voor vrijwel elk bedrijf en merk een goede strategie zijn.

En het is beslist niet zo moeilijk om zelf een campagneontwerp te maken, want u zult vanaf nu onze beste creatieve tips voor wintercampagnes kunnen gebruiken!

4 visuele tips voor een fantastische wintercampagne

We zullen ons concentreren op het visuele aspect van wintercampagnes. Gebruik deze belangrijkste aanwijzingen in uw ontwerpproces, en creëer uw beste winterbeelden!

Authentieke en op de mens gerichte fotografie

Photocase winterbeelden
Copyright: Ulrike Adam / photocase.com

Een marketingcampagne is niets zonder het beeldmateriaal, en er is geen effectiever beeldmateriaal dan fotografie.

Dankzij het enorme aanbod aan stockfoto's met een winterthema kunt u voor uw ontwerp of wintercampagne de perfecte afbeelding vinden die in één oogopslag “winter” uitstraalt.

De best presterende foto's zijn authentiek en ademen op natuurlijke en ongedwongen wijze de geest van de winter en de menselijke emoties die ermee gepaard gaan. De belangrijkste factor daarbij is het menselijke karakter. De winter is bij uitstek geschikt om begrippen als romantiek en familiebanden te benadrukken.

U kunt kiezen voor een verliefd stel dat in schemerlicht over een mooi besneeuwd pad loopt om het intieme gevoel van een koude winterochtend op te roepen, of een gezin dat knus bij een open haard zit met dampende mokken warme chocolademelk in de hand, om uw doelgroep in contact te brengen met dat knusse en warme gevoel van een warm huis, of zelfs dat van een bepaalde feestdag.

Winterse visuele elementen

Photocase winterbeelden voor wintercampagne
Copyright: VICUSCHKA / photocase.com

Niet alleen met fotografie, maar ook met illustraties, pictogrammen en geïsoleerde fotografische elementen kunt u uw ontwerp kracht bijzetten. Zo kunt u bijvoorbeeld een achtergrond creëren waarin uw tekst opvalt, of een visueel element toevoegen aan een anders wat saai ogende pagina. Hierbij kunnen tools voor het verwijderen van een bestaande achtergrond van pas komen.

Daarbij zijn er veel objecten die het verband leggen met de winter en koude dagen. Sneeuwvlokken, sneeuwpoppen, pantoffels en dennenbomen, om maar eens wat te noemen. Als u liever kiest voor binnenhuis en warme gevoelens, zou winterkleding (handschoenen, sjaals, wintertruien, enz.) ook prima werken.

Omdat dit cliché winterse elementen zijn, moet u altijd proberen deze conceptuele items een moderne twist te geven. Zo leveren bijvoorbeeld rozekleurige glitter sneeuwvlokken al een heel ander beeld op.

De kleuren temperen

Winterse foto's voor wintercampagne
Copyright: Juliana Raikowski / photocase.com

Een belangrijke factor voor het ontwerp van uw campagne is het kleurthema, dat een samenhangend gevoel geeft aan uw wintercampagne in alle beeldelementen. Kleurencombinaties maken of breken concepten.

Er zijn enkele gangbare “winterkleuren” die we inmiddels allemaal kennen: zoals wit, grijs en zilver, licht ijsblauw en elke tint die doet denken aan sneeuw, kou en het winterlandschap. Verder zijn er de rode en groene tinten van dennenbomen, winterbessen en haardvuren.

Stemmen deze kleuren mooi overeen met uw merkkleuren, dan kunt u ze ook gebruiken voor uw nieuwe wintercampagne en ze mengen met de basiskleuren van uw merk. Maar denk eraan unieke en moderne tinten en combinaties te vinden om niet te vervallen in het typische en te veel gebruikte winterse kleurenpalet.

Maar u kunt ook een andere richting opgaan. Zo zou u bijvoorbeeld koelere tinten van uw gewone merkkleuren kunnen gebruiken om de sfeer van het seizoen aan te geven en uw bedrijf een algemene winterse uitstraling te geven. U kunt ook afwijken van het traditionele kleurenpalet en het geheel een extra tintje geven met onverwachte kleurencombinaties die binnen het thema blijven. Rood en oranje van de vlammen van het haardvuur of gedempt bruin van warme chocolademelk zijn hier voorbeelden van.

Regionale benadering van winterbeelden

Photocase winterbeelden
Copyright: Nelson Martínez / photocase.com

De winter vindt op verschillende tijdstippen van het kalenderjaar plaats, waarbij bepalend is waar ter wereld je je bevindt. Feit is ook dat het winterseizoen er niet in alle regio's hetzelfde uitziet, zelfs niet binnen hetzelfde halfrond. De dagen in december lijken misschien op elkaar in New York en Toronto, maar de winterlandschappen in Amsterdam en Curaçao of Suriname lijken niet op elkaar.

Om uw wintercampagne een persoonlijker en boeiender karakter te geven, is het verstandig uw beeldmateriaal af te stemmen op de plaats waar de doelgroep zich bevindt. Gebruik bijvoorbeeld geen foto van wintersporten als u een wintervakantie promoot op een bestemming waar geen sneeuw ligt, maar gebruik bijvoorbeeld een foto van iemand in een mooie omgeving met warme kleren aan.

Kanaal-specifieke afbeeldingen (sociale media)

winterbeelden voor wintercampagne
Copyright: Davidpradoperucha / photocase.com

Marketingcampagnes worden tegenwoordig veel via sociale media uitgevoerd. En hoewel het van groot belang is om een visuele samenhang tussen de platforms te behouden, is het ook essentieel om de ontwerpen voor elk kanaal aan te passen, omdat ieder kanaal een andere gebruikersbasis en een andere stijl heeft.

Instagram – is HET ideale medium voor beeld. Fotografie en video's zijn de taal van elke gebruiker van Instagram, de keuze van foto's voor Instagram is een kunst op zich. Het is niet voldoende om professionele en hoogwaardige fotografie te kiezen en te delen, maar ook om authentieke foto's te kiezen die up-to-date zijn met fotografietrends − inclusiviteit, diversiteit, sociaal bewustzijn − en een beeldverhaal vertellen. Zowel een Instagram-verhaal als een post met meerdere afbeeldingen, beelden op dit kanaal moeten aan elkaar worden gekoppeld tot een groter geheel dat uw volgers vertelt hoe uw merk eruitziet. Vergeet niet dat Instagram de plek is waar het jongere publiek, Millennials en Gen Z's, graag komt.

Facebook – met een combinatie van tekst en afbeeldingen kunt u een krachtige boodschap overbrengen. De gebruikers prefereren nog steeds natuurlijk ogende foto's, maar terwijl Instagram grilliger en ambitieuzer is, is Facebook rechttoe rechtaan. Maak bij voorkeur gebruik van Facebook afbeeldingen die bij het onderwerp blijven en precies laten zien wat er wordt bedoeld. Stel dat u bijvoorbeeld een Facebook-advertentie heeft voor een skigebied of resort, dan zijn foto's van skiënde mensen een beter idee dan foto's van de accommodatie. Opmerkelijk is dat we zien dat Facebook-gebruikers vooral babyboomers en Millennials zijn.

BONUS: Stockfoto's voor wintercampagnes

Als u geen budget heeft om zelf foto's te maken of een fotograaf in te huren, dan is stockfotografie het antwoord. We adviseren u de volgende websites met geweldige foto's met een winterthema, die u kunt gebruiken voor uw marketingactiviteiten.

Photocase − Voor de meest authentieke stijl

Photocase logo

Photocase is een niche stockfotosite die het ontdekken en gebruiken waard is. De relatief bescheiden maar buitengewoon artistieke collectie van deze website zit boordevol foto's die “moderne marketingcampagne” uitstralen, zoals de winterbeelden die u in dit artikel kunt zien. Ze zijn uniek; ze zijn ludiek; ze zijn echt prachtig en aansprekend. Bekijk en vind de meest authentieke winterbeelden! Veel klanten die wintersport op een unieke manier in beeld willen brengen, hebben hier een prachtig soort beeldmateriaal gevonden.

Stockphotos.com − De goedkoopste beeldbank

Stockphotos.com logo

Stockphotos.com is een beeldbank voor kleine en middelgrote bedrijven die op zoek zijn naar professionele beelden tegen voordelige prijzen. De collectie met meer dan 10 miljoen afbeeldingen biedt alle winterbeelden en wintersport foto's die u nodig heeft tegen de laagste en de meest gunstige prijzen!

Shutterstock − De grootste collectie beelden

shutterstock logo

Shutterstock is een van de belangrijkste stockfotobedrijven en heeft zichzelf een goede reputatie verworven als eigenaar van een van de grootste online stockfoto catalogi. Met meer dan 485 miljoen afbeeldingen is elk winterthema en elke fotosamenstelling in hoge resolutie op de website te vinden en deze kunnen direct worden gedownload en gebruikt!

iStock − De uiterst gecureerde beeldcollectie

istock logo

iStock is een bekende website voor stockfoto's die onder de vleugels van het prestigieuze Getty Images valt. Er zijn twee collecties: een niet-exclusieve en goedkopere en een exclusieve en hoogwaardige. Beide collecties bieden miljoenen winterbeelden waarmee keer op keer succesvolle wintercampagnes kunnen worden gemaakt!

Adobe Stock − De hipste actualiteit fotografie

adobe stock logo

Adobe Stock is de eigen stockfotoservice van Adobe die ook perfect is geïntegreerd in Creative Cloud-apps. Omdat het sterk gericht is op de creatieve sector, vindt u hier veel fris en trendy beeldmateriaal in de hoogste resolutie. Bent u op zoek naar de nieuwste trends in winterfoto's, dan vindt u ze hier!

123RF − veelzijdige beeldbank

123rf logo

123RF is een in Nederland zeer populaire beeldbank met meer dan 200 miljoen afbeeldingen. U kunt hier terecht voor veelzijdig beeldmateriaal tegen heel goedkope prijzen. Ze hebben zelfs een voordelig geprijsd abonnement voor het onbeperkt downloaden van beelden die u voor uw commerciëlen doeleinden kunt gebruiken.

Geef het seizoen een boost met winterbeelden voor uw wintercampagne

Zoals u ziet bieden winterbeelden en concepten fantastische mogelijkheden om de ontwerpen van uw wintercampagne te verfijnen.

Het winterthema is sterk verbonden met de emoties en primaire behoeften van uw publiek en u kunt het dan ook eenvoudig overbrengen en benutten met foto's en illustraties met een winters thema.

Dit is het moment om snel aan de slag te gaan voordat de winter voorbij is! Winterbeelden zijn een must voor uw volgende campagne. Breng deze week nog de actualiteit in beeld op de sociale media kanalen waarop kijkers uw berichten kunnen delen, Youtube, live op tv of welk ander medium dan ook.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie, neem dan even een moment om hieronder een reactie achter te laten.

Header afbeelding: Copyright: Ulrike Adam / photocase.com, Juliana Raikowski / photocase.com, Nelson Martínez / photocase.com, Davidpradoperucha / photocase.com, all rights reserved

Niet gevonden wat u zocht? Vraag het hier!

loading...

🤓 Ik wil meer informatie over winterbeelden voor een succesvolle wintercampagne

🤨 Ik heb een vraag over winterbeelden voor een succesvolle wintercampagne

🤔 Ik weet niet of winterbeelden voor een succesvolle wintercampagne iets voor mij zijn

🙄 Iets anders…

Wilfred van der Zwaag
Wilfred van der Zwaag

Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.

Stockfoto's
Logo