Fotografietrends 2019: 49 populaire visuele trends!

Dit wordt een verfrissend jaar vol nieuwe en spannende fotografietrends! Terwijl de visuele wereld blijft groeien en zich blijft ontwikkelen, is de sleutel om up-to-date te blijven het vooraf bepalen van de trends die de fotografische stijl van dit jaar zullen kenmerken. En dat zullen we u ons uitgebreide overzicht “Fotografietrends 2019” laten zien.

We hebben voor u de populairste visuele trends in stockfotografie voor 2019 verzameld, die door experts van de beste beeldbanken zijn gesignaleerd, om u inzicht te geven in wat de komende maanden op het vlak van fotografie en grafische vormgeving op de voorgrond zal treden. In dit jaarverslag maakt u met maar liefst 49 populaire fotografische stijlen en thema's! Zo kunt u uw doelgroep te overtuigen, uw social media kanalen opfleuren en uw publicaties up to date houden met de meest trendy foto's van 2019!

Tip: de fotografie trends zijn een geweldig hulpmiddel als u foto's online wilt gaan verkopen! Profiteer nu ook van deze geweldige Adobe Creative Cloud-kortingen!

Fotografietrends 2019

StockPhotoSecrets Shop

shop.stockphotosecrets.com/index.cfm?/Home_NL homepage

De beeldbank StockPhotoSecrets Shop biedt kleine en middelgrote ondernemingen niet alleen de allerbeste aanbiedingen voor stockfoto's – zoals u kunt lezen in ons testrapport van StockPhotoSecrets Shop en in onze uitgebreide recensie over het fantastische 99club beeldabonnement — maar ook de meest recente en vernieuwende afbeeldingen voor uw ontwerpen. Het team heeft vier belangrijke trends voor 2019 opgepikt, waarmee u nu al rekening kunt houden:

Sprankelende kleuren

In 2019 blijft kleur een prominente rol spelen. De kleur ” Pantones Living Coral” is als trendkleur voor 2019 uitgekozen en u zult deze kleur dit jaar dan ook veelvuldig tegenkomen.

StockPhotoSecrets Shop Trends 2019 vrouw boodschappentas
Copyright: IngImage / Stockphotosecrets


De focus ligt dit jaar op sprankelende, stimulerende basiskleuren. Met deze frisse en in het oog springende kleuren accentueren merken en individuele personen hun identiteit en kracht.
Paarse bloem met geel
Copyright: IngImage / Stockphotosecrets


Op visueel vlak verwachten we het hele jaar fellere, krachtigere kleuren om de aandacht te trekken van gebruikers die gevoelig zijn voor afbeeldingen op platforms zoals sociale media, blogs en marketingcommunicatie.
Cassettebandje op een vaal rode ondergrond
Copyright: IngImage / Stockphotosecrets

Technologie van de toekomst

Met de opmars van nieuwe technologieën zoals blockchain of kunstmatige intelligentie, bestormen hi-tech producten de consumentenmarkt in sneltreinvaart. Draagbare en huishoudelijke technologie is eveneens in opkomst, met inbegrip van producten als Google Glasses, Amazon's Alexa en smart homes. Ons leven wordt continu geüpdate met nieuwe technologieën en we zullen manieren moeten zien te vinden om in elk aspect van ons leven bij te blijven.

Robothand en menselijke hand
Copyright: IngImage / Stockphotosecrets


Afbeeldingen over het thema toekomstige technologie moeten weergeven hoe deze technologieën van invloed zijn op ons leven, hoe ze ons leven veranderen en hoe we deze nieuwe technologieën in ons leven te kunnen integreren.
Foto bruid maken met smartphone
Copyright: IngImage / Stockphotosecrets

Data in hoofd
Copyright: IngImage / Stockphotosecrets

Terug naar de natuur

Deze wereld is in toenemende mate gebaseerd op technologie, zodat we steeds afhankelijker worden van deze technologie. Onze steden worden groter en groter waardoor onze natuurlijke leefomgeving steeds kleiner wordt. Terwijl dit alles zich voordoet, voelen we ons steeds verder van de fysieke en natuurlijke wereld verwijderd en groeit ons verlangen om weer met de natuur verbonden te zijn. Organisaties hebben dit geconstateerd en de inspanningen van bedrijven om samen te werken met milieuprogramma's zijn de afgelopen tien jaar in rap tempo toegenomen.

Meisje met gespeide armen en bergmeer
Copyright: IngImage / Stockphotosecrets


Millennials worden wat betreft hun manier van reizen steeds milieubewuster. Bij de afweging waar ze naartoe reizen en de impact die dit kan hebben op het leven en het milieu van de gekozen bestemming, kiezen ze bewuster en milieuvriendelijker dan voorgaande generaties. Millennials ontwikkelen ook vaker een meer emotionele band met de locatie waar ze naartoe gaan door de activiteiten die ze er ondernemen, wat tijdens het reizen ook een milieubewuster aspect met zich meebrengt voor de natuur en de wereld om ons heen.
Vrouw zit ontspannen in het gras en geniet van de zon
Copyright: IngImage / Stockphotosecrets

Maatschappelijke factoren

De moderne consument verwacht van bedrijven dat zij participeren in milieuprogramma' s en transparant zijn over hun activiteiten op dit vlak. Tegenwoordig zal een bedrijf dat tijd en geld investeert in de samenwerking met een milieuorganisatie of -project of in het aanbieden van meer duurzame, ethisch verantwoorde producten, op de steun van de consument kunnen rekenen.

Reflectie fabrieken in waterplas
Copyright: IngImage / Stockphotosecrets


Het gedachtegoed van de consument is veranderd en daardoor ook wat er van bedrijven wordt verwacht. Hierbij speelt ook mee of bedrijven in de media positief of negatief in beeld worden gebracht. Bedrijven die biologische producten aanbieden, zullen ook in 2019 op de belangstelling van de consument kunnen rekenen.

Het Global Wellness Institute is van oordeel dat de grootste groei in de wellness- en schoonheidsindustrie zich voordoet op het gebied van “Pure Beauty”, d.w.z. producten die duurzaam en milieuvriendelijk zijn en waarvan de produktie- en distributieprocessen en -kanalen traceerbaar zijn.

Afvalmand met lege flessen
Copyright: IngImage / Stockphotosecrets


In visueel en fotografisch opzicht zien we dat bedrijven zich op een ondersteunende manier bezighouden met groene initiatieven, maar ook met de negatievere kant van het consumptiegedrag, met name het afval dat wordt geproduceerd. We kunnen afbeeldingen verwachten van een confronterend close-up perspectief dat de gevaren van het onbezonnen consumptiegedrag laat zien, en afbeeldingen de drang naar verandering een krachtig geluid geven.
Inzameling zwerfvuil
Copyright: IngImage / Stockphotosecrets

Photocase

www.photocase.com homepage

De Duitse beeldbank Photocase is gespecialiseerd in authentiek afbeeldingen, bizarre en hipster stockfoto's in de unieke Berlijnse stijl. U kunt alle informatie over hun service terugvinden in  ons testrapport van Photocase, en vergeet niet om onze geweldige Photocase kortingscode te bekijken om extra te besparen. Dit zijn de meest trendy voor 2019 die door hun team zijn verzameld:

Natuurlijk uitziende stockfoto's

Eenvoudig en natuurlijk uitziend beeldmateriaal is echt heel belangrijk, en dat is zeker niet alleen dit jaar zo, maar is altijd al het geval geweest. Echte mensen, gevoelens en momenten, maar dan wel op een realistische manier in beeld gebracht, anders dan bij de klassieke stockfoto's.

Jonge moeder met kinderen op de arm
Copyright 2016 vanda lay / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Jonge vrouw die door het raam naar buiten kijkt
Copyright 2018 2Design / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Jonge vrouw kijkt met brede glimlach in de camera
Copyright 2018 Kay Fochtmann / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Opa geeft zijn kleinkind een knuffel
Copyright 2018 davidpereiras / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Afbeeldingen met symbolische voorstellingen

We gaan dit jaar HUMOR met hoofdletters schrijven. Met name wanneer het gaat om alledaagse thema's die op een grappige en creatieve manier worden gepresenteerd. Alledaagse afbeeldingen met een humoristische inslag helpen onze klanten zich te onderscheiden van de grote massa.

Illustratie van een brein met een trap omhoog
Copyright: Marie Maerz / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Kijkdoos wintertafereel met sneeuw en dennebomen
Copyright 2018 ASIFE / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Vrouw met zonnebril en een baard van papier
Copyright 2016 FemmeCurieuse / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Fruit in de vorm van een glas met een rietje
Copyright 2018 ASIFE / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Stillevens

Het jaar 2019 zal worden geïnspireerd door duidelijke lijnen en vormen. Verfrissende kleuren benadrukken dingen die nu modern zijn. Stillevens hebben altijd al geïnspireerd. Maar om stillevens van bovenaf of speciaal geordend weer te geven, dat is toch iets anders en levert een flinke voorsprong op.

Tekenspullen op een gele ondergrond
Copyright 2018 obeyleesin / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Gezond ontbijt met vruchten op een houten tafel
Copyright 2019 przemekklos / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Verse kruiden en olie op een pastelkleurige ondergrond
Copyright 2018 VICUSCHKA / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Papieren grafiek in heldere kleuren
Copyright 2019 degimages / Photocase, alle rechten voorbehouden.

Shutterstock

www.shutterstock.com/nl homepage

De beeldbank Shutterstock behoort tot de populairste stockfotosites ter wereld. U leest in ons testrapport van Shutterstock waarom, en u moet ook zeker onze speciale Shutterstock kortingscode bekijken voor een geweldige korting. En we presenteren u hier de trends waarvan ze zeggen dat die dit jaar zullen domineren:

Zine-cultuur

In ons digitale tijdperk leeft de zine-cultuur voort in de gedecentraliseerde denkwijze van de sociale media, waar onafhankelijke makers kunnen delen en niche-groepen kunnen ontdekken. Gebaseerd op de principes van collage en voornamelijk beïnvloed door de uitvinding van het fotokopieerapparaat, zijn het papierknipsels, noise- & grain texturen, en ruw omrande lagen die deze trend definiëren.

Kunstzinnig portret van een jong meisje
Copyright: Olesya Tseytlin / Shutterstock

Weelde uit de jaren '80

De jaren '80 zijn terug van weggeweest en het is tijd om te feesten met gouden kettingen, dierenprints en attitude. Vergeet de goede smaak, dit gaat over het beleven van een geweldige tijd. Clashing is het sleutelwoord voor deze trend. Denk hierbij bijvoorbeeld aan luipaardprint en slangenleer, pauwenveren en gouden kettingriemen, zacht bont en texturen van hard metaal.

Vrouw met kleding en rode tas in de stijl van de jaren tachtig
Copyright: Evgeniya Porechenskaya / Shutterstock

De toekomst van gisteren

Vroegere dingen zijn weer helemaal hot. Deze trend is een optimistische redux van early-tech – een focus op hoe de toekomst van gisteren eruit zag. Het draait hierbij om de looks en geluiden die het futurisme aan het begin van het digitale tijdperk definieerden, zoals paarse, blauwe en roze duotone kleurschakeringen, basic vector afbeeldingen en dromerige synthesizer muziek.

Jonge vrouw met een achtergrond van violet kleuren
Copyright: MaxFrost / Shutterstock

Meer dan alleen kunststof

Met het toenemende bewustzijn van de consument lijkt een wereld zonder kunststof dichterbij dan ooit. Met de klimaatverandering verandert ook onze houding ten aanzien van het consumptie. We praten nu over alternatieven. Groene producten gemaakt van hennep en bamboe winnen aan populariteit, terwijl de drie termen – minder, hergebruik en recyclen – het devies zijn voor de toekomst.

Natuurlijke verzorgingsproducten op een kleedje
Copyright: Bogdan Sonjachnyj / Shutterstock

Kawaii

Deze schattige cultuurtraditie is ontstaan in Japan, maar doet wereldwijd haar intrede als een welkome afleiding in een onzekere tijd. Van nature houden we van deze kinderlijke karakters in de Kawaï-stijl. Vrolijke, pastelkleurige vectoren en lieflijk uitziende objecten zijn kenmerkend voor deze positieve, schattige stijl. Het boeit ons op een manier zoals andere culturele kunstvormen dat niet kunnen en is een warm welkom in het dagelijks leven.

Kawaii figuren in frisse kleuren
Copyright: LaBonita / Shutterstock

Kalamkari

De Indiase kunst van het beschilderen en bedrukken van stof, Kalamkari genoemd, is een traditionele methode met prachtige resultaten.  Natuurlijke kleuren en complexe patronen staan centraal in deze traditionele kunstvorm. Deze handmatige bewerking maakt uitsluitend gebruik van zuivere, natuurlijke kleuren, zoals indigo, mosterdgroen en donkergroen om intrigerende patronen en motieven te maken. Digitale weergaves bootsen de handgemaakte kwaliteit na door middel van pure kleuren en natuurlijke patronen van bloemen en dieren.

Kunstzinnig drukwerk met de hand
Copyright: Sahat / Shutterstock

De romantiek van de late Barok

De late barok kenmerkt zich door een rijke en gedetailleerde kunst, vol met dramatische vintage patronen, bladgouden krullen en een overdaad aan bloemen. De romantische sfeer wordt gecreëerd door zachte pasteltinten, sensueel licht en schaduw, en sierlijke krullende lijnen. Geïnspireerd door deze zeer decoratieve periode gaat het bij deze theatrale trend om kunstzinnig maximalisme. Het reikt verder dan het doek, waarbij het de verfijnde kunst aangrijpt om de stijlvolle kleuren en texturen van het interieurontwerp, de complexe belichting en het decorontwerp in de fotografie te beïnvloeden, en dit breidt zich uit tot het webdesign.

Foto schilderij van muzikanten
Copyright: Everett-Art / Shutterstock

Prisma

Kleur raakt nooit uit de mode en deze trend waarbij alle kleuren van de regenboog in een helder en geometrisch referentiekader zijn weergegeven, is hiervan het bewijs. Oogverblindende regenbogen omhullen 3D figuren en naadloze patronen. De trend kan levendig, speels en overdadig zijn, of met scherpe randen, stemmig en neon. Door glanzende naadloze patronen of kabbelende motion graphics, het toont veelkleurigheid als een krachtig ontwerpinstrument.

Prisma in opvallende kleuren
Copyright: Vector memory / Shutterstock

Hypnotiserend

De repetitieve patronen, wervelende spiralen en caleidoscopische illusies van deze trend creëren een echt overweldigend design dat past in het digitale tijdperk. Veelzijdige en veelkleurige illusies creëren een trance-achtig ontwerp. Deze elementen vormen een steunpilaar van psychedelica en zorgen voor een geestverruimende ervaring door middel van surrealisme en abstractie. In deze klassieke stijl zoeken we naar hints van een sprankelende nieuwe dynamiek, genaamd datamoshing.

Hypnotiserende afbeelding i blauw en geel
Copyright: MicroOne / Shutterstock

Alledaags futurisme

Onvoorstelbare vooruitgang die met ingang van het jaar 2000 onmogelijk leken, zijn nu onderdeel van ons dagelijks leven. Terwijl de technologie de wereld opnieuw uitvindt, ontstaat er een nieuwe taal en symbolische weergave om ons dagelijks leven vast te leggen. Van massa-evenementen op het gebied van live-gaming en virtual reality multiverses tot biometrische scanning op consumentenniveau en de automatiseringsrevolutie, staat de wereld van de techniek bol van de verbeelding en de sensatie, en het ontvouwt zich voor onze ogen.

Modern alledaags futurisme
Copyright: Zapp2Photo / Shutterstock

Verleidelijke typografie

Met vet en zoetigheid bestrooid of rond en met chocolade omhuld, deze verleidelijke typografietrend geeft aan tekst een bijzondere plaats. Dit zijn lettersoorten die u kunt proeven, van het scherm gelicht door middel van schaduw, textuur en af en toe met strooisels. De opmars van augmented reality en immersive design heeft geleid tot een avontuurlijke nieuwe diepte en dimensie in de digitale typografie. Deze grillige typografietrend toont ons met vectortechnische reliëf letters hoe zoet 3D-ontwerpen kunnen zijn.

Zoete letter B van snoepgoed
Copyright: Bug_Fish / Shutterstock

Adobe Stock

stock.adobe.com/nl homepage

De eigen stockfotoservice van Adobe Stock beschikt naast de geweldige afbeeldingen en prijzen ook over de mogelijkheid om deze rechtstreeks in uw favoriete designapps in Creative Cloud in te zetten. Lees alles hierover in ons testrapport van Adobe Stock en bekijk ons Adobe Stock gratis proefabonnement om deze service gratis te proberen. Onderstaande trends gaan volgens hen dit jaar de boventoon voeren:

Natuurlijke instincten

Naarmate de plaats die technologie in ons leven inneemt zich uitbreidt en we steeds meer tijd in het digitale domein doorbrengen, voelen we ons steeds verder van de fysieke wereld verwijderd. Deze gestage verschuiving leidt ertoe dat meer mensen bewust (of onbewust) hun balans in de natuur zoeken.

Vrouw in natuurbad
Copyright: Cavan Images / Adobe Stock


Dit verlangen om met de natuur verbonden te zijn, geeft ook vorm aan het consumentengedrag. De consument is nu actief op zoek naar natuurlijke ingrediënten in de door hem gekozen producten. Behalve naar de inhoud is er ook aandacht voor de herkomst van de ingrediënten en de manier waarop merken communiceren.
Bidden en mediteren bij een ondergaande zon in de bergen
Copyright: EVERST / Adobe Stock


Parallel aan dit verlangen naar een natuurlijk toevluchtsoord, zoekt de consument ook naar merken die aan zijn spirituele behoeften voldoen. De detailhandel speelt hierop in met ruimtes die natuurlijke elementen bevatten voor een serene esthetische winkelervaring. In de visuele wereld richten ontwerpers zich op ambitieuze afbeeldingen met natuurlijke elementen en inspirerende momenten van fysiek, emotioneel en spiritueel welzijn.

Creatieve democratie

We wachten niet langer op de creatieve ontwerpers om onze visuele werelden gestalte te geven – in plaats hiervan gebruiken mensen technologie om hun eigen ongepolijste, rauwe, authentieke momenten in volle, levendige kleuren te creëren en deze te delen. Gen Z en Millennials zijn koploper op dit gebied, maar alle leeftijden zijn erbij betrokken, met behulp van mobiele platforms die content on-the-go en live streams op sociale media mogelijk maken.

Vrouw met skateboard tegen een blauwe achtergrond
Copyright: Trinette Reed / Stocksy / Adobe Stock


Merken zoeken naar vernuftige manieren om ons verlangen om onze eigen afbeeldingen aan te wenden. Tools en communities zijn in opkomst om deze nieuwe creatieve impuls ook te omarmen. Diversiteit heerst in een creatieve democratie – niet alleen voor, maar ook achter de lens. Visueel gaat het bij creatieve democratie om niet gekunstelde afbeeldingen, felle kleuren, diverse thema's en video's die mensen ontroeren.
Man staat voor een raam met neonlicht
Copyright: PICHA / Adobe Stock

Ontwrichtende expressie

Mensen willen graag hun stem te laten horen. Of het nu gaat om creatief spel of fel politiek verzet, afbeeldingen van extreme zelfexpressie vinden een weerklank. Onze sociale media staan vol met betogende demonstranten en geïmproviseerde politieke toespraken. Merken gebruiken deze dynamiek en gebruiken de beeldende taal van protest voor etalages en kledinglijnen.

Kleurrijk protest met veel rook
Copyright: Aimee Catt Photography / Stocksy / Adobe Stock


Ook als er geen sprake is van een politieke agenda, gaat het bij de nieuwe zelfexpressie om inclusieve, onuitwisbare, in het oog springende visuals die het lawaai doorklieven. De afbeeldingen variëren van spookachtig en hypnotiserend tot sprankelend en speels. In de visuele context betekent ontwrichtende expressie het omarmen van een groot aantal identiteiten, de viering van onbevangen individualiteit en het weglaten van de lichtaccenten ten voordele van kracht en intensiteit.

Merkentrouw

Consumenten, vooral de Gen Z en millennials, verlangen meer van merken dan alleen maar producten – ze schenken hun loyaliteit aan bedrijven met duidelijke waarden en een streven naar transparantie. Sommige merken komen in actie om hun waarden onder de aandacht te brengen. Anderen helpen de consument zelf ethisch bewuster te worden.

Handdruk met geverfde handen
Copyright: kkgas / Stocksy / Adobe Stock


Om gelijke tred te kunnen houden met deze trend, zullen merken een zinvol en samenhangend sociaal doel moeten uitdragen rond belangrijke thema's, zoals sociale rechtvaardigheid en milieu. In de visuele realiteit houdt dit in dat verbazingwekkende, krachtige weergaven van oorzaken en populaire kwesties op mondiale schaal een grote impact zullen hebben op de kijkers.

Depositphotos

nl.depositphotos.com homepage

Depositphotos een gevestigde naam op het gebied van stockfoto's, staat bekend om hun flexibele prijzen, de hoge kwaliteit van van de afbeelden en klantenservice. Meer informatie hierover vindt u in ons testrapport van Depositphotos, en tevens hebben we voor u een Depositphotos kortingscode voor gratis afbeeldingen en een geweldige korting! En hier volgen de visuele trends die hun experts voor dit jaar hebben vastgesteld: de visuele trends

Het tijdperk van de personalisatie

Merken proberen samen met consumenten ervaringen te creëren door middel van UGC en beïnvloedende marketing, waarbij de visuele content niet wordt afgestemd op segmenten van consumenten, maar op het individu en relevant is voor individuen. In een tijd waarin reclameblindheid op een hoog peil staat, biedt gepersonaliseerde content de mogelijkheid om via verschillende kanalen met elkaar in contact te komen.

Man met dreads tegen een rode achtergrond
Copyright: ufabizphoto / Depositphotos


Met het verwerpen van “one-size-fits-all” marketing, kiezen merken en bedrijven voor een nauwere één-op-één ervaring en dat begint met een nauwkeurige curatie van visuele content.

Creatieve provocatie

Om de aandacht van gebruikers te krijgen, moet de visuele inhoud op sociale media onderscheidend zijn. Gedurfde, doortastende en soms gedurfde visuele keuzes worden om daarom steeds prominenter. Deze vorm van creatieve provocatie kan worden gerealiseerd door onconventionele benaderingen van fotografie, kunst en design.

Witte buste met zonnebril en palmtakken
Copyright: brocrock / Depositphotos


Het volstaat niet langer om een perfecte foto of een onberispelijk ontwerp te leveren. De sleutel is onvergetelijke visuals, en dat wil tegenwoordig zeggen dat er over wordt gepraat en dat het web als resultaat daarvan circuleert. Inspireer gesprekken en u verdiept zich in de essentie van wat het betekent om als merk relevant te blijven. Hoe ver zullen merken gaan om deze trend te volgen en gesprekken te inspireren? Creatieve teams brainstormen intensief over het antwoord op die vraag.

Nostalgische flashbacks

Kunstenaars, ontwerpers en noemenswaardige merken volgen de voetsporen van het verleden en schetsen enkele van de meest prominente en gedenkwaardige stijlen, momenten en opmerkelijke figuren uit de jaren '60, '70, '80 of '90. Deze verwijzingen naar specifieke decennia zijn niet alleen aantrekkelijk voor degenen die zich de hoogtepunten herinneren, maar ook voor degenen die met nieuwsgierigheid en een pas ontdekte nostalgie naar het verleden kijken.

Retro muziekcassettes
Copyright: Rawpixel / Depositphotos


De mode put veel inspiratie uit het verleden en demonstreert ons dat dit met smaak en een nieuwe invalshoek kan worden gedaan. Nostalgische flashbacks gaan over het koesteren en verheerlijken van het beste van beide werelden – een nostalgische uitstraling met een moderne draai om een stijl te creëren.
Meisje poserend naast speelveld
Copyright: Tekillazzz / Depositphotos

Vrouw loopt met draagbare radio met op de achtergrond de branding van de zee
Copyright: faraonsas / Depositphotos

Jonge mensen ontmoeten elkaar
iakovenko123 / Depositphotos

Het omarmen van de kunstgeschiedenis

De zoektocht naar inspiratie werpt ons niet een paar decennia, maar soms zelfs eeuwen terug. In het werk van hedendaagse kunstenaars uit de hele wereld weerklinkt klassieke kunst. Het is een andere techniek waarmee we inspiratie opdoen en deze op een persoonlijkere manier interpreteren.

Jonge vrouw in witte jurk in het water
Copyright: KrisCole / Depositphotos


We zien dat fotografen duidelijke verwijzingen doen, dat de reclame incidenteel dezelfde weg bewandelt en zelfs Instagram-accounts die klassieke schilderijen gebruiken om er een moderne draai aan te geven (soms met een tikkeltje ironie en humor).
Vvrouwen staan gekleed in zwembad met ballonnen
Copyright: korolOK / Depositphotos

Eerste mondiale esthetiek

We beleven de opkomst van een eerste, echt mondiale esthetiek – luxe minimalisme dat authenticiteit en rauwheid vooropstelt. Deze mondiale esthetiek wordt sterk beïnvloed door sociale media en verspreidt een homogene designtrend die vorm begint te geven aan interieurs en stillevens op plekken waar we eten, drinken en de tijd doorbrengen.

Meisje met krullend haar zittend op een tafel in een eetcafe
Copyright: skvalval / Depositphotos


Het is beangstigend te bedenken dat sociale media een rol spelen bij het vormgeven van de fysieke wereld, maar het is een feit, en het is niet alleen te zien in de interieurkeuzes. Overal ter wereld beginnen plekken er hetzelfde uit te zien.
Werkplek thuis met tafel laptop in het ochtendlicht
Copyright: alkir_dep / Depositphotos


Het specifieke karakter van deze trend is een zeer verfijnde, gestroomlijnde en strakke esthetiek. Dit gepolijste uiterlijk met ruwe, originele materialen verspreidt zich op sociale media als een lopend vuurtje en neemt de wereld razendsnel over met de verfijnde kijk op lifestyle afbeeldingen.
Man schenkt heet water bij voor verse koffie
Copyright: Garetsworkshop / Depositphotos

Rustig moment waarop een jonge man een kopje koffie drinkt
Copyright: luminastock / Depositphotos

Het toevoegen van interactie-niveaus

In 2018 werd er gesproken over video en animatie, met tools als Crello die sjablonen aanbieden om optimaal gebruik te maken van dit populaire medium. De prognose voor volgend jaar is een verruiming hiervan – nieuwe manieren waarop we met content kunnen interacteren. En dat geldt ook voor webdesign, waarbij interactieve elementen worden toegevoegd om mensen met visuele content in contact te brengen.

Het interactieve element betrekt bezoekers en laat zien dat ook mensen deel kunnen uitmaken van het ontwerp. Mensen de kans geven om zich bezig te houden met content, zodat ze zich uw merk, product of oorzaak niet zullen vergeten.

De overgang naar een 3D-ontwerp

Steeds meer ontwerpers leren hoe ze nieuwe tools en nieuwe vaardigheden kunnen verwerven om driedimensionale elementen aan hun werk toe te voegen. Het toevoegen van dit soort diepgang aan ontwerpen creëert een directe visuele aantrekkingskracht en tart de statische aspecten van grafisch ontwerp zoals wij die kennen.

Zwevende figuren met raster op de achtergrond
Copyright: anberization / Depositphotos


Facebook verraste dit jaar met de introductie van 3D-foto's. Maar deze nieuwe functie heeft veel implicaties, met name in de toepassing op grafische vormgeving en het delen van uw werk op sociale media. Website designs proberen de meest recente ontwikkeling in grafisch ontwerp snel op te pakken. Zelfs onze eigen stockfotografen experimenteren met 3D-ontwerp en presenteren ons uitgebreide kunstwerken waar creatieve ontwerpers uiteindelijk eerst naar zullen kijken als ze gaan experimenteren.

Minimalisme wordt filosofisch

Wanneer we het hebben over een trend die nooit helemaal is verdwenen maar die nu in een stroomversnelling is gekomen, dan is het wel minimalisme. De prognose voor het komende jaar is een dieper conceptueel minimalisme, niet alleen in web- en app-ontwerp, maar evenzeer in productontwerp en fotografie.

Luchtfoto van twee elkaar tegemoet lopende mannen
Copyright: Westend61 / Depositphotos


Minimalisme wordt filosofisch in die zin dat de kijkers gedwongen worden om even stil te staan en na te denken, om te reflecteren en een mening te vormen over opnames die van het grandioze zijn ontdaan. Een minimalistische afbeelding is niet hetzelfde als saai, integendeel, het toevoegen van nieuwe en onverwachte elementen in de compositie toont aan dat minimalisme allesbehalve saai is.
Knalgele hel verlichte overloop
Copyright: Caiaimage / Depositphotos

Koffiekopjes in de vorm van een klok
Copyright: dinabelenko / Depositphotos

Een nieuwe golf van milieubewustzijn

Merken nemen steeds vaker een standpunt in ten aanzien van belangrijke onderwerpen, en meer dan ooit voert het milieu de lijst van mondiale problematiek aan, waarmee het een belangrijke investeringsfactor is geworden, en we zullen meer beeldmateriaal gaan zien van de werkelijke toestand van de wereld waarin wij leven. Deze afbeeldingen staan centraal in de nieuwsberichten, omdat het de hoogste tijd is dat we allemaal een standpunt innemen ten aanzien van mondiale zorgen. Studies wijzen uit dat consumenten steeds vaker voor merken kiezen vanwege de doelen die ze ondersteunen, en dat is iets waar elke onderneming rekening mee moet houden.

Dreamstime

nl.dreamstime.com homepage

De bekende beeldbank Dreamstime is al jaren actief in deze sector en heeft fantastische aanbiedingen voor professionele stockfoto's. U kunt meer informatie vinden in ons testrapport over Dreamstime. En zij gaan ons nu laten zien welke fotografietrends volgens hen dit jaar zullen gaan doorbreken:

Verbinding

Communicatietechnologie, internet en verbindingsconcepten blijven in onze wereld een prominente rol spelen en groeien met de technologie mee. Elon Musk wil ons allemaal met elkaar verbinden via satellieten in de ruimte en stockfotografie kan deze droom in beeld brengen.

Lichtverbindingen boven een grote stad
© Busakorn Pongparnit | Dreamstime.com

AI

Artificiële intelligentie bevindt zich nu nog in de beginfase, maar ontwikkelt zich razendsnel. Ongeacht het aantal stappen er komend jaar worden gezet, het biedt eindeloos veel fotografische mogelijkheden. Van abstracte illustraties tot complexe composities, van AI-gestuurde robots tot autonome voertuigen, artificiële intelligentie wordt langzaam maar zeker een hoofdthema in de stockfotografie.

Verbindingen signalen in een menselijk brein
© Vs1489 | Dreamstime.com

Zakelijke conferenties

Spreekbeurten en conferenties georganiseerd door topprofessionals hebben altijd al een belangrijk onderdeel gevormd in een groot aantal verschillende sectoren. Niet verwonderlijk om te zien dat dit soort beeldmateriaal nog steeds een sterke positie heeft in de belangrijkste trends. Wie spreekt er binnenkort op een conferentie?

Spreker tijdens een grote vergadering
© Kasto80 | Dreamstime.com

Ondernemerschap

Ondernemerschap is steeds minder een carrière, maar meer een trendy levensstijl aan het worden. Ze zeggen dat als je geen baan kunt vinden, creëer er dan zelf een. De opstartfase is dit jaar een hot item, dus verwachten we dat er veel vraag is naar afbeeldingen over dit onderwerp.

Jonge ondernemers werken samen aan tafel aan een project
© Kantver | Dreamstime.com

Protest en activisme

De wereld ondergaat snelle veranderingen en de ideologische confrontaties die we het afgelopen jaar hebben gezien, zullen in 2019 nog intenser worden. We zullen er klaar voor moeten zijn om meer protesten, meer politieke en sociale eisen, activisme en meer aandacht voor rechten te laten zien. Dankzij de kracht van de social media klinkt onze stem luider dan ooit tevoren.

Jonge vrouw tijdens een protest
© Ammentorp | Dreamstime.com

3D

Was 2018 het jaar van de eenvoud, in 2019 zal het tegenovergestelde te zien zijn. In een designwereld van “less is more” zal in 2019 qua design niet meer de focus liggen op eenvoud, maar zal worden teruggegrepen naar complexiteit. Om zich te onderscheiden verwachten we dat designers en marketeers 3D-elementen in hun beeldmateriaal gaan implementeren.

Hardloopster in stadium
© Empipe | Dreamstime.com

Diverse gezinnen

Als u naar familiefoto's kijkt, dan beseft u dat het leven niet alleen om zaken draait. Als hoeksteen van onze samenleving zal het gezin nooit uit de mode raken. Wat wel zal veranderen is de diversiteit die we in gezinnen zien. Daarom kunnen we verwachten dat we in het komende jaar meer omtrent dit thema in stockfoto's zullen terugzien.

Divers gezin
© Rhbabiak13 | Dreamstime.com

Natuur en dieren

De drukte van de stad speelt een grote rol in ons leven, maar de meeste mensen willen hier graag zo vaak mogelijk aan ontsnappen en trekken dan met hun trouwe viervoeter de natuur in. U kunt het komende jaar meer natuurbeelden verwachten met daarop de beste mensenvrienden. Wie is er niet weg van een mooie hondenfoto?

Kinderen wandelen met een hond in het bos
© MNStudio | Dreamstime.com

Duurzaamheid

De afgelopen jaren zijn van cruciaal belang gebleken voor een ingrijpende verandering in de manier waarop mensen de aarde zien, in de wijze waarop we onze hulpbronnen gebruiken, in de wijze waarop we recyclen, hergebruiken en opnieuw aanwenden. We merken dat deze trend tot uiting komt in grote stockfotoconcepten die mensen zullen inspireren om meer voor onze planeet te doen. Plastic is onze grootste vijand geworden en de wereldwijde kruistocht ertegen moet worden voortgezet.

Kinderen knutselen aan een houten tafel
© Rawpixelimages | Dreamstime.com

Pantone

Pantone heeft voor levend koraal gekozen als kleur van 2019, wat ook aansluit bij de algemene trend van milieubewustzijn. Door de opwarming van de oceanen sterft het koraal en daarmee het zeeleven en wordt het evenwicht in het ecosysteem verder verstoord. De conceptafbeeldingen rond deze kleur en de relevantie ervan zouden deze trend moeten volgen.

Close up rode bloem
© Khrystyna Vartanova | Dreamstime.com

123RF

nl.123rf.com homepage

123RF is een begrip in de stockfotografie, omdat deze beeldbank al jarenlang actief is en over een zeer goede reputatie en service beschikt. Meer informatie kunt u vinden in ons testrapport over 123RF en mis vooral niet onze 123RF kortingscode voor nog meer voordeel. Het bedrijf voorspelt voor dit jaar de volgende fotografietrends:

Dronefotografie – De smaak van het leven op hoog niveau

Drone foto stand kust
Copyright: Jakub Gojda / 123RF

Felle en gedurfde kleuren

Jonge vrouw draagt felle kleuren tegen een gele achtergrond
Copyright: Andrey Kiselev / 123RF

Fotografie van de straat – Pure emoties

Oude man India
Copyright: Jose Marie Hernandez / 123RF

Het overbruggen van de genderkloof

Jonge man met lang haar op strand
Copyright: Raisa Kanareva / 123RF

Verticale fotografie – Mobiel is lonend

Kanaal in Venetië met boot
Copyright: Alex Popov / 123RF

Landschapsfotografie – Adembenemend natuurschoon

Prachtig meertje in de bergen
Copyright: everst / 123RF

Filmfotografie – Film is nog steeds springlevend

Foto bosrijk landschap
Copyright: Martins Vanags / 123RF

Culturele inclusiviteit

Jonge vrouw met grote bos krullen fotografietrends
Copyright: Tobias Schenk / 123RF

Verras uw publiek met trendy fotografie in 2019

En dit zijn de belangrijkste fotografietrends waar u zich in 2019 op moet richten om in de top van het visuele spel te kunnen meedraaien en uw publiek met al uw creaties aan te kunnen spreken. U kunt bij elk van de hierboven genoemde beeldbanken terecht voor enorme collecties nieuwe foto's en afbeeldingen die volgens deze hot topics en stijlen zijn gemaakt. Welke van deze trends zet u als eerste in? Vertel het ons!

Wilfred van der Zwaag

Wilfred van der Zwaag

Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.

Stockfoto's
Logo