Photocase is een gevestigde stockfoto site voor kunstzinnige beelden en heeft de nieuwe campagne #NotForFree gelanceerd tegen het promoten en gebruiken van gratis beeldmateriaal en het onder de aandacht brengen van onbetaalde kunstenaars die dat gratis beeldmateriaal maken.
Met een bijzondere collectie beelden roept deze beeldbank, bekend om haar durf en status als buitenbeentje in de sector, alle creatieve ontwerpers over de hele wereld op om te kiezen voor betere en eerlijk betaalde premium content.
#NotForFree fotocampagne die onbetaalde artiesten in beeld brengt
De nieuwe campagne #NotForFree van Photocase wordt gepresenteerd in de vorm van een fotocollectie die op de website beschikbaar is.
Deze collectie bestaat vooralsnog uit 30 moderne, kunstzinnige portretten van fotografen/grafische kunstenaars die verschillende borden omhoog houden met de hashtag van de campagne #NotForFree. Ook andere kunstenaars die hun foto's willen inzenden kunnen bijdragen aan deze collectie.
Het idee is om te laten zien dat achter iedere foto een kunstenaar zit, iemand die tijd, moeite en geld heeft besteed aan de creatie van dit werk. Content maken is niet gratis en het resultaat zou ook niet gratis moeten zijn.
Hoewel de afbeeldingen uit deze collectie gratis kunnen worden gedownload en gebruikt, mogen er geen wijzigingen in worden aangebracht en mogen ze alleen worden gebruikt in het kader van de campagne – om de aandacht te vestigen op onbetaald artistiek werk en om het gebruik van betaalde content te stimuleren.
Bekijk hier de #NotForFree collectie van Photocase!
Lees hier waarom Photocase campagne voert voor betaalde content en tegen gratis fotosites in het algemeen:
Omdat gratis foto's effect hebben op het inkomen van kunstenaars
Wie beelden gratis downloadt, krijgt de kunstenaar die ze heeft gemaakt niets. Voor Dittmar Frohmann, algemeen directeur van Photocase, is dit een van de belangrijkste drijfveren om deze campagne te lanceren.
“Wij zijn van mening dat alleen betaalde content goede content is”, zegt hij, omdat betaalde stockmedia ervoor zorgt dat ontwerpers van hun kunst kunnen leven en weer nieuwe content kunnen maken.
Gratis fotosites geven kunstenaars geen cent, maar in plaats daarvan beloven ze zichtbaarheid en waardering: views, likes, shares, hearts, comments, thumb ups… allemaal leuke oppeppers voor het ego, maar ze kunnen er geen huur of brood mee betalen.
Photocase wil kunstenaars ondersteunen zodat ze eerlijk betaald worden voor de content die ze maken en dat is nee zeggen tegen gratis downloads.
Omdat gratis foto's alleen gunstig zijn voor eigenaren van websites
Terwijl gratis foto's geen inkomsten genereren voor de fotografen (of in het gunstigste geval met veel complimenten maar met een lege portemonnee) is er één voordeel: het aantal bezoekers dat ze genereren.
Beheerders van websites kunnen heel veel verkeer genereren met de gratis afbeeldingen die ze beschikbaar stellen. Ze maken winst door te adverteren, samenwerkingsverbanden aan te gaan, de website te verkopen en andere methoden om inkomsten te genereren. Meestal ontvangt de kunstenaar die de foto's heeft gemaakt geen cent van deze inkomsten.
Dittmar heeft de afgelopen jaren ook veel ervaring opgedaan als manager van diverse andere beeldbanken en wijst erop hoe oneerlijk het is om wel de vruchten te plukken van het werk van kunstenaars, maar er geen eerlijke vergoeding voor te geven.
Een eerlijke vergoeding voor kunstenaars is onderdeel van een grotere discussie
Het standpunt van Photocase ten aanzien van het gratis downloaden van beelden is niet nieuw en komt niet zomaar uit de lucht vallen.
De discussie over auteursrechten is al jarenlang wordt gevoerd, waarbij onderwerpen als de vergoedingsregeling voor online content en (on)eerlijke vergoedingen aan kunstenaars/contentmakers op YouTube of Spotify centraal staan.
De eerlijke betaling van fotografen die de stockfoto's maken die elke internetgebruiker wil hebben, is een interessante kwestie die al lang had moeten worden opgelost naar onze mening.
Wat denkt u van de campagne #NotForFree van Photocase? Deelt u hun mening?