Oproep voor AI-regelgeving voor auteursrecht door Getty Images en andere mediabedrijven

www.gettyimages.nl homepage oproep voor AI-regelgeving

Het bekende beeldbank Getty Images heeft een open brief geschreven met een oproep voor AI-regelgeving voor de bescherming van auteursrechten, verantwoordelijke ontwikkeling en volledige transparantie bij het gebruik van generatieve AI-modellen en AI-gegenereerde media.

Deze stap komt enkele maanden nadat dezelfde beeldbank het AI-technologielab Stability.AI had aangeklaagd wegens schending van het auteursrecht op miljoenen afbeeldingen uit de catalogus van Getty, en de punten die in de brief worden aangeroerd maken deel uit van een voortdurende discussie op het gebied van fotografie en kunst.

Profiteer van 15% korting op UltraPacks met de Getty Images kortingscode!
Kortingscode inwisselen
36 dagen resterend

Oproep voor AI-regelgeving van Internationale foto-gerichte organisaties

De open brief, ondertekend door Getty Images, The Associated Press, Agence France-Presse, het European Pressphoto Agency en The Authors Guild, samen met een aantal andere bekende pers- en mediaorganisaties, begint zijn titel met “Het vertrouwen van het publiek in de media behouden” en ze zijn van mening dat dit alleen mogelijk is door middel van gestandaardiseerd beleid voor het trainen, gebruiken en publiceren van generatieve AI-tools en de bijbehorende output.

De ondertekenende partijen bevestigen dat ze overtuigd zijn van de positieve transformaties die generatieve AI-technologie kan teweegbrengen in de maatschappij en het media-ecosysteem. Deze brief is geen oproep tegen deze nieuwe technologie, maar eerder een actie om mensen bewust te maken van de grote zorgen rond de duizelingwekkende escalatie van generatieve AI, die verder gaat dan de wettelijke kaders die dit in de hand kunnen houden, gericht op bedrijven in de industrie, overheden en internationale juridische organisaties.

Ze benadrukken het feit dat, zelfs zonder kwade bedoelingen, de huidige stand van zaken in de ontwikkeling van generatieve AI-modellen nog steeds kan leiden tot verkeerde informatie en schending van auteursrecht, met gevolgen voor de media en de pers.

Toestemming voor het gebruik van auteursrechtelijk beschermd werk in AI-modeltraining en AI-mediageneratie

In de brief wordt onder andere gevraagd om een structuur op te zetten waarbij AI-technologische ontwikkelaars toestemming moeten krijgen van auteursrechthouders om hun intellectuele eigendom te gebruiken in trainingsdatasets voor generatieve AI-modellen en om kopieën van hun werk te gebruiken in de beelden die met deze modellen worden gegenereerd.

Dit heeft uiteraard te maken met de toenemende ongerustheid en ontevredenheid van kunstenaars en beeldbank over de hele wereld over het feit dat veel van de huidige AI-apps voor het genereren van beelden zijn getraind met datasets bestaande uit miljarden bestanden die zijn gecreëerd op basis van auteursrechtelijk beschermde content die van het internet is gehaald, zonder toestemming en zonder billijke vergoeding aan de auteursrechthebbenden.

Getty Images heeft een proces aangespannen tegen Stability.AI omdat het meer dan 12 miljoen foto's uit de collectie van de beeldbank zonder toestemming zou hebben gebruikt voor het trainen van datasets voor hun populaire AI-beeldgenerator Stable Diffusion.

In de brief wordt gesteld dat ontwikkelaars wettelijk verplicht moeten worden om de rechten te verkrijgen voor het gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal in hun datasets. Een ander aandachtspunt in de brief is dat ze vinden dat het nieuwe juridische kader voor visuele AI-technologie mediabedrijven (zoals zijzelf) in staat moet stellen om collectief met AI-tech ontwikkelaars de voorwaarden en beperkingen van het gebruik van auteursrechtelijk beschermde content in generatieve AI-modeltraining te bespreken en te regelen.

Bedrijven die stockmedia licenties verlenen, zoals Shutterstock, Adobe en 123RF, zijn pioniers op dit gebied en hebben ieder hun eigen AI-beeldgeneratoren ontwikkeld die alleen worden getraind met het gebruik van bestanden die een licentie hebben.

Profiteer van 15% korting op UltraPacks met de Getty Images kortingscode!
Kortingscode inwisselen
36 dagen resterend

Preventie van vooroordelen en onjuiste informatie in AI-gegenereerde media

Het schrijven gaat in op een ander discussiepunt met betrekking tot synthetische media: het feit dat ze nog steeds sociale vooroordelen en potentieel schadelijke concepten reproduceren en soms benadrukken, en dat ze af en toe onjuiste of misleidende content kunnen produceren.

Ze zijn er stellig van overtuigd dat alle ontwikkelaars van visuele AI-tools een gedragslijn moeten formuleren en volgen die de vermindering en uiteindelijk eliminatie van deze negatieve aspecten in resultaten garandeert, zodat AI-gegenereerde beelden een gezondere en ethisch verantwoordere achtergrond krijgen.

Vermeldenswaard is dat veel programma's voor het genereren van AI-afbeeldingen hier al aan werken en verschillende filters en gebruikersrichtlijnen hebben die precies hierop gericht zijn.

Volledige transparantie in de herkomst en aard van AI-gegenereerde media in de publieke sfeer

Tenslotte benadrukken de media en persorganisatoren ten aanzien van hun oproep voor AI-regelgeving het belang van het zo transparant mogelijk maken van door AI gegenereerde beelden om het verantwoord gebruik van de technologie te bevorderen en het gevaar van verkeerde informatie en andere onbedoelde toepassingen te elimineren.

Het voorstel is dat alle AI-beeldgenererende programma's hun output zo moeten maken dat duidelijk wordt aangegeven dat het AI-gegenereerd is en dat alle gebruikers verplicht worden om het synthetische karakter van de media die ze publiceren te vermelden.

Adobe en veel andere ondernemingen hebben zich al aangesloten bij dit idee via het Content Authenticity Initiative dat de softwaregigant vorig jaar startte en dat onder andere de nieuw ontworpen Adobe Content Credentials omvat, waaronder, je raadt het al, het AI-gegenereerde label voor synthetische foto's.

Beeldbanken zijn hier inmiddels ook aan begonnen en alle stockfotobureaus die AI-gegenereerde foto's in hun collecties aanbieden, doen dit door verplichte “AI-gegenereerd” en zelfs “illustratie” labels op te nemen, die duidelijk de herkomst van de beelden voor alle potentiële gebruikers weergeven.

Oproep voor AI-regelgeving van media en persbureaus voor betrouwbare en rechtmatige content

De in totaal tien ondertekenaars zijn het erover eens dat het niet gaat om generatieve AI op zich, maar dat die zo snel is gegroeid dat het benodigde beleid en de standaarden om het te reguleren ver achterblijven.

Ze zijn er zeker van dat de sector zich kan aanpassen aan deze technologische vooruitgang, net zoals ze dat in het verleden heeft gedaan met andere ingrijpende ontwikkelingen, zolang de juiste wetten en restricties worden ingevoerd en gehandhaafd zodat het inkomen en de integriteit van kunstenaars worden beschermd en het vertrouwen in en de reputatie van perscontent niet in gevaar worden gebracht.

Hoe denk jij over deze open brief? Stem je in met hun oproep voor AI-regelgeving?

Meer relevant nieuws met betrekking tot het thema oproep voor AI-regelgeving:

Kopafbeelding: Copyright by davidpereiras / photocase.com, alle rechten voorbehouden

Wilfred van der Zwaag
Wilfred van der Zwaag

Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.

Stockfoto's
Logo