Shutterstock diversiteitsrapport 2021: Maatschappelijke bewegingen en de effecten van lockdowns op visuele content

shutterstock logo

Naar aanleiding van de Maand van de Diversiteit is het Shutterstock diversiteitsrapport 2021 uitgebracht, waarin de reacties van meer dan 2.000 marketeers wereldwijd worden geanalyseerd om inzicht te krijgen in de impact die de recente sociale ontwikkelingen wereldwijd hebben gehad op de trends in visuele content en om ons een helder inzicht te geven in de manier waarop diversiteit de komende tijd een prominente rol zal spelen in creatieve beeldtaal en visuele communicatie.

Campagnes tegen racisme, aandacht voor niet-traditionele levensstijlen en lockdowns in verband met pandemieën hebben niet alleen het soort content dat ontwerpers moeten gebruiken beïnvloed, maar ook de manieren waarop ze toegang krijgen tot die content.

Hieronder een overzicht van de hoogtepunten uit het Shutterstock diversiteitsrapport 2021.

Maatschappelijke bewegingen tegen racisme

Het afgelopen jaar hebben de Black Lives Matter-beweging en de Stop Asian Hate-beweging in de Verenigde Staten en wereldwijd veel aandacht gekregen, beide naar aanleiding van raciaal geweld en tragische gebeurtenissen.

De enorme media-aandacht en de aanhoudende discussie op sociale media rond deze thema's hebben hun weerslag op de creatieve sector en hebben ook voor nieuwe uitdagingen gezorgd:

  • 63% van de wereldwijde marketeers heeft de visuele content in de afgelopen 12 maanden aangepast naar aanleiding van deze ontwikkelingen.
  • 65% is van mening dat raciale en etnische diversiteit belangrijke factoren zijn bij de keuze van het beeldmateriaal voor hun campagnes.
  • 44% vindt het lastig om een merk te profileren met een visuele diversiteit in ras en etniciteit.

Inclusief en acceptatie

Diversiteit en inclusie kunnen in de maatschappij en ook visueel worden gecombineerd. Afgelopen jaar is er een constante toename geweest van de vertegenwoordiging van minderheden in het beeldmateriaal, en dat lijkt weerspiegeld te worden in de manier waarop ontwerpers te werk gaan bij hun keuze van content:

  • De afgelopen 12 maanden is de visuele content met vrouwen met 28% toegenomen, waarmee dit segment het sterkst groeit van allemaal.
  • Modellen van verschillende nationaliteiten komen op de tweede plaats, met een toename van 26% voor dit soort content.
  • Marketingspecialisten uit de hele wereld zijn zich bewust van het belang van inclusieve concepten rond thema's als genderidentiteit, lifestylekeuzes, beperkingen, leeftijd en culturele achtergronden. Vooral Australië en Brazilië hechten veel belang aan deze thema's, hoewel ze dat nog niet in hun content tot uitdrukking brengen.
  • Tot de thema's die zij meer willen opnemen, behoren onder andere modellen van verschillende rassen (68%) en mensen met een functiebeperking (60%).

Lockdowns belemmeren de toegang tot diverse content

Tijdens 2020 en een deel van 2021 ondergingen bijna alle landen van de wereld lockdowns en quarantaines van uiteenlopende omvang. De belemmeringen om vrij te reizen en te bewegen en de gevestigde protocollen van sociale distantie hadden een impact op de creatie van visuele content:

  • 37% van alle marketeers wereldwijd zegt dat reisbeperkingen hun toegang tot diverse content in belangrijke mate belemmeren.
  • 26% daarvan kon niet rechtstreeks content kopen voor specifieke markten.
  • En wat nog alarmerender is: 17% (een op de zes) stelt dat ze het afgelopen jaar de beperkende maatregelen hebben overtreden – en daarmee hun gezondheid en die van hun omgeving in gevaar hebben gebracht – om diversiteitgerichte content te creëren.

Het effect van de Brexit in Britse afbeeldingen

Op soortgelijke wijze heeft het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU ook een negatieve invloed gehad op het vermogen van marketeers om divers talent op het gebied van content aan te trekken:

  • 48% van de Britse ontwerpers – dus bijna de helft – verklaart dat hun kansen om gevarieerde visuele content in te kopen zijn verminderd door de Brexit.
  • 48% vreest ook dat het vertrek van Groot-Brittannië uit de EU hun kansen voor op diversiteit gerichte campagnes om zeep zal helpen.
  • Een positief punt is dat 39% van de ontwerpers zegt zich te zullen blijven inzetten om met hun beeldmateriaal het moderne Groot-Brittannië accuraat weer te geven.

De mogelijkheden van authentieke, diverse beelden in branding

Het is duidelijk dat visuele ontwerpers niet alleen het belang inzien van het gebruik van diverse content die de realiteit van nu weergeeft, maar ook dat dit op een accurate wijze gebeurt. Een authentieke stijl is nog steeds de belangrijkste trend op het gebied van diverse content, wat interessante mogelijkheden biedt voor branding, maar ook creatieve uitdagingen inhoudt:

  • 34% van de ondervraagden zegt dat het accuraat weergeven van de wereld waarin we leven het belangrijkste doel is in marketingcampagnes.
  • In lijn daarmee geeft 34% van hen de voorkeur aan authentieke representaties boven merkdoelstellingen, wat betreft inspanningen op het gebied van branding.
  • 75% van alle marketingmensen begrijpt dat authenticiteit de belangrijkste waarde is in diverse afbeeldingen, en dat beelden moeten worden gemaakt door de segmenten die ze vertegenwoordigen.
  • 77% is van plan meer diverse content in hun campagnes op te nemen, 76% gelooft dat er in dit opzicht groeimogelijkheden zijn, en 74% denkt dat het gebruik van dergelijke content de reputatie van hun merken versterkt.
  • 41% van alle marketeers wereldwijd communiceert zijn eigen ideologie meer dan andere stromingen, en 26% richt zich op een eigen merkgeluid met betrekking tot deze relevante, maatschappelijke thema's.

Shutterstock Diversiteitsrapport 2021 – artistieke wereld speel hier op in!

Op basis van deze interessante inzichten die Shutterstock heeft verzameld, kunnen we een aantal conclusies trekken. De belangrijkste: visuele marketing moet scènes van een wereld die ons omringt accuraat weergeven, en diversiteit is daar de kern van.

Niets nieuws: we hadden al aangegeven dat fotografie trends en kleurentrends sterk worden beïnvloed door wereldwijde gebeurtenissen en maatschappelijke ontwikkelingen. Maar de pandemie en de recente gebeurtenissen op politiek en sociaal gebied hebben aangetoond hoe veranderlijk en veeleisend het visuele landschap is, en hoe moeilijk het is om op de hoogte te blijven.

GERELATEERDE OVERZICHTEN
– Gebruik effectieve mensen stockfoto’s!
– 6 tactieken voor Generatie Z marketing stockfoto’s
– Oké, Boomer! Dit zijn de moderne senioren stockfoto’s

Wat vindt u van het Shutterstock diversiteitsrapport 2021? Laat het ons weten!

Wilfred van der Zwaag
Wilfred van der Zwaag

Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.

Stockfoto's
Logo