
Nu generatieve AI het digitale marketinglandschap hervormt, heeft iStock een nieuwe, inzichtelijke gids voor kleine en middelgrote bedrijven (MKB) uitgebracht over best practices voor het gebruik van beeldmateriaal in SEO-strategieën.
Door gebruik te maken van gegevens van hun eigen visuele onderzoeksplatform wil de premium aanbieder van stockfoto's merken en individuen in staat stellen om hun doelgroepen te bereiken in dit nieuwe tijdperk.
Aanbevelingen van iStock voor zichtbaarheid in de AI-gedreven digitale ruimte
Uit het VisualGPS-onderzoek van het bedrijf blijkt dat SEO wereldwijd een van de meest gevraagde vaardigheden blijft voor MKB-bedrijven. Zestig procent van de respondenten gaf aan zelf content te creëren of in te kopen, waarbij velen experimenteren met generatieve AI voor het bedenken van ideeën en het produceren van beeldmateriaal.
“AI verandert de manier waarop kleine en middelgrote bedrijven SEO moeten benaderen”, aldus Helen Pollitt, directeur SEO bij iStock. De directeur benadrukt de verschillende krachtige, kosteneffectieve tools die alles kunnen regelen, van het combineren van stockbeelden en door AI gegenereerde beelden tot het optimaliseren voor generatieve zoekmachines, om merken en bedrijven te helpen hun rankings te verbeteren en organisch verkeer te genereren.
De aanbevelingen van iStock zijn onder meer:
- Prioriteit geven aan traditionele SEO-basisprincipes: beschrijvende bestandsnamen, alt-tekst en het gebruik van de juiste formaten zoals WebP en SVG
- Video gebruiken om het publiek te boeien: 74% van de consumenten kijkt naar video's om te leren en inspiratie op te doen, maar slechts 11% van de kleine en middelgrote bedrijven maakt er momenteel gebruik van
- Experimenteren met AI-tools: copywriting, trefwoordonderzoek en contentcreatie, waarbij AI-gegenereerde afbeeldingen duidelijk worden gelabeld
- Aansluiten bij generatieve zoekmachineoptimalisatie (GEO): verbeter de zichtbaarheid nu AI-aangedreven zoekmachines steeds meer invloed hebben op verwijzingsverkeer
De volledige handleiding is beschikbaar via iStock.
Waarom dit belangrijk is voor kleine en middelgrote bedrijven en creatieve professionals
De inzichten van iStock onderstrepen een verschuiving in de focus van SEO, van zoekwoorden en links naar meerlagige strategieën met afbeeldingen, AI-tools en nieuwe zoektechnologieën. Hoogwaardige afbeeldingen en video's, of het nu gaat om stockbeelden, door AI gegenereerde afbeeldingen of hybride afbeeldingen, zijn nu direct gekoppeld aan online zichtbaarheid en vindbaarheid.
Het toepassen van deze praktijken voor kleine en middelgrote bedrijven en onafhankelijke creatievelingen die concurreren in drukke markten, kan het verschil betekenen tussen over het hoofd worden gezien en het bereiken van de juiste klanten. Ook creatievelingen kunnen hiervan profiteren: bedrijven zijn steeds meer op zoek naar flexibele, visueel aantrekkelijke content die zoekvriendelijk is en kan worden aangepast aan AI-gestuurde platforms, waardoor nieuwe mogelijkheden voor samenwerking ontstaan.

