Een nieuw jaar is begonnen en dat kan maar één ding betekenen: nieuwe, opwindende visuele en fotografie trends voor iedereen!
Het team van StockPhotoSecrets heeft in samenwerking met betrouwbare stockfotobureaus de beste fotografietrends voor 2024 verzameld, zodat u inspiratie kunt opdoen voor uw nieuwe ontwerpen en uw visuele marketingactiviteiten naar een hoger plan kunt tillen.
Scroll naar beneden om de mooiste foto's en illustraties te ontdekken die dit jaar in de spotlights zullen staan! En blijf op de hoogte, er komen er nog meer!
Shutterstock 2023 creatieve trends
Elk jaar bekijken we waar de gebruikers van Shutterstock in de hele wereld naar op zoek zijn. Door de zoekresultaten op een rij te zetten, kunnen we zien wat de trends zijn die de creatieve projecten wereldwijd aansturen. Bovendien laten de nieuwe data van Shutterstock.AI zien welke content werkt (d.w.z. welke content zorgt voor veel clicks) en welke niet (d.w.z. welke content niet werkt).
Dit jaar hebben we een enorme belangstelling gezien voor 2 unieke thema's:
Tijd en Ruimte.
Het Shutterstock Team
Fantastisch!
Ga terug in het verleden, naar een verleden dat nooit heeft bestaan, of toch?
Oude krijgers die vechten met zwaard en schild. Grote stenen kastelen die in de verte opdoemen. De fascinatie voor fantasie en het ongewone neemt toe, wat inhoudt dat u dit het hele jaar door in de komende projecten zult tegenkomen.
Het macabere
Er komen slechte dingen deze kant op.
Zag je iets vanuit je ooghoek? Staan je haren recht overeind? Je bent niet de enige, onze gebruikers zijn gek op alles wat met horror te maken heeft, van monsters tot griezels en alles daartussenin.
Way Out West
De wilde buitenwereld krijgt een digitale reboot.
Een trend naar de plek waar de zon ondergaat, stimuleert ontwerpers over de hele wereld om hun cowboyhoed op te zetten, in het zadel te klimmen en naar de Badlands te trekken.
Weer op pad
Geef vol gas en neem zelf het stuur in handen.
Een lange en bochtige weg die tot de verbeelding spreekt van ontwerpers over de hele wereld. Van niet in kaart gebrachte paden langs de berghelling tot uitgestrekte en open landschappen richting horizon. Het is wellicht omdat veel van ons niet langer van bumper tot bumper rijden, dat de snelwegen en binnenwegen er zo aantrekkelijk uitzien.
Cyberpunk is niet dood
De high-tech esthetiek van de toekomst met de real-world grit van vandaag.
Het heeft er alle schijn van dat ontwerpers er alles voor over hebben om hun werk te verfraaien met cyberpunk-esthetiek – zoektermen rond deze trend duiken constant op in onze gegevens, maar het ziet er naar uit dat 2022 een topjaar wordt.
De glossy, neon reflectie van regenachtige straten. Een labyrint van kabels die ons verbinden met apparaten, en die apparaten verbinden ons vervolgens met de rest van de wereld. En nu het virtuele steeds meer standaard wordt, worden afbeeldingen van de digitale wereld in design steeds populairder en universeler.
Wat eten we vandaag?
Ontdek de smaak van de wereld om je heen.
Ontwerpers snakken naar internationale lekkernijen. Dit jaar duiken we dus in fascinerende foto's uit de hele wereld die in projecten van hier tot Tokyo worden gebruikt.
Streekgerechten staan wereldwijd in de belangstelling nu gebruikers zoeken naar afbeeldingen van alle soorten ingrediënten en telkens terugkomen voor nóg meer.
Adobe Stock Creatieve Trends 2023 Prognose
Reageerden merken een jaar of twee geleden nog met voorzichtige, ingetogen boodschappen op de pandemie en de daarmee samenhangende sociale afstand, maskerplicht en andere aanpassingen in gedrag, inmiddels zijn de zaken geëvolueerd. Centrale thema's als comfort, verbinding en zelfzorg in het licht van de groeiende wereldwijde problematiek komen nog steeds naar voren. Maar er is ook een groeiend vertrouwen in en acceptatie van onze nieuwe realiteit – waarbij bedrijven in vrijwel elke sector remote of hybride werken omarmen en de digitale transformatie die met elk seizoen dat voorbijgaat alleen maar accelereert.
Omdat meer mensen een groter deel van hun leven online doorbrengen – via videomeetings, asynchroon en op afstand digitaal werk, sociale medianetwerken, massale online gaming communities, en nu de opkomende metaverse – vallen twee belangrijke thema's op. In de eerste plaats zijn mensen op zoek naar optimisme, en die niet te stillen drang naar plezier, eigenzinnigheid en spel is duidelijk in alle leeftijden, sectoren en merkcategorieën. Daarnaast zijn we allemaal nog meer op zoek naar authentieke, betekenisvolle connecties, vastbesloten om het welzijn van onszelf en onze geliefden te beschermen.
Deze twee stuwende krachten zijn diep voelbaar en heel menselijk, en ze vullen elkaar aan in de ideeën die ze oproepen en de afbeeldingen die nodig zijn om ze uit te drukken.
Het Adobe Stock Team
Visuele trends
Powerfully Playful
Hoeveel merken en commerciële campagnes optimisme en speelsheid als thema hebben, is overweldigend. Powerfully Playful verrast met frisse, felle kleuren, spelletjes en dansjes, geanimeerde elementen en een grote dosis nostalgie. Een trend die vermoeide consumenten in de mode- en schoonheidsbranche, de voedings- en drankensector en andere grote marktsegmenten aanspreekt met een lach, enthousiasme en hoop. Achter de eigenzinnigheid gaat de kern van deze trend schuil: het vaste voornemen om door te gaan en te blijven lachen als je voor steeds grotere uitdagingen komt te staan, hoe zwaar die ook mogen zijn.
Zelf als middelpunt
Terwijl de effecten van het coronavirus nog steeds over de hele wereld nagalmen en de voor velen hobbelige, ongelijke terugkeer naar het publieke leven nieuwe spanningen met zich meebrengt, vechten we allemaal met een zekere mate van burn-out en twijfels over onszelf. Tijdens onzekere en uitdagende momenten zijn mensen zich massaal bewust van de waarde van het geven van prioriteit aan en het onderhouden van hun geestelijke gezondheid. Omdat zelfs wereldberoemde topatleten als Naomi Osaka en Simone Biles zichzelf beschermen door zich terug te trekken uit belangrijke sportevenementen, wordt steeds meer algemeen erkend dat we allemaal het recht hebben om sterke grenzen te stellen ten dienste van ons mentale welzijn.
De ongerustheid bij het grote publiek over het milieu en de klimaatverandering is nog nooit zo sterk geweest. In 2021 volgden de ene natuurramp op de andere, van overstromingen tot branden, waardoor er constant aandacht was voor klimaatverandering. De visuele trend die wij Prioritize Our Planet noemen, is echter meer dan een voortzetting van het streven naar meer duurzaamheid; het geeft een beeld van de steeds groter wordende vraag van het grote publiek naar regeneratie en omkering van onze koers naar vernietiging van het milieu. De consument wordt zich steeds bewuster van en beter geïnformeerd over milieukwesties, en daarom blijven grote merken de nadruk leggen op hun verbondenheid met deze waarden.
In the Groove
Mainstream campagnes worden gekenmerkt door dynamische beweging. Ook in reclameboodschappen met stilstaande beelden zijn de zwierige bewegingen van kleding en haar of de sierlijke lijnen van dansende lichamen in beweging meer uitgesproken aanwezig. Beweging als een centraal thema in merkcampagnes is niet alleen mooi en visueel inspirerend – beweging is voor ons bovendien een manier om lichamelijkheid te beleven zonder dat er een aanraking nodig is. Hoewel we misschien alleen zijn, op afstand werken of sociaal ver van elkaar afstaan, blijven we met deze afbeeldingen zintuiglijk verbonden, althans in onze gedachten.
Design trends
Soft Pop
Soft Pop is een trend die gedefinieerd wordt door leuke, plooibare vormen. Deze afbeeldingen onderscheiden zich vooral door 3D cartoons, verhalende karakters en zachte vormen. Soft Pop is gerelateerd aan de Powerfully Playful visuele trend en straalt speels optimisme en zoete kleuren uit. Steeds terugkerende elementen van deze trend zijn emoji's, cartoons en symbolen die persoonlijkheid uitstralen; zachte, afgeronde, gebogen of overdreven vormen en figuren. Lettertypen spelen een grote rol in deze trend, met dimensionale, bubbel-, of andere statement lettertypen die van het scherm springen in reclame, belettering, huisstijl en karakterontwerp.
Nieuw Naturalisme
De esthetiek van het Nieuwe Naturalisme wordt bepaald door een strak modernisme en een welhaast klinische verheffing van het organische. De beelden vinden hun inspiratie in de proceskunst, het post-minimalisme en een schoon leven. Vooral zichtbaar in frisse, eigentijdse ontwerpen die de nadruk leggen op compositorische elementen waarmee een statement wordt gemaakt, zien we het Nieuwe Naturalisme opduiken in allerlei sectoren, in het bijzonder in de mode, de schoonheidsbranche en de binnenhuisarchitectuur. Zwart, wit en terracotta in combinatie met aardetinten zoals mosachtig, diep groen, zorgen ervoor dat deze trend teruggaat naar de aarde.
Heritage Craft
Heritage Craft toont creatief vakmanschap en erfgoed met handgemaakte illustraties en designelementen en geeft een gelaagd en vreugdevol maximalisme van over de hele wereld door lokale volkskunst, patronen, illustraties en design te onderzoeken. Deze trend brengt verschillende ultra-lokale en regionale kunst- en designelementen, waarbij het kleurrijke, handgetekende en chaotische met zowel organische als geometrische vormen wordt gecombineerd. Behalve geometrie is er ook een overvloed aan figuren en natuurthema's, alsook decoratieve serif of handgetekende letters. Deze trend is met name sterk in ontwerp van textiel en patronen, verpakkingen en huisstijlen, illustratie, en seizoensgebonden briefpapier en lay-outs.
Buitenaardse visioenen
Buitenaardse visioenen komen voort uit een licht cynische maar fantasierijke en geavanceerde alternatieve werkelijkheid. Door invloeden en elementen uit het Afrofuturisme, de solarpunk en de vaporwave-esthetiek te combineren, kunnen deze ontwerpen kleurverlopen, etherische illustraties, optische illusies en wilde ontwerpcombinaties omvatten die dromerige contrasten creëren. Deze trend, die bijzonder gesofisticeerd en intellectueel onderlegd is, neemt hightech-elementen over van cyberpunk- en sciencefictionesthetiek, maar tilt ze naar een geheel ander niveau met weelderige, surrealistische kleurovergangen, 3D-oppervlakken en -texturen, en een mode- en decorontwerp dat zowel op als buiten het scherm zijn gelijke niet kent.
Dreamstime – Fotografie trends 2024
In het kort zijn de trends van volgend jaar:
– Visuele retrospecties en klassieke stock-concepten in een modern jasje– Overgaan tot een nieuwe definitie en leven in het nieuwe “normaal”
– Reizen naar binnen en de ruimte
– Het verblijf in virtuele ruimten
— Het Dreamstime Team
Terug naar de basis
Ons verlangen naar de tijd van vóór de pandemie zal een aantal goede oude stockfoto's nieuw leven inblazen en ze in een ander licht en in een andere context plaatsen, die nauwer aansluit bij wat we nodig hebben en wie we NU zijn.
Zelf/Portretten
Het isolement tijdens de pandemie kan af en toe ontmoedigend zijn, maar het heeft ook geleid tot de ontdekking van onze innerlijke kracht en beperkingen. Dankzij afzondering is de kunst van het zelfportret steeds verfijnder geworden, en daarom verwachten we dat 2024 de nieuwe gezichten van overgang en metamorfose laat zien. Van een slechte dag selfies of een zelfacceptatie visueel verhaal tot surrealistische portretten, zullen wij de mensen voor de camera en hun verhalen belichten in 2024.
Gerecycleerde klassieke stockfoto's
Een positieve noot: hoewel we misschien denken dat alles drastisch is veranderd, zijn het vaak de verhoudingen die zijn veranderd. We werken meer vanuit huis, minder op kantoor, besteden meer tijd aan ons gezin en hebben minder contact met vrienden en kennissen. Thuis, familie en feel good foto's zullen nadrukkelijk terugkomen, dit keer met een meer authentieke en vriendelijke toon. Er is behoefte aan optimisme en optimistische afbeeldingen. Er bestaat geen authentieker gevoel dan families die uitgaan of vrienden die zich verenigen na lockdowns als gevolg van de pandemie. Hartverwarmend!
Online artikelen kopen
Productfotografie en stillevens bereiken een piek in 2022. De manier van shoppen is veranderd en via het internet is het aantal online bestellingen van zowat alles fors gestegen. Sociale media zullen nooit de essentie ervan beu worden als ze duidelijk en uitgekiend worden weergegeven! In-trend kleuren, top view hoeken, goede belichting, minder items, simpele settings en natuurvriendelijke attributen kunnen uw foto eruit laten springen.
Gewoon natuur
In 2022 krijgt de hele natuur weer een plaatsje. Simpele natuuropnamen en schone landschappen zijn altijd al rustgevend en herkenbaar voor ons geweest, zodat u niet verrast hoeft te zijn als u hier meer van gaat genieten. Het verlangen naar groen is niet verdwenen, het is toegenomen en uitgebreid. Al jaren bekend van bloemrijke patronen of bladgroene achtergronden, bloeit ze nu uit tot 360graden landschappen vol natuur. We willen niet langer stukjes en beetjes groen. We willen onze (online) ruimtes met rustgevende natuurbeelden vullen als perfecte inspiratie voor het ontvluchten aan de pandemie.
Scitech
Wetenschap, technologie en beeldmateriaal gaan al lange tijd hand in hand; dit zal in 2022 alleen maar meer worden. Noem het virtuele evolutie.
De ruimte in
Onze reis is nog maar pas begonnen. Van nature aangespoord door nieuwsgierigheid, op zoek naar innovatie, zullen we de komende jaren meer en meer ruimtereizen maken. En hoewel wij nog geen reizigers zijn, zullen wij er wel naar kijken, erover praten en erop anticiperen. Het zal uitgebreid zijn met een overvloed aan ruimte die met visuele content gevuld kan worden. De meest verkochte foto's van Dreamstime in 2021 hebben betrekking op de ronddraaiende aarde, en naarmate wij verder het universum ingaan, zal de wereld van stockfoto's blijven draaien rond cirkelvormige diepe ruimte-sterrenstelsels en melkwegstelsels.
Multimedia
De nieuwe Metaverse is een voorbode van een digitale ruimte waarin reëel en virtueel onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Omdat we het online willen beleven alsof het echt is, zullen afbeeldingen complexer worden en meer omvatten dan gewoon afbeeldingen of beelden. Reken op een uitgebreider virtueel avontuur tijdens het online aankopen doen, studeren of gamen.
3D Achtergronden
Het wegvallen van de reële/virtuele grenzen zal de vraag naar 3D-achtergronden stimuleren, omdat ze diepte, textuur en realistische uitstraling geven aan ontwerpen. Alhoewel geometrische of meer organische ontwerpen ook dit jaar weer erg in-trend zullen zijn, zullen we zeker 3D achtergronden zien met andere elementen zoals foto's of illustraties voor een extra effect.
Simpeler lijn pictogrammen
Wij voorzagen al in 2021 de behoefte aan eenvoudige iconen/pictogrammen en verwachten dat dit in 2022 doorzet. Nog afgezien van het feit dat ze opnieuw tot de meest verkochte pictogrammen van Dreamstime behoren, zijn ze veelzijdig en praktisch. Zij zorgen voor eenvoud in een complexe wereld. Omdat ze zich aan ieder kleurenpalet kunnen aanpassen, op iedere achtergrond werken (effen kleuren, kleurverloop, foto's, gestructureerde achtergronden), en informatie beknopt overbrengen.
Doorgaan
De pandemie heeft geleid tot inertie – mentaal, fysiek, financieel en op creatief gebied. De wereld heeft een tijdje stilgestaan en naar adem gesnakt. Ging het er in 2021 om terug te keren naar de normale situatie, in 2022 zal het erom gaan de nieuwe situatie te bereiken.
Veranderend leven
Ons dagelijks leven is in korte tijd ingrijpend veranderd. We moesten allemaal opnieuw beginnen en ons aanpassen. Wij moesten manieren vinden om gezond te blijven, zowel lichamelijk als geestelijk, leren hoe wij een evenwicht kunnen vinden tussen ons privéleven en de routine van het thuiswerken, alternatieven vinden om met anderen in contact te blijven, en omgaan met beperkingen. Het is het tijdperk van de digitale nomaden. En hoewel we niet kunnen wachten tot de pandemie voorbij is, zullen sommige nieuw aangeleerde gewoonten vanaf nu deel uitmaken van ons dagelijks leven.
In actie
Wat we de afgelopen tijd hebben geleerd, is dat alles dynamisch is en op elk moment opnieuw kan worden geconfigureerd. De samenleving, technologie, kunst en het bestaan zelf zijn continu in beweging, en dat geldt ook voor fotografie. Omdat video de productie en voorkeur van visuele content overneemt, kan fotografie slechts gelijke tred houden met statement foto's of in-action shots die het publiek zowel figuurlijk als letterlijk in beweging brengen.
Meer dan grijs
De afgelopen jaren waren hout en houten texturen de toppers, maar nu zijn steen en steenachtig grijs favoriet. Grijs is niet alleen de tussenkleur, maar ook de kleur van onzekerheid en soliditeit. Omdat het neutraal is, is het perfect als achtergrond. Achromatisch, zodat het perfect samengaat met felle kleuren. Ongeacht of u een statement maakt, een sjabloon gebruikt of voedsel fotografeert op een stenen achtergrond, alle kleuren zien er helderder uit op grijs.
Kom nu in actie
In 2022, over grijs en kleuren gesproken, wordt het ontzettend groen. Het milieu is sowieso al een klassieker, maar 2022 brengt een gevoel van urgentie op het gebied van het doen en laten van klimaatverandering. Van kleinschalige tot grootschalige activiteiten, mensen herzien nu al hun levensstijl om hun ecologische en digitale sporen te verkleinen. Het jaar 2022 staat dus in het teken van treffende en actiegerichte klimaatbeelden die een gevoel van daadwerkelijke betrokkenheid uitstralen.
Verwijzend naar deze recente trend, stimuleert Dreamstime iedereen om zich in te zetten voor een verandering in positieve zin, waar men zich ook bevindt.
Dreamstime fotocredits: Milkos, Pavlo Romanchenko, Volodymyr Melnyk, Amazingmikael, Sotnikovmikhail, Pojoslaw, Evgenyatamanenko, Nadtochiy, Fizkes, MoonSafarii, Irina Kvyatkovskaya, Elena Nazarova, Metkalova, Anna Merkulova, Siarhei Dzmitryienka, Denis Belitskiy, Pixelliebe, Louis Michel Desert, Denis Belitskiy, Forplayday, Romolo Tavani, Wacomka, Ievgenii Tryfonov, Wave Break Media Ltd, Sergey Tinyakov, Pop Nukoonrat, Andreaobzerova, Nadiinko, Skymaxx, Denis Kobzev, Wacomka, Hdim1993, Nadiinko, Keng62fa, Blankstock, Pedro Neves, Dashadima, Soloway, Simona Pilolla, Tirachard Kumtanom, Pojoslaw, Simona Pilolla, Maksym Fesenko, Pv Productions, Annaav, Volodymyr Melnyk, Vasyl Chipiha, Olindana, Serpentofmoon, Katarzyna Bialasiewicz, Catwoman10, Aleksandr Kirillov, Freemanhan2011, Mrdoomits, Dabsxl, RockfordMedia, Eduard Muzhevskyi, Oleg Kozytskyi, Eduard Muzhevskyi, David Kopaleishvili, Dzina Belskaya, Kazzakova, Wave Break Media Ltd, Discovod, Kondratova, Alexey Kuzin.
Fotografie trends 2021 – Bekijk het afgelopen jaar
Shutterstock
Het afgelopen jaar heeft ons gesterkt in de positiviteit, originaliteit en veerkracht van de Shutterstock-gemeenschap, die tot uiting kwam in hun zoekopdrachten. De trends spitsten zich dit jaar toe op individualiteit, imperfectie, authenticiteit en escapisme – zelfs met de obstakels die we hebben moeten overwinnen en de onzekerheid waarmee we te maken kregen, ontbrak het niet aan creativiteit en innovatie. Deze trends, die uit miljarden zoekopdrachten van onze gebruikers zijn afgeleid, leggen de basis voor de content die we het komende jaar kunnen verwachten in creatieve outputs, B2B- en B2C-marketing.
Flo Lau, Creative Director bij Shutterstock
Fotografie
In overeenstemming met de gebeurtenissen van 2021 is er vraag naar inclusie en representatie, met een stijgende trend in zoekopdrachten zoals niet-binaire (+2.300%) en authentieke mensen (+133%).
De ongefilterde identiteit omvat authentieke portretten van schoonheid uit de hele wereld.
De aandacht voor het welzijn en zelfzorg (+177%) heeft velen ertoe aangezet zich het komende jaar meer te richten op de eenvoudige genoegens van het leven.
Grafische weergave
Vloeiende Inkscapes zijn uniek.
Tie Dye patronen
En grillige lijnportretten die surrealistische gezichten weergeven, illustreren de omarming van individualiteit en imperfectie.
Zoekwoorden zoals pastel tie dye (+2,404%), alcohol inkt (+381%), en lijntekeningen van gezichten (+536%) zijn in opkomst, omdat we nu steeds meer onvolkomenheden, fantasie, en karakteristieke flair zien in texturen, achtergronden, en illustraties.
Video
Bewegende beelden hebben het unieke vermogen om emotie teweeg te brengen.
Het Sublieme kende een groei in zoekopdrachten naar intense en intimiderende scènes uit de natuur: van stormachtig strand (+480%) tot duinen (+394%), en luchtfoto's van bergen (+1.396%).
Eccentric Animation biedt makers van content nieuwe manieren om uiting te geven aan hun ideeën, en om meer speelse animatiestijlen en motion graphics te gebruiken die grillig (+13.572%) en ludiek zijn. Deze trend creëert een bruisende, spetterende en kleurrijke uitlaatklep voor ontwerpers die geen productieteam nodig hebben om te produceren, en stapt af van de serieuze stijl van 2020.
Bekijk deze video om meer te weten te komen over footage trends:
Bonus: Trends om te volgen
In het licht van de gebeurtenissen van het afgelopen jaar zijn ontwerpers volop op zoek naar het onontdekte. Van biodiversiteit die voortkomt uit de natuurbranden en natuurrampen tot de SpaceX-lancering in 2020 en de fascinatie voor de ruimte, maar ook de opleving van yoga, meditatie en de nog niet ontdekte fenomenen van onze mind-body connectie.
iStock
De ervaren redactie van iStock heeft de belangrijkste trends voor visuele communicatie voor 2021 op een rijtje gezet, zodat kleine en middelgrote bedrijven zich beter kunnen profileren en hun marketing kunnen verbeteren. Alle trends zijn rechtstreeks terug te voeren op de gebeurtenissen van het afgelopen jaar, van politieke kwesties tot de Covid-19 pandemie en meer.
iStock
Verantwoorde weergave van duurzaamheid
Op basis van een door hun uitgevoerd consumentenonderzoek blijkt dat 81% van de ondervraagden verwacht dat het bedrijfsleven zich bewust is van het milieu en daar zorg voor draagt, en dat de helft van de ondervraagden aangeeft dat zij alleen van milieuvriendelijke merken kopen. Volgens de deskundigen is dit sterk beïnvloed door de resultaten van de verkiezingen van vorig jaar in de Verenigde Staten.
Vertegenwoordig uw klanten accuraat en inclusief
80% van de ondervraagden gaf aan dat het niet toereikend is dat merken diverse groepen mensen in hun reclame tonen, maar dat zij verwachten authentieke, accurate weergaven te zien van mensen met uiteenlopende achtergronden en culturen in echt inclusieve visuele verhalen.
Rustgevende kleuren
Opmerkelijk is dat de experts van iStock, na het stressvolle jaar 2020, een voorkeur voor rustiger tinten waarnemen. Warme en gedempte tinten, vlakke kleuren en eenvoudige vormen zullen populair zijn.
Sociale aspecten staan centraal
Beeldcommunicatie moet authentiek zijn en sociale betrokkenheid ademen. Na de lange periode van fysieke afstand is de behoefte aan verbinding en interactie sterker dan ooit tevoren, zodat mensen een intiemere en eerlijkere benadering van merken willen.
Video is booming
De vraag naar video is ongekend hoog, vooral wat betreft authentieke producties die zijn gemaakt om via sociale media te worden gedeeld.
123RF
De experts van 123RF wijzen erop dat in 2021 (als direct gevolg van de gebeurtenissen in 2020) veel fotogenres en -niches zullen worden beïnvloed. Groepsfoto's worden niet langer geaccepteerd, nachtclubfotografie zal minder populair zijn, om maar enkele voorbeelden te noemen. Zij signaleren evenwel trendy, nieuwe manieren om terugkerende onderwerpen aan te passen, alsook nieuwe visuele content die in het nieuwe tijdperk relevanter zal worden.
123RF
Sociale afstand
Foto's van mensen, vooral groepsfoto's, zullen de nieuwe norm van sociale afstandelijkheid tonen: personen houden anderhalve meter afstand van elkaar, het gebruik van ontsmettingsmiddelen, en natuurlijk de nu alomtegenwoordige mondkapjes in alle mogelijke uitvoeringen. Sociale afstand zal het komende jaar in de lifestyle afbeeldingen te zien zijn.
Silhouet fotografie
Het gebruik van de eenzame menselijke silhouetten door middel van tegenlicht en schaduwen zal trending worden, omdat deze volgens hen aansluiten bij geestelijke gezondheid, onthechting en isolement. Deze begrippen staan nu allemaal in de schijnwerpers.
Voedselfotografie
Doordat het relatief simpel is en ook gewoon leuk om te doen, verwachten zij een hausse aan voedselfotografie, die vooral zal worden gemaakt door thuiszittende ontwerpers met beperkte middelen.
Straatfotografie
Verder zien ze dat veel evenementen-, reis- en architectuurfotografen een creatieve koers gaan varen waarbij ze zich richten op straatfotografie, aangezien hun niches nauwelijks meer te fotograferen zijn. De trend concentreert zich op nabijgelegen locaties, zoals de eigen straat, en opent inspirerende perspectieven voor visuele creatie.
Plantenfotografie
Consumenten en fotografen kiezen dit jaar duidelijk voor de natuur. Van weelderige tuinen tot gezellige plantenhoekjes binnenshuis, de natuur levert een groot aantal mogelijkheden om te ontdekken.
Geënsceneerde stilleven fotografie
De populaire bovenaanzicht, vlakke lay-out foto's die gewoonlijk het belangrijkste item tonen, omringd door anderen binnen hetzelfde thema, zullen volgens 123RF in 2021 zeer populair blijven.
Cinemagraphs
Hybride afbeeldingen met een vleugje beweging zijn boeiend en aansprekend, zodat ze veel gebruikt zullen worden in digitale ontwerpen.
Dreamstime
Het team van Dreamstime heeft de uploads, downloads en zoekopdrachten op de database geanalyseerd om de trends in fotografie, kleuren en ontwerpen voor 2021 te identificeren, na een ongebruikelijk en onverwacht 2020.
Dreamstime
Digitale natuur
Volgens deze beeldbank hebben we in 2021, als gevolg van de wereldwijde pandemie van 2020 en de daaropvolgende lockdown en volledig digitale levensstijl die we maandenlang hebben geleid, meer oog voor de natuur en voor groene hoekjes in onze persoonlijke leefomgeving, terwijl we ons ook veel bewuster zijn van de noodzaak om ons milieu in stand te houden, zowel voor ons eigen welzijn als voor dat van de volgende generaties. Motieven geïnspireerd door de natuur, aardetinten, een hechtere band met de natuur en duurzaamheid zijn de belangrijkste thema's voor deze trend.
Bladpatronen
Aardekleuren
Duurzame gastronomie
Op de aarde georiënteerd
Onbewerkt en puur
Een gevolg van de lockdowns van het afgelopen jaar was dat we tijd voor zelfreflectie en zelfontplooiing kregen, en dat we de schoonheid van het echte, niet-geënsceneerde leven zonder opsmuk opnieuw ontdekten. Op het gebied van fotografie trends is dit een extra stimulans voor authentieke, ongepolijste afbeeldingen. In 2021 stond alles in het teken van spontane portretten en actiefoto's van één persoon, waarbij mobiele fotografie opnieuw terrein veroverde met haar spontane concept.
Natuurlijke uitstraling
Out of the Blue
Het afgelopen jaar zat boordevol ingrijpende gebeurtenissen die niemand zag aankomen, en dit jaar krijgt dat verrassingselement een positieve wending en verandert dat in een duidelijke scheidslijn tussen de echte en de digitale wereld. Op visueel vlak betekent dit contrastrijke tinten en composities om elementen uit het scherm te laten springen in een tastbare beeldervaring.
Verrassingselement
Sensorisch beeld
Helende visuele afbeeldingen
In 2020 was klassiek blauw populair, maar 2021 stond in het teken van warme pasteltinten zoals perzik en lichtroze, en iets levendigere tinten zoals verschoten mint of azuurblauw, die zowel hoop en vreugde uitstralen als voor visuele ontspanning zorgen.
Hoop
Cerulean
Alle pasteltinten
Solivaganten
De sociale afstand die we in 2020 moesten bewaren, was ook in 2021 een feit. Ook al zijn we nu al min of meer vrij om te reizen en de wereld te ontdekken, toch zullen de foto's ons tonen hoe we dat in ons eentje doen, met afgelegen bestemmingen en solo-avonturen als de norm.
Solivaganten
Verre bestemmingen
Geometrische eenvoud
Omdat leren en brainstormen het afgelopen jaar in een digitale setting plaatsvonden, wordt dat dit jaar geperfectioneerd. Daarbij ligt de nadruk bij visueel design meer op eenvoud en voor zichzelf sprekende concepten, waarbij minimalistische, monochrome en eenvoudige geometrische lijnen de overhand krijgen.
Zelfverklarend
Geometrisch
Abstracte realiteit
Het voorbije jaar zijn tal van face-to-face activiteiten online en digitaal geworden, met als gevolg een verdere grensvervaging tussen realiteit en virtualiteit. In 2021 hebben de beelden betrekking gehad op deze versmelting, waarbij fotografie met illustraties en grafische kunst werd geïntegreerd in een mix van realisme en abstractie.
– Fotografie trends 2018
– Fotografie trends 2019
– Fotografie trends 2020
Tot zover, maar blijf op de hoogte, want we zullen u de komende tijd meer creatieve en fotografie trends presenteren!
Header afbeelding: Copyright: Dreamstime.com, alle rechten voorbehouden.