De beste kleurencombinaties voor merken (kleurenpsychologie)

Grafisch ontwerp draait om creativiteit en kunstzinnigheid en de beste kleurencombinaties. Maar wie iets voor zijn bedrijf of merk gaat ontwerpen, moet dat op strategische wijze doen. Immers, deze afbeeldingen hebben een doel dat verder gaat dan zelfexpressie of het maken van iets moois.

Het vaststellen van hoe u wilt dat uw merk of product wordt gezien, een goede en blijvende indruk maakt, kopers, klanten of partners aantrekt, zijn slechts enkele van de vele doelstellingen in de merkmarketing.

Kleur is een nuttig visueel element waarmee u het gedrag van uw publiek op een heel eigen manier kunt sturen. Slimme marketeers en ontwerpers maken op een doordachte manier gebruik van kleurencombinaties, rekening houdend met de kleurenpsychologie, zodat alle marketingmaterialen zowel oogstrelend als effectief zijn.

karton met 2 bierflesjes tegen rode achtergrond
Copyright: eagg13/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

We gaan nu in op de basisprincipes van de kleurenpsychologie, de betekenis van de belangrijkste kleuren en de beste kleurencombinaties voor branding waarmee u uw kleurenstrategie kunt verbeteren.

Laten we snel beginnen!

Kleurenpsychologie: De interactie tussen kleuren en ons gevoel

Kleurenpsychologie – ook aangeduid als kleurentheorie – verwijst naar een tak van de psychologie die zich bezighoudt met de manier waarop mensen reageren en omgaan met de verschillende kleuren die we met ons oog kunnen zien. Daarbij wordt vastgesteld dat kleuren het menselijk gedrag kunnen beïnvloeden en zelf bepalen, dat verschillende kleuren uiteenlopende emotionele reacties oproepen, en mogelijkerwijs ook acties die daarmee samenhangen.

Deze theorie gaat terug tot in het oude Egypte, is beïnvloed door Isaac Newton's ontdekking van het kleurenspectrum, en is uitvoerig bestudeerd door vooraanstaande deskundigen zoals Carl Jung, de grondlegger van de kunsttherapie – een therapie die gebruik maakt van artistieke expressie om het mentale welzijn te verbeteren – op basis van de kleurenpsychologie.

Profiel van een hoofd in de beste kleurencombinaties
Copyright: Marie Maerz/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Er zijn inmiddels een groot aantal uitvoerig onderzochte en onderbouwde conclusies over alle kleuren, wat ze betekenen, en hoe ze de menselijke psyche beïnvloeden. De kennis ervan geeft u een geweldige troef om uw merkkleuren en marketingkleuren op een slimme manier te selecteren.

Met behulp van de kleurentheorie kunt u ervoor zorgen dat uw afbeeldingen de juiste emoties oproepen en uw publiek ertoe aanzetten om beslissingen te nemen op de manier die u wilt.

terug naar menu ↑

Op kleur gefocuste stockfoto's & illustraties

Wie deze site regelmatig bezoekt of bekend is met het marketingspel, weet dat fotografie en grafische elementen een essentieel onderdeel vormen van een succesvolle marketingstrategie. Mocht u hier meer over willen weten, dan vindt u hier meer informatie over de beste marketing foto's.

Stockfotografie is een uiterst belangrijke bron, omdat het zowel professioneel en voordelig is als direct voorhanden, zodat u probleemloos mooie foto's en illustraties kunt vinden die passen bij uw kleurencombinaties!

Hoe?

Heel simpel: er zijn verschillende fotosites met een kleurenfilter in hun geavanceerde zoekmachines, zodat u op basis van kleur kunt zoeken en de zoekresultaten van de beelden kunt verfijnen.

Dit zijn de beeldbanken met de beste zoekfunctie op kleur, zodat u makkelijk de beste kleurencombinaties kiest:

Shutterstock

Shutterstock beste kleurencombinaties

Shutterstock heeft een enorme collectie van meer dan 340 miljoen beelden en staat bekend om haar geavanceerde zoekfunctie met o.a. een kleurenfilter.


iStock

iStock op kleur selecteren

iStock is de pionier op het gebied van online verkoop van rechtenvrije stockfoto's en heeft niet alleen miljoenen goedkope en exclusieve foto's, maar maakt het ook mogelijk om ze met behulp van een geavanceerde kleurenfilter op kleur te zoeken en te sorteren.


Adobe Stock

Adobe Stock kleuren

De eigen stockfotoservice van Adobe, Adobe Stock, is fantastisch omdat het volledig in de Creative Cloud is geïntegreerd en er probleemloos met Photoshop of Illustrator kan worden gewerkt, en ook omdat u afbeeldingen op kleur kunt zoeken met veel tintenvariaties.


Getty Images

Getty Images beelden op kleur

Getty Images is de crème de la crème in stockfotografie en is een wereldwijd befaamde aanbieder van exclusieve, high-end afbeeldingen voor alle mogelijke doeleinden. U kunt de grote catalogus verkennen, doorzoeken en verfijnen op basis van kleur dankzij een geavanceerde zoekfunctie op de kleurenschijf.


123RF

123RF foto's op kleur

123RF is een professionele stockfotosite met meer dan tien jaar ervaring in de sector en met miljoenen stockfoto's van hoge kwaliteit. U kunt ze met behulp van de standaard kleurenfilter die in hun zoekfunctie is opgenomen heel makkelijk op kleur doorzoeken om de beste kleurencombinaties te vinden.

Meer info
Werkt u met illustraties en grafieken in plaats van met fotografie? Ook dan gelden al deze kleurentips, maar u vindt ook veel informatie in ons overzicht met de beste sites voor stockillustraties!

BONUS: leer het gebruik van kleuren in foto's onder de knie te krijgen

Hoewel de kleurenpsychologie u vertelt welke kleur u voor ieder doel moet gebruiken, is er ook een slimme manier om kleur te gebruiken in foto's (of illustraties) in uw marketingmateriaal.

De sleutel is om deze twee dingen niet te doen:

Wees niet TE opvallend – U hoeft de kleuren van uw merk niet in iedere foto en ieder element ervan op te nemen. Hierbij kunt u denken aan complementaire, analoge of monochrome combinaties (later meer hierover) om beelden te vinden met mooie kleuren die passen bij uw thema, zonder dat daarbij uw visuele branding te veel op de voorgrond treedt.

Overdrijf niet – Een foto zegt meer dan duizend woorden, dus u hoeft dat niet met kleuren te overtreffen. Tenzij het bijdraagt aan het maken van een statement op basis van de context (zoals dat bij de afbeeldingen waarmee dit artikel wordt geïllustreerd, waar kleur de hoofdrol speelt), is het veel effectiever om beelden te gebruiken waarbij de kleuren van uw merk een kenmerkend, maar relatief onopvallend element zijn. In het geval dat uw logo geel met paars is, heeft u geen foto nodig van een man in een geel shirt met paarse bretels, u kunt dan veel beter kiezen voor een man die netjes gekleed is in neutrale kleuren en die nonchalant een gele pen in zijn hand heeft.

terug naar menu ↑

De betekenis van kleuren: Zeg het met een kleur

Laten we kijken naar wat de meest populaire kleuren betekenen en welke emoties en concepten ze met zich mee brengen. Deze informatie is cruciaal om te weten hoe u de juiste kleur voor uw bedrijf en de perfecte kleurencombinatie voor uw branding activiteiten kunt selecteren.

Primaire kleuren

Primaire kleuren zijn de kleuren die niet door het mengen van andere kleuren kunnen worden gecreëerd.

Rood: Verhoogt de hartslag en geeft een gevoel van urgentie en betekenisvolle actie. Het wordt geassocieerd met krachtige emoties, die afhankelijk van de context zowel positief als negatief kunnen zijn: passie, liefde, opwinding, boosheid, angst, gevoel van gevaar. Bovendien staat het bekend als een eetlustopwekker! Target retailer gebruikt rood als haar belangrijkste merkkleur, en McDonald's gebruikt rood en geel, wat geen toeval is, omdat beide kleuren tot actie aanzetten.

Rode laarzen in de regen
Copyright: lama-photography/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Geel: Dit wordt gezien als de kleur van het optimisme, en het geeft energie aan op een rustiger, subtielere manier dan rood. Deze kleur wordt geassocieerd met geluk, vrolijkheid en warmte, maar het kan een beetje een negatieve wending nemen omdat het ook verband houdt met gevaar en voorzichtigheid (bijv. waarschuwingsborden voor het verkeer of een “natte vloer”). Bijzonder aan de kleur geel is dat het wordt ervaren als zowel gedurfd als luchtig tegelijk. Veel voedingsgerelateerde merken combineren geel met rood voor extra kracht. Zoals gezegd, McDonald's, maar ook Denny's en Lay's hebben geel tot hun belangrijkste merkkleur gemaakt. Maar ook bedrijven als Ikea en Stanley kiezen voor geel als dominante tint.

Aap met banaan tegen een gele achtergrond
Copyright: suze/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Blauw: Dit is bij uitstek de kleur van betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid, stabiliteit en veiligheid. Andere gangbare associaties zijn kalmte, ontspanning, en iets negatiever, verdriet. Blauw is de meest gebruikte kleur in logo's en branding, en wel om deze redenen. Deze kleur is erg populair op sociale media, waar bedrijven als Facebook (donkerblauw) en Twitter (lichtblauw) alles in hun logokleur branden.

Oranje parasol blauwe lucht
Copyright: hoffi99/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Secundaire kleuren

De kleuren die uit de combinatie van twee primaire kleuren voortkomen, noemen we secundaire kleuren.

Oranje: Deze kleur combineert de kracht van rood met de vreugde van geel, wat leidt tot een tint die wordt geassocieerd met vriendelijkheid, speelsheid en extraversie. Maar het kan tevens gepaard gaan met een gevoel van voorzichtigheid, wat van de context afhangt. Grote merken benutten het effect van oranje in hun logo's, zoals Amazon en haar vriendelijke oranje glimlach, Fanta dat het als de belangrijkste merkkleur voert, maar ook Dunkin' Donuts dat het combineert met warm roze voor een opvallend effect.

Oranjetinten foto
Copyright: VICUSCHKA/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Groen: Dit geeft een gevoel van harmonie en evenwicht weer dat bevorderlijk is voor de besluitvorming, en doet denken aan de natuur, de frisheid, de gezondheid en de ontspanning. Groen is de kleur die onze ogen het makkelijkst kunnen verwerken! Veel ondernemingen gaan voor het groen als het gaat om het kleurenpalet van hun merk: Starbuck's gebruikt een donkergroene kleur met witte en enigszins groenblauwe (of blauwgroene) accenten voor een rustige en toch karakteristieke uitstraling. Android koos voor een levendige kleur in de tinten groen voor haar fameuze robot-icoon. Whole Food maakt gebruik van een donkergroen met sterke saturatie om hun verse, biologische producten te branden.

Photocase foto met groene tinten
Copyright: Steph-anie./Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Paars: De kleur paars verenigt de beweeglijkheid van rood met de stabiliteit van blauw in een perfecte balans tussen emoties en fysiek. Het houdt nauw verband met concepten als creativiteit, spiritualiteit, mysterie en magie. Evenals met royalty's, luxe en verfijning. Opmerkelijk is dat paars het oplossen van problemen in onze hersenen stimuleert! De merken die paars als belangrijkste logokleur gebruiken, zijn Cadbury en Milka, maar ook FedEx en Hallmark.

Foto met paarstinten
Copyright: nailiaschwarz/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Bruin: Deze kleur houdt duidelijk verband met aarde en grond, en is dus een synoniem voor aardsheid, ruwheid, nuchterheid. Tevens is het geschikt voor concepten over de natuur, zij het in een meer rustieke zin dan de eenvoudige schoonheid van het groen. Het merk Nespresso gebruikt bruin voor een duidelijk verband met koffie. M&M en Hershey's doen ongeveer hetzelfde met chocolade. En UPS combineert bruin met goud om een betrouwbaar imago te creëren.

Foto met bruine kleuren
Copyright: Gortincoiel/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Roze: Deze kleur verfijnt de intensiteit van rood en bewerkstelligt een rustgevend effect dat in lichtroze spreekt over liefde, romantiek, koesteren en delicatesse. De sterkere tinten zoals fuchsia kunnen ook duiden op jeugdigheid en plezier. LG hanteert een felle kleur roze in combinatie met wit en grijs om het te verzachten, terwijl Barbiepoppen lang geassociëerd zijn met het meisjesroze van het logo en Flickr er slechts iets van gebruikt voor een vleugje fun.

Photocase foto met roze kleurtinten
Copyright: WWeiser/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Neutrale kleuren

Zwart: Hier wordt autoriteit, intelligentie, kracht, ernst en ook verfijndheid en glamour weergegeven. Maar excessief gebruik van zwart kan een negatieve uitwerking hebben en verdriet oproepen, zelfs kwaadaardigheid. Zwart is geen kleur, maar de volledige afwezigheid van kleur. Veel grote wereldmerken hechten aan zwart voor hun imago: Apple, Mercedes-Benz, Gucci, en Nike zijn hiervan een paar voorbeelden.

Photocase beeld met zwarttinten
Copyright: furryfritz/Photocase.com

Wit: Dit roept de sterkste associatie op met zuiverheid, helderheid en zuiverheid. Nog een stapje verder staat het in verband met neutraliteit, gelijkheid, evenwicht, een nieuw begin en vrede. Let op: te veel wit kan leiden tot een gevoel van leegte en isolement. Wit is niet een kleur, het vloeit voort uit een totale balans van elke andere kleur in het spectrum. Apple gebruikt ook veel wit in hun branding en verpakking, en dit is geen toeval. Lego en Coca-Cola gebruiken witte lettertypes op een rode achtergrond zodat ze spanning en energie op een zuivere en evenwichtige manier overbrengen.

Winterse foto met veel wit
Copyright: daniel.schoenen/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Tertiaire kleuren

Tertiaire kleuren ontstaan wanneer gelijke delen van een primaire en een secundaire kleur met elkaar worden vermengd. U kunt dus met deze pigmenten en hun betekenis spelen, om diepte en variatie aan uw ontwerpen toe te voegen.

Een voorbeeld: groenblauw is een combinatie van blauw en groen, waarmee waardigheid, stijl, intelligentie en genezing worden uitgedrukt.

Foto met tertiaire kleuren
Copyright: BreakingTheWalls/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

De temperatuur van de kleur

Het is mogelijk om kleuren te classificeren op basis van hun effect met betrekking tot de “temperatuur” die wordt ervaren.

Warme kleuren – dit zijn kleuren die geassocieerd worden met warmte in natuurlijke elementen (zoals vuur of zonlicht), en die eveneens stimulerend en energiek zijn: rood, geel, oranje en een combinatie van deze kleuren zijn allemaal warme kleuren.

Koele kleuren – dit zijn de kleuren die verband houden met koude elementen (zoals water of ijs) en die een rustgevend effect hebben: blauw, groen en paars worden aangemerkt als koele kleuren, alsmede andere tertiaire combinaties die deze kleuren bevatten.

terug naar menu ↑

De beste kleurencombinaties voor marketing

Nu u weet wat elke kleur vertegenwoordigt, volgen hier enkele nuttige tips zodat u ze verstandig voor uw branding en reclameactiviteiten kunt gebruiken!

1, 2 of 3 kleurencombinaties

Bij de keuze van uw merkkleuren kunt u het beste niet te ingewikkeld zijn. Concentreer u op de keuze van de perfecte kleur voor uw logo-ontwerp en ga van daaruit aan de slag. Deze kleur moet de belangrijkste kleur voor uw merk zijn, zodat u op basis daarvan de juiste kleurencombinatie voor de rest kunt uitwerken. Heeft u geen idee welke kleur geschikt is voor uw merk, kijk dan eens naar deze geweldige tool voor het selecteren van de kleur voor uw logo door 99designs!

Normaliter mogen de thumbs logo's niet meer dan 3 kleuren hebben, waarbij gewoonlijk één of twee hoofdtinten en een accentkleur worden gebruikt.

Voorbeeld foto met tertiaire kleurencombinatie
Copyright: codswollop/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Alles wat u voor uw branding nodig heeft, zoals het ontwerp van uw website of uw winkelpand, moet qua kleur aansluiten bij uw logo.

Dit wil echter niet zeggen dat alles in dezelfde 2 of 3 kleurencombinaties moet zitten, maar dat de kleurenschema's die u kiest op elkaar moeten worden afgestemd en zinvol moeten zijn, marketingtechnisch gezien.

Om dit te doen, moet u vertrouwd raken met de oude vertrouwde kleurencirkel, waarmee kleuren worden geordend op basis van hun relatie in het spectrum.

HULP NODIG BIJ HET ONTWERPEN VAN UW LOGO
Ontdek Tailorbrands, een innovatieve service voor merkontwerp op basis van AI-technologie, waarmee u meerdere prototypes van uw logo's (inclusief kleuren, lettertypen en pictogrammen) kunt maken conform de specifieke kenmerken van uw bedrijf of product. U kunt het nu gratis uitproberen!

Meer info vindt u in het artikel: Waar kan ik een bedrijfslogo kopen?

Complementaire kleurencombinaties

Een van de simpelste manieren om ervoor te zorgen dat uw merkkleuren indruk maken is om te gaan voor een complementair kleurenpalet: kleuren die direct tegenover elkaar staan in het kleurenwiel: bijv. paars en geel.

Complementaire kleurencombinatie
Copyright: Sofya/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Wie kiest voor een driedubbele kleurencombinatie, kan ervoor kiezen om de complementaire kleuren te splitsen: één kleur als hoofdkleur, en de twee naast elkaar liggende kleuren als tegenpool. In het geval uw hoofdkleur geel is, moeten de andere twee magenta en maagdenpalm (naast paars) zijn.

Het gaat hier om een contrastrijke combinatie van kleuren die zeker in het oog springt en waarbij alle tonen naar voren komen.

Analoge kleurencombinaties

Wie graag een subtielere stijl wil, kan met een combinatie van kleuren die naast elkaar liggen in de kleurenschijf (analoge kleuren) een goede manier vinden om de aandacht op zich te vestigen. Op basis van ons gele voorbeeld zouden we moeten kiezen voor amber en oranje om te combineren.

Dit is een kleurenpalet met weinig contrast, allemaal afkomstig uit dezelfde kleurgroep die weliswaar mooi en minder fel is, maar ook minder prominent aanwezig is, zodat u wellicht hier en daar accenten moet aanbrengen voor een beter resultaat.

Monochrome kleurencombinaties

Zoals u misschien al vermoedde als u zich uw Latijnse voorvoegsels herinnert, is een monochromatisch kleurenschema zo simpel als het gebruik van één enkele kleur met variaties in tinten, afhankelijk van waar u het mee mengt:

  • Tinten: lichtere tinten door het toevoegen van wit. Pastelgeel zou een tint kunnen zijn.
  • Schaduwen: donkerdere tinten die ontstaan door het toevoegen van zwart. Denk bijvoorbeeld aan maïsgeel.
  • Schakeringen: die worden gecreëerd door het toevoegen van grijs, en kunnen lichter of donkerder zijn, waarbij het evenwicht tussen zwart en wit in het grijs een rol speelt. U zou bijvoorbeeld een lichte olijftint kunnen maken met geel en grijs.
Foto met een complementaire kleuren
Copyright: Flügelwesen/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Bovendien kunt u spelen met effecten, zoals bijvoorbeeld kleurverloop, en met saturatie om unieke combinaties te realiseren.

De monochromatische stijl is een uiterst subtiele stijl en heeft hierdoor een zekere charme. Maar voor de branding en marketing zou het veel beter zijn als u ten minste één complementaire kleur gebruikt om het te laten schitteren.

Trendy kleuren versus accurate merkkleuren

Wellicht komt u bij de keuze van de merkkleuren op een tweesprong terecht als u de voorkeur geeft aan kleuren die populair zijn – zoals ook uit de fotografietrends van 2020 blijkt – of als u de trends wilt negeren en u wilt concentreren op het beoogde imago en de betekenis van uw merk.

Afgezien van het evidente veranderende karakter van de trends waarmee het minder relevant is bij de keuze van kleuren voor een logo en merkbeeld dat u jarenlang zult gebruiken, is het tevens de moeite waard om te melden dat u met een kleur kunt spelen, zodat u altijd up-to-date bent met de creatieve markt, ook al kiest u niet voor de specifieke kleur van dat moment.

Voor 2020 is de Pantone Color of the Year bijvoorbeeld Klassiek Blauw, een donkere blauwtint die naar wordt gezegd “de hemel in de schemering” voorstelt. En WGSN is al bezig met de projectie van AI Blue, een elektrische tint, voor 2021.

Trendy blauwe kleur
Copyright: ndanko/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Omdat u de betekenis van blauw nu kent, kunt u ervoor kiezen om blauw in verschillende tinten (en er zijn heel veel blauwtinten!) te integreren in uw kleurenschema, op een manier die past bij uw merkidentiteit. Zoekt u iets sprankelends dat aansluit bij een tropische omgeving en ontspanning? Kies dan voor cyaan. Wilt u stabiliteit, loyaliteit en vertrouwen uitstralen? Kies dan voor hemelsblauw. Wilt u excellentie, superioriteit en autoriteit? Royal blue is een prachtige kleur om dit over te brengen.

Let op: trends zijn interessant voor branding, maar ze mogen nooit belangrijker zijn dan het koppelen van uw merk aan het gewenste imago en doelpubliek. Bij de verkoop van leuk, duurzaam speelgoed voor peuters is Classic Blue geen goede keuze, ook al is dit de kleur van het jaar. Maar u kunt wel manieren vinden om het aan uw merkidentiteit toe te voegen in plaats van ermee in conflict te komen.

terug naar menu ↑

Til uw marketingspel naar een hoger niveau met kleurrijke acties

Inmiddels weet u dat kleuren krachtig genoeg zijn om de belevingswereld van mensen te beïnvloeden en invloed uit te oefenen op hun beslissingen, en u bent uitgerust met de kennis om ze in uw voordeel te gebruiken.

De naamsbekendheid van uw merk versterken en uw klantenbestand laten groeien, kan met behulp van kleur worden gedaan:

  • De keuze van een basic duo of triade van kleuren die passen bij de identiteit van uw merk.
  • De keuze van een aansprekende kleurencombinatie, slim spelen met contrasten, tinten, schakeringen en tonen voor een fraai eindresultaat.
  • Door slim gebruik te maken van kleur in fotografie en beeldmateriaal kunt u belangrijke elementen accentueren en een onvergetelijke, smaakvolle impact hebben op uw publiek.

Neem daarom de kleurenschijf en kies de beste kleurencombinaties voor uw volgende ontwerp!

Header image: Copyright by joexx/Photocase.com, alle rechten voorbehouden

Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.

Stockfoto's