Shutterstock statistieken 2023 – omzet, abonnees, marktaandeel & andere cijfers

shutterstock logo

Shutterstock is een van de belangrijkste stockfotobureaus die online rechtenvrije stockbeelden (foto's + vectorillustraties), video's en muziek verkoopt. Het is een van de grote namen in de sector en het favoriete adres van veel kopers.

Voor een goed inzicht in de omvang en relevantie van dit bedrijf zijn de statistieken onmisbaar. En dus hebben we een compleet overzicht met alle relevante Shutterstock statistieken voor jou.

Alle informatie in dit artikel is zo up-to-date mogelijk en is afkomstig van Shutterstock zelf, betrouwbare bronnen (die worden geciteerd en waarvan we een link hebben toegevoegd). Toch kunnen we geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor de specifieke Shutterstock-statistieken (en de grafieken en diagrammen die we hebben gemaakt) of de nauwkeurigheid ervan.

Daar gaan we! Om te beginnen zijn hier de belangrijke statistische gegevens om te weten wat Shutterstock is, waar ze gevestigd zijn en wat ze doen:

ConceptInfo
Opgericht in2003
OprichterJon Oringer
Hoofdkantoor New York City, New York, USA
BedrijfsstatusBeursgenoteerd (NYSE)
Nettowaarde$ 2,8 miljard
Aanduiding NYSESSTK
Gemiddelde prijs per aandeel$ 99,28 (2021)
Marktaandeel61,55 %
Omzet$ 773,42 miljoen (2021)
Netto winst$ 91,9 miljoen (2021)
Abonnees343,000 (2021)
Omvang collectie406+ miljoen beelden
Medewerkers1148 (2021)
Klanten2,1 miljoen (2021)
Dochterondernemingen7
Laatste update

Dit is een beknopt overzicht van de Shutterstock statistieken en cijfers. Wil je meer weten over hun aanbiedingen, bekijk dan ons volledige Shutterstock testrapport. Plus:

UPDATE 2023: Offset, de premium stockfotoservice van de beeldbank, is nu geïntegreerd in het belangrijkste platform van Shutterstock en de volledige collectie met meer dan 1,2 miljoen premium afbeeldingen is direct beschikbaar op de website van Shutterstock, vanaf € 249 per foto. Ontdek hier de Offset-collectie! Plus, ze hebben abonnementen toegevoegd aan de Shutterstock Editorial service! Hier vind je meer informatie over de nieuwe abonnementen op redactionele content.

Dit zijn de hoofdpunten van dit overzicht

www.shutterstock.com/nl homepage

Shutterstock statistieken: Verkopen en kosten

Een overzicht van de inkomsten van Shutterstock in 2021 en de onderverdeling daarvan.

Inkomsten2021Vergeleken met 2020
Inkomsten$ 773,4 miljoen+16%
Kosten$ 278 miljoen+7%
Netto winst$ 91,9 miljoen+28%
Inkomsten uit abonnementen$ 317,5 miljoen+20%
Betaalde downloads$ 180 miljoenIdem
Gem. opbrengst per download$ 4,16+13%

Uit dit beknopte overzicht kunnen we opmaken dat Shutterstock in 2021 uitstekende resultaten heeft behaald. Laten we de cijfers echter eens nader bekijken.

Inkomstenbronnen

In 2021 is de omzet van Shutterstock met 16% gegroeid ten opzichte van de $ 666,7 miljoen die het bedrijf in 2020 heeft gegenereerd. Een bedrag dat afkomstig is van:

  • Lidmaatschappen/klanten – De belangrijkste inkomstenbron zijn de inkomsten uit abonnementen, die met 20% zijn gestegen ten opzichte van hetzelfde segment in 2020 en 41,05% van de totale inkomsten uitmaken. Dit is belangrijke informatie, in het bijzonder voor bijdragers (fotografen en kunstenaars) en investeerders: niets drukt duidelijker uit dat het bedrijf gezond is dan een consistente groei van het aantal abonnees. Shutterstock is daar ook van overtuigd, want zij beschouwen deze cijfers als een van de beste indicaties voor de stand van zaken, voor huidige en potentiële groei.
  • E-Commerce – De directe verkoop via de belangrijkste website steeg met 19%, met name dankzij de groei van het aantal abonnees en de overname van twee dochterondernemingen (TurboSquid en Picmonkey).
  • Bedrijfsopbrengsten – Ook de bedrijfsopbrengsten groeiden in deze periode met 11%, volgens de onderneming werd de groei gevoed door de constante updates en upgrades van hun platform en aanbiedingen voor dit segment.

Voor een gedetailleerde toelichting op elk van deze punten, kun je het gedeelte “Klanten, actieve gebruikers en abonnees in detail” lezen.

Operationele kosten

De totale operationele kosten voor 2021 bedroegen 665,3 miljoen dollar. Deze kosten zijn als volgt opgebouwd:

  • Omzetkosten – Deze zijn ten opzichte van 2020 met 7% toegenomen, vooral door hogere royalty-uitgaven (betalingen aan bijdragers), hogere inkoopkosten en creditcard-vergoedingen als gevolg van de toegenomen omzet, en een stijging van de afschrijvingskosten als gevolg van de overnames van dat jaar.
  • Verkoop en marketing – Het afgelopen jaar is 29% meer uitgegeven aan verkoop en marketing, waarbij het overgrote deel ging naar prestatiemarketing, merkmarketing en tv-reclame, maar ook naar hogere commissies voor werknemers uit de bedrijfsverkoop.
  • Productontwikkeling – Deze uitgaven namen in 2021 met 13% toe. Deze stijging was het gevolg van hogere kosten voor personeel en non-cash compensaties.
  • Algemeen en administratief – Deze operationele kosten zijn met 12% toegenomen, met name door hogere personeelskosten, hogere non-cash compensatiekosten en hogere bedrijfskosten (die werden beïnvloed door transactiekosten als gevolg van de overname van TurboSquid en Picmonkey).
  • Overige kosten – Zij hebben ook een kostenpost van $ 3,3 miljoen opgevoerd in verband met wisselkoersschommelingen (aangezien de Amerikaanse dollar fluctueert ten opzichte van andere valuta waarmee zij werken).

Inkomstenbelasting en netto-inkomsten

Van wat we tot hiertoe hebben gezien, bedroeg het inkomen voor belastingen van Shutterstock in 2021 $ 104,7 miljoen.

De inkomstenbelasting in 2021 zou $ 12,9 miljoen hebben bedragen, wat een daling van 27,5% betekent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Na belastingen was het netto inkomen in 2021 $ 91,9 miljoen, een toename van 28% ten opzichte van 2020.

Beurs/Aandelen

Voor wie de beurs interessant vindt, is hier een kort overzicht van de beursprestaties van Shutterstock in de afgelopen vier jaar – de gegevens zijn afkomstig van Macrotrends.net.

JaarPrijs begin van het jaarHoogste prijsLaagste prijs Prijs eind van het jaarGem. prijs aandeel% resultaat
202169,27126,0264,99110,8899,28+54,64%
202042,7173,5229,5971,7047,56+67,21%
201936,2148,4033,8942,8840,10+19,08%
201843,4855,0632,5236,0146,76-16,31%

Shutterstock – Klanten, actieve gebruikers en abonnees

We hebben al gezien dat de abonnees van Shutterstock in 2021 $ 317,5 miljoen hebben opgebracht. Maar zij vormen slechts een deel van het klantenbestand van de onderneming.

Shutterstock rekent elke gebruiker op hun platform die gedurende het jaar minstens één product heeft gekocht tot haar klanten.

Abonnees zijn klanten die gedurende het jaar een of meer maandelijkse abonnementen hebben gekocht (een lange termijn verbintenis).

Soort cliëntAantal
Klanten2,1 miljoen
Abonnees343.000

De huidige abonnees vertegenwoordigen 16,33% van het totale klantenbestand van Shutterstock. Toch zijn er twee belangrijke opmerkingen over dit percentage:

  • Shutterstock ziet abonnees als een segment dat de stabiliteit, groei en potentiële groei het beste weerspiegelt. Dat is logisch, aangezien dit terugkerende klanten zijn die producten kopen met verbintenissen op middellange tot lange termijn.
  • Het aantal abonnees van Shutterstock is de afgelopen jaren alsmaar gegroeid en in 2021 steeg het met 22% ten opzichte van 2020, zoals je in onderstaande tabel kunt zien:
Shutterstock statistieken

En tot slot, maar niet minder relevant:

  • De onderneming heeft ook de afgelopen drie jaar een stijgende lijn gezien in de inkomsten uit abonnees. In 2021 zijn de inkomsten uit abonnees met 19,67% toegenomen ten opzichte van het voorgaande jaar. Zie deze tabel om een indruk te krijgen van hoeveel ze alleen al in de afgelopen twee jaar hebben verdiend aan de verkoop van abonnementen:
Shutterstock statistieken

Opmerkelijk is dat Shutterstock in het jaarverslag over 2021 stelt dat het aantal abonnees sterker groeide dan de inkomsten uit abonnementen vanwege de enorme belangstelling van kopers voor de goedkoopste abonnementen.

Ter verduidelijking kijken we naar het bedrag dat Shutterstock de afgelopen drie jaar per kwartaal aan abonnementen heeft ontvangen:

Kwartaal (Q in de tabellen)Aantal abonneesInkomsten abonnees
K1 2019161.000$ 58 miljoen
K2 2019173.000$ 58 miljoen
K3 2019184.000$ 60 miljoen
K4 2019194.000$ 61 miljoen
K1 2020209.000$ 63,9 miljoen
K2 2020223.000$ 62,7 miljoen
K3 2020255.000$ 67,6 miljoen
K4 2020281.000$ 71,1 miljoen
K1 2021306.000$ 76,5 miljoen
K2 2021321.000$ 78,1 miljoen
K3 2021336.000$ 81,5 miljoen
K4 2021343.000$ 81,4 miljoen

Om dit deel van de Shutterstock statistieken samen te vatten, kijken we naar het aantal abonnees, de inkomsten per jaar en per abonnee voor de afgelopen drie jaar:

JaarAantal abonneesInkomsten abonneesInkomsten per abonnee
2019194.000$ 236,5 miljoen$ 1219,07
2020281.000$ 265,3 miljoen$ 944,19
2021343.000$ 317,5 miljoen$ 925,66

E-commerce vs. Enterprise

Nog een interessante indicator is hoe de inkomsten van Shutterstock worden verdeeld op basis van de aard van de behoefte van de klant en waar hun aankoop vandaan komt. Ze maken voornamelijk onderscheid tussen e-commerce inkomsten (licenties die op websites worden verkocht) en bedrijfsinkomsten (afkomstig van de grotere klanten met specifieke behoeften aan content en workflowoplossingen – Shutterstock Enterprise is een segment van hun aanbod dat zich op deze kopers richt).

InkomstenOmzetVergeleken met 2020
E-commerce$ 490,2 miljoen+19%
Enterprise$ 283,2 miljoen+11%

Zoals je ziet, blijven de kopers van e-commerce de belangrijkste bron van inkomsten voor de beeldbank, en dit is ook het marktsegment met de grootste groei van beide.

Shutterstock classificeert haar klanten niet alleen op basis van waar ze hun aankopen doen, maar ook op basis van de omvang van hun activiteiten en de sector waarin ze werkzaam zijn:

  • Zakelijke professionals en organisaties – Commerciële en communicatieve professionals die ontwerp- en visuele communicatiediensten leveren aan organisaties – intern of als klant – van verschillende omvang, inclusief grote wereldwijde ondernemingen, grote non-profit organisaties en Fortune 500 bedrijven.
  • Media en omroeporganisaties – Digitale publicaties, kranten, boeken, tijdschriften, televisie en filmbedrijven, van zelfstandige bloggers tot multinationals.
  • Midden- en kleinbedrijf en zelfstandige ontwerpers – Van incidentele ontwerpers en influencers op sociale media tot bedrijfseigenaren en freelance professionals, ondernemingen van elke omvang nemen bij Shutterstock een licentie voor hun visuele behoeften.

Websites die gebruik maken van Shutterstock

Een andere interessante manier om inzicht te krijgen in het klantenbestand van Shutterstock is het aantal websites dat gebruikmaakt van de service. Hieronder vind je enkele statistieken hiervan, afkomstig van het team van Built With.

Websites die nu Shutterstock gebruikenWebsites die Shutterstock ooit hebben gebruikt
1.011.3662.737.290

Dit zijn de vijf landen met de meeste Shutterstock-gebruikers:

LandAantal websites dat Shutterstock gebruikt
Verenigde Staten497.289
Verenigd Koninkrijk67.468
Duitsland48.908
Australië30.240
Nederland26.483

Misschien geen verrassing is dat de markt van Shutterstock zich voornamelijk concentreert in de Verenigde Staten, en in Engelstalige landen – van de eerste vijf zijn er 2 die geen Engels als voertaal hebben. Maar het is interessant dat alleen al de VS goed zijn voor 41,17% van het totale aantal websites met actieve gebruikers. Ter vergelijking: de andere vier landen zijn samen goed voor slechts 17,11% van het totale aantal websites.

Shutterstock website

Het analyseren van de data over de prestaties van de website van het bedrijf (Shutterstock.com) is een goede graadmeter voor het succes of de populariteit ervan. Deze cijfers kunnen we delen van Similarweb.com:

Wereldwijde rankingRanking in de VSRanking fotografiesector VS
4997455

In dit overzicht staan de belangrijkste ranglijsten, per land en wereldwijd, en de categorieën. Shutterstock scoort goed in alle drie categorieën.

In termen van verkeer en engagement:

  • Shutterstock heeft in totaal 204,9 miljoen bezoeken gehad in de eerste drie maanden van 2022, met 70 miljoen daarvan in de maand maart.
  • Het bouncepercentage – personen die de website verlaten na slechts één pagina gezien te hebben en zonder enige actie te ondernemen is 49,38%.
  • Het verkeer is voor 89,20% organisch en de rest betaald.
  • Ze hebben 18.000 zoekwoorden. De belangrijkste zoektermen zijn “Shutterstock”, “stockfoto's” en variaties van de naam Shutterstock in verschillende talen.

Deze data-analyse omvat verkeer van alle browsers op desktop- en mobiele platforms. Je ziet dat het een behoorlijk populaire website is, waarbij de zichtbaarheid online geen probleem lijkt te zijn voor deze beeldbank.

Shutterstock – marktaandeel en belangrijkste concurrenten

Wil je weten hoe Shutterstock het doet ten opzichte van de concurrentie? Dit zijn enkele Shutterstock statistieken over het marktaandeel, ter beschikking gesteld door Datanyze.com.

BeeldbankMarktaandeel
Shutterstock61,55%
iStock16,52%
Unsplash5,77%
Adobe Stock4,02%

Volgens ons is dit zeer relevante informatie: Shutterstock heeft een enorm voordeel ten opzichte van andere websites die vergelijkbare diensten aanbieden. Het heeft 45% meer marktaandeel dan de naaste concurrent, iStock (voorheen iStockphoto).

In hun jaarverslag van 2021 wijst Shutterstock op de belangrijkste concurrenten en zij melden:

Andere stockmedia en workflowdiensten – Getty Images en haar dochteronderneming iStock, Adobe Stock, VimeoStock, Canva en, interessant genoeg, Pond5 – die ze in 2022 hebben overgenomen. Je zult zien dat zowel iStock als Adobe Stock (hier de Adobe Stock statistieken) inderdaad de 5 belangrijkste concurrenten zijn.

Regionaal gerichte stockmediabedrijven – In dit verband wordt de Visual China Group genoemd, een groot stockfotografiebureau dat marktleider is in Azië, en het zal niemand verbazen dat zij de exclusieve distributeur zijn van Getty Images in de regio.

Stockmuziek diensten – Onder de genoemde zijn Universal Music Publishing Group, Sony/ATV Music Publishing en Warner/Chappell Music.

Platforms voor het zoeken en vinden van beelden – Op dit punt komt niemand minder dan Google Images naar voren.

Beeld hosting platforms – Flickr is volgens hen de belangrijkste concurrent in dit segment.

Aanbieders van gratis stockfoto's (en alle andere gratis stockmedia en -bronnen) – Ook al wordt er geen enkel merk of website specifiek vermeld, toch willen we onderstrepen dat Unsplash (een gratis fotosite die recentelijk door Getty Images is overgenomen) wel degelijk in de top 5 staat.

Sociale media platforms – We kennen ze allemaal!

Opdrachtfotografen en fotografiediensten – Opnieuw worden er geen namen genoemd, maar de dichotomie van stockfotografie versus opdrachtfotografie vormt vanaf het begin de kern van de concurrentie op de markt.

Zelfgegenereerde content – Heel interessant is dat Shutterstock nog steeds gebruikers die hun eigen content creëren of gewoon geen stockfoto's kopen door een gebrek aan bekendheid met de werking ervan, noemt als concurrentiefactor. Zelfs in 2021.

Bekijk voor meer inzicht ons rapport over de markt voor stockfoto's.

www.shutterstock.com/nl homepage

Omvang van de catalogus van Shutterstock

Shutterstock is ontstaan en is nog steeds een stockfotobureau. Rechtenvrije afbeeldingen vormen de kern van het aanbod, maar inmiddels omvat het ook vectoren (illustraties en grafieken), ontwerpsjablonen, stockbeelden en stockmuziek. Aan de hand van deze cijfers krijg je een idee van hoe rijk hun aanbod is.

BestandAantal bestanden
Foto406+ miljoen
Video25+ miljoen
Vecor70+ miljoen
Muziek13.500+
Template/sjabloon386.000+

Shutterstock heeft een van de grootste collecties stockmedia op het internet, en dat blijkt uit het aantal afbeeldingen, maar ze hebben deze bibliotheek in de loop der tijd opgebouwd.

Toen de website in 2003 werd gelanceerd, telde deze slechts 30.000 foto's – allemaal gefotografeerd en eigendom van oprichter Jon Oringer zelf – maar al snel werd er content van bijdragers aan toegevoegd. Vanaf dat moment is het aanbod exponentieel gegroeid. Zie hier:

Bij de lancering20102022
Beelden30.00011 miljoen406 miljoen

Zoals te zien is, zet dit bureau zich sterk in om het visuele aanbod constant te vergroten. Ze cureren alle content die ze ontvangen (meer dan 100.000 bestanden per dag!) volgens zeer strikte kwaliteitsnormen. Op dit moment voegen ze wekelijks honderdduizenden nieuwe afbeeldingen aan de website toe.

Lees onze Shutterstock bijdrager review als je zelf geld wilt verdienen aan de groeiende collectie van Shutterstock, hierin staat alles wat je moet weten.

Overnames door Shutterstock

Shutterstock heeft in 2022 twee bedrijven overgenomen. Maar in de hele geschiedenis hebben ze negen bedrijven overgenomen en minstens 509 miljoen dollar geïnvesteerd – dit bedrag is exclusief vier overnames waarvan de kosten niet openbaar zijn gemaakt.

BedrijfOvergenomen inBedrag
Bigstock2009Niet bekendgemaakt
WebDAM2014Niet bekendgemaakt
PremiumBeat2015$ 32 miljoen
Rex Features2015$ 33 miljoen
FlashStock2017$ 49 miljoen
AmperMusic2020Niet bekendgemaakt
TurboSquid2021$ 75 miljoen
PicMonkey2021$ 110 miljoen
Pond52022$ 210 miljoen
Splash News2022Niet bekendgemaakt
Offset Shutterstock statistieken

Shutterstock dochterondernemingen

Shutterstock heeft zijn online platform, maar exploiteert ook een aantal dochterondernemingen.

DochterondernemingProduct/sector
BigstockStockbeelden
OffsetPremium stockfotografie
PremiumBeatPremium stockmuziek
Shutterstock Editorial (voorheen Rex Features)Redactionele stockmedia
TurboSquid3D-modellen
PicMonkeyFotobewerking & grafisch ontwerp
Pond5Premium rechtenvrije redactionele video, muziek en geluidseffecten

*UPDATE 2023: Offset is nu geïntegreerd in het belangrijkste platform van Shutterstock, en de volledige collectie met meer dan 1,2 miljoen premium afbeeldingen is direct verkrijgbaar op de Shutterstock-website, vanaf € 249,- per afbeelding. Ontdek de Offset-collectie hier!

Met uitzondering van Bigstock (een site die ze in 2009 hebben overgenomen) richten deze dochterondernemingen zich op het uitbreiden van het aanbod voor kopers van afbeeldingen en ontwerpers uit alle sectoren die op zoek zijn naar stockmedia door premium collecties, verschillende licentievoorwaarden, aanvullende mediacontent en workflow-tools aan te bieden.

Opgemerkt moet worden dat Shutterstock, zoals veel wereldwijd actieve bedrijven, ook regionale/lokale dochterbedrijven heeft naast de belangrijkste website en dienst. Hoewel het totale aantal dochterondernemingen van Shutterstock op 13 staat, zijn de hierboven genoemde de ondernemingen die echt een dochterbedrijf vertegenwoordigen dat een specifieke dienst op hun eigen domeinen online aanbiedt.

Investeringen door Shutterstock

In 2021 heeft Shutterstock een onbekend bedrag geïnvesteerd in VidMob. In 2018 hebben ze ook een belangrijke investering gedaan in ZCool.

Investering JaarBedrag
ZCool2018$ 15 miljoen
VidMob2021Niet bekendgemaakt

Naar het schijnt investeert dit bedrijf niet in andere bedrijven. Maar als je bedenkt hoeveel overnames zij in 19 jaar hebben gedaan en hoeveel zij daarvoor hebben uitgegeven, is het duidelijk dat hun investeringen zich daarop richten.

Shutterstock's financieringen

Shutterstock heeft in 2013 financiering ontvangen van investeerder Insight Partners als onderdeel van hun venture investeringsronde. Het bedrag dat hiermee gemoeid was, werd niet bekendgemaakt.

Deze onderneming werd aanvankelijk door oprichter Jon Oringer opgestart en is sindsdien zonder veel externe financiering gegroeid. Het is het vermelden waard dat het al tien jaar beursgenoteerd is en dat het eind 2012 op de New York Stock Exchange werd toegelaten.

Shutterstock prognoses

Ter afronding van dit overzicht van Shutterstock statistieken laten we enkele prognoses achter over de belangrijkste cijfers eind 2022 en in de volgende jaren.

ConceptEind 2022In 2024
Omzet284 miljoen967 miljoen
Netto winst93 miljoen151 miljoen
Abonnees470.000830.000
Aantal beelden410 miljoen540 miljoen

Tot zover de Shutterstock statistieken in cijfers. Wist je dat ze zo groot waren?

Niet gevonden wat u zocht? Vraag het hier!

loading...

🤓 Ik wil meer informatie over de Shutterstock statistieken

🤨 Ik heb een vraag over de Shutterstock statistieken

🤔 Ik weet niet of de Shutterstock statistieken iets voor mij zijn

🙄 Iets anders…

Wilfred van der Zwaag
Wilfred van der Zwaag

Als marketingmanager richt ik mij vooral op de beeldbanken die in Nederland en België actief zijn, en zorg ik ervoor dat u altijd de nieuwste informatie en aanbiedingen krijgt. Ook kan ik u advies geven over rechtenvrije afbeeldingen, licenties, auteursrechten en gebruikstoepassingen van stockfoto's en -video's.

Stockfoto's
Logo