De complete handleiding voor stockfotografie

Waarom deze handleiding voor stockfotografie en het gebruik van stockfoto's? Wie voor het eerst stockfoto's koopt, heeft vaak veel vragen. Het kan zijn dat u niet precies weet hoe u stockfoto's op legale en ethische wijze kunt gebruiken, of misschien wilt u uw team, studenten of collega's vertellen hoe zij stockfoto's op de juiste manier kunnen gebruiken.

Vindt u het lastig om de wettelijke regelgeving voor het gebruik van stockfoto's te begrijpen of wordt u overspoeld met informatie over de juridische en ethische implicaties van stockfoto's, dan biedt deze handleiding voor stockfotografie uitkomst. Wilt u alleen weten wat rechtenvrij betekent? Dat leest u hier.

Wilt u weten hoe u stockfoto's het best voor uw zakelijke activiteiten kunt gebruiken, dan is ons overzicht 102 gouden tips voor het maken van fantastische visuele content een must!

Het zoeken naar visuele content via het internet zou met slechts één druk op de knop heel simpel moeten zijn. U kunt op Google moeiteloos miljoenen foto's, illustraties en video's bekijken en downloaden. Maar zoals bij veel andere zaken in het leven zijn er regels vastgesteld voor het kopen van content.

Schending van het auteursrecht is een ernstige kwestie die u en/of uw bedrijf een fortuin kan kosten of, erger nog, ernstige reputatieschade kan opleveren. Als u foto's of illustraties online wilt gebruiken, is het essentieel om rechtenvrije afbeeldingen te gebruiken en dat u zich volledig bewust bent van de vereisten die aan het gebruik van de foto's worden gesteld.

In deze handleiding voor stockfotografie heeft stockfotos.nl alle informatie verzameld over auteursrechten en licenties voor stockfoto's. We leggen ook de voorwaarden voor het gebruik van stockfoto's uit, hoe u risico's kunt vermijden en een aantal handige tips voor het gebruik van stockfoto's – lees daarom verder!

De noodzaak van kwalitatief goede afbeeldingen

U heeft vast en zeker al gemerkt dat onze wereld steeds visueler wordt. Zowel online als offline is er grote vraag naar foto's en illustraties van hoge kwaliteit. Dit geldt vooral voor online en gedrukte marketing waarin foto's van hoge kwaliteit een essentieel onderdeel zijn van effectieve marketingactiviteiten.

Bedrijven hebben tegenwoordig behoefte aan beeldmateriaal voor hun websites, e-mailcampagnes, blogs en social media profielen. De fotografietrends van 2019 en 2020 zijn de moeite van het bekijken waard, om inspiratie op te doen en om te weten welk soort beeldmateriaal andere ondernemingen gebruiken. Ook is het van belang de volgende info hierbij in gedachte te houden:

  • Na 3 dagen zullen de meeste mensen zich nog maar 10% van de ontvangen informatie kunnen herinneren. Maar als informatie gepaard gaat met een afbeelding, dan kunnen mensen zich tot wel 65% van deze informatie kunnen herinneren.
  • Met een tekst voorzien van foto's en/of illustraties zijn mensen 323% meer geneigd te reageren dan wanneer een tekst geen afbeeldingen heeft.
  • Het gebruik van afbeeldingen levert op Facebook 2,3x meer resultaat op.
  • Op Twitter zullen tweets met afbeeldingen tot 150% meer retweets krijgen.

Waarom stockfoto's gebruiken?

Heeft u een onderneming, een blog of bent u een grafisch vormgever, student vormgeving of social media influencer, dan kunt u veel profijt hebben van stockfoto's. Ook voor bouwers van websites en ontwikkelaars van mobiele apps is de beschikbaarheid en ruime keuze aan stockfoto's een grote troef voor succesvolle resultaten.

U kunt een overvloed aan topkwaliteit stockfoto's verkrijgen waarmee u schitterende content kunt maken voor uw marketingcampagnes, aantrekkelijke landingspagina's, social media activiteiten of zelfs voor uw eCommerce website.

Stockfotografie is vooral een verzameling kant-en-klare foto's en illustraties die in licentie kunnen worden gegeven voor commerciële doeleinden. Het online kopen van beeldmateriaal van een stockfotobureau is een van de beste manieren om foto's te kopen die u rechtmatig voor uw project kunt gebruiken.

In de stockfotografie zijn meestal twee deelnemers betrokken: de consument en de fotograaf. U (als consument) zoekt en downloadt de afbeeldingen, terwijl de fotograaf (de maker van het beeldmateriaal) de foto's aanlevert en een percentage ontvangt als hun foto's eenmaal gelicentieerd en gedownload zijn. De beeldbanken werken meestal met een abonnement of credit-systeem.

terug naar menu ↑

Schaadt het gebruik van stockfoto's mijn merkimago?

Het gebruik van stockfoto's zal het imago van uw merk niet schaden, mits u ze op de juiste manier gebruikt (zoals vermeld in deze handleiding voor stockfotografie). Wilt u stockfoto's gebruiken, dan is het belangrijk op te merken dat de stockfoto afgestemd moet zijn op uw content en relevant moet zijn voor uw bedrijf, of uw doelpubliek moet aanspreken.

Let op: of u nu gratis fotosites of een van de beste betaalde stockfotosites gebruikt, het is altijd belangrijk dat u de rechtmatigheid ervan checkt. Bekijk de gebruiksvoorwaarden, beeldrechten en de criteria voor het wijzigen van de foto's. Controleer ook of er attributie vereist is. (Zie hieronder)

Wettelijke aspecten

Wilt u iets gebruiken dat u niet zelf hebt gemaakt, controleer dan goed of u inbreuk maakt op het auteursrecht of andere wettelijke rechten. Koopt u een stockfoto, dan is het van cruciaal belang dat u alle stockfotografie termen goed begrijpt en alle licentievoorwaarden en -overeenkomsten aandachtig doorleest.

Een goed begrip van het auteursrecht op afbeeldingen, licentievoorwaarden voor stockfoto's en de gebruiksregels ervan is voor u of uw klant belangrijk om kostbare rechtszaken te vermijden. Hoewel de wetgeving op het gebied van auteursrecht en licentieovereenkomsten ietwat complex zijn, zal het begrijpen van de basiselementen en -voorwaarden u helpen om betere keuzes te maken.

Een goed begrip van het auteursrecht op afbeeldingen, licentievoorwaarden voor stockfoto's en de gebruiksregels ervan is voor u of uw klant belangrijk om kostbare rechtszaken te vermijden. Hoewel de wetgeving op het gebied van auteursrecht en licentieovereenkomsten ietwat complex zijn, zal het begrijpen van de basiselementen en -voorwaarden u helpen om betere keuzes te maken.

Een goed voorbeeld hiervan is dat Gigi Hadid door een fotobureau is aangeklaagd voor het plaatsen van een foto van zichzelf die een fotograaf tijdens een fotoshoot heeft gemaakt. De zaak is helemaal tot aan de Hoge Raad (Supreme Court) doorgegaan voordat Hadid de zaak uiteindelijk won op grond van de fair-use clausule (zie hieronder).

Daarnaast is het mogelijk dat de eigenaar of maker van de afbeelding u een DMCA (Digital Millennium Copyright Act) verzoek tot verwijdering van de foto of illustratie stuurt, u een rekening stuurt, en betaling en/of attributie eist. Mocht u hier geen gehoor aan geven, dan zal dit bijna zeker leiden tot een rechtzaak met alle juridische en financiële gevolgen van dien.

Neem dit niet te licht op. Zeker nu fotografen en kunstenaars met behulp van online tools de identiteit van de overtreders van auteursrechten gemakkelijk kunnen achterhalen. En ongeacht uw intentie wordt het onrechtmatig gebruik van afbeeldingen – online of offline – beschouwd als diefstal van het beeldmateriaal.

Zulke situaties kunnen zowel gênant als financieel rampzalig zijn. Bovendien kan het veel schade toebrengen aan de reputatie van uw merk. Daarom is het verstandig om de gebruiksvoorwaarden te kennen en ofwel rechtenvrije afbeeldingen te kopen of eerst toestemming te vragen aan de maker van de afbeelding.

terug naar menu ↑

Waarom u geen afbeeldingen van Google moet gebruiken

Het is niet veilig om via Google gevonden afbeeldingen te gebruiken. En dat komt omdat Google geen auteursrecht op de afbeeldingen bezit en alleen de afbeeldingen indexeert onder de bescherming van de Fair Use regels. Google kan het gebruik van de afbeeldingen dus niet autoriseren. Slechts de fotograaf of beeldmaker kan u die toestemming wettelijk verlenen.

Uitleg over het auteursrecht, de restricties en de gebruiksvoorwaarden

  • Het auteursrecht
    Het auteursrecht is een wettelijk recht dat de maker van een origineel werk het exclusieve recht verleent om het gebruik, de verkoop, de distributie en de reproductie te reguleren. Dat geldt voor alle soorten creatief werk en geeft de maker de mogelijkheid om zijn werk te beschermen en er ook inkomsten uit te genereren.
Daarom moet u, wanneer er auteursrecht op een bepaalde foto van toepassing is, de vereiste toestemming van de maker hebben voordat u de afbeelding rechtmatig kunt gebruiken. Wees daarom voorzichtig bij het downloaden en gebruiken van afbeeldingen die u online tegenkomt, vooral bij gratis fotosites zoals Unsplash, Pexels of Pixabay.
  • Wat als er geen aanwijzing voor het auteursrecht is?
    Een algemene misvatting is dat als de foto of illustratie geen auteursrechtelijke vermelding of aanduiding heeft, dit betekent dat de afbeelding tot het publieke domein behoort. Let op: zelfs als er geen zichtbare aanduidingen van het auteursrecht zijn, kan de afbeelding nog steeds onder de bescherming van het auteursrecht vallen.
    Zorg er voor alle zekerheid voor dat er een duidelijke indicatie is dat de foto tot het publieke domein behoort, of dat u de afbeelding met een Creative Commons licentie gebruikt.
  • Creative Commons
    Creative Commons is een non-profit organisatie dat gratis en gebruiksvriendelijke licenties voor auteursrechten aanbiedt waarmee het publiek toestemming krijgt om creatieve werken te delen en te gebruiken onder de door de maker gestelde condities. Onder deze voorwaarden kan het vereist zijn om een bronvermelding te geven of kunnen er beperkingen worden gesteld aan hoe u de afbeelding mag gebruiken of wat u er mee kunt doen. Bezoek de Creative Commons website en ontdek meer over wat ze doen. Lees hier in het Nederlands wat u over de Creative Commons-licenties moet weten.
terug naar menu ↑

Auteursrecht: beperkingen en uitzonderingen

De wetgeving inzake auteursrecht verschilt per land, evenals de restricties en uitzonderingen daarop. En een van de belangrijkste beperkingen op het auteursrecht is Fair Use.

Fair Use

De term “Fair Use” komt uit de Amerikaanse auteurswet en impliceert dat onder bepaalde omstandigheden korte uittreksels van auteursrechtelijk beschermd materiaal woordelijk geciteerd mogen worden, bijvoorbeeld in een parodie, nieuwe technologieën, commentaar, kritiek en andere transformatieve toepassingen, zonder dat daarvoor betaald moet worden of impliciete toestemming moet worden gegeven door de houder van het auteursrecht (de maker).

Dit is vooral van toepassing wanneer u foto's gebruikt die van uzelf zijn gemaakt door een professionele fotograaf, en met name wanneer deze voor commerciële doeleinden worden gebruikt.

Het houdt simpelweg in dat het onder Fair Use wettelijk is toegestaan en beschermd om het werk van iemand anders te gebruiken zonder dat u toestemming hoeft te vragen of de maker van de afbeelding hoeft te betalen. De moeilijkheid bij Fair Use is dat het te algemeen en nogal vaag is.

Het kan lastig zijn om vast te stellen of iets onder Fair Use valt. Het Hooggerechtshof laat het bovendien doelbewust vatbaar voor interpretatie, waarbij de beoordeling van de inbreuk op het auteursrecht van geval tot geval wordt bekeken.

De rechters baseren hun uitspraak op de vraag of een dossier onder Fair Use valt op basis van vijf algemene factoren:

  • Het karakter van het auteursrechtelijk beschermde werk
  • De omvang van het gedeelte van het auteursrechtelijk beschermde werk
  • Het gebruiksdoel en karakter van het gebruik
  • De gevolgen voor de mogelijke marktwaarde of waarde van het auteursrechtelijk beschermde werk
  • Of het gebruik transformatief is
terug naar menu ↑

Belangrijkste licentievoorwaarden en definities

Voor een goed begrip van de meest voorkomende licentietypen moet u de belangrijkste licentievoorwaarden voor stockfoto's kennen. Hieronder vindt u de gangbare termen en de bijbehorende definities:

Seat-licentie

Seat-licentie heeft betrekking op het aantal personen dat het recht heeft op toegang tot en gebruik van een afbeelding op een bepaald moment. Bij een single-seat licentie mag slechts één persoon de foto downloaden en gebruiken. Bij een multi-seat licentie mag een bepaald aantal personen, meestal 3 tot 5 personen, de foto downloaden en gebruiken.

De eindgebruiker en het eindproduct

Een eindgebruiker refereert naar de entiteit of laatste persoon of personen waarvoor de foto bedoeld is. Het eindproduct is de uiteindelijke plaats waar de afbeelding zal worden weergegeven.

Single & multiple applicatie

Bij een single applicatie is er maar één eindgebruiker en één eindproduct. Anderzijds zijn er bij een multiple applicatie meerdere eindgebruikers, maar slechts één eindproduct.

Meerdere domeinen en meerdere klanten

In het multi-domein is er maar één klant, maar meerdere eindproducten. Bij meerdere klanten zijn er geen vastgelegde klantlimieten, zolang de intenties maar niet in strijd zijn met de overige licentievoorwaarden.

Redactioneel en commercieel gebruik

Met de licentie voor redactioneel gebruik mag de afbeelding uitsluitend worden gebruikt om een bepaald punt in een artikel te illustreren en niet om te verkopen. Bij een commerciële gebruikslicentie wordt de afbeelding juist gebruikt om iets te verkopen.

terug naar menu ↑

Twee veelgebruikte licentievormen van beeldbanken

Hieronder treft u de twee meest voorkomende licenties van beeldanken aan.

1. Rechtenvrije licentie

Een rechtenvrije (royalty free) licentie verleent u een basisrecht om een foto of illustratie steeds opnieuw te gebruiken zonder dat u na de aankoop extra kosten hoeft te betalen (het is een eenmalige betaling). U (of de eindgebruiker) kunt het gewenste beeldformaat kopen en de foto zo vaak en lang als u wilt gebruiken voor de in de licentieovereenkomst gedefinieerde gebruiksmogelijkheden. Rechtenvrije beeldlicenties bieden gewoonlijk 1-10 seat-licenties voor eindgebruikers.

Deze licentie is goedkoop maar niet exclusief. Een aantal websites met stockfoto's pretendeert rechtenvrije afbeeldingen aan te bieden, maar stellen een aantal voorwaarden aan de manier waarop en wat u met de afbeelding mag doen. Vandaar dat het heel belangrijk is om een echt rechtenvrije afbeelding te kopen of eerst de licentieovereenkomst goed door te nemen.

De belangrijkste kenmerken van rechtenvrije afbeeldingen: 

Het gebruiksrecht van een stockfoto – zowel met een rechtenvrije als Rights Managed-licentie – houdt in geen enkel geval de overdracht van het auteursrecht in. De maker van de afbeelding blijft het eigendom van de foto behouden. U (als koper) heeft slechts het recht om de foto's of illustraties te gebruiken.

Dit betekent dat voor rechtenvrije afbeeldingen specifieke rechten en beperkingen gelden. Iedere beeldbank heeft haar eigen licentievoorwaarden. Lees daarom de overeenkomst aandachtig door. Hieronder vindt u de meest voorkomende bepalingen:

  • Niet overdraagbaar – alleen de koper heeft het wettelijke gebruiksrecht. U mag de afbeelding niet delen, cadeau geven of doorverkopen.
  • Niet-exclusief – rechtenvrije afbeeldingen mogen gebruikt worden door het aantal personen dat de licentie heeft gekocht.
  • Wereldwijd gebruik – er zijn geen geografische beperkingen aan rechtenvrije afbeeldingen verbonden (tenzij de licentieovereenkomst anders aangeeft).
  • Oneindig – er gelden geen tijdslimieten voor rechtenvrije foto's en afbeeldingen (tenzij anders in de licentieovereenkomst is aangegeven).
  • Meervoudig gebruik – hiermee is het mogelijk de afbeelding meerdere keren te gebruiken, zowel voor drukwerk als voor digitale of andere toepassingen.

Er zijn ook twee verschillende typen rechtenvrije beeldlicenties:

1) Redactionele rechtenvrije licentie – met deze licentie mag u de afbeelding uitsluitend voor redactionele doeleinden gebruiken. Het commerciële gebruik ervan is niet toegestaan.

2) Commerciële rechtenvrije licentie – met deze licentie mag u de afbeelding voor commerciële doeleinden gebruiken. Maar de oplage is meestal max. 500.000 exemplaren (dit kan per beeldbank verschillen). U kunt een uitgebreide rechtenvrije licentie kopen, waarmee u de afbeelding ook voor verkoop bestemde producten kunt gebruiken en met een onbeperkte oplage zonder beperkingen voor de distributie van multimedia.

Beperkingen aan het gebruik van rechtenvrije afbeeldingen

Dit zijn de voornaamste beperkingen van rechtenvrije afbeeldingen. Deze beperkingen zijn belangrijk, vooral als u van plan bent om de afbeelding te integreren in de branding of het logo van een website. Iedere beeldbank heeft het recht om beperkingen aan het gebruik van rechtenvrije afbeeldingen toe te voegen of te schrappen, vandaar dat u de voorwaarden moet lezen.

  • De afbeelding (als geheel) mag niet als onderdeel van een merk of logo worden gebruikt.
  • De afbeelding mag niet worden gedeeld, of aan een derde partij worden overgedragen.
  • De afbeelding dient deel uit te maken van een integraal ontwerp, het is niet toegestaan om de afbeelding door te verkopen of te verspreiden.
  • De afbeelding mag niet op een lasterlijke manier worden gebruikt die een negatieve betekenis kan geven aan wat er op de afbeelding staat (personen, eigendommen).
  • De afbeelding mag niet voor moreel dubieuze toepassingen worden gebruikt, zoals pornografische of aanverwante content.
  • De personen en eigendommen die op de afbeelding staan kunnen niet op een zodanige manier worden gebruikt dat het lijkt alsof ze een product of dienst rechtstreeks aanbevelen.

Bent u grafisch ontwerper, dan kunt u rechtenvrije afbeeldingen gebruiken in ontwerpen die u aan klanten verkoopt, zolang de afbeeldingen maar worden aangepast en in uw ontwerp worden geïntegreerd. Zoals al eerder vermeld, mag u rechtenvrije afbeeldingen niet verkopen zoals ze zijn.

2. Rights Managed beeldlicentie

Rights Managed (RM) is een licentievorm waarbij de prijs van de stockfoto door de volgende factoren wordt vastgesteld:

  • hoe vaak u de afbeelding gebruikt.
  • het beeldformaat, de plaatsing en de geografische regio's waar de afbeelding wordt weergegeven.
  • het medium en de gebruiksduur van de afbeelding.
  • hoeveel kijkers de afbeelding in potentie te zien zullen krijgen.

Deze licentie is exclusief, duur, verloopt en heeft de meeste beperkingen. Rights Managed beeldlicenties geven slechts één persoon de mogelijkheid om de afbeelding te kopen en die heeft de exclusieve rechten om de afbeelding te gebruiken. Lees de licentieovereenkomst goed door om inbreuken op het gebruik of verlopen rechten te voorkomen.

terug naar menu ↑

Attributie: hoe en wanneer moet ik een foto voorzien van een naamsvermelding

Doorgaans zien we attributies bij afbeeldingen die redactioneel worden gebruikt. Ongeacht de licentie (rechtenvrij of Rights Managed), is de naamsvermelding bij een afbeelding wettelijk niet verplicht, tenzij anders vermeld in de licentieovereenkomst. Het toevoegen van een naamsvermelding is ethisch en daarom een goede gewoonte.

Ethische aspecten

Nog afgezien van de wettelijke aspecten, heeft het gebruik van stockfoto's ook een aantal ethische aspecten waarmee u rekening moet houden. Het gebruik van andermans foto's is onethisch en wordt als vorm van stelen gezien, net als het verkopen van auteursrechtelijk beschermde afbeeldingen en het pretenderen dat het uw eigen foto's zijn.

Dit is met name van belang gezien de overvloed aan gratis afbeeldingen van amateur- en beroepsfotografen van sites als Unsplash en Burst. Maar dit zijn niet de enige ethische aspecten waar u rekning moet houden.

Stockfoto's inzetten voor een betere betrokkenheid van de gebruikers

Uit de statistieken blijkt dat mensen zich steeds meer aangetrokken voelen tot online berichten met visuele content, en dat steeds meer organisaties gebruik maken van stockfoto's om de betrokkenheid te vergroten. Maar het probleem is dat sommige gebruikte stockfoto's generiek zijn en niks met het verhaal of bericht te maken hebben.

Dit is vooral het geval met blogs waarbij gebruik wordt gemaakt van dramatische stockfoto's voor click-bait doeleinden, die zijn ontworpen om de aandacht van online gebruikers te trekken. De keuze van de juiste afbeelding kan een lastige en arbeidsintensieve opgave zijn, maar het is zeker de moeite waard om uw specifieke doelgroep aan te spreken.

Een andere onethische methode om meer verkeer te genereren is het creëren van grote online galerijen. Meestal bevatten deze galerijen afbeeldingen die geen verhaal vertellen. Vaak worden de foto's geüpload met als enig doel de betrokkenheid te vergroten en meer klikken te genereren.

terug naar menu ↑

Dek alle risico's af

We zullen in dit deel van de handleiding voor stockfoto's een paar belangrijke spelregels bespreken voor het gebruik van de beelden. Hiermee kunt u zich wapenen tegen eventuele problemen bij het gebruik van een stockfoto. Lees hier de tips waarmee u er zeker van kunt zijn dat u een afbeelding rechtmatig en ethisch gebruikt.

  1. Hoewel bepaalde beeldbanken gratis rechtenvrije afbeeldingen aanbieden, is het toch verstandiger en veiliger om afbeeldingen met een rechtenvrije of Rights Managed-licentie te kopen.
  2. Koop of download alleen foto's en illustraties van bekende stockfotobureaus zoals StockPhotoSecrets Shop, Photocase, Shutterstock, iStock en Adobe Stock. Bekijk ook ons overzicht met de 20 beste stockfoto websites en profiteer van de speciale aanbiedingen voor onze lezers.
  3. Lees altijd de richtlijnen voor het gebruik van de licentie voor het gebruik van afbeeldingen goed door en volg deze op.
  4. Zorg voor de juiste attributies, zeker als u de afbeelding gebruikt voor redactionele doeleinden. Ongeacht de licentie die u heeft, zijn attributies weliswaar niet wettelijk verplicht, maar wel een goede gewoonte. Wanneer u niet zeker weet hoe u de juiste attributies moet maken, gebruik dan Creative Commons TASL (Title, Author, Source, License).
  5. Zodra u een schending van het gebruik ontdekt, corrigeer deze dan onmiddellijk. Als de rechthebbende u verzoekt een afbeelding te verwijderen, doe dit dan onmiddellijk.
  6. Download het juiste beeldformaat conform uw behoeften.
  7. Zoek en gebruik uitsluitend afbeeldingen die aansluiten bij uw behoeften of uw merk.
  8. Maak geen gebruik van verouderde en algemene afbeeldingen en blijf up-to-date met de laatste fototrends.
  9. Gebruik authentieke afbeeldingen en foto's die geen stockfoto's zijn voor maximale resultaten met bijvoorbeeld uw Instagram afbeeldingen.
terug naar menu ↑

Gebruikstips

Nu u dankzij deze handleiding voor stockfotografie op de hoogte bent van de regels voor het gebruik van stockfoto's, volgen hier enkele tips om ze op de juiste manier te gebruiken. Meer informatie vindt u in onze sectie over beeldlicenties.

Deze goede werkwijzen zullen u helpen uw project te verbeteren en u helpen voorkomen dat u stockfoto's op de verkeerde manier gebruikt.

  • Gebruik kwalitatief goede afbeeldingen, vermijd het gebruik van wazige of slechte foto's.
  • Kies voor afbeeldingen die betrekking hebben op uw inhoud, die kloppen en uw verhaal vertellen, of die bij uw merk passen.
  • Modificeer de afbeelding als dat nodig is, maar maak dit proces nooit te ingewikkeld.
  • Kies voor stockfoto's en illustraties die relevant zijn voor uw doelgroep.
terug naar menu ↑

Belangrijke opmerkingen

Onachtzaam gebruik van andermans werk kan u zowel wettelijk als ethisch in de problemen brengen. Als u stockfoto's gebruikt, is het verstandig om inzicht te hebben in alle aspecten van het auteursrecht. Het Fair Use-concept is nogal dubbelzinnig, dus wees daar voorzichtig mee.

Download uitsluitend afbeeldingen van bekende stockfotosites zoals die uit dit overzicht van beste beeldbanken. Zorg ervoor dat u of uw klant weet waar de afbeeldingen voor nodig zijn voordat u een rechtenvrije of Rights Managed beeldlicentie koopt, omdat ze op verschillende manieren en met verschillende beperkingen kunnen worden gebruikt. Tenslotte moet u gebruik maken van stockfoto's die op uw content betrekking hebben.

De juiste stockfoto kiezen is niet eenvoudig, voor het vinden van marketing afbeeldingen of beeldmateriaal voor Google-advertenties en fotomateriaal voor uw klantenwerk kan een hele opgave zijn. De extra tijd die u besteedt aan het zorgvuldig kiezen van gevestigde en ethische stockfotobureaus voordat u aan uw zoektocht begint, zal u op de lange termijn veel onnodige hoofdbrekens besparen.

Doe uw voordeel met deze handleiding voor stockfotografie, zo voorkomt u problemen en krijgt u de beste resultaten. Vindt u dat wij nog informatie aan deze handleiding voor stockfotografie moeten toevoegen, laat het ons weten.

Wilt u aan uw creatieve of commerciële projecten video’s toevoegen? Bekijk dan ons overzicht met de 21 beste websites voor videomateriaal.

Als ingewijde op het gebied van stockfoto's wil ik met mijn online magazine Stockfotos.nl u als koper van afbeeldingen graag inzicht geven in de wereld van beeldbanken en u helpen de beeldbank te vinden die bij u past.