
Veel mensen kopen marketing afbeeldingen vaak op websites zoals Stockphotos.com, Shutterstock, 123RF, iStock en Adobe Stock. Rechtenvrije afbeeldingen zijn een onlosmakelijk onderdeel van marketing en reclame. Het vinden en gebruiken van perfecte stockfoto's en illustraties voor marketingactiviteiten doet wonderen. Het is belangrijk om niet alleen een goed beeld te geven van, maar ook om aantrekkingskracht tot uw product, dienst of concept te versterken.
In dit overzicht zullen we u laten zien waar u goedkoop stockfoto's kunnen kopen. We zullen ook uitleggen hoe u de juiste foto's kiest voor het maken van effectief beeldmateriaal voor marketing en branding.
Wilt u meteen beelden zoeken? Bekijk de geweldige collectie van Stockphotos.com en voer uw zoekterm hieronder in:
Dan volgt nu het uitgebreide overzicht voor marketing afbeeldingen:
Fotografie & Marketing – een krachtige combinatie
Waarom is het belangrijk dat u niet zomaar een foto in uw reclame en marketing advertenties gebruikt, maar alleen de beste marketing afbeeldingen?
De waarde die fotografie voor marketing en reclame vertegenwoordigt zit ‘m in de kracht om de aandacht van het publiek te trekken, vast te houden, te sturen en overtuigend boodschappen over te brengen. Het zijn met andere woorden bronnen met een hoog conversierendement.
Afbeeldingen en foto's kunnen dit in één oogopslag doen, iets waar geen ander middel (zoals tekst) ook maar in de buurt komt. Zij vormen de beste steun voor een succesvolle brandingstrategie.
De psychologie achter visuele content marketing
Vrijwel alle belangrijke psychologische, antropologische en marketingonderzoeken tonen aan dat we als mens heel visueel zijn – we reageren sneller en beter op beelden.
Recentere studies, bijvoorbeeld deze geweldige infographic van MDG Advertising, tonen aan dat de overgrote meerderheid van ons zich hiervan bewust is:
Dit heeft een grote invloed op het gedrag van consumenten, dat direct van invloed is op e-commerce, online business en online marketing:
- 60% van de bezoekers geeft aan dat ze sneller geneigd zijn om contact op te nemen met een bedrijf als ze naast hun contactgegevens ook een afbeelding in de zoekresultaten hebben staan
- 63% van de bezoekers vindt de productafbeelding interessanter dan de tekst van de beschrijving
- 67% van de bezoekers beoordelen de kwaliteit van de productafbeelding op het moment dat ze een besluit nemen over een aankoop
Met andere woorden: als u e-commerce, online business of het internet voor uw marketingactiviteiten inzet, dan behoren reclame en marketing afbeeldingen tot de belangrijkste factoren van uw creatieve activiteiten, uw ondernemingsstrategie en uw workflow.
Bovendien zijn de kleurencombinaties in uw branding en marketing beeldmateriaal een belangrijke factor in hoe effectief dit kan zijn!
Een nuttig weetje over social media, het steeds meer gebruikte medium dat volop marketingkansen biedt:
Omdat Millennials steeds meer tijd op Facebook en Twitter doorbrengen, zijn deze Gen Z's te bereiken via visueel gerichte mediums als Instagram, Snapchat en YouTube, de nieuwe marktsegmenten voor social mediamarketing. Als Instagram voor bedrijven en Instagram marketing uw belangrijkste reden voor het kopen van stockfoto's is, dan mag u onze speciale bijdrage voor de beste afbeeldingen voor Instagram niet missen!
Wie B2B werkt, doet er zeker goed aan zich op LinkedIn te profileren.
Daarnaast speelt onze visuele focus ook een rol bij het online adverteren en publiceren:
Kortom, als u van bloggen houdt of een blog wilt toevoegen als onderdeel van uw marketingstrategie, dan moet u zeker aandacht aan de marketing afbeeldingen besteden. Meer informatie vindt u in ons speciale artikel over hoe u de beste foto's voor websites en blogberichten kiest!
Lees ook: Waar vind ik de beste stocklogo’s voor mijn bedrijf?
Hoe kies ik de juiste rechtenvrije afbeeldingen voor marketing?
Duidelijk is dat u schitterende foto's als marketing afbeeldingen en visuals nodig heeft. Maar wat maakt een afbeelding nou “fantastisch”? Meer nog, wat maakt een afbeelding perfect voor uw specifieke behoefte?
Hier volgen enkele bruikbare tips van professionals, zodat u zeker weet dat u het juiste beeldmateriaal gebruikt voor maximale resultaten.
1. Spreek de primaire verlangens van de kijker aan
Eenvoudige of complexe boodschappen, u moet er eerst voor zorgen dat uw afbeelding uw doelgroep in een oogopslag aanspreekt. Het is belangrijk om hun ogen te vangen en aan te trekken, hen te interesseren om te kijken wat u te bieden hebt. En u kunt dit met een foto doen, door in te spelen op de meest elementaire behoeften en wensen van de kijkers.
Hoe? De kunst is om afbeeldingen te gebruiken die hun primaire emoties tonen: verlangen, nieuwsgierigheid, plezier, enz. U wilt dat het concept niet zozeer over acties of abstracte ideeën gaat, maar over concrete en herkenbare emoties of gevoelens.
Voorbeeld – Wilt u een advertentie ontwerpen voor een bedrijf dat luxe jachten verhuurt, dan is een foto van een schitterend jacht dat op een zonnige dag op zee vaart zeker iets voor u, omdat het publiek zal zien wat u te bieden heeft:
Maar als u een foto gebruikt van een goed uitziend stel dat op het dek van de boot in de zon zit, terwijl ze elkaar lachend aankijken en elkaars hand aanraken, dan associëren de kijkers uw aanbod onmiddellijk met ontspanning, liefde, plezier, genieten, vakantie…. en hun primaire gedachte is: “Dat wil ik ook”. En dat is precies wat u wilt bereiken.

Voorbeeld van een prima marketing afbeelding voor het aanprijzen van een bedrijf dat luxe zeiljachten verhuurt
2. Marketing beelden en illustraties aan uw merk koppelen
Een goede content visuele marketingstrategie zal er altijd voor zorgen dat uw naamsbekendheid optimaal is. Zowel verkoop- en marketing materialen, o.a. nieuwsbrief afbeeldingen, e-commerce foto's van producten of visuele ontwerpen voor social media, uw huisstijl, landingspagina en dergelijke, u moet er altijd voor zorgen dat al uw marketing afbeeldingen een samenhangend beeld van uw merk geven.
Hoe? Denk uitvoerig en grondig na over de keywords die uw bedrijf definiëren, de demografie waar u zich op richt en welk imago u graag wilt uitstralen: is het een serieus bedrijf? Een vriendelijk merk? Bent u een traditioneel of innovatief bedrijf? Bestaat het potentiële klantenbestand uit Boomers, Millennials, families of Gen Z's? De antwoorden op deze vragen zijn een leidraad voor u, en zodra u een concrete lijst met concepten heeft die u wilt overbrengen, zal de stijl van de te kiezen afbeeldingen meer voor de hand liggen.
Zo kunt u dezelfde modellen gebruiken in een soort visuele docu-serie, of werken met een op afbeeldingen georiënteerde tijdlijn die de seizoenen, locaties en mijlpalen en hoogtepunten in het leven weergeeft…. om maar een paar voorbeelden te noemen. Omdat het vertellen van een verhaal vraagt om een bepaalde richting aan te houden, zal het de cohesie als geen enkel ander middel versterken.
Lees hier alles over stockfoto topmodellen – de best verkopende gezichten ter wereld!
3. Bepaal uw toon en doelstelling met foto's
Fotografie levert een belangrijke bijdrage aan uw reclame en marketingactiviteiten, niet alleen door het definiëren van uw merk, maar vooral ook door het op een duidelijke, directe en onvergetelijke manier overbrengen van de door u gewenste boodschappen. Van de eigenlijke content van het bericht tot de toon die er moet worden gebruikt tot de respons die het moet uitlokken, met foto's krijgt u het voor elkaar.
Hoe? Analyseer om te beginnen wat uw ontwerp moet uitdrukken. Als u weet of u marketing afbeeldingen wilt presenteren die betrouwbaarheid, plezier, vriendelijkheid, professionaliteit, enz. uitstralen, zal dit uw uitgangspunt zijn bij het zoeken naar beeldmateriaal dat uw directe onderwerp (zoals uw vakgebied of het product of de dienst die u aanprijst) op een dusdanige manier laat zien dat exact de door u beoogde emoties en ideeën weergeeft.
Om de juiste toon voor uw visuele content te vinden, klinkt een stuk simpeler dan het in feite is, zeker omdat de beste stockfotosites collecties hebben met honderden miljoenen afbeeldingen om door te bladeren. Maar het geheim schuilt in de toevoeging van extra factoren aan de uiteindelijke formule.
Overweeg naast de beoogde boodschap en het directe doel, ook hoe u wilt dat mensen uw marketing afbeelding kunnen ontvangen en reageren op uw visuele marketing en (hieraan gekoppeld) het medium waarin u deze gaat publiceren.
Voorbeeld – Als u visuele content zonder communicatie fouten wilt creëren voor een bank of financiële instelling, dan wilt u dat deze als betrouwbaar, deskundig en formeel wordt weergegeven, omdat dit de concepten zijn die in de regel op een goede financiële dienstverlener duiden.
Maar als de afbeelding een nieuw leenproduct voor mensen onder de 25 jaar moet promoten en zal worden gebruikt in een reclameboodschap in de sociale media, dan kan het zijn dat u iets minder zwaarwichtig wilt overkomen en een vleugje nonchalance en speelsheid wilt toevoegen om dit segment van de consumentenmarkt meer te interesseren, zodat ze zichzelf in uw aanbod zien en in het sociale platform passen.
4. Wees trendy, wees eigentijds
Nu het internet steeds belangrijker wordt, versmelt onze wereld steeds meer met de digitaliteit en de realiteit, en wordt onze wereld steeds visueeler en sneller. In deze context willen consumenten het laatste en actuele nieuws van echt alles, en dat geldt ook voor de marketing afbeeldingen. Fotografie is de beste vriend van marketing, maar om deze vriendschap vruchten te laten afwerpen, moet u altijd actuele, frisse mobielvriendelijke afbeeldingen gebruiken.
Hoe? Blijf up-to-date! Bekijk onze fotografietrends 2023 en gebruik de overige bronnen die het web biedt om te weten wat “hot” is in visuele content. En selecteer de trends en thema's die aansluiten bij uw doelstellingen.
BONUS: Social Media Hot Topics – Tijdens de ontwikkeling van uw social media marketingstrategie, kunt u er een gewoonte van maken om in elk platform te kijken naar trends om te zien waar mensen het over hebben en waar hun interesse en aandacht zich die dag op richten. Stem waar mogelijk uw beeldmateriaal en berichten af op deze onderwerpen (voeg hashtags toe!) om zo uw bereik op te voeren.
5. Gebruik aansprekende kleuren
Alhoewel er geen consensus bestaat over kleurentheorie, heeft de kleurenpsychologie – waarover meer in dit grandioze artikel van Entrepreneur–een direct effect op de menselijke perceptie, en daarmee zijn ze een zeer nuttig element in de visuele marketing en in het bijzonder in branding. Om ervoor te zorgen dat de kleuren die u gebruikt passen bij uw merk is het essentieel dat uw klanten deze mooi vinden, onthouden en kiezen. Het kleurgebruik in uw marketing visuele content zal u in staat stellen om alles te definiëren, van toon tot doel tot versterking van uw merk.
Hoe? Vermijd onbevestigde beweringen zoals “groen betekent kalm” of “geel is een vrolijke kleur”. Concentreer u in plaats daarvan op bredere en meer esthetische conclusies over kleur. Zo klopt het bijvoorbeeld dat warmere kleuren beter passen bij leuke concepten en koudere tinten beter aansluiten bij serieuze en professionele boodschappen. Paars roept verfijning op en rood zorgt inderdaad voor opwinding, maar de sleutel is hoe goed uw kleuren passen bij uw merk en de boodschap die uw visual wil uitdragen.
Voorbeeld – Als u een reclamebericht ontwerpt voor een merk natuurlijke vruchtensappen waarvan het beeld en logo rood als hoofdkleur hebben, kunt u voor een foto van een jonge vrouw op een aardbeienveld kiezen om het product, het lifestyle-element, het onderwerp en de kleur rood in te bouwen zonder dat dit al te veel opvalt.
6. Wees uniek
Wat voor de hand liggend, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Originaliteit is essentieel voor een sterke branding, en visuele content vormt hierop geen uitzondering. Maar in een wereld die oververzadigd is met beelden, advertenties en grafische ontwerpen, kan visueel opvallen een flinke uitdaging zijn. Fotografie is zeker de beste manier, want daarmee krijgt u ook de beschikking over een soms overweldigend breed spectrum aan elementen die u kunt toepassen, van model tot compositie, stijl en artistiek perspectief.
Hoe? Doe research! Kijk wat andere bedrijven/merken in uw sector of branche op dit moment doen. Hoewel u zich kunt laten inspireren door wat zij allemaal doen, moet u ook rekening houden met hun ontwerpen om te voorkomen dat ze iets te veel op elkaar gaan lijken. En altijd de beste creatieve talenten in uw team hebben, die zich toeleggen op het bedenken van unieke ideeën voor visuals en teksten.
Sterker nog, u kunt een beroep doen op beeldbanken die zich specialiseren in artistieke, bijzondere, zeldzame en eigenzinnige afbeeldingen. Photocase is daarin de allerbeste, met een strakke collectie boordevol unieke stockfoto's!
Maar Photocase is ook het juiste adres voor bizarre, lifestyle en hipster stockfoto's.
Bovendien zijn het zeer goed bewerkbare foto's in hoge resolutie, zodat de uiteindelijke vormgeving van de beelden met een grote flexibiliteit kan worden aangepast. U kunt filters toepassen, de kleurgradatie aanpassen, bijsnijden, het formaat wijzigen, inzoomen, aangepaste afbeeldingen en tekst toevoegen, achtergronden verwijderen…. de mogelijkheden zijn eindeloos.
Grijp deze kans om met behulp van stockfotografie in minder tijd en tegen lagere kosten fantastische visuals te creëren!
5 manieren om van uw social media marketing een succes te maken
Social media is nu hét medium bij uitstek voor visuele marketing. Op deze platforms gebeurt het allemaal, en de belangrijkste daarvan hebben miljarden actieve gebruikers die u met uw berichten en grafische afbeeldingen kunt bereiken… als u tenminste weet hoe u dat moet doen. Hieronder reiken we u enkele adviezen aan om uw social media marketing strategie met gebruik van fotografie aan te pakken.
Bepaal uw doelen
Social media marketing kent verschillende toepassingen. De sleutel tot succes is het formuleren van één of meer doelstellingen voor uw online sociale netwerkactiviteiten – de versterking van uw online zichtbaarheid, de vestiging van uw merk, het uitbreiden van uw klantenbestand, etc. – en het centreren van al uw visuele content daar omheen.
En uw doelstellingen moeten redelijk en haalbaar zijn! Een miljoen nieuwe volgers verdienen is een goede lange termijn doelstelling, maar het is niet realistisch om in 2023 een miljoen nieuwe volgers te verwerven, want dat zou meer kwaad dan goed doen. Focus op wat u kunt bereiken en plan hoe u daar kunt komen.
Leer hoe u een verhaal kunt vertellen
Uw social media profiel is het perfecte board om het verhaal van uw bedrijf aan de buitenwereld te vertellen, maar als u echt wilt dat ze zich met uw merk en diensten bezighouden, uw accounts volgen en uiteindelijk converteren, is het volgen van een consistent geluid en verhaallijn in uw berichten een must. Als het aankomt op marketing afbeeldingen, hoeft u zich niet te houden aan één stijl of één thema om visuele verhaallijnen te realiseren.
De toevoeging van variatie en gelaagdheid (afhankelijk van uw verschillende doelstellingen) zorgt zelfs voor een interessantere tijdlijn. Het soort afbeelding en tekst dat u zou gebruiken om uw merk tussen de millennials te positioneren is niet hetzelfde soort foto's en teksten als de foto en tekst die u zou gebruiken om een glimlach bij de Gen Z's op het gezicht te toveren, en dat is dan ook goed. Wat belangrijk is, is om het geluid en de identiteit van het merk in alle berichten te behouden.
U zou natuurlijk ook voor een van de beste stockfoto topmodellen kunnen kiezen, omdat aangetoond is dat dit de best verkopende gezichten zijn. Richt u zich vooral tot vrouwlijke doelgroepen, dan is het artikel over het gebruik van gestileerde stockfoto's een aanrader!
Live in the moment
We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om up-to-date te zijn met uw marketing afbeeldingen, maar in social media is het een kwestie van leven en dood. Misschien niet zo dramatisch, maar toch een absolute must! Gebruikers vluchten voor gedateerde content weg, alsof het de pest is.
U wilt de meest recente en trendy foto's, en u wilt minstens een paar keer per dag nieuwe beeldberichten aan uw tijdlijn en verhalen toevoegen – voor Instagram bijvoorbeeld, moet het gemiddelde bedrijf drie keer per dag nieuwe foto's plaatsen als ze relevant willen blijven. In deze bijdrage belichten we 2 beeldbanken met geweldige marketing afbeeldingen voor Instagram.
Uw foto/tekstverhouding moet in balans zijn
We hebben het hier niet voor niets over beeldmateriaal en niet over geschreven content: afbeeldingen scoren beter in social media. Het is een zeer snel medium en de meeste gebruikers hebben geen tijd om grotere lappen tekst te lezen. Dit geldt des te meer voor de sociale netwerken van nu: Instagram en Snapchat, twee zeer visueel gerichte platforms.
Het maken van posts met overlappende tekst is een goede manier om er zeker van te zijn dat wat u wilt zeggen gezien en ontvangen wordt. Het toevoegen van een korte en leuke beschrijvende tekst aan uw beeldberichten is ook van waarde. Maar laat de afbeeldingen centraal staan in uw berichten.
Ontspan het verkoopverhaal
Als u internetgebruikers wilt vervelen en wegjagen, maak dan van elke content die u plaatst een duidelijke advertentie of gebruik een heldere verkooptoon. De moderne consument wil dat merken tastbaar worden en persoonlijk, toegankelijk en leuk zijn.
Natuurlijk kunt u nog steeds advertenties maken die specifiek gericht zijn op social netwerken, maar uw profielen op deze platforms moeten zeker ook content bevatten die weliswaar sterk gerelateerd is aan uw merk, maar een bijbedoeling heeft die verder gaat dan het verkopen van iets.
Analyseer de identiteit van uw merk om te bepalen wat voor soort content u kunt delen en bestudeer uw doelgroep om te ontdekken in wat voor soort dingen zij geïnteresseerd zijn – Grappige feiten? Waardevolle informatie? Voorkennis? -, ontwerp dan attractieve beeldberichten die makkelijk en snel te lezen zijn.
Lees ook: 5 visuele communicatie fouten en hoe je ze kunt vermijden
3 tips voor het vinden marketing afbeeldingen
Als u stockfoto's gaat gebruiken voor het creëren van de visuele content van uw marketing (en dat is echt een goede zaak!), dan kunt u het best kiezen voor een van de beeldbanken uit ons overzicht van de 20 beste stockfoto websites.
Deze websites bieden niet alleen fantastische en voordelige foto's die perfect schikt zijn als marketing afbeeldingen, maar ook zeer handige tools en functies voor marketeers om sneller en makkelijker te vinden waar ze naar op zoek zijn. Maak kennis met ze!
- Omgekeerd afbeelding zoeken – De meeste grote beeldbanken hebben nu slimme technologie voor het herkennen van foto's in hun zoekmachines geïntegreerd, waarmee ze een functionaliteit bieden om licentieerbare afbeeldingen in hun collectie te vinden die vergelijkbaar zijn met de afbeeldingen die u verstrekt als basis voor de zoekactie. Meestal wordt deze functie gepresenteerd als een klein camera-icoontje in de zoekbalk. Dus als u een afbeelding ziet die u graag wilt hebben, kunt u die naar deze zoekfunctie slepen en vervolgens kijken welke gelijksoortige foto's er in de zoekresultaten van de beeldbank worden weergegeven. Tevens halen enkele van deze geavanceerde zoekmachines ook trefwoorden uit de afbeeldingen die u erin invoert, zodat u een lijst met termen krijgt die u kunt gebruiken als nieuwe filters om de resultaten te verfijnen, maar ook als inspiratiebron voor de tekst van uw ontwerp. Ontdek hier de voordelen van omgekeerd zoeken.
- Kleurenfilter – De meeste geavanceerde zoekmachines (waarvan de grote beeldbanken gebruik maken) hebben een kleurenfilter waarmee u beeldmateriaal kunt visualiseren met uitsluitend de tinten die u in een palet kunt aangeven. Dit is heel handig als u al hebt vastgesteld welke kleuren u in uw ontwerp wilt gaan gebruiken.
- Gratis testen – Op de meeste stockfotosites kunt u gratis een comp-afbeelding downloaden – dit is een gratis versie met een watermerk en een lagere resolutie van een foto die u als voorbeeld kunt gebruiken. Deze comp-afbeelding is heel goed bewerkbaar, dus de meeste creatieve personen kunnen op deze manier testen hoe goed een afbeelding in hun ontwerpen past vóór ze geld aan licenties uitgeven. Wat zelfs nog beter is, is dat de beste aanbieders van stockfoto's al enige tijd integraties bieden met populaire software voor het bewerken van afbeeldingen en/of hun eigen webgebaseerde, gebruiksvriendelijke beeldeditors. En u kunt daarmee iedere afbeelding eerst testen en als u tot aankoop overgaat dan worden al uw wijzigingen automatisch toegepast op de uiteindelijke afbeelding met een hoge resolutie! Adobe Stock springt hierbij het meest in het oog (omdat hun complete collectie via Creative Cloud-applicaties toegankelijk is), maar Shutterstock en iStock hebben eveneens soortgelijke functies en plug-ins.
Betere resultaten met effectieve marketing afbeeldingen en uitstekende stockfoto's
En zo kiest u de beste marketing afbeeldingen en behaalt u de beste resultaten! Marketing, reclame en promotie: fotografie is uw allerbeste vriend.
U hoeft ze slechts verstandig en accuraat te gebruiken met de andere hulpmiddelen van uw toolbox – tekst, grafische elementen, etc. – om met uw marketing afbeeldingen al uw commerciële activiteiten nog beter en succesvoller te maken.
Heel veel succes!